RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Szkoła z pasją... Klasa Va.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Z OBSZARU: RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE przeprowadzonej w przedszkolu nr 243 w roku szkolnym 2013/2014.
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
czyli ważne i ciekawe wydarzenia w roku szkolnym 2013/2014
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Nasza „mała” demokracja
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Badanie oczekiwań i potrzeb kulturalnych młodzieży powiatu żarskiego.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNETRZENEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ROK SZKOLNY 2015/2016.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Henryka Sienkiewicza w Przasnyszu
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Przykłady dobrych praktyk
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
EWALUACJA WEWNĘTRZNA CECHOWA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Ewaluacja wewnętrzna wymagania 7
Zapis prezentacji:

RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju   Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 27 im. Wesołych Krasnali w Gorzowie Wlkp Rok szkolny 2017/2018

Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. Wymaganie: Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. Celem ewaluacji było: Zgromadzenie informacji o formach współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.

W przedszkolu rozpoznaje się potrzeby i zasoby własne i środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Przedszkole w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jego działania, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój. Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci.

2. Harmonogram badania: 1. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobów wykorzystania wyników ewaluacji. Zorganizowanie spotkania z Radą Pedagogiczną. Pozyskania informacji o funkcjonowaniu przedszkola w środowisku lokalnym. 2. Określenie odbiorców ewaluacji. 3. Identyfikacja zasobów. 4. Określenie przedmiotu ewaluacji. Dyrektor Nauczyciele Rodzice Czas realizacji: marzec – maj 2017r. Współpraca ze środowiskiem.

5.Sformułowanie pytań kluczowych. 6.Określenie kryteriów ewaluacji. 7. Dobór metod badawczych. Jakie są najważniejsze potrzeby lokalnego środowiska? Jakie działania podejmowane są przez przedszkole, aby zaspokoić zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego? Czy podejmowane przez przedszkole działania służą zaspakajaniu potrzeb środowiska? Jakie są wzajemne korzyści, wynikające ze współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym? Przedszkole rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego. Przedszkole uwzględnia zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego. Przedszkole zaspakaja potrzeby środowiska lokalnego. Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci. Ankieta dla rodziców. Ankieta dla nauczycieli. Wywiad z dyrektorem. Rozmowa z dziećmi grup starszych.

7. Dobór metod badawczych. 8. Określenie ram czasowych ewaluacji. 9. Określenie formatu raportu i sposoby upowszechniania wyników Ankieta dla rodziców. Ankieta dla nauczycieli. Wywiad z dyrektorem. Rozmowa z dziećmi z najstarszych grup. Określanie przedmiotu, kryteriów, pytań kluczowych i celu ewaluacji do 5 marca 2017. Dobór metod i próby badawczej 5 – 15 marca 2017r. Przebieg ewaluacji, zbieranie informacji 15 – 30 marca 2017r. Analiza informacji, wyciąganie wniosków, pisanie raportu/wyników - 1 – 30 kwietnia 2017r Przedstawienie wyników/raportu Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej - maj 2017r. Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony i omówiony na spotkaniu Rady Pedagogicznej oraz stronie internetowej przedszkola.

3. Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie ewaluacji oraz wykonawcy Wioletta Iwaszko Iwona Olszewska Małgorzata Rogozińska

I. Wyniki przeprowadzonej ewaluacji 1. Badania ankietowe przeprowadzono w dniach: 15.03. – 31.03. 2017r. 2. Danych do badań dostarczyli: Nauczyciele (załącznik nr 1) – 16 osób Rodzice (załącznik nr 2) – 90 osób Dyrektor (załącznik nr 3) Dzieci z grupy IV i II ( załącznik nr4) – 34 osoby 3. Organizacja zbierania danych odbywała się w następującym porządku: Opracowanie projektu ewaluacji wewnętrznej Przygotowanie narzędzi badawczych (ankiety, wywiad, rozmowa) Przeprowadzenie badań Sporządzenie raport 4. Za kształt raportu odpowiada zespół ewaluacyjny. Sposób prezentacji wyników ewaluacji: Nauczycielom – na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Rodzicom – na stronie internetowej przedszkola

