GENEZA I PRZEMIANY KSZTAŁCENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.

Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie zapotrzebowania na pracowników wśród.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2012/2013 Senat PG, r. Opracowała:
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
W okresie lipiec-wrzesień studentów WOiG, w tym 27 studentów studiów II stopnia kierunków Geografia i Gospodarka przestrzenna wzięło udział w programie.
I stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji II stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji.
Program kształcenia na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia zmiany wynikające z nowelizacji ustawy PoSzW Spotkanie dla rad programowych.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Dziekan WNEI Dr Mariola Szewczyk-Jarocka
Wydział Nauk Ekonomicznych i informatyki (zajęcia w Płocku)
Zapraszamy na studia Promocja WNEI. Wydział Nauk Ekonomicznych i Informatyki Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Wydział Lekarsko-Biotechnologiczny i Medycyny Laboratoryjnej
SOCJOLOGIA WYDZIAŁ ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLITECHNIKA ŚLĄSKA ZABRZE, UL. ROOSEVELTA
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Zarządzanie strategiczne 5
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Powtarzanie roku studiów
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
REFORMA EDUKACJI
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Wydział Lekarsko-Biotechnologiczny i Medycyny Laboratoryjnej
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Kierunek: Zarządzanie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Federacja Szkół Doktorskich Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Szkoły Doktorskie Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Nowa jakość studiów II stopnia na PG
PRAKTYKI STUDENCKIE Informacja dla studentów
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Marszałek Województwa Podkarpackiego
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Zarządzanie Studia II stopnia
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Międzynarodowy Rynek Pracy
JĘZYK NIEMIECKI W OBROCIE GOSPODARCZYM – 3 LETNIE STUDIA DUALNE www
SEKTOROWA RADA ds. kompetencji w budownictwie
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

GENEZA I PRZEMIANY KSZTAŁCENIA NA KIERUNKU GOSPODARKA PRZESTRZENNA – DOŚWIADCZENIA UAM W POZNANIU prof. UAM dr hab. Paweł Churski - chur@amu.edu.pl dr Paweł Motek - pamo@amu.edu.pl INSTYTUT GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ I GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ www.igsegp.amu.edu.pl

Pierwszy program kształcenia PLAN WYSTĄPIENIA Geneza kierunku Pierwszy program kształcenia Przemiany struktury programu i specjalizacji Aktualny program studiów – przyjęcie efektów kształcenia oraz wytycznych Unii Uczelni oraz jego silne i słabe strony Dodatkowe formy kształcenia z zakresu gospodarki przestrzennej Plany na przyszłość www.igsegp.amu.edu.pl

GENEZA KIERUNKU NAJWAŻNIEJSZE FAKTY www.igsegp.amu.edu.pl

GENEZA KIERUNKU - NAJWAŻNIEJSZE FAKTY 1989/1990r. – przygotowania do utworzenia nowego kierunku studiów w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Planowania Przestrzennego (m.in. program studiów) 1990 r. - uchwały Rady Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych oraz Senatu UAM 1991r. – pierwsza rekrutacja na kierunku: planowanie przestrzenne i gospodarka lokalna (później gospodarka przestrzenna) (118 kandydatów, przyjęto 38 osób) 1991r. – wniosek do Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego o wpisanie gospodarki przestrzennej na listę kierunków studiów (działania prowadzone wspólnie z Wydziałem Architektury Politechniki Wrocławskiej) 1995r. – decyzja Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego o umieszczeniu na liście kierunków kształcenia kierunku: gospodarka przestrzenna 1995r. – Ministerstwo Edukacji Narodowej powołuje zespół ds. opracowania programu minimum dla gospodarki przestrzennej 1996r. – pierwsi absolwenci (33 osoby) www.igsegp.amu.edu.pl

GENEZA KIERUNKU - NAJWAŻNIEJSZE FAKTY 1999r. – nowa specjalność: Rozwój i rewitalizacja miast oraz obszarów wiejskich w Collegium Polonicum w Słubicach (zakończenie kształcenia w 2014 r.) 2007r. - od standardów kształcenia do efektów kształcenia, od studiów jednolitych magisterskich do studiów II stopniowych 2007r. – nowa specjalność: Rozwój Regionalny 2008r. – dydaktyczny ośrodek zamiejscowy w Kościanie (zakończenie kształcenia w 2013 r.) 2011r. – studia I stopnia inżynierskie (profil praktyczny) 2012r. – nowa specjalność: Ochrona europejskich dóbr kultury – wspólnie z Uniwersytetem Europejskim Viadrina we Frankfurcie nad Odrą 2013r. - studia podyplomowe: Przemysły kultury w polityce rozwoju miast i regionów 2015r. – studia II stopnia 3-semestralne www.igsegp.amu.edu.pl

