Przedmiotowe zasady oceniania JĘZYK ANGIELSKI
6 (celujący) - uczeń jest laureatem konkursów językowych o zasięgu wojewódzkim lub finalistą olimpiad przedmiotowych w gimnazjach - uczeń bierze udział w konkursach szkolnych z języków obcych i zajmuje czołowe miejsca - uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych z języków obcych - poprawnie rozwiązuje testy i ćwiczenia wykraczające poza program klasy - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w mowie i piśmie
6 (celujący) - bez trudności rozumie język sytuacyjny, wypowiedzi nauczyciela i kolegów, nagrania autentyczne wykraczające poza program nauczania - czyta ze zrozumieniem teksty spoza podręcznika np. czasopisma młodzieżowe - z właściwą intonacją i akcentem czyta teksty spoza podręcznika - samodzielnie wykonuje prace dodatkowe (referaty, opisy, e-learning)
5 (bardzo dobry) - uczeń potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów - potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnych tekstach i rozmowach - potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną - z łatwością potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela - potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość - mówi spójnie bez zawahań - dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli i idei
5 (bardzo dobry) - umie w naturalny sposób zabierać głos w dyskusji - potrafi napisać wypracowanie zawierające pełne zdania, trudne struktury gramatyczne i wyszukane słownictwo, zawiera wszystkie istotne punkty wyrażające jego myśli - używa prawidłowej pisowni i interpunkcji
4 (dobry) - zazwyczaj uczeń potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów - potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji - potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem - potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela - posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy - można go zrozumieć bez trudności
4 (dobry) - pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne - w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca - używa przeważnie prawidłowej pisowni i interpunkcji
3 (dostateczny) - potrafi zazwyczaj zrozumieć sens prostych tekstów i rozmów - potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w tekstach i rozmowach - zazwyczaj rozumie polecenia nauczyciela - zazwyczaj udaje mu się z powodzeniem przekazać informacje - w mowie popełnia sporo zauważalnych błędów ale można go zrozumieć
3 (dostateczny) - operuje prostymi strukturami gramatycznymi - potrafi budować spójne proste zdania - sporadycznie używa nieprawidłowej pisowni i interpunkcji
2 (dopuszczający) pracuje na lekcji odtwórczo (przepisuje ćwiczenia z tablicy, wykonuje najprostsze omówione wcześniej ćwiczenia, często przy znacznej pomocy nauczyciela) zazwyczaj rozumie polecenia nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi dysponuje bardzo ograniczonym zasobem słownictwa dla wyrażenia myśli
2 (dopuszczający) rzadko zabiera głos w dyskusji można go zrozumieć z pewną trudnością
1 (niedostateczny) - rzadko odrabia prace domowe - nie udziela wypowiedzi lub jego wypowiedź jest niezrozumiała i nie na temat - popełnia bardzo poważne błędy w mowie i piśmie
1 (niedostateczny) - nie bierze udziału w lekcji - nie wykazuje zainteresowania przedmiotem i chęci poprawienia oceny
Średniej ważonej przyporządkowuje się ocenę szkolną następująco: Przedział średniej ważonej. Ocena śródroczna/roczna 0 do 1,75 Niedostateczny 1,76 do 2,60 Dopuszczający 2,61 do 3,50 Dostateczny 3,51 do 4,50 Dobry 4,51 do 5,19 Bardzo dobry 5,20 do 6,00 Celujący
SKALA PROCENTOWA PRAC PISEMNYCH 0% - 30% - niedostateczny 31% - 50% - dopuszczający 51% - 75% - dostateczny 76% - 90% - dobry 91% - 97% - bardzo dobry 98% - 100% - celujący
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnych TREŚĆ ZAKRES ŚROD. JĘZYKOWYCH POPRAWNOSC JĘZYKOWA SPÓJNOŚĆ I LOGIKA RAZEM /4 /2 /10
Kryteria oceniania wypowiedzi ustnych efektywność komunikacyjna: ____ / 3 pkt właściwa wymowa: ____/ 2 pkt zakres środków jęz. : ____ / 3 pkt poprawność gramatyczna: ____ / 3 pkt *materiały: ____ / 3 pkt jeśli uczeń posługuje się zakresem środków językowych wykraczających poza program nauczania, wówczas może otrzymać dodatkowy punkt.
