BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Nowe Prawo Zamówień Publicznych w informatyce, PIIiT, Nowa ustawa stare problemy Jarosław Deminet.
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Zlecenie i wybór wykonawcy
Zamówienia publiczne a innowacje
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Osoby, które samodzielnie wybrały zamiennik w trakcie ostatniej naprawy/wymiany części, najczęściej (38%) wskazywały, że powodem do wybrania takiego rozwiązania.
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Tak ! - dla lokalnych producentów. Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: ŚWIADOMOŚĆ MŁODYCH.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Ocena systemu sprzedaży bezpośredniej
Bezpieczeństwo IT w polskich firmach raport z badań
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
Komentarz do raportu Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej przetargów na badania sondażowe z roku 2014.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Warszawa, kwiecień 2015r. Badanie opinii na temat organizacji igrzysk The World Games.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Prezentacja wyników z badania opinii wielkopolskich przedsiębiorców na temat organizacji zrzeszających przedsiębiorców oraz samorządu gospodarczego Poznań,
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
Sopot, grudzień 2009 roku dla Urzędu Miasta Gdańska Ocena jakości pracy oraz obsługi klientów UM w Gdańsku Raport przygotowany przez PBS DGA Spółka z o.o.
Sopot, grudzień 2008 roku dla Urzędu Miasta Gdańska Ocena jakości pracy oraz obsługi klientów UM w Gdańsku Raport przygotowany przez PBS DGA Spółka z o.o.
 Klauzula społeczna to instrument polityki społecznej, który pozwala instytucjom zamawiającym określić wymagania o charakterze społecznym lub środowiskowym.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
1 UWODZENIE Wyniki badania ilościowego dla Warszawa, Listopad 2008 Niech Cię uwiedzie!
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Druk.doc Specjalistyczne usługi poligraficzne dla firm Autorzy: Kamil Bartosiński Mateusz Bilski Marcin Krupa Tomasz Kunisz Jarosław Małyska Piotr Perkowski.
Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w KrakowieBiuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w Białymstoku Postrzeganie koncepcji reintrodukcji.
1 Project supported by the European Commission ANKIETA – PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA INSTRUMENTÓW WSPARCIA EKOINWESTYCJI I EKOINNOWACJI.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Głos Polaków w sprawie wina
Opracowanie: mjr dr Robert Poklek Zakład szkolenia penitencjarnego
Contents 1 Informacje o badaniu 3 2 Wyniki badania 5.
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Postępy w realizacji Strategii komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
TAJEMNICZY KLIENT URZĄD DZIELNICY WESOŁA
TAJEMNICZY KLIENT URZĄD DZIELNICY Białołęka
Zapis prezentacji:

BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH Raport z badania CATI dla: ZIPSEE „Cyfrowa Polska”

Spis treści Wstęp Informacje o badaniu Najważniejsze ustalenia Wyniki Wnioski

Wstęp Kontekst badania W swojej bieżącej działalności ZIPSEE zajmuje się wskazanymi przez Członków zagadnieniami, jednocześnie zwracając uwagę na wszelkie inicjatywy legislacyjne, które mogą mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na działalność zrzeszonych firm. Jedną z istotnych zmian legislacyjnych jest wprowadzenie w połowie roku 2016 kryteriów pozacenowych jako obowiązkowych kryteriów wyborów ofert. Ustawa Prawo Zamówień Publicznych nakazuje stosowanie pozacenowych kryteriów wyboru ofert. Zamawiający z sektora budowlanego wprowadzili więc kryteria dodatkowe: termin wykonania zamówienia i okres gwarancji. Praktyka wskazuje, że tylko te firmy, które zaoferują najkrótszy z możliwych okres wykonania zadania, a przy tym najdłuższą gwarancję, uzyskują zlecenie. Celem badania jest potwierdzenie lub zaprzeczenie tezy, że urzędnicy proponują wypełnienie kryteriów pozacenowych, a cena nie pozostaje jedynym kryterium wyboru. Czy tak naprawdę jest?

Informacje o badaniu Cele badania: Pomiar na ile cena jest głównym czynnikiem wyboru ofert, a na ile pozostałe kryteria pozacenowe. Metodologia: CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) W oparciu o bazę Klienta w przypadku Jednostek samorządowych i zewnętrzne źródła w przypadku Jednostek centralnych. Termin realizacji: 24 listopada do 5 grudnia 2016. Dobór próby: W badaniu zastosowano podział na dwa typu podmiotów: Jednostki/Urzędy administracji samorządowej. Jednostki/Urzędy centralne np. Straż Miejska, Policja. Udało się sprawnie przeprowadzić wywiady w N=257 Jednostkach samorządowych. Skutecznie dotarliśmy do N=43 Jednostek centralnych. Badanie telefoniczne z Jednostkami administracji samorządowej i centralnej.

