W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2015/16 W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ im. ks. Cz. Sadłowskiego W ZBROSZY DUŻEJ.
SKŁAD ZESPOŁU EWALUACYJNEGO KOORDYNATOR ZESPOŁU: mgr Edyta Dzikołowska ZESPÓŁ PIERWSZY skład: mgr Joanna Etnerska mgr Elżbieta Pietrzak Mgr Henryk Góra ZESPÓŁ DRUGI skład: mgr Bożena Szcześ mgr Alina Szymańska
PRZEDMIOT EWALUACJI ZESPÓŁ PIERWSZY Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych Pozyskanie informacji o tym czy nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. Formułowanie wniosków do dalszej pracy ZESPÓŁ DRUGI Upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży naszej szkoły Czytelnictwo uczniów, działanie szkoły w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Metody i narzedzia badawcze Najczęściej stosowaną metodą badawczą w przeprowadzonej ewaluacji była metoda kwestionariuszowa (ankiety dla uczniów, nauczycieli, rodziców). Potrzebne informację pozyskano również na podstawie rozmów indywidualnych i analizy dokumentacji.
KRYTERIA EWALUACJI ZESPÓŁ PIERWSZY Współdziałanie nauczycieli w tworzeniu i analizie procesów edukacyjnych Wykorzystanie współdziałania nauczycieli w doskonaleniu zachodzących procesów edukacyjnych Nauczyciele dzielą się doświadczeniem W szkole prowadzi się politykę doskonalenia zewnętrznego i wewnętrznego nauczycieli stosownie do potrzeb Nauczyciele systematycznie pracują w zespołach funkcjonujących w szkole: → w zespołach przedmiotowych → W zespołach wychowawczych → W zespołach nauczycieli uczących w klasie
KRYTERIA EWALUACJI ZESPÓŁ DRUGI Nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie czytelnictwa Czas pracy biblioteki szkolnej umożliwia łatwy dostęp do niej, a stan jej wyposażenia w materiały edukacyjne jest wystarczający? Nauczyciele stosują różnorodne metody upowszechniania czytelnictwa wśród uczniów
PYTANIA KLUCZOWE ZESPÓŁ PIERWSZY Jakie formy współpracy nauczycieli istnieją w szkole? W jaki sposób nauczyciele wspomagają siebie nawzajem w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych? Jak współdziałanie nauczycieli wpływa na zachodzące procesy edukacyjne?
PYTANIA KLUCZOWE ZESPÓŁ DRUGI Czy stan czytelnictwa w szkole w ostatnich 3 latach jest zadowalający? Jakie czynniki mają wpływ na takie wyniki? - środowisko rodzinne - szkoła W jaki sposób upowszechnia się czytelnictwo w szkole?
PREZENTACJA WYNIKÓW
ZESPÓŁ PIERWSZY Analiza ankiety skierowanej do nauczycieli ankietowanych 13 nauczycieli
Tak – 13 Raczej nie – 0 Zdecydowanie nie - 0 1. Czy w Pana/Pani szkole funkcjonuję współpraca w zespołach nauczycielskich? Tak – 13 Raczej nie – 0 Zdecydowanie nie - 0
9. Czy Pana/Pani zdaniem współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki kształcenia? Tak – 13 Nie - 0
Tak - 12 Raczej tak - 1 Raczej nie - 0 Nie -0 10. Czy Pana/Pani zdaniem współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki procesów edukacyjnych szkoły? Tak - 12 Raczej tak - 1 Raczej nie - 0 Nie -0
Wyniki wywiadu z dyrektorem szkoły
Czy w zarządzanej przez Panią szkole nauczyciele dzielą się wiedzą i doświadczeniami? Bez współpracy szkoła właściwie nie mogłaby funkcjonować. Nauczyciele współpracują przede wszystkim poprzez działania podejmowane w ramach zespołów zadaniowych stałych i doraźnych, komisjach, prowadzenie przez nauczycieli szkoleń na zebraniach rady pedagogicznej, uczestnictwo w posiedzeniach zespołów klasowych, a szczegółowiej poprzez organizację wszelkich imprez i konkursów, wymianę doświadczeń, podejmowanie uchwał, redagowanie wniosków do dalszej pracy po analizie różnych form sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów, wymianę lub wspólne redagowanie testów i sprawdzianów, organizację wycieczek, ustalenia dotyczące nadzoru, np. wybór tematyki do ewaluacji wewnętrznej szkoły
