PORÓWNANIE DWÓCH REGIONALNYCH STRATEGII INNOWACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zapis prezentacji:

PORÓWNANIE DWÓCH REGIONALNYCH STRATEGII INNOWACJI Natalia Królik, Anna Zagórska, Beata Siwiec, Dawid Gaweł ,Ewa Gabriel, Urszula Supranowicz

Regionalna Strategia Innowacji (RSI) Ma na celu wspomaganie władz regionalnych lub lokalnych oraz innych organizacji rozwoju regionalnego w zdefiniowaniu i wdrożeniu efektywnego systemu wspierania innowacyjności w regionie. Strategia tworzona jest na podstawie analizy potrzeb technologicznych, możliwości i potencjału sektora badawczego i naukowego, a także przedsiębiorstw, w zakresie zarządzania, finansów, szkolenia, organizacji oraz samej technologii. Strategia powinna określać kierunki polityki innowacyjnej i sposoby budowy i optymalizacji regionalnej infrastruktury wspomagającej innowacyjność.

WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE

Projekt „Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2013-2020" został opracowany w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego pt. „Zarządzanie, wdrażanie i monitorowanie Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego" Poddziałania 8.2.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013. Opracowanie projektu Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2013-2020 było zadaniem Zespołu Naukowego koordynowanego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, przy współpracy ekspertów Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Głównego Instytutu Górnictwa w Katowicach, Parku Naukowo-Technologicznego „Technopark Gliwice" oraz Zespołu ds. Regionalnej Strategii Innowacji Wydziału Europejskiego Funduszu Społecznego.

CHARAKTERYSTYKA RSI Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2013 - 2020 (RSI WSL) zawiera: Wiodące idee zmian innowacyjnych Rozstrzygnięcia strategiczne polityki innowacyjnej Województwa Śląskiego Postanowienia wdrożeniowe

KLUCZOWE USTALENIA RSI Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2013-2020 skupia się przede wszystkim na wzmacnianiu i wykorzystywaniu potencjału endogeniczny dla poprawy sytuacji w regionie i osiągania przewag w skali globalnej.

TECHNOLOGIA INFORMACYJNA I KOMUNIKACYJNA Rozstrzygnięcia strategiczne polityki innowacyjnej Województwa Śląskiego oraz postanowienia wdrożeniowe ogniskują się na następujących tematycznych inteligentnych specjalizacjach regionu: ENERGETYKA TECHNOLOGIA INFORMACYJNA I KOMUNIKACYJNA MEDYCYNA

GŁÓWNY CEL STRATEGII Podstawowym założeniem Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2013 - 2020 (RSI WSL) jest wzmacnianie regionalnego systemu innowacji i jego konwersja w kierunku „ekosystemu innowacji".

Perspektywa ekosystemu innowacji oznacza: wzajemne kształtowanie się procesów, generowanie rozwiązań naturalnie przenikających się w układach tematycznych współistnienie i współdziałanie aktorów budujących relacje w różnych konfiguracjach w zależności od ich wspólnych aspiracji oraz uwarunkowań płynących z otoczenia.

KAMIENIE MILOWE EKOSYSTEMU INNOWACJI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO 1 Regionalny system informacji o działalnościach innowacyjnych regionu 2 World Class Clusters 4 obiekty wspólnej infrastruktury badawczo-rozwojowej w regionie 8 kluczowych centrów kompetencji w priorytetowych obszarach Programu Rozwoju Technologii 16 living labs dotyczących inteligentnych rynków 32 projekty ramowe UE liderowane przez podmioty z regionu 64 konsorcja naukowo-badawcze w regionie 128 tysięcy osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach innowacyjnych 256 firm na tysiąc klasyfikowanych jako przedsiębiorstwa innowacyjne 512 milionów Euro alokowanych na działania innowacyjne 1024 tysiące mieszkańców regionu objętych działaniami z zakresu kreatywności i innowacyjności.

Kamienie milowe osiągnięte zostaną poprzez realizację celów określonych w Regionalnej Strategii Innowacji. Cele te realizowane są w ramach dwóch priorytetów rozwoju ekosystemu innowacji Województwa Śląskiego oraz pięciu obszarów strategicznych interwencji publicznej.

PRIORYTETY ROZWOJU EKOSYSTEMU INNOWACJI Powiększanie i wewnętrzna integracja potencjału innowacyjnego regionu. Kreowanie inteligentnych rynków dla technologii przyszłości.

