Wyzwania w nowej podstawie programowej z informatyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Zastosowanie multimediów w edukacji z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy Centralny Instytut Ochrony Pracy Państwowy Instytut Badawczy dr inż. Małgorzata.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Awans zawodowy nauczycieli.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Na podstawie ogólnopolskiego projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole” realizator - Dolnośląski Związek Szachowy
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Maciej M. Sysło UMK Toruń, UWr Wrocław Informatyka i programowanie przez wszystkie lata w szkole.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Nowa podstawa programowa edukacja informatyczna i informatyka Szkoła podstawowa Beata Rutkowska Doradca metodyczny przedmiotów informatycznych Katowice.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Żaganiu
zmiany od września w naszych placówkach
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
ROZWÓJ POJĘĆ INFORMATYCZNYCH OD PIERWSEJ KLASY
Toruńskie Technikum Informatyczne
„Programowanie to nasza przyszłość”
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej "WOM"w.
Co to jest spacer edukacyjny?
AKADEMIA NAUCZYCIELI BIBLIOTEKARZY
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Pociąg do sukcesu?. DZIAŁANIA DYREKTORA I NAUCZYCIELI ZSP W SUCHANIU, KTÓRE MIAŁY WPŁYW NA WZROST WYNIKÓW KSZTAŁCENIA.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Extra wyzwanie dla wszystkich!
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Człowiek w systemie transportowym
Metoda projektu.
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
TRZECIE spotkanie Zespołu
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Git - system kontroli wersji
Programując – najpierw pomyśl komputacyjnie Maciej M. Sysło UMK Toruń
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Programowanie i e-learning w dydaktyce szkolnej marzec 2018 A. Różycki
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Kompetencje kluczowe informatyczne – II etap edukacyjny
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Kompetencje kluczowe informatyczne – I etap edukacyjny
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Wyzwania w nowej podstawie programowej z informatyki i propozycje jej realizacji Maciej M. Sysło UMK Toruń, UWr Wrocław syslo@mat.uni.torun.pl, …@ii.uni.wroc.pl http://mmsyslo.pl

Refleksje dinozaura Cel wystąpienia: odsłona nowego podręcznika, Dlaczego wymarły? Nie potrafiły dostosować się do zmian! Cel wystąpienia: odsłona nowego podręcznika, a faktycznie: nowa odsłona „innego podręcznika” Zacznę od refleksji, które miały i mają OLBRZYMI wpływ na to, do czego chcę Państwa przekonać i co zaproponować. Rosły przez wszystkie lata, stąd elementy historii. ale, Michał Rusinek: DINOŻARŁY coś zeżarły i wymarły Maciej M. Sysło

{idee, ludzie}, {maszyny, technologia miękka i twarda, języki} Historia – „mechanizmy” zmian Historia komputerów i informatyki – to: {idee, ludzie}, {maszyny, technologia miękka i twarda, języki} Maciej M. Sysło

Fonty w ręcznych procesorach tekstu Fonty – to pomysł z najstarszych maszyn do pisania Przełom XIX/XX Koniec XIX wieku Lata 60-80, XX wieku Wymienne fonty @ – Ray Tomlinson, 1971 ARPAMET – by połączyć ludzi siedzących przy różnych komputerach Maciej M. Sysło

Idea, człowiek, maszyna Font Idea: wymienny styl tekstu Człowiek: konstruktorzy maszyn do pisania (koniec XIX w.) Maszyna: maszyny do pisania z wymiennymi głowicami, od końca XIX wieku aż do lat 70’ XX w. Narzędzie: fonty w komputerowych edytorach tekstu – elementy stylu, ale nie trening z myszką w ręku Maciej M. Sysło

Gdzie są moje pliki; gdzie pracuję; gdzie jestem !!!!!! 1988 1997 2016 1999 Klasa, szkoła, społeczność Maciej M. Sysło

e-podręcznik - 2002 2002-2004: e-podręcznik – za wcześnie! Lekcja Przebieg lekcji, spersonalizowany Menu Zawartość podręcznika konfigurowalna Maciej M. Sysło

Idea, człowiek, maszyna 1999 (Pakiet TI’99): uczyć się mając dyskietkę przy sobie 2013 (WCCE, UMK Toruń): uczyć się będąc połączonym learning while we are connected Maciej M. Sysło

Pomysł na podręcznik W dyskusji nad e-podręcznikiem, GW 28.10.2014: Maciej M. Sysło