Oceny za wypowiedź ustną na 11 pkt na 14 pkt powyżej 11 celujący (6) powyżej 14 celujący (6) 11 – 10 bardzo dobry (5) 14 – 13 bardzo dobry (5) 9 – 8 dobry (4) 12 – 10 dobry (4) 7 – 6 dostateczny (3) 9 – 7 dostateczny (3) 5 – 4 dopuszczający (2) 6 – 4 dopuszczający (2) 3 – 0 niedostateczny (1)
Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia diagnozy wstępne – nie na ocenę (początek września) Diagnoza po klasie drugiej - waga oceny - 1 próbne egzaminy gimnazjalne - klasy III - uczniowie otrzymują dwie oceny (poziom podstawowy i poziom rozszerzony) o wadze 1 prace klasowe : – 1 lub 2 w semestrze (zapowiedziana tydzień wcześniej) – obejmuje najczęściej materiał z 2 lub 4 modułów – można poprawić do końca semestru ale nie później niż na 2 tygodnie przed końcem semestru (uczeń ustala z n-lem dogodny dla siebie termin poprawy) – waga oceny: 4 sprawdziany gramatyczno-leksykalne: – 1 – 2 w semestrze (zapowiedziane tydzień wcześniej) – obejmują najczęściej materiał z 2 modułów – waga oceny: 3 sprawdzian ze słuchania, czytania i reagowania: – 1 w semestrze (niezapowiedziane) – można poprawić do końca semestru ale nie póżniej niż na 2 tygodnie przed końcem semestru (uczeń ustala z n-lem dogodny dla siebie termin poprawy)
Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia odpowiedź ustna: – wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji bądź pracy domowej – przynajmniej raz w semestrze uczeń uzyskuje ocenę z odpowiedzi - Dwa razy w semestrze uczeń może zgłosić przed lekcją tzw. nieprzygotowanie – np. – waga oceny: 2 kartkówki: – zapowiedziane i niezapowiedziane wypowiedzi pisemne –waga oceny 1 Prowadzenie lekcji metodą LDL – waga oceny 4 Praca w grupie/praca na lekcji - waga oceny 1 Blog języka angielskiego - waga oceny 4 - jedna ocena w semestrze Praca długoterminowa – waga oceny – 3 Konkurs (zajęcie wysokiego miejsca) – waga oceny - 4
Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia zadanie domowe: – głównie dotyczy ostatniego tematu zajęć – dwa razy w semestrze uczeń może zgłosić przed lekcją brak zadania – bz – waga oceny: 1 aktywność: – za pracę na lekcji uczeń może otrzymywać plusy bądź minusy – uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą za zgromadzenie 5 plusów lub niedostateczną za 5 minusów – na koniec semestru uczeń podejmuje samodzielnie decyzję czy za zgromadzone plusy chce otrzymać ocenę, czy też woli aby plusy te przeszły na drugi semestr (przepadły na koniec roku szkolnego): 5 plusów – 5 2 plusy - 2 4 plusy – 4 każdy minus obniża ocenę o 1 stopień 3 plusy – 3 waga oceny: 1
ŚCIĄGANIE uczeń, który podczas pracy klasowej, sprawdzianu, kartkówki korzystał z niedozwolonych pomocy naukowych – tzw. ściąg, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy uczeń, który podpowiada innemu uczniowi podczas odpowiedzi ustnych bądź pisemnych form sprawdzania wiedzy, otrzymuje ocenę niedostateczną
możliwość zdobycia dodatkowych ocen przygotowanie prezentacji multimedialnej , plakatu, filmiku itp.. na temat ustalony w porozumieniu z nauczycielem udział w projektach edukacyjnych z języka angielskiego przeprowadzenie lekcji metodą LdL dla kolegów z własnej lub innej klasy pomoc koleżeńska w nadrabianiu zaległości – tzw. mentor Regularne zamieszczanie postów na blogu
NIEOBECNOŚCI uczeń, który nie przystąpił do pisemnego sprawdzianu wiadomości z powodu usprawiedliwionej nieobecności w szkole przystępuje do sprawdzianu z tej samej partii materiału lub zaliczenia jej w inny sposób w ciągu dwóch najbliższych lekcji po zakończeniu okresu przewidzianego na uzupełnienie braków lub według umowy z nauczycielem
NIEOBECNOŚCI w pierwszym dniu po nieobecności trwającej najmniej tydzień uczeń ma prawo nie odrobić pisemnych prac domowych; przez trzy kolejne dni nauki nadrabiać zaległości i uzupełniać materiał ( wiadomości, zeszyty, itp.,) – w tym czasie jest zwolniony z odpowiedzi ustnych i pisemnych form sprawdzenia wiadomości w trakcie pierwszej lekcji zajęć edukacyjnych, które uczeń opuścił z przyczyn usprawiedliwionych, a nieobecność była krótsza niż tydzień uczeń jest zwolniony z odrobienia pracy domowej i sprawdzania wiadomości tylko w zakresie uzasadnionym trudnościami ze zrozumieniem nowego materiału wprowadzonego w trakcie nieobecności.
OCENA ROCZNA Ocena roczna odzwierciedla wiedzę, umiejętności i pracę ucznia w całym roku szkolnym i jest wystawiana na podstawie ocen za oba semestry
Uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych Uczeń ma prawo uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych, według określonych zasad w WZO
Możliwość poprawy ocen Uczeń, który w określonym terminie nie pisał bądź nie zaliczył formy sprawdzenia wiadomości otrzymuje wpis do dziennika „0”. Jeżeli w ciągu dwóch tygodni (będąc obecnym w szkole) uczeń nie podejmie próby poprawy oceny otrzymuje ocenę niedostateczną.
Możliwość poprawy ocen z pozytywnej na pozytywną Uczeń ma możliwość poprawy oceny z pozytywnej na pozytywną z prac klasowych oraz sprawdzianów. Każda ocena może być tylko raz poprawiana. Nie później niż na 2 tygodnie przed końcem semestru.
Jeżeli uczeń uzyskał ocenę niedostateczną w wyniku klasyfikacji śródrocznej – otrzymuje Kartę uzupełnienia wiadomości. Termin i sposób nadrobienia zaległości uczeń ustala z nauczycielem.
Wymagania i zasady oceniania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w oparciu o posiadaną opinię bądź orzeczenie) Należy : - dostosować sprawdziany do potrzeb i możliwości ucznia, - dać uczniowi szansę przeczytania napisanego przez niego tekstu, jeśli ten tekst jest nieczytelny, - podawać krótkie i nieskomplikowane instrukcje, - podejść do ucznia w trakcie jego przepisywania z tablicy i pomóc mu w razie potrzeby, - w przypadku krótszych niż 45 minut testów umożliwić pisanie testu w dłuższym okresie czasu, -w przypadku testów trwających 45 minut zmniejszyć ilość ćwiczeń wymaganych do wykonania, -przy ocenianiu brać głównie pod uwagę zaangażowanie ucznia, - znajomość słówek sprawdzać ustnie, bądź pisemnie na życzenie ucznia, - przy ocenie pracy nie brać pod uwagę błędów typowo dyslektycznych. Szczegółowe wymagania edukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi znajdują się w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym lub planie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.