OBSZARY STRATEGICZNE INTERWENCJI PUBLICZNEJ Kreowanie wspólnot wiedzy i innowacji. Rozwój technologicznie zaawansowanych sieci usług publicznych. Referencyjność infrastruktury regionalnego ekosystemu innowacji. Włączanie MSP jako źródła innowacji w łańcuchy globalne. Kreację talentów i wzmacnianie kompetencji.

Metaprzedsięwzięcia Regionalnej Strategii Innowacji Akademia Śląska Kooperacja inicjatyw klastrowych i środowisk innowacyjnych Realizacja działań pilotażowych w ramach specjalizacji regionalnych Foresight rynku pracy Regionalny fundusz proinnowacyjny Design dla innowacji Współpraca z regionami sąsiedzkimi na rzecz innowacji

Postanowienia wdrożeniowe - Monitoring Regionalnej Strategii Innowacji W Regionalnej Strategii Innowacji przyjęto, że przedmiotem monitoringu i oceny są realizowana wizja oraz sformułowane priorytety. Kluczowe rozstrzygnięcia systemu monitoringu obejmują: Określenie wskaźników bazowych i docelowych oddziaływania oraz rezultatów długoterminowych odpowiadających za realizację wizji (tj. kamieni milowych i indeksów) oraz wskaźników rezultatu na poziomie priorytetów. Zgodnie z przyjętym w strategii systemem monitorowania, każdy z opisanych wskaźników obejmuje: cechy wskaźnika, wpływ interwencji publicznej na poziomie regionalnym, dostępność danych, źródła danych, wartość bazowa, wartość wyjściowa, dynamika zmian/oczekiwany poziom wskaźnika, sposób pomiaru .

Postanowienia wdrożeniowe - Monitoring Regionalnej Strategii Innowacji 3. Dla formułowania wskaźników realizacji RIS wzięto pod uwagę wskaźniki pozwalające osiągnąć spójność społeczną, ekonomiczną i środowiskową. 4. Opracowanie miar dla wskaźników opiera się na założeniu wskazania dynamiki wskaźnika lub pozycyjno-wzorcowego stanu. 5. Porównania przestrzenne wskaźników umożliwiają ocenę stanu i pozycji danego wskaźnika w odniesieniu do najlepszych wyników (rezultatów uznanych za wzorcowe, benchmarków) co w połączeniu z analizą dynamiczną daje szersze spektrum oceny pozycji regionu.

Postanowienia wdrożeniowe - Monitoring Regionalnej Strategii Innowacji 6. Przyjęte w systemie monitoringu miary (mierniki) poddawane są testom: istotności, koncentracji, rzeczywistej intencji celu (prawdziwości) i równowagi. 7. Przy określaniu wskaźników monitoringu Strategii przyjęto odniesienie do wskaźników sformułowanych w kluczowych dokumentach: Europa 2020, Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju, Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju, Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki, Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego, Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego, Bezpieczeństwa Energetycznego i Środowiska, Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2020”, Programu Rozwoju Technologii województwa śląskiego na lata 2010-2020.

PROGRAMY WSPARCIA Program Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2010-2020 Program Rozwoju Kapitał ludzki Województwa Śląskiego

WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE

Strategia rozwoju województwa mazowieckiego „Innowacyjne Mazowsze” w swojej wizji przedstawia Mazowsze jako region innowacyjny i odznaczający się wysokim wzrostem gospodarczym.

ZAŁOŻENIA RSI Mazowsze w 2020 roku to: strategiczny ośrodek badań i rozwoju oraz usług biznesowych w wymiarze europejskim, region odznaczający się wysokim poziomem innowacyjności i usieciowienia gospodarki, zintegrowanej wokół zdefiniowanych obszarów inteligentnej specjalizacji, źródło dobrych praktyk w zakresie innowacji społecznych.

