Innowacje w przedsiębiorstwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

dr Joanna Kurowska-Pysz
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Przedsiębiorczość innowacyjna w praktyce
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Zarządzanie 1. Zarządzanie
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
WYKORZYSTAJ POTENCJAŁ UCZELNI – ZAŁÓŻ FIRMĘ OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA Przedsiębiorczość akademicka. Stan i możliwości rozwoju w woj. opolskim. Opole,
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Wprowadzenie Przedsiębiorczość akademicka zakładanie spółek spin-off, spin-out mgr inż. Marcin Sobotka Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską.
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
1.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Klastry jako element gospodarki sieciowej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Jak robić to efektywnie?
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Programowanie perspektywy finansowej
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Krzysztof Krasowski Wydział Informacji i Promocji.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Firmy globalne.
Ramowy program studiów
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

Innowacje w przedsiębiorstwie Joanna Żurawska Opolskie Centrum Badań Regionalnych przy WSZiA w Opolu Opole, 26 kwietnia 2013 r.

opisz, co narysowałeś (20 min.) Ćwiczenie… Jak wygląda proces pracy nad nowymi produktami/usługami w firmie? narysuj go (10 min.) opisz, co narysowałeś (20 min.)

Ćwiczenie… 1. kto rozpoczyna proces? 2. kto kończy? 3. jakie główne elementy obejmuje proces? 4. kto występuje w procesie, co robi i z jakich zasobów korzysta?

Zamiast komentarza Schemat 1

Źródła innowacji i procesy innowacyjne O czym dzisiaj… Źródła innowacji i procesy innowacyjne Systemy innowacji- klastry, firmy typu spin out/off (przedsiębiorczość akademicka)

Co może być źródłem innowacji? Źródła innowacji Co może być źródłem innowacji?

Źródła innowacji Źródłem innowacji jest wszystko to, co inspiruje człowieka do procesu zmian i pozwala mu w sposób kreatywny reagować na zmieniające się otoczenie. Źródło: A. P o m y k a l s k i, Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Łódź 2001

Źródła innowacji - klientów, - naukowców, - konkurentów, Pomysły na nowy produkt mogą pochodzić od: - klientów, - naukowców, - konkurentów, - pracowników, - uczestników kanałów dystrybucji - zarządu źródło: jw

Źródła innowacji Schemat 6

Źródła innowacji Współczesna firma powinna posiadać odpowiednie i zróżnicowane tj. pochodzące z różnych źródeł zasoby wiedzy i informacji. Klient, czy konsument to ważne źródło nowych idei. Przedsiębiorca powinien permanentnie monitorować rynek i „nasłuchiwać” wygłaszanych na nim opinii klientów A. P o m y k a l s k i, Zarządzanie innowacjami… s. 26

Proces innowacyjny Nawet najlepszy pomysł dopiero wtedy ma znaczenie, kiedy zostanie wprowadzony w życie, dlatego ważne jest, by go wybrać i zrealizować. Proces, w których dochodzi do wyboru i realizacji innowacji to proces innowacyjny

Proces innowacyjny potrzeba, pomysł, projekt, decyzja o zastosowaniu Proces innowacji, za R. L. Daftem można podzielić na pięć etapów, w skład których wchodzą : potrzeba, pomysł, projekt, decyzja o zastosowaniu wdrożenie Źródło: J. B o g d a n i e n k o (red.), Zarządzanie innowacjami. Wybrane problemy, SGH, s. 11

Procesy innowacyjne- rodzaje W literaturze wyróżnia się trzy grupy modeli procesów innowacyjnych: 1. modele liniowe 2. modele interaktywne 3. modele sieciowe źródło: Janasz W., Kozioł- Nadolna K., Innowacje w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011

Procesy innowacyjne- rodzaje Modele liniowe: - podażowy („pchany przez naukę”) - popytowy („pchany przez rynek”) Źródło: jw

Procesy innowacyjne- rodzaje Modele interaktywne: - sprzężeniowy - interakcyjny -„związanego łańcucha” źródło: jw

Procesy innowacyjne- rodzaje Modele sieciowe: - innowacji zamkniętej - innowacji otwartej źródło: jw

