DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Diagnoza przedszkolna
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
DIAGNOZA W SZKOLE.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
z Oddziałami Integracyjnymi
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Diagnoza w praktyce szkolnej
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Dr Marta Pawelec. Praca dydaktyczna Pomoc psychologiczna – sytuacje symulacyjne; kontakt pomocowy, rozmowa, terapia, mediacje.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
„W CZESNA DIAGNOZA INDYWIDUALNYCH POTRZEB I MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH MAŁYCH DZIECI ORAZ WYCHOWAWCZE WSPARCIE ICH RODZICÓW – JAKO SPOSÓB NA SUKCES ŻYCIOWY.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
ul. 17 Stycznia 7 Ciechanów tel.:
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA dr Małgorzata Chojak, UMCS chojak.m@poczta.umcs.lublin.pl

Etymologia słowo diagnoza pochodzi z greckiego „ diágnosis ” oznacza rozróżnianie, osądzanie „ diagnostiké ” to sztuka odróżniania za pomocą pośredniego (umysłowego) poznawania.

Etapy diagnozy 1) Zebranie informacji: -środowisko rodzinne (warunki bytowe i zdrowotne, postawy rodziców, kontakt z dalszą rodziną i znajomymi), -środowisko szkolne (relacje w klasie, postawa wobec dziecka nauczyciela i nauczyciela wobec dziecka) -dziecko (stan zdrowia, aspekt psychologiczny, aspekt pedagogiczny)

ASPEKT PSYCHOLOGICZNY Źródła informacji do diagnozy (każde z tych źródeł powinno zostać uzupełnione literaturą) ASPEKT MEDYCZNY Zaświadczenie od lekarza rodzinnego Informacje od pielęgniarki szkolnej Dokumenty posiadane przez rodzica ASPEKT PSYCHOLOGICZNY Informacje od psychologa Wyniki testów diagnostycznych Analiza wytworów dziecka ASPEKT PEDAGOGICZNY Obserwacja dziecka w klasie (techniki socjometryczne) Rozmowa z rodzicami/opiekunami dziecka (informacje z OPS i innych instytucji o sytuacji rodziny)

Etapy diagnozy cz. 2. 2) Porządkowanie zebranych informacji np. w postaci drzewa problemów

Etapy diagnozy cz. 2

Schemat pełnej diagnozy (rozwiniętej)

Podstawowe błędy diagnostyczne 1)BŁĘDY ZWIĄZANE Z DIAGNOZUJĄCYM: - Błąd postawy (postępowanie według określonego schematu, nadmierne poczucie odpowiedzialności, tendencja do dominacji, nastawienie lękowe, postawa zimnego naukowca, terapeuty, moralisty) - Błąd maski (zasłanianie się swoją rolą zawodową) - Błąd sędziego (ocenianie, etykietowanie badanego) 2) BŁĘDY ZWIĄZANE Z PROCESEM BADAWCZYM: - Błąd skupiania się na negatywnych aspektach jednostki, bez uwzględniania mocnych stron - Błąd skupiania się na skutkach bez wyjaśniania przyczyn (diagnozowanie cząstkowe) - Błąd redukcji źródeł wiedzy (opieranie się tylko na obiektywnych wynikach narzędzi, bez uwzględniania np. komunikacji niewerbalnej = „wiedza gorąca”; niewłaściwy dobór metod diagnostycznych) 3) TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z OSOBĄ BADANEGO (opór)

Podstawowe dyspozycje diagnosty Wiedza merytoryczna Umiejętność logicznego myślenia i zestawiania różnorodnych informacji Podstawowa umiejętność obserwowania i prowadzenia rozmowy (zbieranie informacji) Zasób dostępnych technik diagnozowania i umiejętność adekwatnego ich doboru

Zasady diagnozy środowiska rodzinnego Zasada wartościującego charakteru diagnozowania rodziny Zasada diagnozy pozytywnej rodziny Zasada uwzględniania kontekstu społecznego rodziny Zasada relatywności wpływu warunków środowiska rodzinnego Zasada traktowania rodziny jako systemu Zasada uwzględniania dynamizmu rodziny Zasada autodiagnozy rodziny i jej członków

Testy dla pedagoga do diagnozy środowiska rodzinnego Kwestionariusz dla Rodziców M. Ziemskiej Kwestionariusz stosunków miedzy rodzicami a dziećmi M. Siegielmana i A. Roe Test Komunikacji zadaniowej Rodzic- Dziecko A. Frydrychowicz Skala Postaw Rodzicielskich M. Plopy Test Rysunku Rodziny

Testy do diagnozy środowiska szkolnego Karta mierzenia postępu uspołecznienia się dziecka Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej Kwestionariusz zachowania się dziecka w Przedszkolu i Szkole Test rysunku Nauczyciela Techniki socjometryczne (Moreno, Zgadnij kto?, Plebiscyt życzliwości i niechęci) Diagnoza dojrzałości szkolnej Test wolnych skojarzeń i zdań niedokończonych

Testy dla nauczyciela do diagnozy błędów wychowawczych Kwestionariusz autopercepcji wychowawcy Kwestionariusz percepcji ucznia Techniki projekcyjne

Sposób posługiwania się kredką

Ilość szczegółów dodanych

Wielkość postaci

Dopracowanie szczegółów

Kolorystyka rysunków

Wskaźniki dezintegracji osobowości

Komu potrzebna jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna czyli PLAN DZIAŁŃ POMOCOWYCH? dzieci niepełnosprawne dzieci niedostosowane społecznie dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym szczególnie zdolne ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z zaburzeniami w rozwoju mowy z chorobą przewlekłą w sytuacji kryzysowej i traumatycznej w niepowodzeniach edukacyjnych z powodu zaniedbań środowiskowych (bieda) z trudnościami adaptacyjnymi

Plan pomocy dziecku Dane osoby Diagnoza (oparta na dokumentach oraz własnej obserwacji) Zalecenia (w oparciu o dokumenty, własne wnioski oraz wskazówki rodziny) Cele ogólne i szczegółowe dla sfery fizyczno-motorycznej poznawczo-intelektualnej społeczno-emocjonalnej motywacyjnej

zajęcia specjalistyczne wsparcie rodziny 5. Zakres działań proces kształcenia proces wychowania zajęcia specjalistyczne wsparcie rodziny współpraca z innymi specjalistami spoza placówki 6. PODPISY OSÓB ZAANAŻOWANYCH Cel Rodzaj działania Zakres czasowy Osoba odpowiedzialna