Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
informacje i wskazówki dla rodziców
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
A R T T E R A P I A Terapia przez sztukę przywraca jednostce poczucie równowagi wewnętrznej i zewnętrznej, pozwala zapobiegać nawrotom stanów depresyjnych,
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Dojrzałość szkolna dziecka
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Przygotowanie dziecka do szkoły
z Oddziałami Integracyjnymi
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Lekcja 1 Temat:.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
PRZEMOC I AGRESJA.
Psychopatologia emocji
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
główną potrzebą emocjonalną dziecka.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu

Słuch pełni rolę: Źródła informacji Narzędzia kontaktu

Charakter procesów intelektualnych: Myślenie stereotypowe, sztywne, bierne, skłonność do naśladownictwa Przewaga analizy nad syntezą Dominująca rola analizatora wzrokowego Słaba podzielność uwagi

Charakter procesów emocjonalno-motywacyjnych: Niska świadomość własnych emocji Niska świadomość emocji innych ludzi

Z tego wynika: Niska zdolność kontroli własnych emocji (nieadekwatność, impulsywność, wysoka reaktywność) Niska zdolność rozumienia przeżyć innych ludzi (rozumienie związków między emocjami a zdarzeniami) Niska motywacja do działania (motywacja krótkotrwała, niechęć do wysiłku, pokonywania trudności)

Przyczyny trudności emocjonalnych: 1. Brak możliwości nawiązywania kontaktu słownego Świat odbierany jako niezrozumiały, nieprzewidywalny Ograniczone możliwości porozumiewania się powodują złość Brak możliwości słownego „wyładowania” emocji - agresja Trudności w rozumieniu emocji i ekspresji mimiki innych ludzi - izolacja

2. Środowisko rodzinne Rodzice słyszący przeżywają „żałobę” Niewłaściwe postawy rodzicielskie nadmiernie chroniąca odrzucająca bierna/unikająca nadmiernie wymagająca chwiejna

większą stabilność emocjonalną, mniejsze poczucie izolacji 3. Środowisko szkolne z badań wynika, że dzieci uczące się w szkołach dla nie słyszących wykazują : większą stabilność emocjonalną, mniejsze poczucie izolacji wyraźniejszą akceptację swojego stanu dziecko uczące się szkole ogólnodostępnej wymaga większej uwagi, pomocy w adaptacji i integracji z zespołem klasowym

4. Rodzaj uszkodzenia W przypadku głuchot lewostronnych występują większe trudności w ocenie emocjonalnego nośnika wypowiedzi (barwy, natężenia, melodii) Jednostronne uszkodzenia powodują większe problemy w zakresie lateralizacji

5. Protezowanie Nauka korzystania z aparatów słuchowych jest procesem stopniowym wymagającym czasu Niedogodności wynikające z korzystania z aparatów słuchowych mogą powodować rozdrażnienie i niepokój u dziecka

Formy pomocy: Techniki rysunkowe, twórczość, zabawa Rehabilitacja słuchowa + terapia psychologiczna Psychoterapia rodziny Dogoterapia Muzykoterapia Opracowała: psycholog, surdopedagog, mgr Agnieszka Ulfik