W celu uzyskania informacji na temat funkcjonowania przedszkola w środowisku lokalnym przeprowadzono badania wśród rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola we wszystkich grupach wiekowych, nauczycieli pracujących w tym przedszkolu oraz przeprowadzono wywiad z dyrektorem placówki, rozmowę z dziećmi z najstarszych grup wiekowych.

Analiza ankiet przeprowadzonych wśród rodziców

Tab. 1. Pozytywne aspekty współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym Jakie Pana/Pani zdaniem korzyści edukacyjne wynikają z wzajemnego oddziaływania środowiska lokalnego i przedszkolnego? Wyniki % a. Poszerzanie doświadczeń i wiedzy dzieci o środowisku społeczno - przyrodniczym 80% b. Zapewnienie prawidłowego rozwoju emocjonalnego 55,55% c. Wzrost poziomu uspołecznienia dzieci 73,33% d. Zacieśnienie więzi społecznych i budzenie szacunku do ludzi 68,88% e. Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci 44,44% f. Inne -

Powyższe dane liczbowe informują o pozytywnych aspektach współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym. 80% rodziców dostrzega najwięcej korzyści edukacyjnych w poszerzeniu wiedzy i doświadczeń w środowisku społeczno- przyrodniczym. Natomiast 73,33 % i 68,88 % badanych zauważa wzrost poziomu uspołecznienia dzieci oraz zacieśnienie więzi społecznych i budzenie szacunku do ludzi. 44,44 % badanej populacji za pozytywne aspekty wzajemnej współpracy uważa działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci. Analizując powyższe dane stwierdzono, że współpraca z przedszkola ze środowiskiem lokalnym wpływa korzystnie na rozwój poznawczy i społeczno- emocjonalny wychowanków placówki.

Tab. 2. Działania przedszkola w środowisku lokalnym Jakie Pani/Pana zdaniem formy współpracy ze środowiskiem lokalnym inicjuje przedszkole? Wyniki % a. Wycieczki 83,33% b. Konkursy 42,22% c. Uroczystości okolicznościowe z udziałem zaproszonych gości 55,55% d. Festyny 68,88% e. Inne 2,22%

Rodzice zgodnie uznali, iż przedszkole promuje działania przedszkola w środowisku lokalnym poprzez inicjację – wycieczek 83,33 % , festyny rodzinne 68,88 % , zapraszanie gości na uroczystości 55,55 % , konkursy 42,22 % oraz inne działania tj dni otwarte 2,22 %. Nasuwa się wniosek, że zdecydowana ilość rodziców wyraża pozytywne opinie na temat form współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym.

Tab. 3. Działania rodziców na rzecz przedszkola   Czy Pani/Pan angażuje się w wyżej wymienione działania? Wyniki w % a. Tak, ponieważ lubię się angażować w działania przedszkola 22,22% b. Tak, ponieważ całkowicie popieram działania przedszkola 38,88% c. Tak, ponieważ uważam to za obowiązek 6,66% d. Tak, ponieważ dotyczą moich dzieci 44,44% e. Nie, ponieważ nie mam czasu 25,55%

Ankietowani rodzice w znakomitej większości działają na rzecz przedszkola. Angażują się w działalność placówki z różnych powodów. Uważają to za swój obowiązek i przywilej, zgadzają się z wizją przedszkola. Tylko 25,55 % rodziców przyznało, iż nie wspiera aktywnie działań przedszkola z powodu braku czasu.

