Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
Advertisements

PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Awans zawodowy nauczycieli.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Ul. Lermontowa Łódź
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Z - Zainteresowanie drugim człowiekiem S - Szacunek dla drugiego człowieka U - Uwaga poświęcona drugiemu człowiekowi.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
OBOWIĄZKOWE PRAKTYKI ZAWODOWE INFORMACJE OGÓLNE.
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
Informacja dla rodziców.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Rzecznik Praw Dziecka.
Jak wspierać rodziców małych dzieci w wychowaniu bez przemocy – doświadczenia Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Renata Szredzińska Warszawa, 30 listopada.
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Gimnazjum Nr 86 w Warszawie
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
Witamy! Rok szkolny [rok].
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
„Sześciolatek w szkole”
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Zapis prezentacji:

Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu dziecka.”

  RODZICE NAUCZYCIELE UCZNIOWIE

BARIERY W RELACJACH NAUCZYCIELE – RODZICE

ZBYT MAŁE ZAANGAŻOWANIE W SPRAWY SZKOŁY POSTAWA ROSZCZENIOWA BIERNOŚĆ W TRAKCIE SPOTKAŃ BRAK WSPARCIA DZIAŁAŃ W PROCESIE DYDAKTYCZNYM PRZENOSZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA DZIECKO NA NAUCZYCIELA

BRAK ODPOWIEDNIEJ MOTYWACJI DLA DZIECKA OPÓŹNIONE REAKCJE RODZICÓW INTERWENCJA DOPIERO NA ETAPIE POWAŻNYCH TRUDNOŚCI KWESTIONOWANIE WYMAGAŃ I PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

BARIERY W RELACJACH RODZICE – NAUCZYCIELE

NEGATYWNE DOŚWIADCZENIA Z WŁASNEGO DZIECIŃSTWA NEGATYWNE DOŚWIADCZENIA Z INNYMI PEDAGOGAMI RÓŻNICE W POJMOWANIU PROCESU DYDAKTYCZNEGO I SPOSOBÓW UTRZYMANIA DYSCYPLINY TRAKTOWANIE NAUCZYCIELA JAKO „KONKURENTA” RODZICÓW

NIELICZENIE SIĘ Z OPINIĄ I MOŻLIWOŚCIAMI RODZICÓW OBAWA PRZED WYRAŻENIEM WŁASNEGO ZDANIA BRAK DELIKATNOŚCI W PRZEKAZYWANIU INFORMACJI O DZIECKU BRAK ODPOWIEDNIEGO „MIEJSCA” I KLIMATU SPOTKANIA ZBYT MAŁA OFERTA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI (OGRANICZENIE SIĘ TYLKO DO WYWIADÓWEK)

ZAWSZE OBOJĘTNI ZAWSZE „PRZECIW” „ZA” TRZY GRUPY RODZICÓW:   ZAWSZE OBOJĘTNI ZAWSZE „PRZECIW” „ZA” Materiały szkoleniowe Centrum Arrupe Gdynia

PRAWA RODZICÓW

Prawo do poszanowania władzy rodzicielskiej w dziedzinie wychowania. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z 1966 – art. 18.4 Europejska Konwencja Praw Człowieka Konwencja o Prawach Dziecka – art. 14.2 ; art. 18.2 Prawo pierwszeństwa rodziców w wychowaniu i nauczaniu dzieci. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – art. 16.3 ; art. 26.3 Ustawa o systemie oświaty – art. 1.2 Prawo do pomocy ze strony państwa i instytucji społecznych. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – art. 16.3 Konwencja o Prawach Dziecka – art. 18.2

Prawo do bezpłatnego nauczania. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – art. 26.1 Prawo do współdecydowania o wcześniejszym rozpoczęciu nauki. Ustawa o systemie oświaty – art. 16.1 Prawo do indywidualnego toku nauczania. Ustawa o systemie oświaty – art. 66.1 Prawo do nauczania dziecka poza szkołą. Ustawa o systemie oświaty – art. 16.8 Prawo do uzyskania informacji o wynikach w nauce dziecka. Rozporządzenie MEN nr 29 z dnia 24 września 1992 Prawo do współdecydowania w sprawach szkoły i oświaty. Ustawa o systemie oświaty – art. 1.2 także art. 16.1.8.9; art. 12.1

ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W KONTAKTACH Z RODZICAMI

Spotkania mają charakter: Miejscem rozmów nauczyciela z rodzicami o sprawach dziecka jest szkoła. Spotkania z rodzicami odbywają się w salach lekcyjnych, pokoju nauczycielskim. Nie udziela się informacji o uczniach na korytarzu szkolnym lub w trakcie dyżuru. Spotkania mają charakter: Zebrań z rodzicami. Konsultacji indywidualnych. Zajęć edukacyjnych. Spotkań tematycznych i okolicznościowych. Spotkań w domu ucznia (w uzasadnionych przypadkach np. choroba ucznia). Zajęć otwartych.

