Planowanie procesu szkoleniowego Mgr Małgorzata Wesołowska
Plan Zajęć Instrumenty RZL w organizacji. Pojęcie szkolenia. Rodzaje szkoleń. Proces szkoleniowy. Wykres Gantta – narzędzie zarządzania czasem w projekcie. Planowanie procesu szkoleniowego w organizacji - case study.
Instrumenty RZL Główne instrumenty RZL: szkolenia, przemieszczenia pracowników, strukturyzacja pracy, ochrona i promocja zdrowia, kształtowanie karier.
Szkolenie Szkolenie to ogół celowych i systematycznych działań, mających miejsce w danej organizacji i skierowanych na pogłębianie i poszerzanie określonych elementów zasobów ludzkich, a także na wyposażenie ich w nowe elementy, istotne z punktu widzenia obecnych i przyszłych potrzeb organizacji.
Rodzaje Szkoleń Wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje szkoleń: przygotowujące i wprowadzające do pracy, dostosowawcze, zmieniające profil zasobów ludzkich (przekwalifikowanie).
Proces szkoleniowy Proces szkoleniowy składa się z następujących elementów: określenie potrzeb szkoleniowych, opracowanie planu szkoleń, realizację zaplanowanych szkoleń, ocenę przebiegu i efektów szkoleń.
Określenie potrzeb szkoleniowych Identyfikacji potrzeb szkoleniowych dokonuje się za pomocą: analizy dokumentów, obserwacji, badań ankietowych, wywiadów.
Opracowanie planu szkolenia Dobrze opracowany plan szkoleń zawiera następujące elementy: cele szkolenia, analizę sytuacji szkoleniowej, analizę osób uczących się, wybór metod szkolenia, ustalenie budżetu, ustalenie miejsca i czasu trwania, ustalenie harmonogramu, ustalenie zasad kontroli.
Realizacja planu szkolenia Realizację procesu szkolenia można podzielić na 3 etapy: preparacji, właściwej realizacji, implementacji efektów. Faza preparacji: określenie celów, poznanie oczekiwań uczestników i ich stylów uczenia się.
Realizacja planu szkolenia Faza realizacji: właściwa część szkolenia przeprowadzona za pomocą różnych technik: szkolenia na stanowisku pracy (on the job): mentoring, coaching, specjalistyczny instruktaż, powierzanie zadań zleconych, powierzanie zastępstwa na określonych stanowiskach pracy, rotacja na stanowiskach pracy; szkolenia poza stanowiskiem pracy (off the job): zaprogramowany instruktaż, e-learning, analiza przypadku, programy treningowe.
Realizacja planu szkolenia Faza implementacji: działania zmierzające do stosowania nabytej wiedzy, umiejętności i postaw na stanowisku pracy.
Kontrola w procesie szkolenia Model oceny szkolenia Kirkpatricka (ocenianie na 4 poziomach): reakcji, uczenia się, zachowań, wyników. Koncepcja Hamblina wprowadza piąty element, tj. poziom celów ostatecznych (wartości kulturowe i społeczne).
Wykres (diagram) Gantta Filmik
Planowanie procesu szkoleniowego Case study