ZAŁOŻENIA PRZY WYBORZE CELU GŁÓWNEGO I CELÓW STRATEGICZNYCH Rozwój oparty na innowacjach powinien przyczynić się do wzrostu zamożności i postępu technologicznego całego regionu. Wysoki poziom kapitału społecznego oraz tworzącego go zaufania społecznego jest podstawą do zwiększenia współpracy oraz skłonności dla społecznego akceptowania nowych rozwiązań i pomysłów, tj. stymulowania i rozwijania postaw innowacyjnych. Skutecznym narzędziem rozwiązania gospodarczych i społecznych problemów regionu może być zastosowanie innowacji społecznych. Największym atutem Mazowsza w zakresie potencjału innowacyjnego jest Warszawa. W rozwoju innowacji na Mazowszu należy przede wszystkim uruchomić i wspierać odpowiednie procesy i rodzaje działań, nie zaś instytucje, które już obecnie stanowią o sile gospodarczej regionu. Warszawa powinna być głównym ogniwem przepływu innowacji, co najmniej w skali Europy Środkowej i Wschodniej, a Mazowsze powinno stać się konkurencyjne w skali europejskiej. Najważniejszym źródłem innowacji są kraje wysoko rozwinięte.

CEL STRATEGICZNY I - Zwiększenie i wzmocnienie współpracy w procesach rozwoju innowacji i innowacyjności Cele operacyjne: Rozwój form współpracy w relacjach biznes – nauka – otoczenie, które gwarantują wymierne efekty dla gospodarki regionu. Wzrost aktywności małych i średnich podmiotów gospodarczych w sieciach kooperacji z najbardziej innowacyjnymi firmami krajowymi i zagranicznymi. Rozwój struktur sieciowych (w tym klastrów, grup producenckich). Intensyfikacja badań naukowych, których wyniki odpowiadają potrzebom przedsiębiorców oraz przyczyniają się do współpracy i rozwoju powiązań sieciowych w regionie.

CEL STRATEGICZNY II - Wzrost internacjonalizacji ukierunkowany na rozwój innowacyjności województwa mazowieckiego Cele operacyjne: Wzrost aktywności jednostek naukowych, przedsiębiorstw oraz klastrów Mazowsza na arenie międzynarodowej. Wzrost bezpośrednich inwestycji zagranicznych z sektorów wysokich technologii oraz liczby ośrodków badawczo-rozwojowych (lub ich części) zakładanych przez inwestorów zagranicznych, gwarantujących współpracę ze środowiskiem lokalnym. Wzrost liczby międzynarodowych projektów badawczych i rozwojowych realizowanych na Mazowszu. Efektywny marketing Mazowsza jako regionu innowacyjnego.

CEL STRATEGICZNY III - Wzrost efektywności wsparcia i finansowania działalności proinnowacyjnej w regionie Cele operacyjne: Utworzenie trwałych mechanizmów komercjalizacji wyników działalności badawczej. Wspieranie przygotowania firm z Mazowsza do wykorzystania krajowych i zagranicznych programów badawczych. Wspieranie firm z Mazowsza w realizacji projektów, których celem jest poprawa konkurencyjności poprzez stosowanie innowacyjnych rozwiązań Wzrost środków na innowacyjne projekty małych i średnich firm (w tym spin-off zakładanych przez absolwentów i pracowników uczelni.

CEL STRATEGICZNY IV - Kształtowanie i promowanie postaw proinnowacyjnych oraz proprzedsiębiorczych sprzyjających kreatywności i kooperacji Cele operacyjne: Skuteczna promocja postaw przedsiębiorczych związanych z innowacyjnością oraz wspieranie inicjatyw promujących dobre praktyki firm i instytucji Mazowsza w efektywnym wykorzystaniu instrumentów wspierania innowacji. Wzrost aktywności samorządu regionalnego w budowie sieci promocji Mazowsza jako regionu innowacyjnego. Wspieranie budowania zaufania społecznego i kapitału społecznego wśród podmiotów gospodarki Mazowsza. Promocja postaw oraz inicjatyw sprzyjających inicjowaniu i wdrażaniu innowacji społecznych w regionie.

CEL STRATEGICZNY V - Rozwój społeczeństwa informacyjnego Cele operacyjne: Wsparcie wdrażania technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach. Wsparcie tworzenia i wdrażania inteligentnych systemów zarządzania oraz e-usług (e-administracja, e-zdrowie, e-logistyka, e-finanse, e-handel, e-praca, e-edukacja). Wspieranie inicjatyw promujących rozpowszechnianie i wykorzystanie Internetu. Zwiększenie umiejętności wykorzystania technologii cyfrowych i włączenia cyfrowego.

