Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim Działalnie 3.5 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Cel: podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim oraz stworzenie planów wspomagania szkół i przedszkoli spójnych z ich rozwojem w obszarach wymagających szczególnego wsparcia. Okres realizacji projektu: od 01.01.2014 r. do 31.10.2015 r. Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty. Działalnie 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół
Program konferencji: 12:00 – 12:10 12:00 – 12:10 Przywitanie gości i rozpoczęcie konferencji Starosta Roman Potocki 12:10 – 12:30 Założenia teoretyczne i cele projektu Zarządzający projektem, dyrektor Powiatowego Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych we Wrocławiu Michał Iwan 12:30 – 13:00 Przykład dobrej praktyki Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli - powiat wołowski Koordynator merytoryczny projektu, dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Wołowie. Krystyna Adaśko 13:00 – 13:30 Informacje organizacyjne, pytania i dyskusja
zarządzający projektem Założenia teoretyczne i cele projektu Michał Iwan zarządzający projektem Dyrektor Powiatowego Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych we Wrocławiu
Geneza zmian: 2010 – 2011 Kompleksowa diagnoza placówek oświatowych – program ekspercki MEN Raport końcowy – konieczność zmian: Zgodnie z rekomendacjami przedstawionymi przez ekspertów* nowoczesny system wspomagania rozwoju oświaty w Polsce powinien być nakierowany na pracę ze szkołą, służyć wspieraniu jej w wykonywaniu zadań nakładanych przez państwo, jak również wspomagać w rozwiązywaniu indywidualnych problemów. *Elsner D, Bednarek K., 2010, Pomoc doradców metodycznych i konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli w opinii jej beneficjentów. Raport końcowy z badań, Warszawa, Owczarska B., 2010, Kiedy doskonalenie zawodowe nauczycieli jest skuteczne, maszynopis; Raport z pilotażowej diagnozy potrzeb rozwojowych szkół, 2011, praca zbiorowa, Wszechnica UJ,; Taraszkiewicz M., Bednarek K., 2010, Mapa źródeł informacji do kompleksowej diagnozy potrzeb szkoły w zakresie doskonalenia nauczycieli, Warszawa.
Nowy system: Podstawowe założenia przyjęte dla nowego systemu wspomagania szkół i placówek są następujące: - Wspomaganie jest adresowane do szkoły, nie zaś wyłącznie do poszczególnych osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele. - Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu własnych problemów, a co za tym idzie – nie wyręcza jej i nie narzuca rozwiązań. - Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby. - Wspomaganie jest procesem, czyli odchodzi od pojedynczych, samodzielnych form doskonalenia.
Nowy system: W procesie edukacyjnym biorą udział następujące podmioty: W procesie edukacyjnym biorą udział następujące podmioty: uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy, szkoła jako placówka. Projekt zakłada korzyści dla każdego z tych podmiotów
Korzyści – uczniowie Zostaną objęci wszechstronną diagnozą Otrzymają wsparcie w rozwoju swoich talentów, uzdolnień Otrzymują wsparcie w zakresie specjalistycznych zajęć dydaktycznych Podniesienie wyników nauczania Dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
Korzyści – nauczyciele Inna forma doskonalenia niż dotychczas, dostosowana do realnych, rzeczywistych potrzeb danej szkoły, realizowana na miejscu w szkole (bliżej nauczyciela) Możliwość wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami danego przedmiotu z innych placówek Wsparcie merytoryczne zgodne z potrzebami nauczycieli i zespołów nauczycieli Wzrost kompetencji Bez kosztów Świadomość wspólnego tworzenia polityki oświatowej Towarzyszenie eksperta we wdrażaniu zmiany w szkole, klasie
Korzyści – dyrektorzy Wspólne działania – wymiana doświadczeń w sieci Szkolenia rad pedagogicznych zgodnie z potrzebami jednostek Promocja szkoły Dobrze wykwalifikowana kadra pedagogiczna Wsparcie szkoły w rozwiązywaniu konkretnych problemów Podniesienia jakości pracy szkoły Integracja rady pedagogicznej Zwiększenie prestiżu szkoły w środowisku lokalnym Uznanie ze strony organu prowadzącego Przygotowanie dyrektora do projektowanych zmian w ustawie o systemie oświaty