Tab. 4 Wspieranie działalności placówki przez rodziców   W jaki sposób chciałaby/chciałby Pani/Pan włączyć się do współpracy z przedszkolem w przeszłości? Wyniki w % a. Zaangażowanie osobiste (przygotowanie uroczystości przedszkolnych, pomoc w organizowaniu konkursów, wycieczek, kostiumów na uroczystości itp.) 75,55 % b. Wsparcie finansowe 28,88 % c. Inne 2,22 %

Najwięcej rodziców – aż 75,55 % osobiście zaangażuje się w działalność przedszkola poprzez pomoc w organizowaniu wycieczek, spotkań z ciekawymi ludźmi, przygotowanie uroczystości. 28,88 % badanych zaproponowało wsparcie finansowe, a 2,22 % będzie w dostępny przez siebie sposób pomagać placówce. Analizując powyższe dane można wysnuć wniosek: rodzice deklarują chęć zaangażowania w pomoc placówce, ponieważ cenią inicjatywę i zaangażowanie kadry pedagogicznej przedszkola.

Tab. 5 Zacieśnianie więzi w środowisku lokalnym   Jakie działania Pani/Panem zdaniem najbardziej integrują społeczność lokalną? Wyniki w % a. Wycieczki 57,77 % b. Przedsięwzięcia lokalne (festyny, uroczystości) 68,88 % c. Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci 37,77 % d. Działania na rzecz doposażenia placówki e. Pomoc w remontowaniu sal zabaw 27,77 % f. Inne -

Ponad połowa ankietowanych rodziców przyznaje, iż lokalne uroczystości, festyny, pikniki wpływają na integrację społeczności. Ponad 57,77 % rodziców uważa, że organizowane wycieczki sprzyjają nawiązaniu więzi pomiędzy uczestnikami. 37,77 % rodziców jest zdania, iż wspólne działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci wpływają na integrację środowiska. Natomiast 37,77 % oraz 27,77 % badanych uważa działania na rzecz doposażenia w środki dydaktyczne, sprzęt na placu zabaw oraz pomoc w drobnych remontach placówki za znaczący wpływ na zacieśnienie więzi w środowisku lokalnym.

Tab. 6 Poczucie wpływu na działalność przedszkola   Czy ma Pani/ Pan poczucie wpływu na działania przedszkola? Wyniki w % a. Tak, ponieważ otrzymuję bieżące informacje od nauczycieli 80 % b. Tak, ponieważ pani Dyrektor liczy się ze zdaniem Rodziców 38,88 % c. Tak, ponieważ placówka zachęca do aktywności, słucha sugestii 46,22 % d. Tak, ponieważ działam w Radzie rodziców i mam realny wpływ na działania placówki 12,22 %

Przeważająca ilość rodziców bo 80 % ma wpływ na działalność placówki, do której uczęszcza ich dziecko. Rodzice przyznają, że przedszkole zachęca do wyrażania opinii, angażowania się w działalność placówki. Rodzice zauważają, iż pani Dyrektor liczy się ze zdaniem rodziców. 46,22% rodziców stwierdza, że placówka zachęca do aktywności, ponieważ słucha ich sugestii. Natomiast 12,22 % badanych respondentów wyraża opinie, iż ma realny wpływ na działania placówki poprzez zaangażowanie osobiste w działania Rady Rodziców.

Analiza ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli

Tab. 1. Najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego   Jakie są najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego? Wyniki w % a. Integracja 87,5 % b. Współpraca c. Działania przeciw wykluczeniu społecznemu 6,25 % d. Promocja dzielnicy Zawarcie 25 % e. Remont chodnika i budowa parkingu przy MPI nr 27

Dane liczbowe informują iż, 87,5 % badanych respondentów uważa integracje i współpracę za najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego. 25 % ankietowanych wskazuje na promocje dzielnicy Zawarcie. Natomiast 6,25 % nauczycieli uważa , że najważniejszą potrzebą środowiska lokalnego jest działanie przeciw wykluczeniu społecznemu. Tyle samo wskazało na remont chodnika i budowę parkingu przy MPI nr 27. Analizując powyższe dane stwierdzono, że najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego według badanych to wzajemna integracja i współpraca a także, promocja dzielnicy Zawarcie. Na dalszym miejscu klasyfikują się: działania przeciw wykluczeniu społecznemu oraz remont i budowa parkingu.