SYSTEM WDRAŻANIA STRATEGII Wdrażanie Strategii opiera się na wykorzystaniu szerokiego spektrum instrumentów wsparcia zarządzanych na poziomie regionalnym, krajowym i ponadnarodowym. Zakres działań podejmowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego jest silnie uzależniony od dostępności i zasad określonych dla poszczególnych instrumentów. Także sytuacja gospodarcza województwa, przekładająca się na wpływy budżetowe, może w znacznym stopniu oddziaływać na zakres podejmowanych działań. Przewiduje się trzy scenariusze wdrażania RIS.

Scenariusze wdrażania RIS Wariant Czynnik decydujący Scenariusz działania optymistyczny Sytuacja finansowa województwa pozwala przeznaczyć dodatkowe środki własne na wdrażanie RIS. Strategia jest realizowana w pełnym zakresie celów i działań, w oparciu o finansowanie zewnętrzne, jak i samorządowe instrumenty wsparcia. umiarkowany Sytuacja gospodarcza nie pozwala na podjęcie działań w pełni finansowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, ale umożliwia realizację projektów w ramach instrumentów zewnętrznych. Wdrażanie RIS w znacznym stopniu opiera się na zewnętrznych źródłach finansowania. Działania koncentrują się przede wszystkim na pierwszych trzech celach strategicznych, jako bezpośrednio przekładających się na konkurencyjność regionu. pesymistyczny Niskie wpływy budżetowe skutkują brakiem możliwości ponoszenia znacznych wydatków własnych na realizację RIS. Wdrażanie RIS zostaje ograniczone do działań ściśle związanych z realizacją RPO WM 2014-2020 oraz utrzymaniem ciągłości procesów wdrażania i monitorowania Strategii oraz inteligentnej specjalizacji. Wysokie ryzyko niezrealizowania celu głównego RIS.

Instytucje zaangażowane we wdrażanie RIS Instytucja Zarządzająca RIS Mazowiecka Rada Innowacyjności Grupy robocze i zespoły (podgrupy) w ramach grup roboczych ds. inteligentnej specjalizacji Instytucje wdrażające

WSKAŹNIKI CELU GŁÓWNEGO

PROGRAMY WSPARCIA Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014 – 2020 (PO IR), Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 (PO PC), Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER), Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 (PROW), Program Ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont 2020” (Horyzont 2020).

PORÓWNANIE

Założenia ŚLĄSK MAZOWSZE Wzmocnienie i wykorzystanie potencjału wewnętrznego w celu poprawy sytuacji oraz osiągnięcia globalnej przewagi Skupienie się na regionalnych specjalizacjach: energetyka, medycyna, technologia informacyjna i komunikacyjna Stworzenie w wymiarze europejskim ośrodka badań i rozwoju oraz usług biznesowych Region o wysokim poziomie innowacyjności i usieciowienia gospodarki, zintegrowanej wokół zdefiniowanych obszarów inteligentnej specjalizacji

Cele ŚLĄSK MAZOWSZE Celem jest wzmacnianie regionalnego systemu innowacji i jego konwersja w kierunku „ekosystemu innowacji" Celem jest wzrost innowacyjności Mazowsza prowadzący do przyśpieszenia wzrostu i zwiększenia konkurencyjności w skali Unii Europejskiej

Sposoby realizacji ŚLĄSK MAZOWSZE RIS jest realizowana w ramach dwóch priorytetów rozwoju ekosystemu innowacji Oraz pięciu obszarów strategicznych interwencji publicznej Realizacja strategii opiera się na instrumentach wsparcia, oraz uwzględnia aktualną sytuację gospodarczą Przewidziane są trzy scenariusze wdrażania RIS: optymistyczny, umiarkowany oraz pesymistyczny 4 instytucje wdrażania RIS

Wskaźniki ŚLĄSK MAZOWSZE Przedmiotem monitoringu i oceny jest realizowana wizja oraz priorytety Określenie kamieni milowych i indeksów Wskaźniki obejmują m.in. : wartość bazową, wartość wyjściową, dynamikę zmian/oczekiwany poziom wskaźnika, sposób pomiaru 5 głównych wskaźników Przedstawiane w formie procentowej Badane corocznie Wskaźniki obejmują m.in. : udział przedsiębiorstw innowacyjnych w ogólnej liczbie przedsiębiorstw przemysłowych / sektora usług

Programy wsparcia ŚLĄSK MAZOWSZE Trzy programy wsparcia realizowane w latach 2010 - 2020 Pięć programów wsparcia realizowanych w latach 2014 -2020

PODSUMOWANIE

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