4. Spotkania odbywają się w ściśle określonych terminach 4. Spotkania odbywają się w ściśle określonych terminach. O terminach spotkań rodzice zostają powiadomieni na początku roku szkolnego (kalendarium roku szkolnego). O spotkaniu wychowawca przypomina tydzień wcześniej – zawsze w formie pisemnej. 5. Obecność rodziców na zebraniach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności z ważnych przyczyn, rodzic jest zobowiązany do ustalenia indywidualnego kontaktu z wychowawcą w terminie nie późniejszym niż 2 tygodnie od zebrania.

6. Raz w tygodniu w wyznaczonych godzinach nauczyciel jest do dyspozycji rodziców. Plan konsultacji otrzymują rodzice na początku roku szkolnego. 7. W sytuacjach wyjątkowych możliwy jest dodatkowy kontakt nauczyciela z rodzicami, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. 8. Kontakt telefoniczny nauczyciel-rodzic, rodzic-nauczyciel jest możliwy w wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach.

9. W przypadku uchylania się od kontaktów rodzica z wychowawcą w przeciągu 2 miesięcy wzywa się rodzica przez sekretariat szkoły. 10. Wszelkie uwagi dotyczące organizacji i funkcjonowania szkoły rodzice zgłaszają kolejno do: wychowawcy klasy, dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę. 11. Rodzice wspólnie z nauczycielami w trosce o poziom kontaktów i współpracy przestrzegają zasad przyjętej procedury.

Co może zrobić nauczyciel, by rodzice chętnie nawiązywali z nim współpracę? Budować poczucie ważności. Traktować rodzica podmiotowo. Podkreślać znaczenie otwartej dyskusji. Nie podawać gotowych rozwiązań. Budować poczucie wsparcia.

BUDZENIE SIĘ AGRESJI WOBEC DZIECKA ZAPRZECZANIE ODRZUCANIE AUTORYTETU WYCHOWAWCY ZWIĘKSZANIE SIĘ POCZUCIA BEZRADNOŚCI PRZYPISYWANIE WINY CZYNNIKOM ZEWNĘTRZNYM

Co jest problemem? Zdefiniuj go. Co chciałbyś osiągnąć, w jakim celu spotykasz się? Co dla Ciebie będzie w tej rozmowie najtrudniejsze, czego się obawiasz? Co będzie najtrudniejsze dla rodziców, czego się obawiają? Co cennego widzisz w dziecku i jego rodzicach?

F U O Fakty Ustosunkowanie Oczekiwania

Podkreśl mocne strony dziecka. Podawaj fakty - nie uogólniaj, nie oceniaj, nie wracaj do zamierzchłej przeszłości, koncentruj się na aktualnie rozpatrywanej sprawie. Krytykuj konkretne zachowanie, a nie dziecko jako osobę.

Przedstaw swoje osobiste ustosunkowanie do sytuacji. Nie podawaj gotowych rozwiązań. Jednoznacznie określ swoje oczekiwania wobec rodzica.

Pozwól rozmówcy wypowiedzieć swoją opinię. Okaż zrozumienie dla niepokoju, zmartwienia, bezradności rodzica. Mów o tym, co należałoby zrobić, a nie ograniczaj się do wymieniania przewinień. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej.

Wszystkie dzieci rodzą się ludźmi, tylko czasami robimy z nich kukły – odwrotnie niż w Pinokio.

Jakież mamy prawo wymagać „super dzieci” skoro sami jesteśmy tacy zwyczajni.

Natura dała nam jeden język, a dwoje uszu, abyśmy słuchali dwa razy tyle co mówili.

Gdyby wszystkie ptaki ćwierkały tak samo, jakże nudno byłoby w lesie.

Dla naszych dzieciaków miłość oznacza poświęcony im czas.

Największym nieprzyjacielem rodziny nie jest konflikt, ale obojętność.

I. Dzierzgowska „Rodzice w szkole” J I. Dzierzgowska „Rodzice w szkole” J. Sakowska „Szkoła dla rodziców i wychowawców” Cindy J. Christopher „Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się” J. Miluska „Psychologia rozwiązywania problemów szkoły”