W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Advertisements

Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 206 w ŁODZI ul. Łozowa Łódź tel./fax
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa
System edukacji w Polsce
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2015/2016 Raport przeznaczony dla dyrekcji, rady pedagogicznej, rodziców i uczniów szkoły.
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Sześciolatek idzie do szkoły
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Co to jest spacer edukacyjny?
Rola książki w życiu człowieka
Przyroda.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH IM. MJRA H
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ORGANIZACJA.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Badając wymaganie „Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych” stwierdzamy, że cała kadra jest zaangażowana w.
Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza.
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Eksperyment edukacją przyszłości
Wspomaganie pracy szkół
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Podsumowanie wyników badania rezultatów Programów
Raport z ewaluacji wewnętrznej przedszkola   PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 3 NIEZAPOMIANAJKA W ŚWIEBODZICACH   Ewaluacja wewnętrzna, wymaganie 3: Dzieci.
Zapis prezentacji:

W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2015/16 W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ im. ks. Cz. Sadłowskiego W ZBROSZY DUŻEJ.

SKŁAD ZESPOŁU EWALUACYJNEGO KOORDYNATOR ZESPOŁU: mgr Edyta Dzikołowska ZESPÓŁ PIERWSZY skład: mgr Joanna Etnerska mgr Elżbieta Pietrzak Mgr Henryk Góra ZESPÓŁ DRUGI skład: mgr Bożena Szcześ mgr Alina Szymańska

PRZEDMIOT EWALUACJI ZESPÓŁ PIERWSZY Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych Pozyskanie informacji o tym czy nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. Formułowanie wniosków do dalszej pracy ZESPÓŁ DRUGI Upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży naszej szkoły Czytelnictwo uczniów, działanie szkoły w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.

Metody i narzedzia badawcze Najczęściej stosowaną metodą badawczą w przeprowadzonej ewaluacji była metoda kwestionariuszowa (ankiety dla uczniów, nauczycieli, rodziców). Potrzebne informację pozyskano również na podstawie rozmów indywidualnych i analizy dokumentacji.

KRYTERIA EWALUACJI ZESPÓŁ PIERWSZY Współdziałanie nauczycieli w tworzeniu i analizie procesów edukacyjnych Wykorzystanie współdziałania nauczycieli w doskonaleniu zachodzących procesów edukacyjnych Nauczyciele dzielą się doświadczeniem W szkole prowadzi się politykę doskonalenia zewnętrznego i wewnętrznego nauczycieli stosownie do potrzeb Nauczyciele systematycznie pracują w zespołach funkcjonujących w szkole: → w zespołach przedmiotowych → W zespołach wychowawczych → W zespołach nauczycieli uczących w klasie

KRYTERIA EWALUACJI ZESPÓŁ DRUGI Nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie czytelnictwa Czas pracy biblioteki szkolnej umożliwia łatwy dostęp do niej, a stan jej wyposażenia w materiały edukacyjne jest wystarczający? Nauczyciele stosują różnorodne metody upowszechniania czytelnictwa wśród uczniów

PYTANIA KLUCZOWE ZESPÓŁ PIERWSZY Jakie formy współpracy nauczycieli istnieją w szkole? W jaki sposób nauczyciele wspomagają siebie nawzajem w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych? Jak współdziałanie nauczycieli wpływa na zachodzące procesy edukacyjne?

PYTANIA KLUCZOWE ZESPÓŁ DRUGI Czy stan czytelnictwa w szkole w ostatnich 3 latach jest zadowalający? Jakie czynniki mają wpływ na takie wyniki? - środowisko rodzinne - szkoła W jaki sposób upowszechnia się czytelnictwo w szkole?

PREZENTACJA WYNIKÓW

ZESPÓŁ PIERWSZY Analiza ankiety skierowanej do nauczycieli ankietowanych 13 nauczycieli

Tak – 13 Raczej nie – 0 Zdecydowanie nie - 0 1. Czy w Pana/Pani szkole funkcjonuję współpraca w zespołach nauczycielskich? Tak – 13 Raczej nie – 0 Zdecydowanie nie - 0

9. Czy Pana/Pani zdaniem współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki kształcenia? Tak – 13 Nie - 0

Tak - 12 Raczej tak - 1 Raczej nie - 0 Nie -0 10. Czy Pana/Pani zdaniem współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki procesów edukacyjnych szkoły? Tak - 12 Raczej tak - 1 Raczej nie - 0 Nie -0

