Zatrudnienie socjalne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Advertisements

Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Program Aktywizacja i Integracja Poznań, styczeń 2015r.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Oprac: Wydział Wdarażania Programów UE PFRON 1 Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.4 „Integracja zawodowa i społeczna osób.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
System wsparcia finansowego w zakresie tworzenia miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Możliwości realizacji usług społecznych przez podmioty reintegracyjne oraz ich kooperacji w tym zakresie.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
REINTEGRACJA SPOŁECZNO – ZAWODOWA zasoby i struktura uczestników Centrum Integracji Społecznej w województwie pomorskim 16 czerwca 2016 Gołuń.
USŁUGI SIECI EURES DLA PRACODAWCÓW
Przedsiębiorstwo Społeczne TPD OM Wieruszów
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Realizatorami projektu są Fundacja Barka, Sieć Barki oraz WRK
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Sprawozdanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dzierżoniowie za 2016 rok
Rozwiązywanie problemów alkoholowych w gminie
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
System akredytacji AKSES
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty EKG”
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
w powiatach malborskim i sztumskim”
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
„Ludzi można spostrzec zamykając oczy” Jan Paweł II
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
PROJEKT SYSTEMOWY SZANSA
Finansowanie programu
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Spotkanie dla pracodawców ,,Warto wiedzieć, warto skorzystać„
INSTRUMENTY RYNKU PRACY SZANSĄ NA NOWE MIEJSCA PRACY
Pomoc dla Seniorów świadczona w ramach krakowskiego systemu pomocy społecznej, w tym przez MOPS w Krakowie.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W EŁKU prowadzony przez
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

Zatrudnienie socjalne Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym Ewa Żmuda Wrocławskie Centrum Integracji Przewodnicząca Rady Programowej Ogólnopolskiego Konwentu CIS/KIS Białobrzegi, 26.10.2016r.

Zatrudnienie socjalne Zasady zatrudniania socjalnego i funkcjonowania podmiotów zatrudnienia socjalnego reguluje Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. Ustawa wskazuje: Kluby Integracji Społecznej i Centra Integracji Społecznej jako podmioty prowadzące reintegrację zawodową i społeczną stanowiące narzędzia rozwiązywania problemów wymienionych w ustawie o pomocy społecznej i problemu bezrobocia.

Deficyty osób zagrożonych wykluczeniem lub wykluczonych dzielą się na poniższe kategorie: nieodpowiadający oczekiwaniom pracodawców poziom wiedzy, nieodpowiadający oczekiwaniom pracodawców poziom doświadczenia, nieodpowiadający oczekiwaniom pracodawców poziom umiejętności miękkich, zaburzenia osobowości, nawyki i nałogi, niewystarczający poziom umiejętności poruszania się po rynku pracy, poszukiwania pracy i autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Reintegracją zawodową stanowią m.in. : działania umożliwiające nabycie lub uzupełnienie wiedzy do poziomu oczekiwanego przez pracodawców na lokalnym rynku pracy; działania umożliwiające nabycie lub uzupełnienie doświadczenia do poziomu oczekiwanego przez pracodawców na lokalnym rynku pracy; nabywanie umiejętności zawodowych przez przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych.

Reintegracja zawodowa

Reintegrację społeczną stanowią m.in.: działania niwelujące ograniczenia w pełnieniu ról społecznych i osiąganiu pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu w szczególności poprzez pracę socjalną, wsparcie psychologiczne, grupy wsparcia, doradztwo zawodowe, zajęcia edukacyjne oraz zajęcia kształcące aktywny i przedsiębiorczy styl życia, naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą, uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Reintegracja społeczna

Nabycie umiejętności planowania rozwoju zawodowego, poszukiwania pracy i autoprezentacji w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej jak i wzrost gotowości na zmianę stanowi warunek podjęcia pracy po zrealizowaniu działań w ramach reintegracji zawodowej i społecznej.

Wsparcie Centrów i Klubów integracji Społecznej skierowane jest w szczególności do osób: art. 1 ust. 2 Ustawy o zatrudnieniu socjalnym bezdomnych realizujących indywidualny program wychodzenia z bezdomności, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, uzależnionych od alkoholu, uzależnionych od narkotyków lub innych środków odurzających, chorych psychicznie, w rozumieniu przepisów o ochronie zdrowia psychicznego, długotrwale bezrobotnych w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, uchodźców realizujących indywidualny program integracji, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, osób niepełnosprawnych, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

Wsparcie Centrów i Klubów integracji Społecznej skierowane jest w szczególności do osób: art. 1 ust. 2 Ustawy o zatrudnieniu socjalnym którzy podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym. osoby nieaktywna zawodowo w trudnej sytuacji materialnej, osoby nieaktywna zawodowo borykająca się z problemem ubóstwa, sieroctwa, przemocy w rodzinie, osoby nieaktywna zawodowo opuszczająca placówkę opiekuńczo-wychowawczą, osoby nieaktywna zawodowo przejawiająca bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.