PIERWSZY PROGRAM KSZTAŁCENIA www.igsegp.amu.edu.pl

STRUKTURA PROGRAMU Studia jednolite magisterskie. Łączna liczba godzin: około 2500 (obecne programy studiów I i II stopnia to około 3500 godzin). Brak specjalności. Dominacja przedmiotów z obszaru nauk przyrodniczych i społecznych. Niewielki udział przedmiotów z obszaru nauk technicznych. Program przewidywał praktyki zawodowe w gminach. Ćwiczenia terenowe: 1) Regionalne praktyki terenowe (5 dni), 2) Regionalne przyrodnicze praktyki terenowe (6 dni), 3) Gospodarka przestrzenna i zagospodarowanie gmin (9 dni), 4) Zagraniczne terenowe ćwiczenia regionalne (10 dni), 5) Ćwiczenia terenowe – ekologia (2 dni). www.igsegp.amu.edu.pl

NAJWAŻNIEJSZE PRZEDMIOTY Z PIERWSZYCH PROGRAMÓW STUDIÓW OBSZAR NAUK PRZYRODNICZYCH OBSZAR NAUK SPOŁECZNYCH OBSZAR NAUK TECHNICZNYCH Podstawy przyrodnicze funkcjonowania systemu człowiek-środowisko Zasady gospodarowania zasobami przyrodniczymi Ekologia Kształtowanie i ochrona środowiska Środowisko przyrodnicze Polski Geomorfologia Teoria i metodologia gospodarki przestrzennej Teoria regionu społeczno-ekonomicznego i regionalizacja Teoria gospodarki przestrzennej Teoria ekonomii Teoria systemów Demografia Socjologia Prawo administracyjne Ustrój państwowy i samorządowy Prawo gospodarcze Planowanie i projektowanie architektoniczne i urbanistyczne Rysunek odręczny www.igsegp.amu.edu.pl

PRZEMIANY STRUKTURY PROGRAMU I SPECJALIZACJI www.igsegp.amu.edu.pl

ROZWÓJ I REWITALIZACJA MIAST ORAZ OBSZARÓW WIEJSKICH Początkowo studia jednolite magisterskie, następnie I stopnia. Pierwsza rekrutacja 1999/2000 (37 studentów). Łączna liczba godzin: około 3300 (studia jednolite) oraz 2300 (studiów I stopnia). Specjalizacja tworzona na bazie niemieckich doświadczeń w zakresie programowania i realizacji procesów rewitalizacyjnych (Zespół prof. Jerzego J. Paryska i dr Andreasa Billerta). Dominacja przedmiotów z obszaru nauk przyrodniczych i społecznych przy małym udziale obszaru nauk technicznych, głównie z zakresu rewitalizacji. Rozszerzone nauczanie języka niemieckiego. Bardzo dobre warunki studiowania (od 2001r.) i nieoptymalny system organizacji pracy kadry dydaktycznej. Zakończenie kształcenia 2014r. – nowa specjalność OEDK UVIADRNIA oraz specjalność na studiach II stopnia w Poznaniu. www.igsegp.amu.edu.pl

OD STUDIÓW JEDNOLITYCH MAGISTERSKICH DO STUDIÓW II STOPNIOWYCH W wyniku reformy i wprowadzenia w Polsce tzw. Procesu Bolońskiego pojawił się obowiązek kształcenia w systemie studiów I stopnia (licencjackie i inżynierskie) oraz II stopnia (studia magisterskie). Na kierunku gospodarka przestrzenna w UAM dostosowanie do tych wymogów miało miejsce w latach: 2007 – pierwsza rekrutacja na studia I stopnia licencjackie (przyjęto 71 osób), 2010 – pierwsza rekrutacja na studia II stopnia (przyjęto 116 osób), 2010 – zakończenie kształcenia w trybie jednolitych studiów magisterskich (63 absolwentów), 2011 – pierwsza rekrutacja na studia I stopnia inżynierskie (przyjęto 101 osób). www.igsegp.amu.edu.pl