Podstawa programowa dla informatyki Wspólne Cele kształcenia – Wymagania ogólne – dla wszystkich etapów I. Rozumienie, analizowanie i rozwiazywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji. II. Programowanie i rozwiazywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi. III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów. IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz organizacja i zarządzanie projektami. V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, netykiety, norm współżycia społecznego, praw własności intelektualnej; ocena i uwzględnienie zagrożeń, związanych z technologią. Technologia Spiralna realizacja na kolejnych etapach 10 Maciej M. Sysło 10

Siatka godzin Klasa Liczba godzin 2017 1 1 2 1 3 1 2017 4 1 5 1 6 1 2017 1 1 2 1 3 1 2017 4 1 5 1 6 1 2017 7 1 8 1 LO 1-3 po 1 4 0 Rozszerzenie od 1-szej klasy LO: 1-4 po 2 Zajęcia zintegrowane lub osobne po 1 godz. Maciej M. Sysło

Wyzwania w realizacji kształcenia informatycznego 1. Programowanie od najmłodszych lat – ale co dalej? programowanie musi być w szerszym kontekście: zabaw, gier, zintegrowanych działań 2. Jak podtrzymywać zainteresowanie uczniów programowaniem i informatyką przez 12 lat w szkole? pierwsze lata (1-3 i 4-6) są najważniejsze dla sukcesu na dalszych etapach 3. Rola programowania – elementem rozwiązywania problemów – programowanie to cały proces rozwiązywania problemu 4. Nie przegapić w szkole momentu głębszego zainteresowania informatyką i programowaniem – dalszą ścieżką rozwoju uczniów w kierunku informatycznym Maciej M. Sysło

Język programowania Klasa Liczba godzin 2017 1 1 2 1 3 1 2017 4 1 5 1 2017 1 1 2 1 3 1 2017 4 1 5 1 6 1 2017 7 1 8 1 LO 1-3 po 1 4 0 Rozszerzenie od 1-szej klasy LO: 1-4 po 2 Blokowe: Scratch, Blockly, Baltie Godzina kodowania, Roboty Tekstowe: Python, C++, … Jezyki specjalne A good language reflects important concepts Dobry język odzwierciedla ważne pojęcia A programming language should be the vehicle, not the object of instruction Język programowania powinien być nośnikiem, ale nie obiektem nauczania Maciej M. Sysło

Informatyka w SP 1-3 – zatwierdzona 6.02.2004 Informatyka w SP 1-3 – zatwierdzona 14 Maciej M. Sysło TI a Informatyka

Informatyka w SP 1-3 – zatwierdzona 6.02.2004 Informatyka w SP 1-3 – zatwierdzona 15 Maciej M. Sysło TI a Informatyka

Tok zajęć: problem, pojęcia, algorytm, program Stąd propozycja toku zajęć z elementami programowania: sytuacja problemowa (zamierzona przez nauczyciela) do rozwiązania przez uczniów: gry/aktywności kooperacyjne, łamigłówki z użyciem obiektów, które mają konkretne/realne znaczenie dla uczniów, roboty, problemy z różnych przedmiotów podejście do rozwiązania: heurystyka: efekt: abstrakcja, pojęcia pojawia się: sposób rozwiązania, algorytm algorytm, przepis, rozwiązanie można zaprogramować Komputer, gotowe aplikacje, zasoby sieciowe itp. – mogą pojawić się na dowolnym etapie, w dowolnym momencie – wynikiem decyzji nauczyciela lub uczniów Maciej M. Sysło

Tok zajęć: problem, pojęcia, algorytm, program Nauczyciel zna temat, cel lekcji: algorytm liniowy Lekcja: sytuacja problemowa (zamierzona przez nauczyciela): codzienne czynności: rozmowa: co robimy od pobudki do przyjścia do klasy rozdaje plansze, mogą być niekompletne – uczniowie ewentualnie uzupełniają i układają w kolejności ewentualnie wykonują zadania w zeszytach/podręcznikach podejście do rozwiązania: heurystyka – różne sposoby układania efekt: abstrakcja, pojęcia – kolejność (liniowa), przestawianie pojawia się: sposób rozwiązania, algorytm algorytm, przepis, rozwiązanie można zaprogramować uczeń układa kolejność w aplikacji lub programuje Maciej M. Sysło

e-podręcznik: 2017 Propozycja środowiska dla zajęć z informatyki: w chmurze będzie rosnąć z uczniem, na początku: 1, 4, 7; później dalsze lata technologia dla technologii … uczeń papier 1-3 tylko ci najmłodsi lubią mieć swoje zeszyty, książki, powinni uczyć się pisać e-uczeń pracuje i ma wszystkie zasoby w jednym miejscu – w chmurze Tam ma swoje miejsce e-nauczyciel znajduje się tam, gdzie są jego uczniowie 18 Maciej M. Sysło