Procesy innowacyjne- rodzaje Model podażowy to inaczej model innowacji „pchany przez naukę” Obowiązywał on do końca lat 80- tych ubiegłego stulecia. Nauka Produkcja  Marketing  Klient Nauka w modelu to badania: podstawowe „czyste” i stosowane, prace rozwojowe i wdrożeniowe. Efektem są innowacje technologiczne, a im „wcześniej” prowadzi się badania, na wcześniejszych etapach, tym większa szansa, że produkt będzie bardziej oryginalny. Badania podstawowe finansowane są przez budżet państwa. Badania stosowane i rozwojowe – mogą być finansowane niekoniecznie z budżetu np. przez firmy źródło: jw

Procesy innowacyjne- rodzaje Schemat 2

Procesy innowacyjne- rodzaje Model popytowy jest odpowiedzią na silniejszą konkurencję Potrzeba rynkowa  Nauka  Podukcja  Klient (Marketing) (B+R) (Sprzedaż) Model ten określa się jako model innowacji „ciągnionych” przez rynek. Wyeksponowanie potrzeby rynkowej spowodowało zaprzestanie prac badawczo-rozwojowych, a rozpoczęcie od prac rozwojowych. Ten model zaczął obowiązywać w końcówce lat 80-tych i w latach 90. źródło: jw

Procesy innowacyjne- rodzaje Schemat 3

Procesy innowacyjne- rodzaje W modelach interaktywnych następuje jednoczesne powiązanie czynników podażowych i popytowych oraz zaprojektowanie relacji między nimi w taki sposób, by przyniosły korzyści odbiorcy. Wśród modeli interaktywnych wyróżnia się m.in. model sprzężeniowy Rothwella i Zegvelda. Łączy on prace B+R, produkcję, marketing i sprzedaż, względnie ich powiązania wewnątrz i na zewnątrz organizacji, a także pokazuje zbiór połączeń informacyjnych, którymi jest transferowana wiedza w organizacji źródło: jw

Procesy innowacyjne- rodzaje Cechą modeli interaktywnych jest to, że marketing i sfera B+R wywierają wpływ na proces innowacji poprzez kreowanie popytu oraz podaży na innowacje. Między elementami procesu występują sprzężenie zwrotne. Następuje poprawa procesu interakcji pomiędzy otoczeniem, a zasobami organizacji. Co ważne występuje powiązanie strategii rozwoju organizacji z procesem innowacji. Niezbędne jest projektowanie inżynieryjno-ekonomiczne źródło: jw

Procesy innowacyjne- rodzaje Schemat 4

Procesy innowacyjne- rodzaje Ewolucja w modelach następowała poprzez dodawanie kolejnych ogniw i sprzężeń zwrotnych. Tak powstały modele sieciowe. Wśród modeli sieciowych można wyróżnić model sieciowy zamknięty. Jego istota to dobre powiązania pomiędzy sferą B+R, klientem, a wnętrzem organizacji. Akcentuje się komunikację w organizacji i wewnętrzne powiązania. W modelu „zamkniętym” pomysły inspirowane są wewnątrz i wewnątrz są weryfikowane.

Procesy innowacyjne- rodzaje Przejście od modelu „zamkniętego” do „otwartego” stało się możliwe poprzez globalizację, rozwój instrumentów (np. ochrona własności intelektualnej), rosnącą mobilność na rynku pracy oraz rozwój nowych technologii, szczególnie komunikacyjnych. Pojawiły się środki umożliwiające łatwy kontakt na każdym etapie procesu innowacyjnego.

Procesy innowacyjne- rodzaje Istotą koncepcji open innovation jest, iż przedsiębiorstwa nie mogą polegać na swej wiedzy, ale dzielą się wiedzą i przekazują swoje pomysły, których nie wykorzystują.