Tab.2. Aktywna współpraca ze środowiskiem lokalnym   Z jakimi instytucjami działającymi na terenie miasta Pani /Pan współpracuje? Wyniki % a. Poradnie specjalistyczne wspierające rozwój dziecka 68,75 % b. Placówki oświatowe 100 % c. Placówki kulturalne 93,75 % d. Jednostki zarządzające oświatą 12,5 % e. Placówki samorządowe 62,5 % f. Koła sportowe 18,75 % g. Organizacje działające na rzecz ochrony przyrody i środowiska naturalnego 87,5 % i. Biblioteki 81,25 % j. Inne 37,5 %

Nauczyciele wszystkich grup podjęli współpracę z różnymi instytucjami na terenie miasta i z regionu. Została nawiązana współpraca: z poradniami specjalistycznymi 68,75 %, różnego typu placówkami oświatowymi 100%, z placówkami kulturalnymi 93,75 %, z organizacjami działającymi na rzecz ochrony przyrody i środowiska naturalnego 87,5 %, z bibliotekami 81,25 %, placówkami samorządowymi 62,5 %, kołami sportowymi 18,75 %.

Tab.3. Inicjowane formy współpracy ze środowiskiem lokalnym   Jakie formy współpracy ze środowiskiem lokalnym inicjuje Pani/Pan Wyniki % a. Akcje społeczne 43,75 % b. Organizacja konkursów i wycieczek 87,5 % c. Organizacja różnych uroczystości i imprez 93,75 % d. Akcje charytatywne 56,25 % e. Zajęcia edukacyjne w różnego typu placówkach i instytucjach 81,25 % f. Placówki kulturalne 31,25% g. Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi 31,25 %

Najczęściej inicjowaną formą współpracy ze środowiskiem lokalnym są: organizacja różnego typu uroczystości i imprez tj.93,75 % , organizacja konkursów i wycieczek 87,5 % oraz zajęcia edukacyjne w różnego typu placówkach i instytucjach 81,25 %. Na wysokim poziomie klasyfikuje się włączanie w akcje społeczne i charytatywne tj. 56,25 % i 43,75 %. Ciekawą formą współpracy jest cykl spotkań z ciekawymi ludźmi 31,25 %.

Tab.4. Wpływ współpracy ze środowiskiem lokalnym na rozwój dziecka   Czy Pani/Pana zdaniem podejmowana współpraca przyczyniła się do wszechstronnego rozwoju dziecka Wyniki % a. Tak 100% b. Nie - Badani respondenci w 100 % uważają, iż podjęta współpraca oddziałuje pozytywnie na wszechstronny rozwój dziecka i wpływa na poczucie przynależności lokalnej.

Tab.5. Promowanie placówki na gruncie lokalnym   W jaki sposób Pani/ Pan promuje placówkę na gruncie lokalnym? Wyniki % a. Strona internetowa i Facebook 56,25 % b. Organizacja uroczystości i imprez 100 % c. Organizacja akcji społecznych, ogólnopolskich i charytatywnych d. Projekty, innowacje, zajęcia edukacyjne otwarte itp. 62,5 % e. Organizacja wycieczek i konkursów 68,75 % f. Inne 43,75 %

Zdaniem personelu pedagogicznego największy wpływ na odbiór przedszkola w środowisku lokalnym mają organizowane uroczystości, festyny (100%), imprezy integracyjne, konkursy, wycieczki dla dzieci (68,75%), a także projekty, innowacje, zajęcia edukacyjne otwarte oraz zapraszanie przedstawicieli ciekawych zawodów (62,5%). 56,25% badanych uważa, że promuje placówkę poprzez stronę internetową, Facebook, tyle samo osób (56,25%) poprzez organizację akcji społecznych, ogólnopolskich, charytatywnych.