Wyniki wywiadu z dyrektorem szkoły

Czy w zarządzanej przez Panią szkole nauczyciele dzielą się wiedzą i doświadczeniami? Bez współpracy szkoła właściwie nie mogłaby funkcjonować. Nauczyciele współpracują przede wszystkim poprzez działania podejmowane w ramach zespołów zadaniowych stałych i doraźnych, komisjach, prowadzenie przez nauczycieli szkoleń na zebraniach rady pedagogicznej, uczestnictwo w posiedzeniach zespołów klasowych, a szczegółowiej poprzez organizację wszelkich imprez i konkursów, wymianę doświadczeń, podejmowanie uchwał, redagowanie wniosków do dalszej pracy po analizie różnych form sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów, wymianę lub wspólne redagowanie testów i sprawdzianów, organizację wycieczek, ustalenia dotyczące nadzoru, np. wybór tematyki do ewaluacji wewnętrznej szkoły

W jaki sposób nauczyciele wspierają się wzajemnie w organizacji i realizacji procesów edukacyjnych? Wzajemna wspieranie się nauczycieli w organizacji i realizacji procesów edukacyjnych odbywa się poprzez: planowanie pracy np. w zespołach wybór podręczników, wybór programów nauczania, uzgodnienia dotyczące uczniów podejmowane wspólnie na radzie pedagogicznej (np. pomoc w ustaleniu, w trudnych przypadkach, oceny z zachowania, itp.), rozmowy dotyczące rozwiązywania problemów uczniów, uzgodnienia poczynione w różnych komisjach, np. ustalenia wniosków i rekomendacji dotyczące ewaluacji wewnętrznej, wybór szkoleń rady pedagogicznej i przedmiotowych np. który nauczyciel będzie uczestniczył w szkoleniu, uzgadnianie zadań w ramach realizacji Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki, wspólne planowanie miejsc i programów wycieczek, organizowanie uroczystości i imprez szkolnych

Czy i w jakim stopniu nauczyciele wykorzystują w swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej wnioski wypływające ze współpracy? Nauczyciele w dużym stopniu wykorzystują w swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej wnioski wypływające ze współpracy, np. uczestniczą w dyskusjach na zebraniach rady pedagogicznej, na których analizowane są wyniki diagnoz nauczania, wspólnie uzgadniają potrzeby edukacyjne po analizie próbnego i kwietniowego sprawdzianu, realizują wnioski wynikające z diagnoz wstępnych i badania wyników nauczania, prowadzą wstępną klasyfikację na zebraniach rady pedagogicznej, a potem zatwierdzają wyniki klasyfikacji, podejmują wnioski do realizacji wynikające z funkcji dydaktycznej i wychowawczej szkoły, wnoszenie poprawek do statutu szkoły, ewaluacja programów nauczania, Programu Profilaktyki i Wychowawczego

Jakie działania wspólnie podejmują nauczyciele? Wspólnie podejmują działania dotyczące: procesu dydaktycznego: analizy i wnioski wynikające z diagnoz wstępnych, badania wyników nauczania, sprawdzianu oraz analizy opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej spraw wychowawczych, ewaluacji programów nauczania, uroczystości, akademii, imprez szkolnych organizacji wycieczek, konkursów planowania pracy zespołów

Jakie efekty współpracy zespołowej są widoczne w praktyce szkolnej? Efekty współpracy zespołowej nauczycieli widoczne są w postaci: dobrego poziomu pracy szkoły integracji ze środowiskiem lokalnym wymiany wiedzy i doświadczeń nauczycieli integracji nauczycieli ułatwienia pracy dyrektora (brak konfliktów i nieporozumień, co przekłada się na spokojną atmosferę pracy)

Jakie korzyści dla uczniów wynikają ze współpracy nauczycieli? Dzięki współpracy nauczycieli uczniowie zyskują : dobry poziom dydaktyczny (konsultacja i analiza potrzeb edukacyjnych uczniów, wspomaganie zarówno uczniów mających trudności w nauce jak też i zdolnych, wymiana doświadczeń, pomocy dydaktycznych) brak większych kłopotów wychowawczych (spójny system kar i nagród, szybka interwencja w przypadku niepokojących zachowań uczniów, bieżąca wymiana spostrzeżeń na temat trudnej sytuacji rodzinnej czy ekonomicznej uczniów) kierowane do uczniów spójne komunikaty na temat wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania zapewnienie dzieciom opieki i poczucia bezpieczeństwa dobra atmosfera pracy szkoły, zaufanie do nauczycieli

Spostrzeżenia dyrektora: Współpraca w zespołach, szczególnie stałych, przebiega niesystematycznie i okazjonalnie Nie wszyscy członkowie zespołów w równym stopniu angażują się w pracę Brak lekcji koleżeńskich, pokazowych

Wyniki analizy dokumentacji szkolnej

Z protokołów Rady Pedagogicznej wynika, że nauczyciele współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych a także, że wprowadzane zmiany dotyczące przebiegu procesów edukacyjnych (planowanie, organizacja, realizacja, analiza i doskonalenie) następują w wyniku ustaleń między nauczycielami. Z dokumentacji tej wynika, że nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy oraz doskonalą metody i formy współpracy. Na podstawie analizy protokołów można wyciągnąć wniosek, że nauczyciele pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.