Procesy innowacyjne- rodzaje Mamy do czynienia z przenikalnością granic przedsiębiorstwa, pomysły mogą zatem płynąć z zewnątrz i mogą być wykorzystywane, poprzez selekcję. Pomysły, z których nie korzystamy sami - udostępniamy. Możemy szeroko współpracować np. z dotychczasowym kontrahentem nad pomysłami, które nas nie interesują. To model innowacji otwartych, w którym dyfuzja innowacji jest bardzo szeroka źródło: Chesbrough H.W, Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology , Harvard Business School Press, Boston 2003

Procesy innowacyjne- rodzaje Schemat 5

I dalej – systemy innowacji Klastry

Klastry – definicja Zjawisko przestrzennej koncentracji przedsiębiorstw połączonych ze sobą siatką różnorakich powiązań, więzi kooperacyjnych i konkurencyjnych, skupionych wokół uniwersytetów i współdziałających z nimi oraz innymi instytucjami (IOB), w tym z władzami różnych szczebli ma wiele określeń. Coraz powszechniejsze staje się obecnie określanie tego zjawiska mianem klastrów i klasteringu. źródło: Polityka wspierania klastrów. Najlepsze praktyki. Rekomendacje dla Polski, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową , Gdańsk 2004

Klastry- definicja Klastry według Portera...

Klastry- definicja „… geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (na przykład uniwersytetów, jednostek normalizacyjnych i stowarzyszeń branżowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących ze sobą, ale również współpracujących..” źródło: M.E. P o r t e r, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001, s. 246

Klastry- korzyści Korzyści z klastra: geograficzna bliskość dostawców i odbiorców, oszczędności w transporcie, przepływ siły roboczej większa presja na innowacyjność firm współpraca ze sferą B+R, szybszy przepływ wiedzy i informacji, udogodnienia w zakresie możliwości uzyskania dofinansowania działalności ze środków publicznych źródło: B. M i k o ł a j c z y k, A. K u r c z e w s k a, Rola klastrów w podnoszeniu konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Przykład klastrów japońskich [w:] S. Pangsy – Kania, K. Piech (red.) Innowacyjność w Polsce w ujęciu regionalnym: nowe teorie, rola funduszy unijnych i klastrów, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2008, s. 286

I dalej – systemy innowacji Przedsiębiorczość akademicka

Przedsiębiorczość akademicka – definicje Przedsiębiorczość akademicka to aktywność gospodarcza środowiska akademickiego realizowana najczęściej w formie podmiotów gospodarczych typu spin out/off, opartych na wiedzy, jako przedsięwzięcia o dużym potencjale wzrostu, ambitne i dynamiczne. źródło: J. Cieślik, Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

Przedsiębiorczość akademicka – definicje Przedsiębiorczość akademicka to aktywność w sferze gospodarki: pracowników naukowych doktorantów studentów absolwentów (do 12. mies. od ukończenia studiów) źródło: Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Narodowa Strategia Spójności, Warszawa 2007.

Przedsiębiorczość akademicka- definicja Spin out to nowe przedsiębiorstwo, które zostało założone przez pracownika/ów przedsiębiorstwa macierzystego lub innej organizacji (np. szkoły wyższej, laboratorium badawczego), wykorzystując w tym celu intelektualne oraz materialne zasoby organizacji macierzystej, kapitałowo lub operacyjnie powiązane z organizacją macierzystą. Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości , Warszawa 2005

Przedsiębiorczość akademicka – definicje Spin off (tzw. firma odpryskowa) to nowe przedsiębiorstwo, które powstało w drodze usamodzielnienia się pracowników przedsiębiorstwa macierzystego (np. szkoły wyższej, laboratorium badawczego), wykorzystujących w tym celu intelektualne zasoby organizacji macierzystej. Firmy spin off, w przeciwieństwie do firm spin out, posiadają charakter przedsięwzięć niezależnych od organizacji macierzystej. źródło: jw

Przedsiębiorczość akademicka – definicje Nieco inne definicje znajdujemy w dokumentacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, gdzie za firmę spin off uważa się nowe przedsiębiorstwo zależne od jednostki macierzystej, zaś spin out – za niezależne źródło: Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013…op.cit., s. 319, materiał powiel.

Przedsiębiorczość akademicka Rola przedsiębiorczości akademickiej jest szczególna w innowacyjności, bo jest ona narzędziem przekształcania badań i potencjału placówek naukowych w towary i usługi, co bezpośrednio lub pośrednio zwiększa korzyści konsumentów i zwiększa perspektywę szybszego wzrostu gospodarki w przyszłości. W następstwie nowa wiedza jest transferowana do prywatnych przedsiębiorstw, co zwiększa ich produktywność, a w rezultacie wpływa na powstawanie nowych firm, zwiększa inwestycje i zatrudnienie, zwłaszcza w dziedzinach wysokich technologii

Na koniec… Dziękuję bardzo