Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Innowacje i eksperymenty pedagogiczne
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
RODZICE W SZKOLE.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 8 stycznia 2016 r. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego na rok szkolny 2016/2017.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Innowacje pedagogiczne
Doradztwo zawodowe w szkołach
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
do szkół ponadgimnazjalnych
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Przykładowy model podziału środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście prawa oświatowego Bogumiła Bogacka-Osińska Warszawa, 2016-06-08

Plan pojęcie innowacji pedagogicznych w rozumieniu prawa oświatowego podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki procedura zgłaszania innowacji pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie wnioski z analizy formalnej dokumentacji innowacji pedagogicznych

pojęcie innowacji pedagogicznej w rozumieniu prawa oświatowego „Innowacją pedagogiczną (prowadzona w publicznych szkołach i placówkach) są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły” (§ 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 09.04.2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki - Dz. U. z 2002 r., nr 56, poz. 506 ze zm.)

pojęcie innowacji pedagogicznej (za W. Okoniem) Innowacja pedagogiczna – zmiana struktury systemu szkolnego (metodycznego, wychowawczego) jako całości lub struktury ważnych jego składników – w celu wprowadzenia ulepszeń o charakterze wymiernym (W. Okoń) Zmiana ulepszenia systemu może dotyczyć: - pracy nauczycieli (jej metody i środki) i uczniów, treści programowej, warunków materialno-społecznych szkoły.

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz. 2156 ze zm.) art. 22 ust. 2 pkt 6: Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły, uwzględniające możliwości wprowadzenia nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także wprowadzenia odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji szkół i placówek.

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.) art. 41.ust. 1 pkt 3: Do kompetencji stanowiących rady pedagogiczne należy podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez rady szkoły lub placówki.

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.) art. 50 ust. 2: Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także opiniuje plany pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych. art. 52. ust. 2: W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Przepisy wykonawcze w związku z art. 22 ust. 2 pkt 6 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz. 2156 ze zm.) są zawarte w: Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.) Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2011 r., nr 176, poz. 1051) – zmiana § 4 ust.3 (zrezygnowano z terminu przekazania określonych dokumentów innowacji do kuratorium oświaty oraz organu prowadzącego).

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.) § 1. 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły. § 2. 1. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę. 2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.) § 2 3. Innowacje lub eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań. 4. Rekrutacja do szkół lub oddziałów, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności. 5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.) § 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach.

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.) § 4. 1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna. 2. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu: 1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, 2) opinii rady szkoły, 3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.

Wymagane czynności poprzedzające podjęcie uchwały w sprawie prowadzenia innowacji pedagogicznej w szkole publicznej lub placówce

4.uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji 3.opinia rady szkoły 2.pisemna zgoda autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane 1.zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji

podstawa prawna prowadzenia innowacji pedagogicznych przez publiczne szkoły i placówki Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz. 506. z późn. zm.) § 4. 3 Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, o której mowa w ust. 2 pkt 3, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę.

procedura zgłaszania innowacji pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie Procedura w sprawie zgłaszania innowacji pedagogicznej do Kuratorium Oświaty w Warszawie znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie Zakładki - „Dyrektor i Nauczyciel”, „Rodzice i Uczniowie”, „Poradnik Klienta”

- Zakładka - „ Dyrektor i Nauczyciel” procedura zgłaszania innowacji pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie - Zakładka - „ Dyrektor i Nauczyciel” Hasło – „Innowacje i eksperymenty pedagogiczne” Hasło – „Procedura wprowadzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych” Hasło „Procedura wprowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach i placówkach województwa mazowieckiego” Załączniki do strony: „Procedura”, „Karta informacyjna” Ważne! w zakładce „Dyrektor i Nauczyciel” znajduje się baza innowacji pedagogicznych

Innowacje pedagogiczne zgłaszane są do Kuratorium Oświaty w Warszawie (trzy wydziały dokonują formalnej analizy) Delegatur Kuratorium Oświaty w Warszawie

najczęściej powtarzające się nieprawidłowości występujące w przekazanej dokumentacji innowacji pedagogicznych: nieprecyzyjne podanie w „karcie informacji innowacji pedagogicznej” terminu rozpoczęcia i zakończenia innowacji nie zaznaczenie, w „karcie informacji innowacji pedagogicznej”, że uzyskano zgodę organu prowadzącego na wprowadzenie innowacji lub wpisywanie, że sprawa jest „w toku” nie dołączenie opinii oraz uchwały rady pedagogicznej oraz karty innowacji pedagogicznej albo wydanie opinii rady pedagogicznej o innowacji pedagogicznej z datą późniejszą niż data uchwały

podsumowanie Problematyka innowacji pedagogicznej wymaga podejmowania wielu działań, m.in. w zakresie: monitorowania, oceny prowadzonych działań, szkolenia, upowszechniania dobrych praktyk.

Dziękuję za uwagę