ZESPÓŁ DRUGI Analiza ankiet dla rodziców – czytelnictwo

W jaki sposób - cytaty rodziców: tłumaczę, że dzięki czytaniu będzie mu łatwiej opanować pisownię, prosimy żeby czytał, dzięki czytaniu łatwiej pisać wypracowania, trochę mu czytam, wręczam nagrody za czytanie, czytając mniej popełnia błędów, czytamy razem, Nie (dlaczego) – cytaty rodziców: sam chętnie sięga po książki,

Jak dawno kupili Państwo dziecku jakąś książkę? (cytaty rodziców) Pytanie nr 5 Jak dawno kupili Państwo dziecku jakąś książkę? (cytaty rodziców) miesiąc temu (2 rodziców), dawno (2 rodziców), dwa miesiące temu, wypożycza z biblioteki, w grudniu (4 rodziców), książki mamy w domu

Jeżeli tak, to jakie? (cytaty rodziców): Pytanie nr 9 Czy było wydarzenie, które szczególnie zachęciło Państwa dziecko /dzieci do czytania. Jeżeli tak, to jakie? (cytaty rodziców): dostał nagrodę za najlepsze czytanie, czyta jeżeli jest ciekawa książka (2 rodziców)

Analiza ankiet – uczniowie W badaniu wzięło udział 35 uczniów z klas III-VI . Skierowano do nich 10 pytań mających na celu zbadanie przyczyn obecnego stanu czytelnictwa w szkole oraz czynników , które mogą wpłynąć na jego polepszenie.

Pozostali wypowiadali się następująco : Tak lubię czytać , ponieważ : Spośród tych , którzy nie lubią czytać 4 osoby ( 25 % )nie potrafiły uzasadnić , dlaczego. Pozostali wypowiadali się następująco : ( 1 uczeń 6,2 % ) - zależy jakie ; ( 2 ucz. 12,5 % ) – są długie ; ( 5 ucz. 31,2 % ) – są nudne ; ( 2 ucz. 12,5 % ) – nie mam czasu , bo nauczyciele za dużo zadają ; ( 2 ucz 12,5 % ) –mówi nie czytam , bo nie . Tak lubię czytać , ponieważ : ( 2 ucz. 11,1 % ) – nie uzasadnia ; ( 4 ucz. 22,2 % ) – książki są ciekawe ; ( 6 ucz. 33,3 % ) – poprzez czytanie zdobywam wiedzę ; ( 2 ucz. 11,1 % )- czytając rozwijam wyobraźnię ; ( 1 ucz. 5,5 % ) – odrywam się od rzeczywistości ; ( 1ucz. 5,5 % ) – kiedy czytam , to ktoś przy mnie wtedy jest; ( 1 ucz. 5,5 % ) – ćwiczę czytanie ; ( 1 ucz. 5,5 % ) –książki są fajne .

Na pytanie: „SKĄD POCHODZĄ KSIĄŻKI, KTÓRE CZYTASZ Na pytanie: „SKĄD POCHODZĄ KSIĄŻKI, KTÓRE CZYTASZ?” zaskakujące odpowiedzi padły, ze strony uczniów, którzy nie lubią czytać, mianowicie:

Spośród ogółu badanych

Rzadkie przebywanie w bibliotece argumentują uczniowie następująco : brak fajnych książek – 1 ucz.; nie lubię czytać – 1 ucz. ; nie mam czasu - 1 ucz. ; nie mam potrzeby - 1 ucz.

W tym codziennie ( 3 ucz.) ; raz w tygodniu ( 2 ucz. ) ; rzadko ( 5 ucz. ) Pytani o czytane czasopismo oznajmiają : 9 ucz. ( 25,7 % ) czyta . Są to : Odkrywca – (1 ucz. ) , Brawo- (1 ucz.) , Świat seriali –( 2 ucz.) , Wiktor Junior ( 1 ucz.) , Fakty –( 1 ucz.) , Dla Mężczyzny – ( 1 ucz.) , O modzie –( 1 ucz. ) , Thube Nevs – ( 1 ucz. ). 2 ucz. mówi , że nie wie co to czasopismo , 10 ucz. nie udzieliło odpowiedzi , a pozostali nie czytają żadnych czasopism tj.14 ucz (40 %) badanych . Skąd pochodzą czasopisma czytane przez dzieci i młodzież szkolną 5 ucz. odpowiada – prenumerują rodzice ; 3 ucz. – kupują w kiosku ; 1 ucz. ze szkolnej biblioteki.