Najważniejsze ustalenia

Najważniejsze ustalenia Zarówno Jednostki administracji samorządowej, jak i centralnej stosują się do ustaleń wynikających z Ustawy o Prawie Zamówień Publicznych i stosują kryteria pozacenowe. Wyłaniają się dwa kluczowe kryteria stosowane w każdym przetargu publicznym: Okres udzielanej gwarancji (głównie na roboty budowalne, drogowe, zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania) Termin realizacji zamówienia (głównie na roboty budowlane, dostawy) Zaletami szerszego wachlarza kryteriów są dla Jednostek samorządowych i centralnych przede wszystkim: Mierzalność, łatwość do porównania (niestety zaleta czasem jest wskazywana jako trudność, przeszkoda) Dążenie do wyboru usługi/produktu lepszej jakości Analizując pytania otwarte dotyczące przeszkód i wad, można stwierdzić, że barierami w stosowaniu licznych kryteriów są: Fakt, że czasami ze względu na specyfikę zamówienia, trudno jest określić pozacenowe kryteria Wydłużenie procesu wyboru najkorzystniejszej oferty 90% Jednostek samorządowych i 81% centralnych deklaruje, że urzędnicy powinni poszerzyć swoją wiedzę w zakresie pozacenowych kryteriów oceny ofert. 85% Jednostek samorządowych i 70% centralnych wyraża chęć udziału w szkoleniu na temat pozacenowych kryteriów.

Wyniki

Kategorie produktów/usług zgłaszanych do przetargów publicznych P1. Przygotowaniem przetargów na jakie produkty lub usługi zajmuje się Pan/i w swojej pracy? Pytanie otwarte, możliwość wpisania do 10ciu odpowiedzi. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=257 N=43 Na wykresie przedstawiono kategorie wskazane przez minimum 2% respondentów.

Najważniejsze kryteria pozacenowe w przetargach publicznych P2. Jakie kryteria pozacenowe są dla Państwa najważniejsze w przetargach publicznych? Pytanie wielowyborowe. Termin / warunki płatności Doświadczenie wykonawcy Rękojmia Czas reakcji na pojawiające się usterki

Przedmioty przetargów podlegające najważniejszym kryteriom pozacenowym P3. W przetargach na jakie produkty, usługi czy roboty budowlane przeważnie stosują Państwo wskazane przez Pana/Panią kryteria? Pytanie otwarte. Okres udzielanej gwarancji Termin realizacji zamówienia

Częstotliwość stosowania najważniejszych kryteriów pozacenowych P4. Jak często stosują Państwo wskazane przez Pana/Panią kryteria? Pytanie jednowyborowe. Okres udzielonej gwarancji Jednostki samorządowe, N=218 Jednostki centralne, N=23 Termin realizacji zamówienia Jednostki samorządowe, N=102 Jednostki centralne, N=21 Kryterium jakościowe Jednostki samorządowe, N=17 Jednostki centralne, N=16 Wymogi techniczne Jednostki samorządowe, N=5 Jednostki centralne, N=10 Kryteria dotyczące ochrony środowiska/ kryteria ekologiczne Jednostki samorządowe, N=18 Jednostki centralne, N=3

Częstotliwość stosowania najważniejszych kryteriów pozacenowych P4. Jak często stosują Państwo wskazane przez Pana/Panią kryteria? Pytanie jednowyborowe. Okres udzielanej gwarancji Jednostki samorządowe, N=218 Jednostki centralne, N=23 Termin napraw i serwisów Jednostki samorządowe, N=9 Jednostki centralne, N=3 Jakość dostarczonych produktów Jednostki samorządowe, N=16 Jednostki centralne, N=7 Termin realizacji zamówienia Jednostki samorządowe, N=102 Jednostki centralne, N=21 Kryterium jakościowe Jednostki samorządowe, N=17 Jednostki centralne, N=16 Wymogi techniczne Jednostki samorządowe, N=5 Jednostki centralne, N=10 Kryteria dotyczące ochrony środowiska / kryteria ekologiczne Jednostki samorządowe, N=18 Kryteria dotyczące aspektów społecznych / dot. Zatrudniania osób defaworyzowanych Jednostki samorządowe, N=7 Jednostki centralne, N=5 Inne kryteria, specyficzne dla danego przetargu Jednostki samorządowe, N=83 Jednostki centralne, N=20