Korzyści – szkoły Poprawa wyników nauczania Dostosowanie oferty edukacyjnej do indywidualnych potrzeb szkoły Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności nauczycieli. Modelowanie spójnego systemu współpracy zespołowej w jednej szkole Rozwiązywanie problemów konkretnej szkoły Bliskość pomocy, wygoda – oferta w szkole Optymalne warunki – brak delegacji, bezpłatna usługa edukacyjna
Korzyści - Samorządy Zwiększa się budżet Promocja powiatu, gminy Impuls do zmiany Impuls do dyskusji o oświacie i jej wspomaganiu Przegląd/analiza zasobów i potrzeb Współpraca między organami i jednostkami oświatowymi Podniesienie jakości kształcenia i zatrzymanie młodzieży w szkołach gminnych i powiatowych
Działania w ramach projektu: Najważniejsze zadania zmodernizowanego systemu wspomagania wynikają z dostosowania działań do potrzeb konkretnej szkoły. 1. Opracowanie (we współpracy z dyrektorem i nauczycielami) szczegółowej diagnozy potrzeb szkoły i pracujących w niej n-li 2. Pomocy w zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań niezbędnych do rozwiązania zdiagnozowanych problemów, 3. Pomoc w dobraniu najlepszej dla danej szkoły formy doskonalenia (np. szkolenie czy konsultacje) oraz w realizacji tej oferty, 4. Wsparcie szkoły we wdrażaniu nowych rozwiązań do praktyki zawodowej nauczycieli, aby wprowadzona zmiana rzeczywiście przyczyniła się do poprawy jakości pracy danej szkoły, 5. Udostępnianie niezbędnych materiałów i narzędzi merytorycznych.
Działania w ramach projektu: Aby udało się z powodzeniem zrealizować te działania, zaplanowano w projekcie dwie specyficzne funkcje SORE (Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji) koordynator sieci współpracy i samokształcenia
Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji (SORE) Specjalista zewnętrzny bezpośrednio współpracujący z placówką w realizacji Rocznego Planu Wspomagania. Do jego zadań należą: pomoc w diagnozie potrzeb szkoły/przedszkola oraz dostosowaniu oferty doskonalenia do zdiagnozowanych potrzeb, a następnie pomoc w zbudowaniu Rocznego Planu Wspomagania (RPW) szkoły. W ramach realizacji RPW organizuje szkolenia (warsztaty, konsultacje, wykłady), pomaga nauczycielom wdrażać do praktyki szkolnej nowe umiejętności, przygotowuje sprawozdanie z realizacji działań. SORE ma pod opieką 4-5 szkół/przedszkoli, z którymi utrzymuje ścisły kontakt podczas realizacji rocznego planu wspomagania (rok szkolny).
Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji (SORE) wspólna z dyrektorem i RP diagnoza potrzeb zaplanowanie działań zorganizowanie formy doskonalenia zaangażowanie nauczycieli i dyrektora udostępnianie niezbędnych materiałów i narzędzi wspieranie nauczycieli we wdrażaniu nowych rozwiązań włączenie oceny efektów procesu do ewaluacji wewnętrznej szkoły wspólne opracowanie rekomendacji
Koordynator sieci współpracy i samokształcenia Sieci współpracy i samokształcenia, to jeden z elementów zmodernizowanego systemu doskonalenia i wspomagania szkół. W ramach projektów wdrożeniowych w powiatach powstają sieci przedmiotowe lub problemowe, które mogą być adresowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych oraz dyrektorów szkół. Szkoły w sieci to metoda współpracy i samokształcenia umożliwiająca wymianę doświadczeń oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Uczestnicy sieci będą brać udział w spotkaniach, natomiast bieżący kontakt oraz gromadzenie zasobów umożliwi im platforma cyfrowa. Do udziału w niektórych spotkaniach sieci będą zapraszani eksperci wspierający pracę jej członków w zakresie wybranych problemów
Koordynator sieci współpracy i samokształcenia Zadania koordynatora sieci: przygotowanie planu dziania sieci współpracy i samokształcenia zgodnego z potrzebami zgłoszonymi przez uczestników, organizacja spotkań (przygotowanie i prowadzenie, zapraszanie metodyków, ekspertów z określonych dziedzin – w ramach realizacji zaplanowanych działań), moderowanie forum dyskusyjnego na platformie cyfrowej, zamieszczanie na platformie cyfrowej materiałów samokształceniowych i innych zasobów edukacyjnych łączących się z tematyką sieci, Sporządzenie cyklicznego sprawozdania z pracy sieci i przedstawienie go uczestnikom, promocja działań sieci.
