Piotr Domaradzki F.S. PRAXE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

Idea projektów innowacyjnych
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Znaczenie podręcznika
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Czas aktywności szansą na zmiany. Projekt realizowany na terenie Gmin Kęty, Oświęcim, Osiek i Polanka Wielka Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Alina Karczewska WRZOS
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Czas aktywności szansą na zmiany. Projekt realizowany na terenie Gmin Kęty, Oświęcim, Osiek i Polanka Wielka. Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Animacja samopomocowego środowiska społecznego. Opis programu
Szkoła Nauczycielem stoi
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Piotr Domaradzki F.S. PRAXE www.praxe.com.pl Jak wykorzystać superwizję w pomocy społecznej do podnoszenia standardów pracy Piotr Domaradzki F.S. PRAXE www.praxe.com.pl

Cztery tezy prof. Jerzego Krzyszkowskiego Konferencja: „Superwizja w pomocy społecznej” Warszawa 06.2016 Pomoc społeczna i praca socjalna wymagają modernizacji, innowacyjności ze względu na wyczerpanie swojej formuły. Dotychczasowa imitacja innowacyjności oparta o transfery działań z zagranicy, powinna być zastąpiona innowacyjnością własną.

Cztery tezy prof. Jerzego Krzyszkowskiego Trzeba stworzyć warunki do innowacji własnych, opartych na lokalnych kontekstach, potrzebach i problemach. Superwizja szansą na innowacyjność oddolną, na lokalną modernizację publicznego systemu pomocy społecznej i pracy socjalnej

Czemu służy superwizja? Superwizja w pracy socjalnej to rodzaj świadomego zarządzania: Procesami interpersonalnymi w zespole pracowniczym Procesami interpersonalnymi pracowników z klientami Standardami pracy socjalnej Procesami intrapsychicznymi pracowników

Superwizja. Czy jesteś gotowy na zmiany? Systematyczna superwizja w OPS wymusza zmiany w następujących obszarach: Stosowanych metod pracy z klientem Stosowanych narzędzi pracy socjalnej Modelów komunikacji z klientem Modelów komunikacji pomiędzy pracownikami i z zarządzającymi

Czym jest superwizja? Superwizja zawiera 5 podstawowych elementów: obserwację relacji pomiędzy pracownikiem a klientem obserwację procesu zmian w życiu klienta/rodziny (myślenie analityczne) wnioskowanie o związkach pomiędzy relacją a procesem zmian (myślenie systemowe) weryfikację oceny sytuacji klienta weryfikację celów i planu dalszego działania.

Czym jest superwizja? Superwizja metodą ewaluacji: Jakości relacji pomiędzy pracownikiem a klientem, czy może ona być nośnikiem zmian? Jakości zmian w życiu klienta/rodziny. Zmiany pozorne a umocnienie rodziny, samodzielność. Jakości stosowanych narzędzi oceny sytuacji klienta i planowania pracy Zdolności pracownika do umiejętnego wykorzystania stosowanych przez niego narzędzi

Za profesorem J. Krzyszkowskim „Sesja superwizji może być dobrą metodą jakościowej ewaluacji interwencji pracowników socjalnych” „Systematycznie prowadzona profesjonalna superwizja pozwala na regularną i dokonywaną w procesie grupowym ( to jest zapewniającym wspólne uczenie się przy zachowaniu synergii ) ocenę działań pracownika socjalnego i jego kolegów.” Konferencja: Superwizja w pomocy społecznej” Warszawa 06.2016

Co dzieje się na superwizji? Przedmiotem superwizji może być: - uczenie postępowania zgodnie z etapami metodycznego działania - uczenie wrażliwości interpersonalnej /empatii/ - uczenie wykorzystywania różnorodnych technik wywierania wpływu w celu zwiększenia motywacji klienta

Co dzieje się na superwizji? Zasadnicze elementy procesu superwizji: - kreatywne poszukiwanie rozwiązań lub instruowanie, - modelowanie zachowań - ćwiczenie – trening umiejętności - informacje zwrotne

Efekty długofalowej superwizji Zaktywizowanie zespołu pracowników do doskonalenia metod pracy socjalnej, stosowania nowych rozwiązań (metod, technik i narzędzi ) dla osiągnięcia pozytywnych zmian sytuacji klienta / rodziny, grupy, społeczności / Pracownicy socjalni lepiej różnicują pomiędzy celami klienta, a celami pomocy społecznej i ukrytymi celami pracownika socjalnego. Ochrona klientów przed nieprofesjonalnymi postawami pracownika socjalnego. Podniesienie skuteczności pracy zespołowej pracowników

Efekty długofalowej superwizji Zwiększenie skuteczności pracy socjalnej: Superwizja pozwala na uchwycenie rzeczywistej przyczyny dokonującej się zmiany klienta Superwizja ukazuje przyczynę nieskuteczności podejmowanych działań, poprzez rozpoznawanie łańcucha przyczynowo-skutkowego. Motywacja pracowników do planowania w pracy, a w szczególności do stosowania programów i projektów.

Efekty długofalowej superwizji Pracownicy mają stworzone warunki do samokształcenia i doskonalenia warsztatu pracy, poprzez wymianę doświadczeń. Umocnienie integracji zespołu pracowników, danie im poczucia bezpieczeństwa i wsparcia w grupie, a tym samym zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Funkcjonują efektywne drogi komunikacji w zespole pracowników, a także między pracownikami a kadrą kierowniczą . Pracownicy mają coraz lepszy wgląd w siebie i odkrywają własne zasoby i deficyty.

Czemu służy superwizja? Superwizja służy doskonaleniu umiejętności zawodowych i podniesieniu skuteczności działań – nie jest narzędziem oceny superwizowanego, lecz służy ocenie efektywności działań

PODSUMOWANIE Biorąc razem powyższe wnioski, widzimy jasno, że systematyczna i profesjonalnie prowadzona superwizja jest narzędziem oddolnego podnoszenia standardów pracy w jednostce pomocy społecznej, przyczyniając się do zwiększenia efektywności pracy.

Minimalne standardy superwizji Miejsce pozwalające na realizacje pracy zespołowej bez zakłóceń Superwizja jest systematyczna, odbywa się nie rzadziej niż raz w miesiącu Dostęp do superwizora który: - ma zdolność do akceptacji błędów superwizowanego - potrafi lekceważyć własne hipotezy - ma zapał i wiarę w możliwość dokonywania się pozytywnych zmian

Minimalne standardy superwizji Dostęp do superwizora który: - legitymuje się wysokimi teoretycznymi i technicznymi kwalifikacjami z obszaru dynamiki grupowej i metodyki pracy socjalnej - potrafi udzielać wsparcia - posiada umiejętności motywowania grupy do podejmowania wysiłku i innowacyjnych metod pracy

Minimalne standardy superwizji Czas trwania superwizji 2-4h Grupę prowadzi ten sam superwizor Obecność na superwizji wszystkich obecnych w pracy, prowadzi się dziennik obecności i aktywności Superwizja jest przygotowywana i konsultowana

Minimalne standardy superwizji Superwizja jest nastawiona na twórcze poszukiwanie nowych rozwiązań Superwizja wymaga ujęcia jej w schemacie organizacyjnym instytucji Uczestnicy mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa, dobra osobiste uczestników są objęte tajemnicą Superwizor jest neutralny i pomaga rozpoznawać efekty pracy socjalnej

Dziękuję za uwagę I zapraszam do lektury książki Piotr Domaradzki www.praxe.com.pl