W jaki sposób nauczyciele wspierają się wzajemnie w organizacji i realizacji procesów edukacyjnych? Wzajemna wspieranie się nauczycieli w organizacji i realizacji procesów edukacyjnych odbywa się poprzez: planowanie pracy np. w zespołach wybór podręczników, wybór programów nauczania, uzgodnienia dotyczące uczniów podejmowane wspólnie na radzie pedagogicznej (np. pomoc w ustaleniu, w trudnych przypadkach, oceny z zachowania, itp.), rozmowy dotyczące rozwiązywania problemów uczniów, uzgodnienia poczynione w różnych komisjach, np. ustalenia wniosków i rekomendacji dotyczące ewaluacji wewnętrznej, wybór szkoleń rady pedagogicznej i przedmiotowych np. który nauczyciel będzie uczestniczył w szkoleniu, uzgadnianie zadań w ramach realizacji Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki, wspólne planowanie miejsc i programów wycieczek, organizowanie uroczystości i imprez szkolnych
Czy i w jakim stopniu nauczyciele wykorzystują w swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej wnioski wypływające ze współpracy? Nauczyciele w dużym stopniu wykorzystują w swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej wnioski wypływające ze współpracy, np. uczestniczą w dyskusjach na zebraniach rady pedagogicznej, na których analizowane są wyniki diagnoz nauczania, wspólnie uzgadniają potrzeby edukacyjne po analizie próbnego i kwietniowego sprawdzianu, realizują wnioski wynikające z diagnoz wstępnych i badania wyników nauczania, prowadzą wstępną klasyfikację na zebraniach rady pedagogicznej, a potem zatwierdzają wyniki klasyfikacji, podejmują wnioski do realizacji wynikające z funkcji dydaktycznej i wychowawczej szkoły, wnoszenie poprawek do statutu szkoły, ewaluacja programów nauczania, Programu Profilaktyki i Wychowawczego
Jakie działania wspólnie podejmują nauczyciele? Wspólnie podejmują działania dotyczące: procesu dydaktycznego: analizy i wnioski wynikające z diagnoz wstępnych, badania wyników nauczania, sprawdzianu oraz analizy opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej spraw wychowawczych, ewaluacji programów nauczania, uroczystości, akademii, imprez szkolnych organizacji wycieczek, konkursów planowania pracy zespołów
Jakie efekty współpracy zespołowej są widoczne w praktyce szkolnej? Efekty współpracy zespołowej nauczycieli widoczne są w postaci: dobrego poziomu pracy szkoły integracji ze środowiskiem lokalnym wymiany wiedzy i doświadczeń nauczycieli integracji nauczycieli ułatwienia pracy dyrektora (brak konfliktów i nieporozumień, co przekłada się na spokojną atmosferę pracy)
Jakie korzyści dla uczniów wynikają ze współpracy nauczycieli? Dzięki współpracy nauczycieli uczniowie zyskują : dobry poziom dydaktyczny (konsultacja i analiza potrzeb edukacyjnych uczniów, wspomaganie zarówno uczniów mających trudności w nauce jak też i zdolnych, wymiana doświadczeń, pomocy dydaktycznych) brak większych kłopotów wychowawczych (spójny system kar i nagród, szybka interwencja w przypadku niepokojących zachowań uczniów, bieżąca wymiana spostrzeżeń na temat trudnej sytuacji rodzinnej czy ekonomicznej uczniów) kierowane do uczniów spójne komunikaty na temat wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania zapewnienie dzieciom opieki i poczucia bezpieczeństwa dobra atmosfera pracy szkoły, zaufanie do nauczycieli
Spostrzeżenia dyrektora: Współpraca w zespołach, szczególnie stałych, przebiega niesystematycznie i okazjonalnie Nie wszyscy członkowie zespołów w równym stopniu angażują się w pracę Brak lekcji koleżeńskich, pokazowych
Wyniki analizy dokumentacji szkolnej
Z protokołów Rady Pedagogicznej wynika, że nauczyciele współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych a także, że wprowadzane zmiany dotyczące przebiegu procesów edukacyjnych (planowanie, organizacja, realizacja, analiza i doskonalenie) następują w wyniku ustaleń między nauczycielami. Z dokumentacji tej wynika, że nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy oraz doskonalą metody i formy współpracy. Na podstawie analizy protokołów można wyciągnąć wniosek, że nauczyciele pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.