Cztery Sieci współpracy i samokształcenia w powiecie wrocławskim: 1. Sieć dyrektorów szkół i przedszkoli - koordynator sieci 1 2. Sieć wychowawcza (przykład) - koordynator sieci 2 3. Sieć pedagogów szkolnych (przykład) - koordynator sieci 3 4. Sieć matematyczno-informatyczna (przykład) - koordynator sieci 4
Charakterystyka sieci jako nowego typu organizacji Grupa osób lub instytucji Powstaje z potrzeb Nie wymaga żadnych czynności prawnych Działa poza kontrolą władz Działa na zasadach samoorganizacji Działa w oparciu o aktywność członków Struktura płaska, w której nie ma typowego członu kierowniczego Członków łączą więzi współpracy Niski stopień sformalizowania działań Jest bardziej procesem niż efektem
Zmiana podejścia do doskonalenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli Od doskonalenia kwalifikacji zawodowych z oderwaniem od pracy do czynienia tego w miejscu pracy Od prymatu wiedzy teoretycznej do nobilitacji wiedzy praktycznej Od nauczania do uczenia się Od indywidualnego uczenia się do uczenia się w zespole Od metod podających i aktywizujących do opartych na badaniu, dociekaniu, refleksji Od efektu indywidualnego do efektu organizacyjnego
SIEĆ
Sieć jako ucząca się społeczność zawodowa Wszyscy członkowie są zaangażowani w proces uczenia się Uczą się zespołowo – z innymi i od innych Podstawą uczenie się są problemy wynikające z praktyki Uczą się działając i działają ucząc się Miarą efektywności uczenia się są postępy uczniów
Formy i metody zespołowego uczenia się Wizyty w szkołach Obserwacje koleżeńskie Przekazywanie/odbieranie informacji zwrotnej Wspólne opracowywanie materiałów Korzystanie z krytycznej przyjaźni Wspólne posiedzenia szkoleniowe rady pedagogicznej Powoływanie grup roboczych Organizowanie konferencji, warsztatów Publikowanie doświadczeń Upowszechnianie dobrych praktyk
Sieć - SWOT Mocne strony Dobrowolność Innowacje oddolne Wykorzystanie potencjału każdego członka Możliwość konfrontacji poglądów i stanowisk Chroni przed błędami Pozwala gromadzić dorobek Słabe strony Brak zaświadczeń Czasochłonność Potrzeba zmiany mentalnej Brak zaufania Brak doświadczenia Trudności z przełamywaniem relacji hierarchicznych
Sieć - SWOT Szanse Zagrożenia - Wsparcie zmiany przepisami prawa Wsparcie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli … Coraz więcej literatury Coraz więcej przykładów dobrej praktyki Coraz więcej społeczności sieciowych w Internecie Zagrożenia - Niski potencjał społeczny - Konkurencja między szkołami - Brak liderów zmiany - Niski poziom czytelnictwa literatury fachowej - Niski poziom wykorzystania zasobów Internetu - Niewielkie doświadczenie w uczeniu się w europejskiej przestrzeni edukacyjnej
Wyzwania dla: Organów prowadzących Organów nadzoru pedagogicznego Placówek doskonalenia nauczycieli Poradni psychologiczno - pedagogicznych Dyrektorów szkół Nauczycieli Realizatorów projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnych, kompleksowym wspomaganiu szkoły”
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim Działalnie 3.5 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Cel: podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim oraz stworzenie planów wspomagania szkół i przedszkoli spójnych z ich rozwojem w obszarach wymagających szczególnego wsparcia. Okres realizacji projektu: od 01.01.2014 r. do 31.10.2015 r. Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty. Działalnie 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół
Informacje o projekcie: Program: Program Opercyjny Kapitał Ludzki Priorytet: III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie: 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji: 01.01.2014 – 31.10.2015 Wartość projektu: 1,8 mln zł Obszar realizacji: Powiat Wrocławski Beneficjent: Powiat Wrocławski Biuro projektu: Powiatowy Zespół Poradni Psychologiczno- Pedagogicznych we Wrocławiu
Procesowe wspomaganie rozwoju szkół Najważniejsze zadania zmodernizowanego systemu wspomagania wynikają z dostosowania działań do potrzeb konkretnej szkoły. 1. Opracowanie (we współpracy z dyrektorem i nauczycielami) szczegółowej diagnozy potrzeb szkoły i pracujących w niej n-li 2. Pomocy w zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań niezbędnych do rozwiązania zdiagnozowanych problemów, 3. Pomoc w dobraniu najlepszej dla danej szkoły formy doskonalenia (np. szkolenie czy konsultacje) oraz w realizacji tej oferty, 4. Wsparcie szkoły we wdrażaniu nowych rozwiązań do praktyki zawodowej nauczycieli, aby wprowadzona zmiana rzeczywiście przyczyniła się do poprawy jakości pracy danej szkoły, 5. Udostępnianie niezbędnych materiałów i narzędzi merytorycznych.
