Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Słuch pełni rolę: Źródła informacji Narzędzia kontaktu
Charakter procesów intelektualnych: Myślenie stereotypowe, sztywne, bierne, skłonność do naśladownictwa Przewaga analizy nad syntezą Dominująca rola analizatora wzrokowego Słaba podzielność uwagi
Charakter procesów emocjonalno-motywacyjnych: Niska świadomość własnych emocji Niska świadomość emocji innych ludzi
Z tego wynika: Niska zdolność kontroli własnych emocji (nieadekwatność, impulsywność, wysoka reaktywność) Niska zdolność rozumienia przeżyć innych ludzi (rozumienie związków między emocjami a zdarzeniami) Niska motywacja do działania (motywacja krótkotrwała, niechęć do wysiłku, pokonywania trudności)
Przyczyny trudności emocjonalnych: 1. Brak możliwości nawiązywania kontaktu słownego Świat odbierany jako niezrozumiały, nieprzewidywalny Ograniczone możliwości porozumiewania się powodują złość Brak możliwości słownego „wyładowania” emocji - agresja Trudności w rozumieniu emocji i ekspresji mimiki innych ludzi - izolacja
2. Środowisko rodzinne Rodzice słyszący przeżywają „żałobę” Niewłaściwe postawy rodzicielskie nadmiernie chroniąca odrzucająca bierna/unikająca nadmiernie wymagająca chwiejna
większą stabilność emocjonalną, mniejsze poczucie izolacji 3. Środowisko szkolne z badań wynika, że dzieci uczące się w szkołach dla nie słyszących wykazują : większą stabilność emocjonalną, mniejsze poczucie izolacji wyraźniejszą akceptację swojego stanu dziecko uczące się szkole ogólnodostępnej wymaga większej uwagi, pomocy w adaptacji i integracji z zespołem klasowym
4. Rodzaj uszkodzenia W przypadku głuchot lewostronnych występują większe trudności w ocenie emocjonalnego nośnika wypowiedzi (barwy, natężenia, melodii) Jednostronne uszkodzenia powodują większe problemy w zakresie lateralizacji
5. Protezowanie Nauka korzystania z aparatów słuchowych jest procesem stopniowym wymagającym czasu Niedogodności wynikające z korzystania z aparatów słuchowych mogą powodować rozdrażnienie i niepokój u dziecka
Formy pomocy: Techniki rysunkowe, twórczość, zabawa Rehabilitacja słuchowa + terapia psychologiczna Psychoterapia rodziny Dogoterapia Muzykoterapia Opracowała: psycholog, surdopedagog, mgr Agnieszka Ulfik