Kilka cech papier tylko 1-3, dalej nauczyciel może drukować w 1-3 podstawową nauka pisania, rachowania, czytania dzieci lubią mieć coś swojego badania: dzieci wolą czytać ksiązki papierowe w 1-3: podręcznik dla nauczyciela nauczania wczesnoszkolnego – zmiana metodyki nauczania informatyki w 1-3: praca w tym samym miejscu, gdzie dzieci się bawią praca przy niewielkim wyposażeniu w komputery i tablety zajęcia staja się zintegrowane, możliwa realizacja 1 godz. przez cały tydzień można przejść do pracowni nauczyciel ma dostęp do wyników prac uczniów obojętnie gdzie pracują – zachęca do pracy poza szkołą: zadania domowe łatwe włączenie odwróconego uczenia się nauczyciel może włączyć swoje materiały łatwo poprawiać, modyfikować, uzupełniać, rozszerzać, … - środowisk on-line wymaga od wszystkich bycia on-line 19 Maciej M. Sysło

Porządkowanie … przez 12 lat w szkole, 1 11.12.2007 Porządkowanie … przez 12 lat w szkole, 1 1. K-3: Sytuacja: porozrzucane karty z obrazkami zwierząt, owoców itp. Cel: pogrupujcie według własnego uznania Sytuacja: różne rzeczy, odpady Cel: segregowanie według rodzaju Informatyka, pojęcia: haszowanie, metoda kubełkowa 2. 1-3: Sytuacja: np. ciąg obrazków zwierząt czworonożnych Cel: ustawcie według wagi ciała Informatyka, pojęcia:– porządek, przestawianie, przestawianie sąsiednich, od najlżejszych Metodyka: abstrakcyjne myślenie, odkrywanie własnych sposobów Wsparcie, zabawy – Bóbr: Maciej M. Sysło Rekurencja w komputerze

Porządkowanie … przez 12 lat w szkole, 2 11.12.2007 Porządkowanie … przez 12 lat w szkole, 2 3. 4-6: Sytuacje: różnorodne Cel: różnorodny kontekst występowania uporządkowania i sposób porządkowania Informatyka: różnorodne konteksty porządkowania i metody dostosowane do kontekstu Maciej M. Sysło Rekurencja w komputerze

Porządkowanie … przez 12 lat w szkole, 3 11.12.2007 Porządkowanie … przez 12 lat w szkole, 3 4. 4-6, Gim Sytuacje: organizacja rozgrywek, wybór obiektu naj … Cel: znajdź najlepszy/największy/najmniejszy/naj… element Informatyka: przeszukiwanie liniowe, turniejowe – liczba porównań, pierwsze programy (Pyhon) Wsparcie: kinestetyczna gra, plansza klasowych/szkolnych rozgrywek 5. 4-6, Gim Sytuacje: uporządkowany ciąg Cel: znajdź wybrany element Informatyka: przeszukiwanie binarne, programy (Uwaga: nie taki prosty, można posłużyć się gotowym) Wsparcie: zgadywanie liczby, zadania z Bobra (multum) Maciej M. Sysło Rekurencja w komputerze

Programy – gotowe, ale … show your work 11.12.2007 Programy – gotowe, ale … show your work Maciej M. Sysło Rekurencja w komputerze

Porządkowanie … przez 12 lat w szkole, 5 11.12.2007 Porządkowanie … przez 12 lat w szkole, 5 4. Gim, LO, LO rozszerzenie Sytuacja: ciąg liczb Cel: uporządkuj Informatyka: elementy komputerowych implementacji: operacja scalania – porządkowanie przez scalanie, rekurencja, programowanie Informatyka – pytania ogólne, np.: znaczenie porządku – łatwo znaleźć – szukanie przez podział ciągu – zamiast 1000 prób, tylko 10 – gra w zgadywanie liczby wśród 1000 porównanie efektywności metod: przez wybór – stała liczba działań, bąbelkowa – szybka na mało nieuporządkowanym ciągu, porównanie czasów obliczeń Maciej M. Sysło Rekurencja w komputerze

Przygotowanie nauczycieli – standardy – przykłady Schooling is about student achievement 25 Maciej M. Sysło

Zaproszenie: http://iwe.mat.umk.pl/iwe2017/ Materiały z Konferencji IwE 2016 – Wsparcie kształcenie informatycznego w szkołach – artykuły omawiające różne aspekty realizacji nowej podstawy programowej z informatyki, do pobranie pliki pdf ze strony: http://iwe.mat.umk.pl/archiwum/iwe2016/?q=node/20 26 Maciej M. Sysło

Dziękuję Państwu za uwagę i proszę nie zapomnieć: http://mmsyslo.pl 27 Maciej M. Sysło