Opracowanie : Joanna Zamojska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Dziecko przewlekle chore w przedszkolu/ szkole - aspekty prawne
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO ORAZ UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH, WE WSPÓŁPRACY.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DZIAŁALNOŚĆ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH POZNAŃ, 18 listopada 2010 r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
BYTOM, 15 GRUDNIA 2010 R. NOWE REGULACJE PRAWNE W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI ROK SZKOLNY 2010/2011 DELEGATURA W.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Reforma pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, i przedszkolach czyli co nas czeka po 1 września 2011 r. ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Szczecin, 4 października 2012 r.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Rozporządzenia MEN: 17 listopada 2010 r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych - nowe regulacje prawne
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Anna Olczak PPP nr 1 Gdańsk
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Opracowanie : Joanna Zamojska Nowe prawo oświatowe – nowe wyzwania – jak pomagać dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych Opracowanie : Joanna Zamojska

Nowe regulacje prawne zawarte są Rozporządzeniach Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz szkół publicznych w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych

REFORMA Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży wynikają ze zindywidualizowanego sposobu nabywania wiedzy i umiejętności w procesie uczenia się, określonego specyfiką ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego. Odnoszą się do dzieci i młodzieży ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się (z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, które wymagają zastosowania specjalnej organizacji procesu edukacyjnego).

UCZNIOWIE Niepełnosprawni: niesłyszący, słabo słyszący, niewidomi, słabo widzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym. dzieci szczególnie uzdolnione dzieci ze specyficznymi problemami w uczeniu w normie intelektualnej, mające trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych,. dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi, dzieci z możliwościami intelektualnymi ,poniżej przeciętnej. w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, z trudnościami wynikającymi z zaniedbań środowiskowych, z trudnościami adaptacyjnymi, związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego

Są wśród nas….

Wśród uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą znaleźć się dzieci: posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, posiadające inne orzeczenie i opinie: – orzeczenie o potrzebie indywidualnego, obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego, – orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej bez orzeczenia i opinii – rozpoznanie zostaje dokonane na poziomie placówki.

diagnoza DIAGNOZA Rozpoznania przyczyn trudności dziecka dokonuje grupa osób bezpośrednio z nim pracujących (zwana dalej zespołem) na podstawie otrzymanych dokumentów (opinii, orzeczeń) bądź na podstawie własnych obserwacji. Rozpoznanie, tak jak każda diagnoza, ma charakter ciągły i powinno dokonywać się zespołowo, mając na względzie ustawiczne kontrolowanie przebiegu i efektów podejmowanych działań.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się i udziela na następujących zasadach od 01.09.2011 r. Przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych: Gimnazja Szkoły specjalne wszystkich typów oraz oddziały specjalne Placówki od 01.09.2012 r. Szkoły podstawowe Szkoły ponadgimnazjalne

KTO UDZIELA pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają, prowadzący zajęcia z uczniem: nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych, oraz specjaliści, w szczególności: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, we współpracy z: rodzicami uczniów; poradniami psych-ped, w tym poradniami specjalistycznymi; placówkami doskonalenia nauczycieli; innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Z CZYJEJ INICJATYWY UDZIELANA JEST POMOC? ucznia; rodziców ucznia; nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem; poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; asystenta edukacji romskiej; pomocy nauczyciela.

PROCEDURY Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki. Dyrektor wyznacza osobę lub osoby koordynujące pracę zespołu. Spotkania zespołu zwołuje, w miarę potrzeb, osoba koordynująca pracę Zespołu, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.

W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana uczniom w formie: klas terapeutycznych (z wyjątkiem szkół specjalnych); zajęć rozwijających uzdolnienia; zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych (terapia pedagogiczna) logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej; porad i konsultacji.

Rodzicom uczniów i nauczycielom w formie: porad i konsultacji; warsztatów i szkoleń.

Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia to w szczególności: W przedszkolu – obserwacja pedagogiczna zakończona analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna), W klasach I-III szkoły podstawowej – obserwacje i testy pedagogiczne, a także inne metody mające na celu rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się; W gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej – doradztwo edukacyjno-zawodowe.

KTO PLANUJE I KOORDYNUJE udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce jest zadaniem ZESPOŁU NAUCZYCIELI, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z danym uczniem, tworzących ZESPÓŁ.

ZADANIA ZESPOŁU ustala zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne. określa zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu lub opinii oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia; W przypadku ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego: zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej stanowią część indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego opracowywanego w ramach prac zespołu; (IPET)

ZADANIA ZESPOŁU 3) planuje działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób ich realizacji – w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. 4) podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych; stosownie do zalecanych form i sposobów pomocy psychologiczno -pedagogicznej, okresów jej udzielania, zespół: określa działania wspierające wobec rodziców ucznia; określa zakres współdziałania z : poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;

ZADANIA ZESPOŁU 5) zakłada i prowadzi Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia.(KIP) 6) opracowuje plan działań wspierających (PDW) 7) dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności prowadzonych zajęć; dokonując oceny określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania uczniowi dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego stanowi część wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, DLA KOGO ZAKŁADA SIĘ Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia I OPRACOWUJE SIĘ Plan Działań Wspierających? Dla ucznia : posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, dla ucznia, u którego ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista, prowadzący zajęcia z uczniem, stwierdził potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

DLA UCZNIA niepełnosprawnego, niedostosowanego społecznie, zagrożonego niedostosowaniem społecznym, ZESPÓŁ opracowuje indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET), dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz w miarę potrzeby modyfikuje IPET.

TERMINY DO 31 MARCA 2011R. POWOŁANIE WSZYSTKICH ZESPOŁÓW PRZEDŁOŻENIE DOKUMENTACJI DYREKTOROWI SZKOŁY DYREKTOR WNIOSKUJE W ARKUSZU ORGANIZACYJNYM NA ROK 2012/2013 ZALECANE FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ DLA UCZNIÓW ZALECENIA PORADNI W OPINIACH SĄ OBLIGATORYJNE

UWAGI DO REALIZACJI Zaproszenie dla rodzica do uczestnictwa w posiedzeniu zespołu (1 dziecko – ok.15 minut) Plan działań wspierających może być dla grupy uczniów np. z dysleksją, dysgrafią itp. Oceny efektywności dokonuje nauczyciel Nauczyciele wszystkich przedmiotów przychodzą na zespół w części zaplanowanymi formami dla konkretnego ucznia i zostają one przedstawione rodzicom np. udział w zajęciach „ Pogotowie matematyczne” , czy „ Mistrz pióra”

„Dziecko chce być dobre „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz… Jeśli nie wie - wytłumacz… Jeśli nie może – pomóż…” Janusz Korczak