Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności energetycznej tryb systemowy 20/S/5.4/2012 Zwiększanie efektywności energetycznej Regionalny Program Operacyjny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Działanie 9.2 Wsparcie dla przedsięwzięć w zakresie mieszkalnictwa w miastach poniżej 10 tysięcy mieszkańców tryb konkursowy 52/K/9.2/2011 Regionalny.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Praktyczne aspekty realizacji projektów. Przygotowanie projektu Wniosek aplikacyjny 1.Określenie obszaru interwencji 2.Identyfikacja Wnioskodawcy 3.Informacje.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Omówienie kryteriów formalnych oceny wniosków Szkolenie dla beneficjentów.
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Działanie 6.5,,Działania wspierające infrastrukturę turystyczną i kulturową – promocja i informacja regionu z wyłączeniem organizacji imprez/ wydarzeń
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego • Wrocław, luty 2012
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Kwalifikowalność wydatków
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata Podsumowanie roku UMWD Wrocław, 9 listopada 2010 r.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Wymagania techniczne i ekologiczne dla przedsięwzięć Leszek Katkowski Doradca Departament Ochrony Klimatu.
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Strategia Inwestycyjna
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Wsparcie dotacyjne w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności energetycznej tryb systemowy 20/S/5.4/2012 Zwiększanie efektywności energetycznej Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, listopad 2012 Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach pomocy Technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 oraz z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

Cel działania: zwiększenie efektywności energetycznej oraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla

Beneficjenci: - podmioty lecznicze, którymi mogą być: a) przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej), b) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, c) fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej, d) kościoły, kościelne osoby prawne lub związki wyznaniowe - w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą. Dodatkowo w/w podmioty lecznicze muszą działać w publicznym systemie opieki zdrowotnej.

Nie kwalifikują się do wsparcia - podmioty lecznicze, którymi mogą być: - jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej; - instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych. Ponadto ze wsparcia wyłączone są przedsiębiorstwa prowadzące działalność uzdrowiskową.

Rodzaje projektów: - termomodernizacja budynków podmiotów leczniczych działających w publicznym systemie opieki zdrowotnej, w tym z wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii. Termomodernizacja – ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię dostarczaną do budynków na potrzeby ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej lub wykonanie przyłączy technicznych do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła w celu zmniejszenia kosztów zakupu ciepła dostarczanego do budynków lub zamiana konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne.

W przypadku projektów związanych z wytwarzaniem energii dopuszczalna jest jedynie produkcja energii na potrzeby własne beneficjenta. Dla wszystkich projektów wymagany będzie jako obligatoryjny załącznik do wniosku o dofinansowanie audyt energetyczny, uzasadniający potrzebę i opłacalność przeprowadzenia działań termomodernizacyjnych. Głównym zadaniem audytu energetycznego powinno być określenie zakresu oraz parametrów technicznych i ekonomicznych przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, ze wskazaniem rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia kosztów realizacji tego przedsięwzięcia oraz oszczędności energii, stanowiące jednocześnie założenia do projektu budowlanego. Oszczędność energii musi być wykazana w sposób obiektywny zgodny z dobrymi praktykami i aktualnym stanem wiedzy technicznej.

Ponadto beneficjent po zrealizowaniu inwestycji będzie zobowiązany do sporządzenia drugiego audytu energetycznego, którego celem będzie weryfikacja osiągnięcia zakładanej ilość zaoszczędzonej energii w wyniku realizacji projektu termomodernizacyjnego. Jednocześnie wyniki z ponownego audytu energetycznego będą podstawą do badania stopnia osiągnięcia obowiązkowego wskaźnika rezultatu – Ilość zaoszczędzonej energii w wyniku realizacji projektu termomodernizacyjnego. Pod uwagę będzie brany okres pełnego roku po zakończeniu projektu. Wskazane audyty energetyczne muszą zostać wykonane przez niezależnych wykonawców.

W ramach działania preferowane będą inwestycje wykorzystujące odnawialne źródła energii, a w szczególności te, które przestawiają się z paliw w formie ropy, gazu lub węgla na odnawialne źródła energii.

Alokacja: Szacunkowa alokacja środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach ogłaszanego zaproszenia wynosi ,00 Euro, tj PLN (wg kursu 1 EUR = 4,1788 PLN). Ze względu m.in. na kurs euro rzeczywisty limit dostępnych środków w naborze może ulec zmianie. Z tego powodu dokładna alokacja środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów zostanie określona na etapie wyboru projektów przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego.

