Co to jest biznes plan? Biznes plan jest zestawem dokumentów (analiz i programów), w których na podstawie oceny sytuacji strategicznej firmy oraz danych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Advertisements

Analiza ryzyka projektu
BIZNESPLAN SPIN OFF/OUT DLA KOGO???.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
zarządzanie produkcją
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
ul. Portowa 4A Krzyż Wielkopolskim Zespół konsultantów: Michał Kłos
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
CZYLI JAK USTALAMY DOCHÓD W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Biznes plany w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich na lata ” Przemysław.
Gra symulacyjna GraD.
Cele przedsiębiorstwa i plan marketingowy
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
opis projektu jednym zdaniem
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Model referencyjny łańcucha dostaw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Biznesplan.
Sporządzanie biznesplanu
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
rachunkowość zajęcia nr 6
Kluczowe czynniki sukcesu
Sporządzamy biznesplan
Analiza i planowanie startegiczne 3
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Zarządzanie majątkiem obrotowym i jego finansowanie
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Elementy składowe Biznes Planu
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Urząd Miasta Zduńska Wola Biuro Obsługi Inwestorów
Dorota Kuchta Rachunkowość Dorota Kuchta
Ocena projektów inwestycyjnych
TECHNIK HANDLOWIEC.
Podstawy analizy kosztów
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
Przykłady do sporządzenia biznes planów. STACJA PALIW Projekt inwestycyjny polega na uruchomieniu stacji paliw zlokalizowanej w centrum dużego osiedla.
Omówienie uproszczonego bilansu. Wiktoria Siczek kl. 2TEH.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Prezentacja biznesplanu
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Marketing w Firmie.
Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Prezentacja biznesplanu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Prezentacja biznesplanu
Teoria kosztów.
Zapis prezentacji:

Co to jest biznes plan? Biznes plan jest zestawem dokumentów (analiz i programów), w których na podstawie oceny sytuacji strategicznej firmy oraz danych historycznych zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągniecia, przy uwzględnieniu wszystkich istniejących uwarunkowań natury: finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, kadrowej i technologicznej 2

Sporządzenie Biznes Planu staje się koniecznością przed założeniem nowego przedsiębiorstwa podczas łączenia przedsiębiorstw w trakcie uzyskania zewnętrznych środków na finansowanie swojej działalności lub ryzykownych przedsięwzięć w krytycznym okresie (np. zmiana form własności lub profilu działalności, ukierunkowanie na nowe rynki, duże inwestycje, modernizacja 3

jest to proces, który wymaga cyklicznej weryfikacji: Planowanie jest to proces, który wymaga cyklicznej weryfikacji: celów, metod, zadań i potrzeb firmy. 4

Struktura strategicznego planu firmy 5

STRATEGICZNA POZYCJA FIRMY OTOCZENIE (szanse, zagrożenia) ZASOBY (silne i słabe strony) STRATEGICZNA POZYCJA FIRMY CELE 6

Dwufazowy model planowania proponowany dla małych firm 7

Sformułowanie celów, założeń i strategii firmy Faza I Sformułowanie celów, założeń i strategii firmy 1. Jakiego typu firmę prowadzę? 2. Jakie jest miejsce mojej firmy w branży? 3. Kim są klienci mojej firmy i gdzie jest zlokalizowany mój rynek? 4. Jakie wyobrażenie o mojej firmie mają klienci? 5. Jak wyobrażam sobie swoją firmę za 5 lat? 6. Jakie działania mogę podjąć, aby wzrósł zysk? 7. Jakie warunki muszę spełnić, aby udoskonalić produkt? 8. Jakie są źródła mojej przewagi nad konkurencyjnymi firmami i czy umiem je wykorzystać? 9. Co jest największym problemem w mojej firmie i czy wiem jak go rozwiązać? 10. Jaką część rynku chciałbym opanować w następnym okresie (miesiącu, kwartale, roku)? 11. Czy moja polityka personalna jest akceptowana przez pracowników? 12. W jaki sposób chcę finansować rozwój firmy? 8