Tab.6. Wzajemne korzyści ze współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym   Jakie wzajemne korzyści wynikają ze współpracy przedszkola ze środowiskiem? Wyniki% a. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru 31,25 % b. Integracja społeczna 100 % c. Promocja placówki w środowisku lokalnym d. Wszechstronny rozwój jednostki 62,5 % e. Sponsoring 18,75 % f. Inne ( promowanie idei bezpieczeństwa) 12,5 %

Ankietowani w 100 % uważają, że integracja społeczna jest najwyższą wartością współpracy obu środowisk. Współpraca w bardzo dużym stopniu wpływa również na: wszechstronny rozwój jednostki. Na jednakowym poziomie uklasowały się: kształtowanie pozytywnych cech charakteru oraz promocja placówki w środowisku lokalnym. 12,5 % ankietowanych uważa, że współpraca wpływa na bezpieczeństwo społeczeństwa.

Analiza rozmowy przeprowadzonej z dziećmi z najstarszych grup

Tab.1. Preferowane przez dzieci formy współpracy ze środowiskiem   Jaki rodzaj zajęć w przedszkolu i poza nim najbardziej lubisz? Wyniki % a. Zajęcia edukacyjne w bibliotece – Reksio 88,23 % b. Czytanie bajki przez uczniów z SZO 85,29 % c. Wycieczki 100 % d. Udział w konkursach 76,47 % e. Udział w uroczystościach okolicznościowych z udziałem zaproszonych gości f. Udział w festynach rodzinnych g. Zajęcia i imprezy na stadionie żużlowym – Stal Gorzów h. Wyjścia do Teatru im. Juliusz Osterwy 94,11 %

Wśród wszystkich dzieci największą popularnością cieszyły się następujące formy współpracy ze środowiskiem: wycieczki, uroczystości przedszkolne, festyny rodzinne, zajęcia i imprezy na stadionie żużlowym. Zdecydowanie 94,11 % lubi uczestniczyć w spektaklach teatralnych. Natomiast 88,23 % przedszkolaków chętnie uczestniczy w zajęciach zorganizowanych na terenie osiedlowej biblioteki dla dzieci. 85,29 % przedszkolaków za ciekawe uznało czytanie bajek przez uczniów z ZSO. 76,47 % badanych dzieci aktywnie uczestniczy w różnego rodzaju konkursach. Analizując powyższe dane możemy zauważyć, że najbardziej ulubioną formą współpracy dzieci ze środowiskiem lokalnym są: wycieczki, udział w uroczystościach, festynach, imprezach na stadionie Stali Gorzów. Pozostałe formy współpracy również są wysoko oceniane przez naszych podopiecznych.

Analiza wywiadu przeprowadzonego z dyrektorem placówki

1.Proszę wymienić instytucje i organizacje stanowiące lokalne środowisko przedszkola. Pani Dyrektor przyznała, iż podjęło współpracę z wieloma instytucjami i organizacjami lokalnymi. Były to m.in.: Parafia Świętego Józefa Szkoła Podstawowa nr 10 Zespół Szkół Odzieżowych im. K. Kieślowskiego Biblioteka dla dzieci „ Reksio” Akademia im. Jakuba z Paradyża 2.Proszę wymienić najważniejsze inicjatywy podjęte przez przedszkole na rzecz środowiska w ostatnim czasie. W wywiadzie Pani Dyrektor wymieniła następujące inicjatywy: Akcja żonkil Bieg Krasnali Szlachetna paczka Paczka „Caritas” Dzień babci i dziadka dla pensjonariuszy Domu Dziennego Pobytu