ZESPÓŁ DRUGI Analiza ankiet dla rodziców – czytelnictwo
W jaki sposób - cytaty rodziców: tłumaczę, że dzięki czytaniu będzie mu łatwiej opanować pisownię, prosimy żeby czytał, dzięki czytaniu łatwiej pisać wypracowania, trochę mu czytam, wręczam nagrody za czytanie, czytając mniej popełnia błędów, czytamy razem, Nie (dlaczego) – cytaty rodziców: sam chętnie sięga po książki,
Jak dawno kupili Państwo dziecku jakąś książkę? (cytaty rodziców) Pytanie nr 5 Jak dawno kupili Państwo dziecku jakąś książkę? (cytaty rodziców) miesiąc temu (2 rodziców), dawno (2 rodziców), dwa miesiące temu, wypożycza z biblioteki, w grudniu (4 rodziców), książki mamy w domu
Jeżeli tak, to jakie? (cytaty rodziców): Pytanie nr 9 Czy było wydarzenie, które szczególnie zachęciło Państwa dziecko /dzieci do czytania. Jeżeli tak, to jakie? (cytaty rodziców): dostał nagrodę za najlepsze czytanie, czyta jeżeli jest ciekawa książka (2 rodziców)
Analiza ankiet – uczniowie W badaniu wzięło udział 35 uczniów z klas III-VI . Skierowano do nich 10 pytań mających na celu zbadanie przyczyn obecnego stanu czytelnictwa w szkole oraz czynników , które mogą wpłynąć na jego polepszenie.
Pozostali wypowiadali się następująco : Tak lubię czytać , ponieważ : Spośród tych , którzy nie lubią czytać 4 osoby ( 25 % )nie potrafiły uzasadnić , dlaczego. Pozostali wypowiadali się następująco : ( 1 uczeń 6,2 % ) - zależy jakie ; ( 2 ucz. 12,5 % ) – są długie ; ( 5 ucz. 31,2 % ) – są nudne ; ( 2 ucz. 12,5 % ) – nie mam czasu , bo nauczyciele za dużo zadają ; ( 2 ucz 12,5 % ) –mówi nie czytam , bo nie . Tak lubię czytać , ponieważ : ( 2 ucz. 11,1 % ) – nie uzasadnia ; ( 4 ucz. 22,2 % ) – książki są ciekawe ; ( 6 ucz. 33,3 % ) – poprzez czytanie zdobywam wiedzę ; ( 2 ucz. 11,1 % )- czytając rozwijam wyobraźnię ; ( 1 ucz. 5,5 % ) – odrywam się od rzeczywistości ; ( 1ucz. 5,5 % ) – kiedy czytam , to ktoś przy mnie wtedy jest; ( 1 ucz. 5,5 % ) – ćwiczę czytanie ; ( 1 ucz. 5,5 % ) –książki są fajne .
Na pytanie: „SKĄD POCHODZĄ KSIĄŻKI, KTÓRE CZYTASZ Na pytanie: „SKĄD POCHODZĄ KSIĄŻKI, KTÓRE CZYTASZ?” zaskakujące odpowiedzi padły, ze strony uczniów, którzy nie lubią czytać, mianowicie:
Spośród ogółu badanych
Rzadkie przebywanie w bibliotece argumentują uczniowie następująco : brak fajnych książek – 1 ucz.; nie lubię czytać – 1 ucz. ; nie mam czasu - 1 ucz. ; nie mam potrzeby - 1 ucz.
W tym codziennie ( 3 ucz.) ; raz w tygodniu ( 2 ucz. ) ; rzadko ( 5 ucz. ) Pytani o czytane czasopismo oznajmiają : 9 ucz. ( 25,7 % ) czyta . Są to : Odkrywca – (1 ucz. ) , Brawo- (1 ucz.) , Świat seriali –( 2 ucz.) , Wiktor Junior ( 1 ucz.) , Fakty –( 1 ucz.) , Dla Mężczyzny – ( 1 ucz.) , O modzie –( 1 ucz. ) , Thube Nevs – ( 1 ucz. ). 2 ucz. mówi , że nie wie co to czasopismo , 10 ucz. nie udzieliło odpowiedzi , a pozostali nie czytają żadnych czasopism tj.14 ucz (40 %) badanych . Skąd pochodzą czasopisma czytane przez dzieci i młodzież szkolną 5 ucz. odpowiada – prenumerują rodzice ; 3 ucz. – kupują w kiosku ; 1 ucz. ze szkolnej biblioteki.