Powody stosowania wybranych kryteriów pozacenowych P5. Dlaczego [wyświetl najczęściej wskazywane w P4] jest najczęściej przez Państwa wykorzystywanym kryterium oceny ofert? Pytanie otwarte. Jednostki samorządowe Jednostki centralne Okres udzielanej gwarancji N=210 Wyłaniają się dwa główne kryteria stosowania kryteriów cenowych: 1. Okres udzielanej gwarancji jest zdaniem 37% badanych jednostek najczęściej stosowanym kryterium poza cenowym, ponieważ zabezpiecza formalnie na skutek usterki lub awarii. 2. Termin realizacji zamówienia zaś dla 30% badanych podmiotów gwarantuje przede wszystkim szybką realizację projektu. Pozostałe kryteria pozacenowe były wymieniane przez znacznie mniejszą liczbę osób. Termin realizacji zamówienia N=65

Jednostki samorządowe Chęć do stosowania kryteriów pozacenowych (osoby rzadko stosujące kryteria pozacenowe przy wyborze ofert) P6. Wskazał/a Pan/i, że w Pana/i urzędzie stosują Państwo przede wszystkim kryteria związane z ceną i niewiele kryteriów pozacenowych. Czy chciał/aby Pan/i w swojej pracy stosować więcej pozacenowych kryteriów oceny ofert? Pytanie na skali zadawane tym, którzy podali co najwyżej trzy kryteria pozacenowe przy wyborze ofert. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=250 N=34

Jednostki samorządowe Powody poszerzenia kryteriów oceny ofert o kryteria pozacenowe (osoby chętne, często stosujące kryteria pozacenowe) P7. Dlaczego chciał/aby Pan/i częściej stosować kryteria pozacenowe w ocenie ofert? Pytanie otwarte zadawane tylko tym, którzy odpowiedzieli w P6 „zdecydowanie tak” lub „raczej tak”. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=125 N=13 30% badanych jednostek wypowiedziało się odnośnie powodów poszerzenia kryteriów oceny ofert o kryteria pozacenowe. Główne powody to: zapewnienie wyższej jakości i trwałości wymóg prawny żeby to nie cena była czynnikiem decydującym o wyborze wykonawcy żeby wybrać wiarygodnego i solidnego wykonawcę

Jednostki samorządowe Powody nieposzerzenia kryteriów oceny ofert o kryteria pozacenowe (osoby niechętne, rzadko stosujące kryteria pozacenowe) P8. Dlaczego niechciał/aby Pan/i częściej stosować kryteriów pozacenowych w ocenie ofert? Pytanie otwarte zadawane tylko tym, którzy odpowiedzieli w P6 „zdecydowanie nie” lub „raczej nie”. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=78 N=5 11% badanych podmiotów wypowiedziało się w tej kwestii. Powody nieposzerzania kryteriów ofert o kryteria pozacenowe przez Jednostki centralne są takie same jak w przypadku jednostek samorządowych: „To zależy od specyfiki zamówienia” „Są trudne do zmierzenia i ocenienia, nieobiektywne” „Nie mamy takiej potrzeby/tyle, ile stosujemy nam wystarczy” „Nie są istotne, nie mają wpływu na przetarg”

Zalety stosowania wielu kryteriów pozacenowych (osoby często stosujące kryteria pozacenowe przy wyborze ofert) P9. Powiedział/a Pan/i, że w Państwa urzędzie często stosują Państwo kryteria pozacenowe w ocenie ofert. Jakie dostrzega Pan/i zalety stosowania wielu kryteriów pozacenowych w przetargach? Pytanie otwarte zadawane tym, którzy podali cztery lub więcej kryteria pozacenowe przy wyborze ofert. Jednostki samorządowe Jednostki centralne To, że nie tylko cena gra rolę, ale inne rzeczy też mają wpływ. Polepszenie jakości. Zwiększa to konkurencję. Otrzymujemy wysokiej jakości produkty lub usługi. Pozacenowe kryteria determinują to, jaki produkt otrzymujemy, czy mamy dostatecznie długi okres gwarantujący ochronę sprzętu, czas gwarancji pozwala zapewnić właściwą ochronę czy usunięcie awarii urządzenia bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Odpowiednie dobory kryteriów. Dłuższa gwarancja. Nie skupiamy się nie tylko i wyłącznie na cenie, przez co możemy dostać produkt bardziej kompletny.