OD STANDARDÓW KSZTAŁCENIA DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA STANDARDY KSZTAŁCENIA określane przez RGNiSW (2007) dla GP określały: grupę treści podstawowych - m.in. Ekonomia, Geografia ekonomiczna, Prawoznawstwo, Rysunek techniczny i planistyczny, Teoria systemów, Kształtowanie i Ochrona Środowiska, grupę treści kierunkowych - m.in. Podstawy gospodarki przestrzennej, Projektowanie urbanistyczne, Planowanie przestrzenne, Samorząd terytorialny, GIS, Polityka regionalna, liczbę godzin na poszczególne przedmioty wraz z przypisanymi punktami ECTS, w sposób uproszczony efekty kształcenia, jakie w wymienionych grupach treści kształcenia mieli osiągnąć studenci. WADY: mała elastyczność w tworzeniu programu kształcenia, niewielkie możliwości dostosowania programu kształcenia do profilu uczelni. www.igsegp.amu.edu.pl

OD STANDARDÓW KSZTAŁCENIA DO EFEKTÓW KSZTAŁCENIA EFEKTY KSZTAŁCENIA (2012/2013) Programy kształcenia budowane w oparciu o efekty, jakie student ma uzyskać w toku studiowania. Efekty określane w dziedzinach: wiedzy, umiejętności, kompetencji. Każda uczelnia sama określa, jakie efekty uzyska absolwent gospodarki przestrzennej. W przypadku GP uzgodniono jednak szkielet efektów wspólnych w UUNRKGP… ZALETY: duża elastyczność w tworzeniu programów kształcenia, możliwość dostosowania programu do profilu uczelni. WADY: znaczna „biurokratyzacja”, mała wiedza studentów nt. efektów kształcenia. www.igsegp.amu.edu.pl

EFEKTY KSZTAŁCENIA NA GP W UAM W POZNANIU www.igsegp.amu.edu.pl

www.igsegp.amu.edu.pl

www.igsegp.amu.edu.pl

www.igsegp.amu.edu.pl

SPECJALNOŚĆ ROZWÓJ REGIONALNY 2007 – 2011 – projekt NFOŚiGW. Specjalność w ramach studiów jednolitych magisterskich. Pierwszy nabór odbył się w 2007 r. (przyjęto 24 osoby). 1150 h zajęć dydaktycznych + 4 tygodnie praktyk zagranicznych i 14 dni praktyki dyplomowej. Szerokie zaangażowanie praktyków i współpraca z otoczenie gospodarczym zajęcia dydaktyczne, współpraca z ramach praktyk zagranicznych, staże i zatrudnienia absolwentów, Biuletyn RR i PR. Od 2012r. kontynuacja jako specjalność w toku studiów II stopnia. www.igsegp.amu.edu.pl

DYDAKTYCZNY OŚRODEK ZAMIEJSCOWY W KOŚCIANIE Uruchomienie ośrodka w odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłaszane przez lokalne władze samorządowe. Kierunek studiów I stopnia w trybie stacjonarnym, bez specjalności. Pierwszy nabór odbył się w 2008 r. (przyjęto 41 osób). 2264 h zajęć dydaktycznych + 3 tygodnie praktyk kierunkowych i 144 h ćwiczeń terenowych. Wyzwania: brak stałej kadry naukowo-dydaktycznej, „migracja” studentów, zbyt bliska odległość od Poznania. 2013r. zakończenie kształcenia z powodu braku chętnych. www.igsegp.amu.edu.pl

STUDIA INŻYNIERSKIE I STOPNIA (PROFIL PRAKTYCZNY) 2010 – wniosek o utworzenie studiów. Pierwszy nabór odbył się w 2011 r. (przyjęto 101 osób). W lutym 2015 roku pierwsi absolwenci. Wsparcie kadrowe Politechniki Poznańskiej. Pierwszy program studiów na lata 2011-2015: oparty na standardach kształcenia (grupa przedmiotów treści: podstawowych, kierunkowych oraz specjalnościowych), 2500 godzin zajęć dydaktycznych, brak specjalności, 21 dniowa obowiązkowa praktyka dyplomowa. W 2012 roku program studiów został przebudowany i dostosowany do wymogów KRK. www.igsegp.amu.edu.pl

OCHRONA EUROPEJSKICH DÓBR KULTURY 2014r. uruchomienie kształcenia na studiach II stopnia, w języku niemieckim, na Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą. Pierwszy nabór 2013/2014 (1 osoba). Maksymalnie 5 miejsc. Część zajęć w UAM w Poznaniu i część zajęć w Uniwersytecie Viadrina (kierunek międzynarodowy). Praca magisterska przygotowywana w j. polskim w UAM w Poznaniu. www.igsegp.amu.edu.pl