Maksymalny poziom dofinansowania projektów wynosi 85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Faktyczna wartość dofinansowania uzależniona będzie od współczynnika P, wyliczonego zgodnie z Wytycznymi IZ RPO WD dotyczącymi zasad dofinansowania projektów w ramach Priorytetu VIII Modernizacja infrastruktury ochrony zdrowia na Dolnym Śląsku oraz działania 5.4 Zwiększenie efektywności energetycznej RPO WD. W ramach konkursu nie dopuszcza się udzielania pomocy publicznej w projektach.

Obliczenie dofinansowania: Podstawą do obliczenia wartości dofinansowania są przychody z całości świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez wnioskodawcę. W pierwszej kolejności należy obliczyć współczynnik wydatków kwalifikowalnych" (P), który stanowi procentową proporcję przychodów jednostki uzyskiwanych na podstawie umowy z instytucją ubezpieczenia zdrowotnego w całości przychodów wnioskodawcy uzyskanych ze świadczeń zdrowotnych w roku 2011.

Przykład : Przychody jednostki z całości świadczeń zdrowotnych od początku stycznia 2011 do końca grudnia 2011 wynosiły 100 jednostek, w tym przychody ze świadczenia usług zdrowotnych na podstawie umowy z instytucją ubezpieczenia zdrowotnego wynosiły 50 jednostek. Pozostałe przychodny (50 jednostek) zostały uzyskane ze świadczenia odpłatnych usług zdrowotnych. W związku z powyższym współczynnik P jest równy 50%.

Wyliczony w ten sposób współczynnik P jest podstawą do ustalenia wartości wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu. Aby obliczy wartość wydatków kwalifikowalnych należy pomnożyć wartość wydatków spełniających wymagania kwalifikowalności przez współczynnik P. Uzyskany wynik stanowi wartość wydatków kwalifikowanych. Pozostałe wydatki należy uznać za niekwalifikowane.

Wartość wydatków kwalifikowanych obliczona z wykorzystaniem współczynnika P będzie następnie wykorzystana do obliczenia poziomu dofinansowania zgodnie z art. 55 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. (luka finansowa).

Wartość projektu: - minimalna całkowita wartość projektu wynosi tys. PLN wydatków całkowitych - maksymalna całkowita wartość projektu wynosi - do poniżej 10 mln PLN wydatków niezbędnych do realizacji projektu które zostaną/zostały poniesione w okresie kwalifikowalności

Beneficjent będzie zobowiązany do corocznego przedkładania Instytucji Zarządzającej: - oświadczenia o dalszym funkcjonowaniu w publicznym systemie opieki zdrowotnej, - oświadczenia o zakontraktowaniu usług w budynku/ach poddanych procesowi termomodernizacji w ramach realizacji projektu, - oświadczenia o utrzymaniu proporcji przychodów uzyskiwanych w publicznym systemie w stosunku do przychodów z całości świadczeń zdrowotnych na poziomie nie mniejszym niż ten, który został przedstawiony w dokumentacji aplikacyjnej.

Okres realizacji projektu: Kwalifikowalne są wydatki poniesione od dnia Zakończenie finansowe realizacji projektu musi zostać dokonane najpóźniej do dnia r. (należy przez to rozumieć datę poniesienia ostatniego wydatku w projekcie czyli dokonanie przez Beneficjenta zapłaty na podstawie ostatniej faktury/innego dokumentu księgowego o równoważnej wartości dowodowej, dotyczącej wydatków kwalifikowalnych oraz niekwalifikowalnych poniesionych w ramach projektu). Beneficjent składa ostatni wniosek o płatność w terminie do 60 dni od dnia zakończenia finansowego realizacji projektu, nie później niż do r.

Po etapie preselekcji wnioskodawca składając właściwy wniosek o dofinansowanie, opisując bezpośrednie efekty następujące po realizacji projektu, musi: - użyć obligatoryjnego wskaźnika rezultatu - Ilość zaoszczędzonej energii w wyniku realizacji projektu termomodernizacyjnego, wyrażanego w jednostce MWh/rok, - użyć obligatoryjnego wskaźnika rezultatu Liczba bezpośrednich utworzonych miejsc pracy, w tym: - kobiet, wyrażanego w jednostce [etat], stanowiącego horyzontalny wskaźnik dostarczający informacji o miejscach pracy (brutto) tworzonych bezpośrednio dzięki pomocy współfinansowanej ze środków wspólnotowych. W przypadku, gdy ze względu na specyfikę projektu nie przewiduje się powstania nowych miejsc należy podać wartość 0.