na rzecz cyfryzacji szkół Działania Rządu RP na rzecz cyfryzacji szkół
Wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu szkolnym Wkraczanie nowych technologii we wszelkie aspekty życia społecznego ma swoje odzwierciedlenie również na płaszczyźnie polskiej szkoły. Wykorzystywanie technologii informacyjno – komunikacyjnych (TIK) pomaga niwelować barierę pokoleniową, usprawnia komunikację pomiędzy nauczycielami i uczniami, a przede wszystkim wpływa na zwiększenie jakości oraz efektywności edukacji uczniów.
Wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu szkolnym Umiejętność korzystania z nowych technologii w sposób twórczy i krytyczny jest obecnie podstawową umiejętnością przydatną nie tylko młodym ludziom, ale także osobom dorosłym i starszym. Jest również obecnie uważana za kluczowy warunek konieczny do aktywnego i pełnego korzystania z obywatelstwa, a posiadanie tej umiejętności zapobiega ryzyku wykluczenia z życia społecznego.
Edukacja informatyczna w podstawie programowej Edukacja informatyczna jest prowadzona w szkołach zgodnie z podstawą programową. Wskazuje się w niej, aby nauczyciele stwarzali uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach z różnych przedmiotów. Obecnie trwają prace nad nową podstawą programową
Tworzenie otwartych środowisk i systemów edukacyjnych oraz otwartych bezpłatnych cyfrowych zasobów edukacyjnych e-podręczniki e-materiały www.scholaris.pl kształcenie ogólne i zawodowe, koncepcja Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (MC). (https://mc.gov.pl/aktualnosci/ogolnopolska-siec-edukacyjna-juz-w-2018- roku) www.epodreczniki.pl
Kształcenie kompetencji technologicznych oraz metodycznych nauczycieli w zakresie TIK szkolenia - nauczyciele klas I-III - PO PC, szkolenia - nauczyciele klas I-III - eTwinning, szkolenia i wsparcie metodyczne – ORE i ODN, szkolenia i konferencje – kuratorzy, studia stacjonarne i podyplomowe
Kształcenie łączące zajęcia tradycyjne z zajęciami online E-learning stanowi uzupełnienie procesu dydaktycznego. Powinien być dopasowany do konkretnych potrzeb ucznia.
Prowadzenia przez szkoły działalności innowacyjnej i eksperymentalnej Działalność innowacyjna ma być integralnym elementem działalności szkoły oraz wyzwalać kreatywność uczniów i nauczycieli. Wojewódzcy koordynatorzy do spraw innowacji w edukacji
Wprowadzanie nauczania programowania na każdym etapie kształcenia - pilotaż Od 1 września 2016 roku realizowany jest pilotaż programowania. Celem pilotażu jest wprowadzenie i sprawdzenie w praktyce szkolnej powszechnej nauki programowania.
Wprowadzanie nauczania programowania na każdym etapie kształcenia - pilotaż Przetestowanie dostępnych rozwiązań służących nauce programowania, w tym programów nauczania opartych na projekcie podstawy programowej opracowanym przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji oraz rekomendowanie do powszechnego wdrożenia skutecznych metod i technik kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli.
Wprowadzanie nauczania programowania na każdym etapie kształcenia - pilotaż Uruchomienie różnorodnych form wsparcia dla nauczycieli informatyki i edukacji wczesnoszkolnej, umożliwiających samokształcenie, kształcenie wzajemne oraz inne formy doskonalenia zawodowego.
Wprowadzanie nauczania programowania na każdym etapie kształcenia - pilotaż Do 15 września do pilotażu zgłosiły się 1592 szkoły. Więcej informacji na: www.programowanie.men.gov.pl.
Wprowadzanie nauczania programowania na każdym etapie kształcenia Od 1 września 2017 roku nauka programowania będzie realizowana na każdym etapie kształcenia w ramach nowej podstawy programowej.
Umożliwienie szkołom uzupełnienia wyposażenia pracowni w sprzęt pomagający wykorzystywać nowoczesne technologie w procesie kształcenia.
- planowany program „Aktywna tablica” (nazwa robocza) Należy podkreślić, że realizacja tych działań nie powinna być traktowana jako cel sam w sobie lecz powinna służyć realizacji nadrzędnego celu, jakim jest wzrost kompetencji uczniów.
Umożliwienie szkołom dostępu do szerokopasmowego Internetu, pozwalającego efektywnie wykorzystywać otwarte środowiska i systemy edukacyjne oraz udostępniane w sieci otwarte i bezpłatne cyfrowe zasoby edukacyjne.
Rodzaj przyłącza i szybkość łącza do użytkownika . Rodzaj przyłącza i szybkość łącza do użytkownika Rodzaj przyłącza Szybkość łącza do użytkownika Razem brak danych Do 1 Mb/s 1- 2 Mb/s 2 - 10 Mb/s 10- 30 Mb/s 30 - 100 Mb/s 100 - 500 Mb/s 500 - 1000 Mb/s Powyżej 1000 Mb/s 358 Dostęp bezprzewodowy - sieć komórkowa 1 20 89 66 49 15 3 10 273 Dostęp bezprzewodowy fi (inne niż w sieci lokalnej) lub radiolinia 2 199 2095 1 276 500 79 26 18 4 284 Dostęp światłowodowy 22 24 424 1096 2413 634 181 118 4912 Inny 29 51 362 202 174 7 4 9 839 Sieć kablowa (kablówka/operator telewizji kablowej) 6 253 327 404 151 1 185 XDSL (łącze telefoniczne) 366 797 7 429 3 513 2 815 126 115 144 15307 364 532 1120 10 652 6480 6 355 1 012 335 308 27158 Źródło: opracowanie własne MEN
Ministerstwo Edukacji Narodowej współpracuje z Ministerstwem Cyfryzacji przy realizacji działania, w ramach którego wszystkie szkoły w Polsce uzyskają dostęp do szybkiego Internetu. Więcej informacji dostępnych jest pod adresem: https://mc.gov.pl/aktualnosci/ogolnopolska-siec-edukacyjna-juz-w-2018-roku
Ustalono, że szkoły zostaną podłączone do Internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s przez beneficjentów kolejnego konkursu organizowanego w ramach I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Działanie jest planowane na 2 lata.
Jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 jest rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach. Stanowią one podstawę do planowania przez organy nadzoru pedagogicznego, a także placówki doskonalenia nauczycieli działań w nadchodzącym roku szkolnym
Działania związane z upowszechnianiem wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Dziękuję za uwagę Tomasz Kulasa Wydział Innowacji i Technologii Departament Podręczników, Programów i Innowacji tomasz.kulasa@men.gov.pl