PRZEMYSŁY KULTURY W POLITYCE ROZWOJU MIAST I REGIONÓW 2013-2015r. – studia podyplomowe Przemysły kultury w polityce rozwoju miast i regionów cdn… www.igsegp.amu.edu.pl

STUDIA II STOPNIA 3-SEMESTRALNE Pierwsza rekrutacja na studia II stopnia: Luty 2015 r. – studia rozpoczęły 44 osoby. Liczba godzin w programie kształcenia: 820 (I semestr 280 godzin, II semestr 300 godzin, III semestr 240 godzin). Program nie przewiduje specjalności. Profil ogólnoakademicki. GEOCENTRUM DOSKONAŁOŚCI - Program PO WER – III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju. DZIAŁANIE 3.1. Kompetencje w szkolnictwie wyższym www.igsegp.amu.edu.pl

AKTUALNY PROGRAM KSZTAŁCENIA SILNE I SŁABE STRONY www.igsegp.amu.edu.pl

AKTUALNY PROGRAM STUDIÓW - cechy ogólne Studia I stopnia równomierne rozłożenie elementów praktycznych oraz teoretycznych, dominuje problematyka krajowa, brak ścieżek specjalizacyjnych. Studia II stopnia dominacja elementów ogólnoakademickich, duży nacisk na teorię (przygotowanie do studiów III stopnia), duże znaczenie zagadnień międzynarodowych, 5 ścieżek specjalizacyjnych (rozwój regionalny, planowanie przestrzenne, zarządzanie przestrzenne, rewitalizacja miast i obszarów zdegradowanych, ochrona europejskich dóbr kultury) – wyłącznie dla studiów 4 semestralnych www.igsegp.amu.edu.pl

AKTUALNY PROGRAM STUDIÓW Studia Liczba godzin Przykładowe przedmioty stacjonarne niestacjonarne licencjackie 2411 1320 Przyrodnicze podstawy gospodarowania Geografia ekonomiczna Planowanie przestrzenne Makroekonomia Organizacja i funkcjonowanie samorządu terytorialnego Systemy informacji geograficznej inżynierskie 2708 1507 Rysunek techniczny i planistyczny Podstawy gospodarki przestrzennej Budownictwo Grafika inżynierska Projektowanie urbanistyczne magisterskie 1107-1137 – studia IV semestralne 820 – studia III semestralne 565-585 – studia IV semestralne 490 – studia III semestralne Metodologia gospodarki przestrzennej Gospodarka przestrzenna w krajach UE Podstawy prawa administracyjnego Gospodarka komunalna Rozwój zrównoważony Gospodarka nieruchomościami www.igsegp.amu.edu.pl

AKTUALNY PROGRAM STUDIÓW Praktyki zawodowe – 3 tygodnie, profil praktyczny 3 miesiące Ćwiczenia terenowe Studia licencjacki oraz inżynierskie 1) Społeczno-ekonomiczne podstawy gospodarki przestrzennej (5 dni po 8 godz.) 2) Przyrodnicze podstawy gospodarowania (5 dni po 8 godz.) 3) Gospodarka i przestrzenne zagospodarowanie miast i gmin (8 dni po 8 godz.) 4) Zagraniczne (głównie Słowacja, Niemcy, Litwa, Gruzja) (7 dni po 8 godz.) Studia magisterskie Studia IV semestralne Inwestycje zagospodarowania przestrzennego (4 dni po 8 godz.) Wykorzystanie instrumentów zarządzania przestrzennego (4 dni po 8 godz.) Planowanie, realizacja i monitoring polityki spójności (lub wyjazd do Brukseli) (4 dni po 8 godz.) Rewitalizacja obszarów zdegradowanych (4 dni po 8 godz.) Studia III semestralne Zagospodarowanie i kierunki rozwoju aglomeracji poznańskiej - ćwiczenia terenowe objazdowe www.igsegp.amu.edu.pl

AKTUALNY PROGRAM STUDIÓW Zmiany liczby studentów na kierunku gospodarka przestrzenna w UAM w latach 2010-2014 www.igsegp.amu.edu.pl