3. W jaki sposób pozyskuje Pani informacje na temat potrzeb i możliwości środowiska lokalnego? Informacje na temat potrzeb Pani Dyrektor pozyskuje w trakcie spotkań z przedstawicielami placówek oświatowych, śledzenie strony internetowej miasta, Facebook, a także poprzez rozmowy z nauczycielami. 4. Proszę wymienić działania wychowawczo - dydaktyczne prowadzone przez przedszkole z wykorzystaniem środowiska lokalnego. Przedszkole w minionym roku szkolnym prowadziło następujące działania wychowawczo- dydaktyczne: Wycieczki Kampania ”Cała Polska czyta dzieciom” Zajęcia edukacyjne w bibliotece 5. Czy współpraca przedszkola z podmiotami działającymi w środowisku wpływa na rozwój dzieci? Zdaniem Pani Dyrektor współpraca przedszkola z podmiotami wpływa na rozwój dzieci i rozwija kompetencje intelektualne i społeczne.

II. Wnioski

W oparciu o analizę wyników przeprowadzonych badań uzyskano odpowiedzi na pytania kluczowe: 1. Najważniejszymi potrzebami środowiska lokalnego są: wzajemna integracja i współpraca oraz promocja dzielnicy Zawarcie. 2. Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami w środowisku lokalnym tj: Policja, Miejska Biblioteka Publiczna im. Reksia, Zespół Szkół Odzieżowych im. Kieślowskiego, Akademia im. Jakuba z Paradyża, Szkoła Podstawowa nr10, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, MOPS, Hospicjum im. Św Kamila, Nadleśnictwo Bogdaniec, Nadleśnictwo Kłodawa, Nadleśnictwo Witnica, LOP, Parafia Św. Józefa przy ul. Brackiej, Klub Sportowy- Stal Gorzów, Teatr im. Juliusza Osterwy. Nauczyciele podejmują różnorodne działania mające na celu wykorzystanie zasobów środowiska lokalnego. Organizowane są ciekawe wycieczki, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców, zaproszonych gości, spotkania z ciekawymi ludźmi na terenie placówki i poza nią. Dzieci biorą udział w licznych konkursach o różnorakiej tematyce na szczeblu lokalnym i ogólnopolskim. Stała współpraca z biblioteką, Szkołą Odzieżową, Klubem – Stal Gorzów oraz aktorami gorzowskiego teatru cieszy się dużym zainteresowaniem dzieci. Zbiórki organizowane na terenie placówki chętnie wspierają rodzice dzieci ( zbiórka nakrętek, baterii, elektrośmieci, makulatury, karmy dla zwierząt ze schroniska, wsparcie dla drugich osób (np. akcja Żonkil, Szlachetna Paczka i inne). Wszystkie podjęte działania mają znaczący wpływ na zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb środowiska lokalnego.

3. We wszystkich działaniach podejmowanych przez placówkę dobro i bezpieczeństwo dzieci odgrywa najważniejszą rolę. Dzieci oraz personel chętnie biorą udział w różnych formach promocji przedszkola – konkursy, wycieczki, festyny rodzinne, przeglądy teatralne, akcje sportowe, społeczne, itp. 4. Zdaniem kadry pedagogicznej współpraca środowiska lokalnego oraz przedszkola wpływa pozytywnie na wszechstronny rozwój dzieci, na ich poczucie tożsamości, przynależności lokalnej, poszerzanie doświadczeń oraz uspołecznienie. Nasuwa się wniosek, że integracja społeczna jest najwyższą wartością współpracy obu środowisk.

III. Rekomendacje

W oparciu o przeprowadzoną ewaluację wewnętrzną w zakresie wykorzystania zasobów przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju, zaleca się: wzbogacenie oferty działań we współpracy z placówkami działającymi w środowisku większe angażowanie rodziców działanie na rzecz środowiska wspólne działania placówek na rzecz integracji środowiska promowanie dzielnicy Zawarcie

Dziękujemy za uwagę