Główny cel projektu Cel: podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim oraz stworzenie planów wspomagania szkół i przedszkoli spójnych z ich rozwojem w obszarach wymagających szczególnego wsparcia.
Typy placówek objętych projektem (44 placówki) Przedszkola – 7 Szkoły podstawowe – 24 Gimnazja – 9 Szkoły ponadgimnazjalne – 4 W projekcie weźmie udział 635 nauczycieli oraz 40 dyrektorów przedszkoli/szkół powiatu wrocławskiego
Dyrektorzy szkół i przedszkoli - rola i zadania: Ważną rolę w procesie wspomagania rozwoju szkół odgrywa dyrektor szkoły lub przedszkola. Wspólnie z radą pedagogiczną podejmuje decyzje dotyczące rozwoju szkoły - określa obszary i zasięg wspomagania. Diagnozuje potrzeby szkoły/przedszkola oraz przygotowuje roczny plan wspomagania we współpracy z SORE Uczestniczy w spotkaniach, konsultacjach i warsztatach Wdraża nowe umiejętności i wypracowanych procedur Udziela informacji zwrotnej Bierze udział w podsumowaniu podjętych działań Wykorzystuje efekty RPW w dalszej pracy szkoły
Kto skorzysta na zmianach? Uczniowie, którzy zostaną objęci wszechstronną diagnozą oraz otrzymają wsparcie w rozwoju swoich talentów Szkoły i placówki oświatowe, którym zostanie udzielone wsparcie we wszystkich obszarach działania. Proces doskonalenia zostanie wprowadzony do szkoły i będzie prowadzony zgodnie z jej aktualnymi potrzebami Nauczyciele, którzy otrzymają kompleksową pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Nowy system doskonalenia będzie towarzyszył nauczycielom we wdrożeniu do praktyki zawodowej zmian wprowadzanych w oświacie Samorządy lokalne, które otrzymają wsparcie w budowie lokalnej sieci współpracy szkół i placówek oraz w kreowaniu polityki oświatowej
Informacje o projekcie Rozpoczęcie projektu 1.01.2014r. Tematy 3 sieci – I połowa lutego bezpośrednie wsparcie szkół i przedszkoli (praca SORE i szkolenia) 2013/2014: od 1.02.1014 do 31.08.2014 2014/2015: od 1.09.2014 do 30.06.2015
Informacje o projekcie Zespół projektowy: 1. Zarządzający projektem: Michał Iwan 2. Koordynator projektu: 3. Specjalista ds. monitoringu: 4. Specjalista ds. rozliczeń: Biuro projektu: Powiatowy Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych we Wrocławiu ul. T. Kościuszki 131 50-440 Wrocław
Informacje o projekcie Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl/wspieranie Starostwo Powiatowe w Wołowie www.powiatwroclawski.pl PZPP-P we Wrocławiu www.pzp.edu.pl Strona projektu: www.pzp.edu.pl/projekt Adresy mailowe: projekt@pzp.edu.pl Telefony 71.722 20 02 (Kancelaria PZPP-P) 71.722 20 04 (dyrektor PZPP-P) Telefon komórkowy koordynatora projektu od 1 lutego 2014r.