Opracowanie planu działania firmy Faza II Opracowanie planu działania firmy (Biznes Planu) Sporządzanie prognozy sprzedaży Ocena zasobów materialnych firmy Ocena zapotrzebowania na środki finansowe Ocena zasobów ludzkich 9

Struktura Biznes Planu 1. streszczenie projektu przedsięwzięcia 2. profil i zakres działania firmy 3. założenia planu strategicznego przedsięwzięcia 4. plan techniczny 5. plan marketingowy 6. plan organizacyjny 7. plan finansowy 8. wnioski i podsumowanie 9. załączniki 10

1. Streszczenie projektu przedsięwzięcia W streszczeniu muszą być jasno i czytelnie przedstawione wszystkie najistotniejsze dla całego opisanego w Biznes Planie przedsięwzięcia elementy: krótki opis pomysłu / projektu krótki opis rynku i produktu informacje o źródłach finansowania i wysokości potrzebnych nakładów finansowych opis przedsiębiorcy / osób zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia 11

2. Profil i zakres działania firmy Historia firmy data i forma prawna założenia firmy /istniejącej lub planowanej/ najbardziej znaczące osiągnięcia firmy /osoby planującej działalność obecny stan prawny , finansowy i organizacyjny firmy Zamierzenia na przyszłość misja / wizja / wartości firmy cele działania 12

3. Założenia planu strategicznego przedsięwzięcia Analiza strategiczna krótki opis otoczenia firmy i jej zasobów /posiadanych i potrzebnych/ Wybór strategii niszowa najwyższej jakości masowa Wdrożenie strategii czyli opisanie sposobu wdrożenia wybranego wariantu, zapewniającego pełną realizację jego założeń 13

Strategia produkcji / usług 4. Plan techniczny Opis produktu /usługi charakterystyka produktu /usługi istotne zalety konkurencyjność jakość trwałość korzyści dla nabywców Strategia produkcji / usług zasady wprowadzania produktów/usług modernizacja produktów /usług dywersyfikacja (zróżnicowanie asortymentu) poziom jakości i nowoczesności prod./usług Majątek produkcyjny grunty budynki i budowle maszyny i urządzenia środki transportu inne środki trwałe 14

4. Plan techniczny c.d Poziom zapasów wyrobów gotowych, materiałów i surowców materiały i surowce używane w procesie produkcji / świadczenia usług czy te materiały i surowce są łatwo dostępne czy istnieją alternatywne źródła dostaw materiałów czy ceny materiałów mogą być negocjowane Zdolności produkcyjne i plan produkcji / świadczenia usług zdolności produkcyjne / zdolności do świadczenia usług wykorzystanie zdolności produkcyjnych / zdolności do świadczenia usług czynniki decydujące o możliwości osiągnięcia planowanej produkcji /poziomu świadczenia usług Koszty produkcji / świadczenia usług koszty zużycia materiałów i surowców koszty zużycia energii większość kosztów utrzymania firmy koszty amortyzacji, które zależą od wartości majątku produkcyjnego Ponieważ z reguły poziom kosztów jest trudny do wcześniejszego oszacowania, zaleca się 10-20% rezerwy kosztów 15

5. Plan marketingowy Analiza rynku Ceny wyrobów segmentacja rynku charakterystyka klientów (wiek, dochody płeć, zawód, styl życia, zainteresowania) trendy – prognozy w branży konkurencja analiza SWOT Ceny wyrobów ceny produktów / usług – na jakiej bazie zostały ustalone? jakie zmiany cen planujemy w ciągu okresu objętego planem? jaki wpływ mają zmiany cen na zmianę popytu? 16

5. Plan marketingowy c.d. Zasady dystrybucji najważniejsi klienci, wielkość składanych przez nich zamówień, forma sprzedaży (własna sieć sklepów, dystrybutorzy, przedstawiciele handlowi), specjalne warunki sprzedaży (rabaty, upusty, prowizje), kooperacja Reklama i promocja sprzedaży sposoby wprowadzania firmy na rynek, sposoby prowadzenia reklamy i promocji sprzedaży, dobór mediów do prowadzenia promocji i reklamy sprzedaży, stosowane materiały promocyjne, formy promocji, działania w zakresie public relation, koszty prowadzenia reklamy i promocji sprzedaży. 17