SŁABE STRONY I ZAGROŻENIA AKTUALNY PROGRAM STUDIÓW SILNE STRONY I SZANSE SŁABE STRONY I ZAGROŻENIA Interdyscyplinarność kierunku Brak jednoznacznego osadzenia absolwentów w strukturze zawodów utrudniające wejście na rynek pracy Duże możliwości tworzenia oferty specjalizacyjnej Bardzo trudny proces budowania zespołu dydaktycznego Szeroka współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym Konkurowanie o „studenta” pomiędzy studiami inżynierskimi a licencjackimi w sytuacji niżu demograficznego Praktyczność. Zajęcia prowadzone przez praktyków. Studia I stopnia 3 miesięczne praktyki zawodowe na profilu praktycznym na bardzo trudnym rynku pracy Możliwość pełnego wykorzystania potencjału badawczego poprzez aktywizację naukową dyplomantów Studia II stopnia Mało elastyczna struktura programu, oparta na przedmiotach, a nie modułach Duża możliwość modyfikacji i budowania nowej oferty kształcenia zgodnej z pojawiającymi się potrzebami Regres kierunku wynikający z rosnącej konkurencji w warunkach zmniejszającego się popytu www.igsegp.amu.edu.pl

DODATKOWE FORMY KSZTAŁCENIA PRZEMYSŁY KULTURY W POLITYCE ROZWOJU MIAST I REGIONÓW www.igsegp.amu.edu.pl

PRZEMYSŁY KULTURY W POLITYCE ROZWOJU MIAST I REGIONÓW Studia podyplomowe Przemysły kultury w polityce rozwoju miast i regionów wpisują się w dwa obszary kształcenia określone jako kluczowe w kontekście realizacji Strategii EUROPA 2020: 1) Architektura, architektura i urbanistyka, architektura wnętrz. 2) Obszar przemysłów kultury, w tym edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych oraz w zakresie realizacji obrazu telewizyjnego, filmu i fotografii. Ukierunkowanie interwencji środków europejskich oraz dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku pracy determinują rozwój i przemiany oferty kształcenia www.igsegp.amu.edu.pl

PRZEMYSŁY KULTURY W POLITYCE ROZWOJU MIAST I REGIONÓW Cel główny: wykształcenie profesjonalnych kadr administracyjnych i menadżerów o wysokich kwalifikacjach, przygotowanych do zarządzania i planowania rozwoju miast i regionów w sferze szeroko rozumianej kultury. Okres realizacji projektu: 01.06.2013 r. – 31.05.2015 r. Dwa cykle kształcenia: 1) 2013/2014 – 24 słuchaczy, 2) 2014/2015 – 24 słuchaczy. Adresaci: pracownicy administracji publicznej oraz osób poszukujące zatrudnienia w tego rodzaju instytucjach. www.igsegp.amu.edu.pl

www.igsegp.amu.edu.pl Lp. Nazwa modułu Wykład (liczba godzin) Ćwiczenia/ Seminaria Laboratorium/ Pracownia Forma zaliczenia Punkty ECTS Rok I - Semestr I 1. Sektor kultury i przemysły kreatywne – podstawy teoretyczno-metodologiczne 45 15 Przygotowanie eseju/raportu/ prezentacji/ projektu 14 2. Przemysły kultury w polityce miejskiej 30 20 12 Razem semestr I 75 35 26 Rok I - Semestr II Przemysły kultury w polityce regionalnej 25 Sektor kultury i przemysły kreatywne w kształtowaniu przestrzeni publicznej 16 24 Przygotowanie raportu z badań in situ/ opracowanie w formie testowej i graficznej 3. Staż-praktyka w Brukseli 40 Przygotowanie raportu, prezentacji oraz sprawozdania 10 Razem semestr II 41 80 34 Razem rok I 116 115 60 www.igsegp.amu.edu.pl

www.igsegp.amu.edu.pl

PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ www.igsegp.amu.edu.pl

PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ – STUDIA DUALNE Wprowadzenie na studiach I stopnia, inżynierskich, specjalności opartej na STUDIACH DUALNYCH… wykłady prowadzone przez pracowników uniwersyteckich, a zajęcia laboratoryjne odbywane u pracodawców. www.igsegp.amu.edu.pl

ZINTEGROWANE PLANOWANIE ROZWOJU… PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ – ZINTEGROWANE PLANOWANIE ROZWOJU Wykorzystać doświadczenia z realizacji kierunku studiów i różnych projektów w opracowaniu nowego programu kształcenia z zakresu ZINTEGROWANE PLANOWANIE ROZWOJU… www.igsegp.amu.edu.pl

Dziękujemy za uwagę ! GENEZA I PRZEMIANY KSZTAŁCENIA NA KIERUNKU GOSPODARKA PRZESTRZENNA – DOŚWIADCZENIA UAM W POZNANIU Dziękujemy za uwagę ! prof. UAM dr hab. Paweł Churski - chur@amu.edu.pl dr Paweł Motek - pamo@amu.edu.pl INSTYTUT GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ I GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ www.igsegp.amu.edu.pl