Na I miejscu - nagroda za czytelnictwo III- czytanie z rodzicami II – zmiana lektur III- czytanie z rodzicami IV – czytanie wspólnie z kolegami i wzbogacanie księgozbioru biblioteki V – nowy komputer i zadawanie prac domowych w oparciu o zbiory biblioteczne

Wywiad z nauczycielem języka polskiego Panią Elżbietą Pietrzak 1. Czy według Pani uczniowie czytają wystarczająco? Czytają niektórzy, najczęściej ci, którzy poza lekturami wybierają tez inne, zgodne z zainteresowaniami książki. 2. Czy czytają lektury obowiązkowe? Nie czytają, wolą słuchać lub przeczytać streszczenie. Dzieci nie lubią czytać, bo to jest w pewnym sensie wysiłek a ponadto czytanie wymaga dobrej techniki czytania.

3. Czy lektury są ciekawe, zgodne z zainteresowaniami uczniów? Lektury są zgodne z podstawą programową. Nie wszystkie odpowiadają oczekiwaniom, bo trudno zadowolić każdego. Wybieram nowości i proponuję uczniom wybór. 4. Jakie działania wpływają na poziom czytelnictwa w szkole? Apele promujące czytanie, konkursy między klasami, czytanie tekstu przez Nauczyciela może zachęcić, książka przegrywa z Internetem, bo wymaga wysiłku.

5. Co mogłoby podnieść stan czytelnictwa? Od najmłodszych lat należy kształcić nawyk czytania, słuchanie, czytanie tekstu przez nauczyciela. Ważni są rodzice, którzy jako pierwsi uczą dziecko czym jest książka. Nasza szkolna biblioteka ma bogaty zasób nowości, może należy stworzyć kącik dla „opowiadaczy” , którzy zachęcą innych do sięgnięcia po książkę ciekawą, wartą polecenia.

Analiza zeszytu statystyki biblioteki szkolnej lata 2013-2016

WNIOSKI I ZALECENIA

Współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki uczniów ZESPÓŁ PIERWSZY WNIOSKI: Współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki uczniów Nauczyciele dzieląc się wiedzą lepiej rozumieją potrzeby uczniów i efektywniej planują pracę w szkole Należy zwrócić uwagę na większe zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem, co z pewnością wpłynie na efektywność nauczania w szkole

ZALECENIA: Kontynuować współpracę w zespołach Włączać w pracę tych nauczycieli, którzy dotychczas nie włączali się aktywnie w pracę zespołów Wspierać się wzajemnie w realizacji działań wychowawczych, pracy z dzieckiem zdolnym oraz z uczniem z trudnościami edukacyjnymi Wymieniać się doświadczeniami: - lekcje koleżeńskie - testy - zadania - pomoce dydaktyczne itp.. Dbać o relację ze współpracownikami, aby były jak najlepsze Wspólnie analizować wyniki egzaminów zewnętrznych, wspólnie sporządzać programy naprawcze

ZESPÓŁ 2 WNIOSKI: Stan czytelnictwa w szkole jest zadowalający Na wzrost czytelnictwa w szkole miały wpływ: - realizacja programu „CZYTAM, UMIEM, WIĘCEJ ROZUMIEM” w ramach, którego uczniowie systematycznie czytali na lekcjach z wychowawcą - prezentacja książek na apelach szkolnych przez klasy 4-6 - konkurs „MISTRZ CZYTELNICTWA” - kącik nowości Osoby często korzystające z biblioteki podnoszą stan czytelnictwa. Wielu jeszcze uczniów nie lubi czytać, co jest odzwierciedleniem ich pracy na lekcji.

ZALECENIA: ZE STRONY NAUCZYCIELI Kontynuować głośne czytanie na lekcjach z wychowawcą Przygotowywać z dziećmi ciekawe propozycje książkowe na apele szkolne Zadawać prace domowe w oparciu o zbiory biblioteczne Na zajęciach świetlicowych (konkursy wiedzy i czytelnicze, klub dyskusyjny, konkursy plastyczne na temat przeczytanych książek) Informować rodziców o możliwości korzystania z biblioteki szkolnej i gminnej oraz bardziej ich angażować w akcje biblioteczne Przeprowadzać z uczniami lekcje lub rozmowy, również na godzinach wychowawczych na temat wartości czytania w życiu kulturalnego człowieka oraz zachęcać do tworzenia własnej biblioteczki Wprowadzić zeszyty lektur

ZE STRONY RODZICÓW: Zachęcać rodziców do prenumerowania czasopism dziecięcych Wprowadzić głośne czytanie wspólnie z rodzicami

SPOSÓB PREZENTACJI WYNIKÓW: Przedstawienie raportu radzie pedagogicznej Przedstawienie raportu na zebraniu z rodzicami po 1 września 2016

PREZENTACJE PRZYGOTOWAŁA: EDYTA DZIKOŁOWSKA mgr