6. Plan organizacyjny Organizacja pracy i zasoby ludzkie struktura organizacyjna firmy, kadra menedżerska (zakres obowiązków, kwalifikacje), stali doradcy i konsultanci, potrzeba uzupełnienia kadry menedżerskiej, charakterystyka pozostałych pracowników. Kalendarz organizacyjny zamierzenia krótkoterminowe (zmniejszenie poziomu zapasów, program szkolenia kadry kierowniczej itp.), zamierzenia średnioterminowe (wprowadzenie sprawnego systemu kontroli, utworzenie nowej sieci dystrybucji itp.), zamierzenia długoterminowe (wprowadzenie zmian organizacyjnych, zakup nowych technologii itp.). Koszty zatrudnienia kadry menedżerskiej, konsultantów i doradców, pracowników bezpośrednio produkcyjnych, pozostałych pracowników. 18

7. Plan finansowy Koszty uruchomienia przedsięwzięcia / projektu Źródła finansowania Koszty bieżące /na miesiąc/ Szacowanie przychodów Rachunek wyników 19

8. Wnioski i podsumowanie W podsumowaniu Biznes Planu należy skoncentrować się na zagrożeniach, których zaistnienie będzie warunkowało powodzenie całego zaplanowanego zamierzenia oraz wskazać propozycje kierownictwa firmy prowadzące do ich eliminacji lub przynajmniej łagodzenia niepożądanych skutków. Do najbardziej typowych zagrożeń należą: niekorzystne trendy w branży, zachowania konkurencji (np. obniżenie cen, wprowadzenie atrakcyjniejszych produktów), niedobór siły roboczej, przekroczenie kosztów projektowania, produkcji, działań rynkowych, złe oszacowanie wielkości produkcji, sprzedaży, wyników finansowych, złe zaplanowanie terminów wdrożenia przedsięwzięcia, osiągania celów etapowych (np.termin wdrożenia nowego produktu, nieterminowe dostawy), trudności w uzyskaniu kredytów. 20

9. Załączniki W załącznikach najczęściej zamieszczane są następujące dane i zagadnienia: Słownik używanych zwrotów i terminów Harmonogram realizacji planu Dane techniczne i produkcyjne Specyfikacje techniczne i patentowe Badania rynku i plan marketingu Stan zamówień i zapytań na oferowane wyroby Lista aktualnych akcjonariuszy Schematy organizacyjne Życiorysy kadry kierowniczej i członków zarządu Dodatkowe dane finansowe, nie zamieszczone w planie finansowym 21

1. PLAN FINANSOWY 1.1 Koszty uruchomienia przedsięwzięcia Lp. Nazwa zakupu Kwota 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Razem: Wkład własny w projektowane przedsięwzięcie: Lp. Nazwa zakupu Kwota 1. 2. 3. Razem:

1.2 Koszty bieżące funkcjonowania przedsięwzięcia (na miesiąc): LP KOSZTY STAŁE: KWOTA: 1. ZUS 2. Dzierżawa 3. Media (woda, c.o., elektrycznosć) 4. Telefon komórkowy 5. Transport (własny właściciela) 6. Ubezpieczenie 7. Reklama i promocja KOSZTY ZMIENNE: 8. Towar/ materiały 9. Płace pracowników 10. Transport (dojazd do klienta) 11. Media (związane z produkcją/ usługą RAZEM KOSZTY:

ilość produktów / usług x cena = przychód 1.3 Szacowanie przychodów: ilość produktów / usług x cena = przychód ilość produktów / usług A x cena A = przychód A ilość produktów / usług B x cena B = przychód B ilość produktów / usług C x cena C = przychód C itd… SUMA PRZYCHODÓW A + B + C = PRZYCHÓD MIESIĘCZNY

I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Lp. 1 Przychody 2 Koszty stałe RAZEM 1 Przychody 2 Koszty stałe ZUS Dzierżawa Media Telefon kom. Transport Ubezpieczenie Reklama 3 Koszty zmienne 4 Suma kosztów (2 + 3) 5 Zysk brutto (1 – 4) 6 Podatek 7 Zyska netto (5 – 6)