KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Organizacja i niesienie pomocy socjalnej ofiarom klęski żywiołowej”
Advertisements

Organizacje pozarządowe
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
Terytorialny system ratownictwa
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat nr 5: Zarządzanie kryzysowe na szczeblu gminy Autor: Eugeniusz Wojciech Roguski.
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Administracja publiczna
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Zarządzanie kryzysowe w m.st. Warszawie
URZĄD MIASTA ZGORZELEC Wydział Zarządzania Kryzysowego
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Zdania i organizacja obrony cywilnej
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
OBRONA CYWILNA Pod pojęciem obrony cywilnej, ochrony ludności należy rozumieć zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, ich mieniu i środowisku przed wypadkami.
„Obrona Cywilna w Polsce”
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
KONCEPCJA DZIAŁANIA STAROSTY W FAZIE REAGOWANIA KRYZYSOWEGO
Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego Kazimierz Grubba Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Kierowanie działaniami
PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA KOMPETENCJE I ZADANIA ORGANÓW ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ W OBRONIE NARODOWEJ Maciej Milczanowski.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ORGAN administracji publicznej
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
Ćw. 8: ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE na podstawie Ustawy
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
System zarządzania kryzysowego
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Zarządzanie kryzysowe
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
REFERAT BEZPIECZEŃSTWA STAROSTWA POWIATOWEGO W LĘBORKU KONCEPCJA DZIAŁANIA STAROSTY LĘBORSKIEGO W FAZIE REAGOWANIA KRYZYSOWEGO W RAMACH KRAJOWEGO SYSTEMU.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
Podstawowe działania ratownicze
Zapis prezentacji:

KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO REFERAT BEZPIECZEŃSTWA STAROSTWA POWIATOWEGO W LĘBORKU KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO

SYTUACJA KRYZYSOWA TO SYTUACJA WPŁYWAJĄCA NEGATYWNIE NA POZIOM BEZPIECZEŃSTWA LUDZI, MIENIA W ZNACZNYCH ROZMIARACH LUB ŚRODOWISKA, WYWOŁUJĄCA ZNACZNE OGRANICZENIA W DZIAŁANIACH WŁASCIWYCH ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ZE WZGLĘDU NA NIEADEKWATNOŚĆ POSIADANYCH SIŁ I ŚRODKÓW

ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE INFORMACJE OGOLNE ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE to działalność organów administracji publicznej, która polega na: zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej

FAZY ZARZĄDZANIA KRYZYSOWE REAGOWANIE ODBUDOWA PRZYGOTOWANIE ZAPOBIEGANIE

przygotowanie, reagowanie, odbudowę. zapobieganie, FAZY TE POWIĄZANE SĄ ZE SOBĄ KOŁOWĄ ZALEŻNOŚCIĄ, GDZIE KAŻDA Z FAZ PRZECHODZI W KOLEJNĄ zapobieganie, przygotowanie, reagowanie, odbudowę.

ZAPOBIEGANIE odnosi się do działań, które eliminują lub redukują prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji kryzysowej, albo ograniczają jej skutki. PRZYGOTOWANIE to planowanie jak należy zareagować w przypadku wystąpienia kryzysu, a także działania mające na celu powiększenie zasobów sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania. Działaniem przygotowawczym jest także uczenie ludności, jak ma się zachować (reagować) w obliczu katastrofy. REAGOWANIE następuje po wystąpieniu sytuacji kryzysowej. Jego celem jest dostarczenie pomocy poszkodowanym i ograniczenie wtórnych zniszczeń i strat.

ODBUDOWA jest końcową fazą cyklu zarządzania kryzysowego ODBUDOWA jest końcową fazą cyklu zarządzania kryzysowego. Odbudowę kontynuuje się, aż wszystkie systemy wrócą do stanu poprzedniego albo lepszego niż poprzedni. Dzieli się ją na krótkoterminową i długoterminową. Krótkoterminowa polega na przywróceniu systemów niezbędnych do życia do minimalnych standardów operacyjnych. Odbudowa długoterminowa może trwać wiele lat, aż do kompletnej odbudowy całego obszaru dotkniętego katastrofą. Jednocześnie odbudowa ta powinna być realizowana w nowy sposób, tak aby rejon dotknięty katastrofą był po odbudowie mniej wrażliwy na kolejną katastrofę.

KRAJOWY SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO OBEJMUJE PIĘĆ POZIOMÓW: INFORMACJE OGOLNE KRAJOWY SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO OBEJMUJE PIĘĆ POZIOMÓW: Na terenie gminy organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Na terenie powiatu organem właściwym w zakresie zarządzania kryzysowego jest starosta jako przewodniczący zarządu. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie województwa jest wojewoda. Ministrowie kierujący działaniami administracji rządowej oraz kierownicy urzędów centralnych realizują zadania dotyczące zarządzania kryzysowego zgodnie z zakresem swojej właściwości. Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zarządzanie kryzysowe sprawuje Rada Ministrów.