Art. 1 ust. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do osób wymienionych w ust. 2, które mają prawo do: 1) zasiłku dla bezrobotnych; 2) zasiłku przedemerytalnego; 3) świadczenia przedemerytalnego; 4) (uchylony); 5) renty strukturalnej; 6) renty z tytułu niezdolności do pracy; 7) emerytury; 8) nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Odpowiedzialny samorząd Osoby z grup wskazanych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym występują w każdej, bez wyjątku gminie. Właśnie dlatego każda gmina winna posiadać instytucje przygotowane do realizacji działań o charakterze reintegracji zawodowej i społecznej dla swoich mieszkańców. Każda gmina powinna posiadać na swoim terenie funkcjonujący CIS i/lub KIS

Kierownik Centrum przyjmuje osobę do CIS po podpisaniu IPZS wniosek opiniowanie wniosku przez pracownika socjalnego OPS (właściwego dla miejsca zamieszkania) Kierownik Centrum przyjmuje osobę do CIS po podpisaniu IPZS w uzgodnieniu z kierownikiem OPS właściwego dla miejsca zamieszkania uczestnika Zasady kierowania do CIS

Podmioty uprawnione do tworzenia Centrów Integracji Społecznej JST (samorządowy zakład budżetowy, jednostka budżetowa) organizacja pozarządowa, Kościelne osoby prawne – art. 3 ust. 3 pkt 1 UODPPiW, Spółdzielnie socjalne założone przez osoby prawne – art. 3 ust. 3 pkt 3 UODPPiW.

Źródła finansowania Centrum Integracji Społecznej środki na utworzenie CIS-u, w szczególności wydatki poniesione na przystosowanie i wyposażenie pomieszczeń – mogą one zostać sfinansowane przez samorząd wojewódzki ze środków własnych na zasadach porozumienia z organizacją tworzącą CIS; środki na działalność CIS-u przez okres pierwszych trzech miesięcy – przyznaje je także marszałek województwa na podstawie porozumienia z organizatorami; późniejsza działalność CIS-u może być finansowana z dotacji pochodzącej z dochodów własnych gminy, środków z Unii Europejskiej oraz ze środków uzyskanych z działalności wytwórczej, handlowej lub usługowej prowadzonej przez CIS, działalności organizacji pozarządowej czy spółdzielni socjalnej tworzącej CIS; świadczenia integracyjne – finansowane są z Funduszu Pracy i wypłacane przez Powiatowy Urząd Pracy każdemu uczestnikowi raz w miesiącu; działalność wytwórcza prowadzona w ramach reintegracji zawodowej. Działalność taka może być dobrym źródłem finansowania CIS w momencie stworzenia odpowiedniej grupy zdolnej do świadczenia usług na otwartym rynku pracy. BRAK SYSTEMOWEGO FINANSOWANIA

Ogólnopolski Konwent Centrów i Klubów Integracji Społecznej Rada Programowa Sekretariat – IRSS, www.irss.pl – zakładka „Konwent CIS/KIS”

Zjazdy Konwentu Październik 2011 r. – Zjazd założycielski, Białobrzegi k/Legionowa, Październik 2012 r. – Białobrzegi k/Legionowa Październik 2013 r. – Białobrzegi k/ Legionowa Październik 2014 r. – Gmina Klucze Listopad 2015r. - Gdańsk

Deklaracja powołania Konwentu podpisana została przez 42 podmioty zatrudnienia (19 Centrów integracji Społecznej i 23 Kluby Integracji Społeczne) socjalnego w obecności Pani Krystyny Wyrwickiej Dyrektora Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej – oryginał dokument przechowywany jest w sekretariacie Konwentu prowadzonym przez Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

76 centrów integracji społecznej 69 klubów integracji społecznej LICZBA CZŁONKÓW KONWENTU I KRAJOWA STATYSTYKA PODMIOTÓW ZATRUDNIENIA SOCJALNEGO 76 centrów integracji społecznej 69 klubów integracji społecznej 145 członków Konwentu

Konwent CIS/KIS na tle kraju 48% centrów należy do platformy współpracy 27% klubów należy do platformy współpracy.

Liczba CIS wg instytucji tworzących w latach 2006-2013

Liczba KIS wg instytucji tworzących w latach 2011-2013

Liczba CIS wg stażu działalności

najważniejsze sukcesy z działalności konwentu (1) Konwent uznany został za partnera MRPiPS – konsultanta w obszarze przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu Przedstawiciele Konwentu Ogólnopolskiego oraz Konwentów Regionalnych włączeni do gremiów Ekonomii Społecznej (Wojewódzkie Komitety ES) Zgłoszenie i wspólnie wypracowanie propozycji zmian w Ustawie o zatrudnieniu socjalnym (trzy nowelizacje) – najważniejsza to propozycja wpisu Rady Zatrudnienia Socjalnego w instrumentarium ustawy, kategorie „absolwentów CIS i KIS” i inne. Udział w posiedzeniach Sejmowych i Senackich Komisjach Polityki Społecznej – głos społeczny.

najważniejsze sukcesy z działalności konwentu (2) Członkowie Konwentu współrealizatorami w okresie 2008-2013 projektów systemowych EFS (krajowych i regionalnych) Reprezentanci Konwentu uczestniczyli w opracowywaniu: Krajowego Programu Przeciwdziałania Wykluczeniu Społecznemu. Nowy wymiar integracji 2014-2020, Krajowego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej na lata 2014- 2020, Konsultant w procesie opracowywania „Wytycznych” do realizacji PO WER

Dziękuję za Uwagę