Na I miejscu - nagroda za czytelnictwo III- czytanie z rodzicami II – zmiana lektur III- czytanie z rodzicami IV – czytanie wspólnie z kolegami i wzbogacanie księgozbioru biblioteki V – nowy komputer i zadawanie prac domowych w oparciu o zbiory biblioteczne
Wywiad z nauczycielem języka polskiego Panią Elżbietą Pietrzak 1. Czy według Pani uczniowie czytają wystarczająco? Czytają niektórzy, najczęściej ci, którzy poza lekturami wybierają tez inne, zgodne z zainteresowaniami książki. 2. Czy czytają lektury obowiązkowe? Nie czytają, wolą słuchać lub przeczytać streszczenie. Dzieci nie lubią czytać, bo to jest w pewnym sensie wysiłek a ponadto czytanie wymaga dobrej techniki czytania.
3. Czy lektury są ciekawe, zgodne z zainteresowaniami uczniów? Lektury są zgodne z podstawą programową. Nie wszystkie odpowiadają oczekiwaniom, bo trudno zadowolić każdego. Wybieram nowości i proponuję uczniom wybór. 4. Jakie działania wpływają na poziom czytelnictwa w szkole? Apele promujące czytanie, konkursy między klasami, czytanie tekstu przez Nauczyciela może zachęcić, książka przegrywa z Internetem, bo wymaga wysiłku.
5. Co mogłoby podnieść stan czytelnictwa? Od najmłodszych lat należy kształcić nawyk czytania, słuchanie, czytanie tekstu przez nauczyciela. Ważni są rodzice, którzy jako pierwsi uczą dziecko czym jest książka. Nasza szkolna biblioteka ma bogaty zasób nowości, może należy stworzyć kącik dla „opowiadaczy” , którzy zachęcą innych do sięgnięcia po książkę ciekawą, wartą polecenia.
Analiza zeszytu statystyki biblioteki szkolnej lata 2013-2016
WNIOSKI I ZALECENIA
Współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki uczniów ZESPÓŁ PIERWSZY WNIOSKI: Współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki uczniów Nauczyciele dzieląc się wiedzą lepiej rozumieją potrzeby uczniów i efektywniej planują pracę w szkole Należy zwrócić uwagę na większe zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem, co z pewnością wpłynie na efektywność nauczania w szkole
ZALECENIA: Kontynuować współpracę w zespołach Włączać w pracę tych nauczycieli, którzy dotychczas nie włączali się aktywnie w pracę zespołów Wspierać się wzajemnie w realizacji działań wychowawczych, pracy z dzieckiem zdolnym oraz z uczniem z trudnościami edukacyjnymi Wymieniać się doświadczeniami: - lekcje koleżeńskie - testy - zadania - pomoce dydaktyczne itp.. Dbać o relację ze współpracownikami, aby były jak najlepsze Wspólnie analizować wyniki egzaminów zewnętrznych, wspólnie sporządzać programy naprawcze
ZESPÓŁ 2 WNIOSKI: Stan czytelnictwa w szkole jest zadowalający Na wzrost czytelnictwa w szkole miały wpływ: - realizacja programu „CZYTAM, UMIEM, WIĘCEJ ROZUMIEM” w ramach, którego uczniowie systematycznie czytali na lekcjach z wychowawcą - prezentacja książek na apelach szkolnych przez klasy 4-6 - konkurs „MISTRZ CZYTELNICTWA” - kącik nowości Osoby często korzystające z biblioteki podnoszą stan czytelnictwa. Wielu jeszcze uczniów nie lubi czytać, co jest odzwierciedleniem ich pracy na lekcji.
ZALECENIA: ZE STRONY NAUCZYCIELI Kontynuować głośne czytanie na lekcjach z wychowawcą Przygotowywać z dziećmi ciekawe propozycje książkowe na apele szkolne Zadawać prace domowe w oparciu o zbiory biblioteczne Na zajęciach świetlicowych (konkursy wiedzy i czytelnicze, klub dyskusyjny, konkursy plastyczne na temat przeczytanych książek) Informować rodziców o możliwości korzystania z biblioteki szkolnej i gminnej oraz bardziej ich angażować w akcje biblioteczne Przeprowadzać z uczniami lekcje lub rozmowy, również na godzinach wychowawczych na temat wartości czytania w życiu kulturalnego człowieka oraz zachęcać do tworzenia własnej biblioteczki Wprowadzić zeszyty lektur
ZE STRONY RODZICÓW: Zachęcać rodziców do prenumerowania czasopism dziecięcych Wprowadzić głośne czytanie wspólnie z rodzicami
SPOSÓB PREZENTACJI WYNIKÓW: Przedstawienie raportu radzie pedagogicznej Przedstawienie raportu na zebraniu z rodzicami po 1 września 2016
PREZENTACJE PRZYGOTOWAŁA: EDYTA DZIKOŁOWSKA mgr