REGUŁA ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO KOORDYNACJA ZARZĄDZANIE KRAJ POZIOM KRAJOWY RZĄDOWY POZIOM LOKALNY SAMORZĄDOWY WOJEWÓDZTWO POWIAT GMINA ZAPOBIEGANIE PRZYGOTOWANIE REAGOWANIE ODBUDOWA

ZADANIA I ZASADY DZIAŁANIA INFORMACJE OGOLNE ZADANIA I ZASADY DZIAŁANIA tych organów w dziedzinie zarządzania kryzysowego a także zasady finansowania zadań zarządzania kryzysowego określa Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. nr 89 poz. 590 z póżn. zm.)

KRYZYS

REAGOWANIE W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA SYTUACJI KRYZYSOWEJ Obowiązek podjęcia działań w zakresie zarządzania kryzysowego spoczywa na tym organie właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego, który pierwszy otrzyma informację o wystąpieniu zagrożenia. Organ ten niezwłocznie informuje o zaistniałym zdarzeniu organy odpowiednio wyższego i niższego szczebla, przedstawiając jednocześnie swoją ocenę sytuacji oraz informację o zamiarach działania.

KIEROWANIE I KOORDYNOWANIE REAGOWANIA KRYZYSOWEGO W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej działaniami w celu zapobieżenia jej skutkom lub ich usunięcia kieruje na terenie gminy wójt/ burmistrz. Koncentruje się na zdaniach podstawowych dla ochrony ludności to znaczy na ostrzeganiu, alarmowaniu i informowaniu ludności o niebezpieczeństwie, ewakuacji i zakwaterowaniu ewakuowanych, wszechstronnego wspierania działań profesjonalnych sił ratowniczych, a także na zapewnieniu wszystkim poszkodowanym pomocy socjalnej. Na terenie powiatu tymi działaniami kieruje starosta. Starosta wykonuje takie same zadania co wójt/burmistrz, a ponadto koordynuje współdziałanie między gminami, wspierając je działaniem podległych sobie: służb, inspekcji i straży wspomaganych przez organizacje pozarządowe przewidziane do użycia w Powiatowym Planie Zarządzania Kryzysowego. Struktury powiatowe /profesjonalne siły ratownicze, administracja ogólna, organizacje pozarządowe i podmioty gospodarcze/ stanowią podstawowy szczebel reagowania kryzysowego.

SZCZEBEL WOJEWÓDZKI, z racji swojego usytuowania w systemie zarządzania kryzysowego, w sytuacjach kryzysowych udziela pomocy władzom powiatowym, których możliwości okazały się niewystarczające, koordynuje prowadzenie działań w przypadku powstania sytuacji kryzysowej obejmującej obszar większy niż jeden powiat oraz współdziała ze szczeblem centralnym wówczas, gdy jego pomoc jest niezbędna. WOJEWODA POMORSKI stanowi pośrednie ogniwo, poprzez które w razie potrzeby, angażowane są pododdziały lub oddziały Sił Zbrojnych RP do wykonywania zadań związanych z zapobieżeniem skutkom sytuacji kryzysowej lub ich usunięciem, jeżeli użycie innych sił i środków jest niemożliwe lub niewystarczające. SZCZEBEL CENTRALNY wspiera niższe szczeble zarządzania kryzysowego w sytuacji, gdy ich możliwości reagowania okazały się niewystarczające. Koordynuje reagowanie w przypadku zaistnienie sytuacji kryzysowej o dużej skali.

KOMPETENCJE STAROSTY W zakresie przeciwdziałania skutkom sytuacji kryzysowej lub ich usunięcia Starosta może wydawać polecenia wiążące wójtom /burmistrzom/, kierownikom jednostek organizacyjnym utworzonych przez powiat, kierownikom powiatowych służb, inspekcji i straży, kierownikom jednostek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze powiatu oraz kierownikom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe organy do jego dyspozycji i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze powiatu.

podejmuje przedsięwzięcia reagowania kryzysowego w oparciu o STAROSTA LĘBORSKI podejmuje przedsięwzięcia reagowania kryzysowego w oparciu o POWIATOWY PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO. Plan ma zapewnić systemowe, skoordynowane i efektywne reagowanie na zdarzenia kryzysowe, w których pomoc i ochrona może być skutecznie podjęta tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednym kierownictwem. PRZEJDŹ DO PREZENTACJI

KONCEPCJA DZIAŁANIA STAROSTY W FAZIE REAGOWANIA KRYZYSOWEGO Powiatowy Plan Zarządzania Kryzysowego KONCEPCJA DZIAŁANIA STAROSTY W FAZIE REAGOWANIA KRYZYSOWEGO

P O W I A T E C N R U M Z Ą D K Y S G P O W I A T E C N R U M Z Ą D K ul. Czołgistów 5 84-300 LĘBORK e-mail: czk_lebork@op.pl tel./fax: (0-59) 8621034 tel. 8632 823 P O W I A T E C N R U M Z Ą D K Y S G P O W I A T E C N R U M Z Ą D K Y S G DIĘKUJEMY ZA ZAINTERESOWANIE SIĘ PREZENTACJĄ.