Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Patriotyzm przyszłości.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Koncepcje rozwoju człowieka
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci
Rodzinne Centrum Edukacyjne zaprasza. Kim jesteśmy? Miejsce, które daje możliwości.
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Rozwój dziecka na poszczególnych etapach edukacyjnych
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Indywidualny plan resocjalizacji
Etapy budowania więzi w rodzinie
Quiz ,,Wokół praw dziecka”
Edukacja spersonalizowana wobec współczesnych problemów wychowawczych
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Zadawanie pytań.
Psychologia w zarządzaniu
Rozwój społeczny dziecka
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Aktywność i aktywizacja pozawodowa seniorów (I)
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Stowarzyszenie Kofe(m)ina
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Psychologia rozwoju dziecka
PROBLEM NERWIC SZKOLNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Doskonalenie nauczycieli granty
Wychowanie do życia w rodzinie
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona Edyta Wiktor –Florek psycholog, psychoterapeuta

KONCEPCJA ROZWOJU PSYCHOSPOŁECZNEGO ERIKA ERIKSONA Rozwój wynika z interakcji między wewnętrznymi instynktami a zewnętrznymi kulturowymi i społecznymi wymaganiami. Jednostka musi w czasie swego życia pomyślnie rozwiązać osiem kryzysów czy dylematów, wynikających z nowych zadań stawianych przez otoczenie.

Etap I . Wiek niemowlęcy (0 – 2 r. ż.) KRYZYS PODSTAWOWA UFNOŚĆ & NIEUFNOŚĆ CEL ROZWOJU - Osiągnięcie zaufania do opiekuna CENTRALNY PROCES - Wzajemność i wymiana ZNACZĄCE RELACJE - Podstawowy opiekun UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOSPOŁECZNE - Dostawać i oddawać ZAGROŻENIE - Rodzice

Etap II Dzieciństwo (2 – 4 r. ż.) KRYZYS AUTONOMIA & WSTYD I ZWĄTPIENIE CEL - Osiągnięcie samokontroli i poczucia własnej odrębności CENTRALNY PROCES - Uleganie ZNACZĄCE RELACJE - Rodzice UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOSPOŁECZNE - Zatrzymać i pozbyć się ZAGROŻENIE - Trening czystości

Etap III . Wiek zabawy (4 – 6 r. ż.) KRYZYS INICJATYWA & POCZUCIE WINY CEL – Ukształtowanie orientacji na cele i inicjatywność w działaniu CENTRALNY PROCES - Identyfikacja ZNACZĄCE RELACJE - Ścisła rodzina UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOSPOŁECZNE - Naśladować i udawać ZAGROŻENIE – Mass Media

Etap IV . Wiek szkolny (6– 12 r. ż.) KRYZYS PRODUKTYWNOŚĆ & POCZUCIE NIŻSZOŚCI CEL – Osiągnięcie poczucia własnej kompetencji CENTRALNY PROCES – Edukacja. Przyswojenie umiejętności i norm wraz z umiejętnościami szkolnymi i sposobami użycia narzędzi ZNACZĄCE RELACJE - Sąsiedztwo, szkoła UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOSPOŁECZNE - Dokonywać, współdziałać ZAGROŻENIE - Wychowanie seksualne

Etap V . Wiek adolescencji (13 – 18 r. ż.) (19 – 22 r.ż.) KRYZYS TOŻSAMOŚĆ GRUPOWA & ALIENACJA TOŻSAMOŚĆ INDYWIDUALNA & NIEPEWNOŚĆ (DYFUZJA) ROLI CEL – Osiągnięcie odpowiedzi na pytanie „Kim Jestem i kim mogę być” CENTRALNY PROCES - Nacisk rówieśników ZNACZĄCE RELACJE – Grupa rówieśników, model przywództwa UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOSPOŁECZNE – „Być sobą lub NIE”, otwierać się ZAGROŻENIE - używki

KONCEPCJA ROZW OJU PSYCHOSPOŁECZNEGO ERIKA ERIKSONA 1 ufność & nieufność  Nadzieja 2 autonomia & wstyd i zwątpienie  Wola 3 inicjatywa & poczucie winy  Stanowczość 4 pracowitość & poczucie niższości Kompetencja 5 tożsamość & rozproszenie tożsamości  Wierność 6 intymność & oddalenie zaabsorbowanie sobą  Miłość 7 generatywność & stagnacja  Troska 8 integralność & rozpacz i rozgoryczenie  Mądrość