Wady stosowania wielu kryteriów pozacenowych (osoby często stosujące kryteria pozacenowe przy wyborze ofert) P10. A jakie dostrzega Pan/i wady? Pytanie otwarte zadawane tym, którzy podali cztery lub więcej kryteria pozacenowe przy wyborze ofert. Jednostki samorządowe Jednostki centralne Czasami jest taki przedmiot zamówienia gdzie trudno wymyśleć kryteria pozacenowe. Wydłużenie procesu wyboru najkorzystniejszej oferty. Za wysoki obowiązkowy procent kryteriów, trudno dobrać. Czasem na siłę szuka się kryteriów pozacenowych. Nie odzwierciedlają korzyści, które można byłoby uzyskać. Nie zawsze można dopasować kryterium pozacenowe. Wtedy podnosi się cenę oferty. Nie wszystkie można określić w sposób mierzalny. Musimy się czasami nagłowić, gdzie ciężko poza ceną znaleźć inne kryteria wyboru. Zmuszanie zamawiającego do stosowania kryteriów na siłę. Tylko stwarza problemy.

Przeszkody w stosowaniu zróżnicowanego katalogu kryteriów pozacenowych przy wyborze ofert P11. Jakie przeszkody widzi Pan/i w stosowaniu zróżnicowanego katalogu kryteriów pozacenowych? Co by sprawiło, że stosowałby/aby Pan/i bardziej zróżnicowany katalog kryteriów pozacenowych? Pytanie otwarte.

Jednostki samorządowe Czy urzędnicy w Polsce powinni poszerzyć swoja wiedzę na temat pozacenowych kryteriów oceny ofert? P12. Jak Pan/i uważa, czy urzędnicy w Polsce powinni poszerzyć swoją wiedzę na temat pozacenowch kryteriów oceny ofert? Pytanie jednowyborowe na skali. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=250 N=34

Jednostki samorządowe Chęć uczestnictwa w szkoleniu na temat pozacenowych kryteriów oceny ofert P13. A czy Pan/i chciał/aby wziąć udział w szkoleniu na temat pozacenowych kryteriów oceny ofert? Pytanie jednowyborowe na skali. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=250 N=34

Wnioski

Wnioski 1/2 Co ważne, aż 35 proc. przetargów w urzędach centralnych dotyczy zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania. Z badania wynika wprost, że najważniejszym kryterium pozacenowym z punktu widzenia zamawiającego jest okres gwarancji – dla 85 proc. w jednostkach samorządowych i 53 proc. w jednostkach centralnych. Co ciekawe, okres gwarancji jest istotnym kryterium dla 36 proc. jednostek centralnych zamawiających sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Zdaniem badanych kryterium to jest chętnie stosowane ze względu na fakt, że jest łatwo mierzalne i porównywalne. Zamawiający chętnie kierują się też terminem realizacji – 49 proc. w jednostkach centralnych i 40 w samorządowych. Okazuje się jednak, że przy zakupie sprzętu komputerowego i oprogramowania termin realizacji nie jest już tak istotny – zwraca na niego uwagę jedynie 14 proc. zamawiających jednostek centralnych. Badanie pokazuje, że urzędnicy zarówno szczebla centralnego, jak i samorządowego rzadko stosują kryteria dotyczące ochrony środowiska. Wśród jednostek centralnych żaden z badanych nie zadeklarował, że stosuje to kryterium we wszystkich przetargach. Wśród jednostek samorządowych kryteria środowiskowe są stosowane przy każdym przetargu zaledwie w 11 proc. Podobnie żaden z respondentów szczebla centralnego nie zadeklarował, że kieruje się wymogami technicznymi przy wszystkich przetargach. Co ciekawe, inna sytuacja jest na szczeblu samorządowym – 40 proc. badanych stosuje to kryterium przy każdym zamówieniu.

Wnioski 2/2 Jakie są powody, że urzędnicy nie poszerzają kryteriów oceny ofert o aspekty pozacenowe? Dla większości badanych są one trudne do zmierzenia i ocenienia. Część z nich nie widzi również potrzeby, by kryteria pozacenowe w ogóle stosować. Dla 13 proc. respondentów z jednostek samorządowych wciąż najważniejszym kryterium jest cena. Zarówno urzędnicy z jednostek centralnych – 38 proc. i samorządowych – 50 proc – deklarują chęć stosowania kryteriów pozacenowych w przyszłości. Zdaniem jednej trzeciej badanych kryteria pozacenowe pozytywnie wpływają na trwałość i jakość zamawianych produktów czy usług. Znacząca większość jednostek, zarówno centralnych jak i samorządowych, że urzędnicy powinni poszerzyć swoją wiedzę w zakresie pozacenowych kryteriów oceny ofert.oraz wyraża chęć udziału w szkoleniu na temat pozacenowych kryteriów.

ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o. ul ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o. ul. Juliusza Słowackiego 12 01-627 Warszawa tel.: +48 022 584 85 20 fax.: +48 022 584 85 01 Iwona.wojtaszek@arc.com.pl