Polska w Programach Ramowych UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
WSCHODNI OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
System zachęt dla młodych naukowców Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leszek Grabarczyk.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków JULIAN PAWLAK – Prezes KUPS 6 grudnia 2006 roku, Warszawa.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zapis prezentacji:

Polska w Programach Ramowych UE Prof. Krzysztof J. Kurzydłowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo Edukacji i Nauki Polska w Programach Ramowych UE

Udział w Programach Ramowych UE Nauka pierwszą dziedziną w pełni zintegrowaną z UE (5 PR) – wykorzystana szansa? Strategiczne cele uczestnictwa w PR UE polepszenie jakości życia w Polsce (intelektualnego, materialnego) podniesienie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki polepszenie środowiska naturalnego, zapewnienie zrównoważonego rozwoju oraz ochrona środowiska człowieka rozwój społeczny i budowa społeczeństwa opartego na wiedzy

Doświadczenia 5 i 6 PR Korzyści nawiązanie i rozwijanie kontaktów z najlepszymi w Europie ośrodkami badawczymi, akademickimi, ośrodkami nowoczesnych technologii oraz nowoczesnymi przedsiębiorstwami przemysłowymi zapoczątkowanie procesu reform i modernizacji polskich instytucji naukowych, podporządkowanego budowie gospodarki opartej na wiedzy tworzenie silnych ośrodków badawczych rozpoznawalnych w Europie (CD) integracja potencjału naukowego, współpraca z przemysłem

Doświadczenia 5 i 6 PR Problemy niski współczynnik sukcesu 22 % w 5 PR, 12 % w 6 PR 1/3 liczby wniosków złożonych przez Hiszpanię w 6 PR dysproporcja pomiędzy uczestnictwem polskich zespołów w dużych i małych projektach (przewaga małych projektów) zbyt mała współpraca pomiędzy nauką a gospodarką brak polskich partnerów przemysłowych w projektach europejskich znikomy transfer technologii powstałych w wyniku badań finansowanych z PR problem wynagrodzeń naukowców dysproporcja pomiędzy liczbą naukowców wyjeżdżających z Polski a przyjeżdżających brak sprzyjającego otoczenia prawno-fiansowego (np. VAT, ubezpieczenia społeczne)

7 PR a Strategia Lizbońska 7 PR jako podstawowy instrument realizacji Strategii Lizbońskiej koncentracja na podnoszeniu poziomu innowacyjności i budowie społeczeństwa opartego na wiedzy, jako czynnikach wzrostu gospodarczego budowa Europejskiej Przestrzeni Badawczej (ERA) powołanie Europejskiego Instytutu Technologicznego (EIT)

Atuty i słabości polskiej nauki planowany wzrost nakładów na naukę wysoki poziom niektórych badań prowadzonych przez polskie jednostki (nauki fizyczne, informatyka) wzrost liczby i aktywności PPT oraz CD rosnąca liczba studentów i doktorantów kształtowanie się Europejskiej Przestrzeni Badawczej i możliwość aktywnego w niej udziału ambicje szybkiego zrównania się z państwami wysokorozwiniętymi (przykładem Irlandii oraz Finlandii) rosnące znaczenie nowych technologii dla gospodarki niski poziom nakładów publicznych i prywatnych na B+R niedoinwestowana infrastruktura naukowo-badawcza, niewystarczająca dla prowadzenia dużych programów międzynarodowych niski udział przemysłu w pracach B+R słabe więzi nauki i przemysłu niebezpieczeństwo luki pokoleniowej w polskiej kadrze naukowej rozproszenie potencjału naukowego pomiędzy ok. 950 jednostek, przy braku współpracy i koordynacji działań niska konkurencyjność międzynarodowa

Polityka państwa, działania Ministra „Założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa do 2020 r.” - udział w PR jednym z instrumentów rozwoju polskiej nauki Narodowa Strategia Spójności 2007-2013 PO Innowacyjna Gospodarka Priorytet 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Działanie 1.2 Badania w ramach współpracy międzynarodowej Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców Wsparcie mobilności międzysektorowej naukowców Wspieranie rozwoju młodych doktorów – POSTDOC Wsparcie brokerów wynalazków „Powroty”

Polityka państwa, działania Ministra modyfikacja systemu finansowania przedmiotowego Większa koncentracja finansowania B+R na priorytetach tematycznych i strukturalnych wynikających z polityki naukowej państwa. modyfikacja systemu finansowania podmiotowego lepsza ochrona praw własności intelektualnej polskich naukowców utworzenie Narodowego Centrum Badań Naukowych i Prac Rozwojowych (NCBR)

Wsparcie i promocja nauki i innowacyjności pozyskiwanie funduszy z PR to proces konkurencji, dlatego potrzebna jest zmiana mentalności oraz nabycie umiejętności menedżerskich najlepszą formą promocji nauki będą wyniki uzyskane w kolejnych PR edukacja społeczna - kampania informacyjno-promocyjna o znaczeniu nauki dla gospodarki utworzenie forum wymiany informacji i współpracy ludzi nauki oraz biznesu (m.in. zadanie nowo powołanego Departamentu Wdrożeń i Innowacji MEiN) promocja osiągnięć polskiej nauki za granicą

7 Program Ramowy Kierunek działań zwiększenie współczynnika sukcesu zwiększenie liczby składanych wniosków zwiększenie wartości finansowej wniosków przyjętych do realizacji

7 Program Ramowy Instrumenty wzrost potencjału naukowego polskich jednostek naukowych zmiana regulacji prawno-finansowych, m.in. wewnętrznych przepisów jednostek uczestniczących w PR umożliwiająca wzrost wynagrodzeń wsparcie działalności platform technologicznych oraz centrów doskonałości wsparcie przygotowań do udziału w 7 PR – granty na przygotowanie projektów poprawa infrastruktury badawczo-szkoleniowej promocja polskiego potencjału naukowego