Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Beata Sowińska Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Rodziny i Polityki Społecznej Prezentacja przygotowana na spotkanie z przedstawicielami gmin województwa łódzkiego Łódź, 29 czerwca 2017
Agenda 1. Podstawowe pojęcia, 2. Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej, 2. Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych, 3. Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa dla osób poszkodowanych w wyniku katastrof naturalnych, 4. Rodzaje zasiłków przysługujących poszkodowanym, 5. Szczególne rodzaje pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi
Podstawowe pojęcia stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych, noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. art.2 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 333 z późn.zm.)
Podstawowe pojęcia klęska żywiołowa - katastrofa naturalna lub awaria techniczna, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem. art.3 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 333 z późn.zm.)
Podstawowe pojęcia katastrofa naturalna - zdarzenie związane z działaniem sił natury, w szczególności są to: wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, długotrwałe występowanie ekstremalnych temperatur, osuwiska ziemi, pożary, susze, powodzie, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób zakaźnych ludzi albo też działanie innego żywiołu art.3 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 333 z późn.zm.)
Podstawowe pojęcia awaria techniczna - gwałtowne, nieprzewidziane uszkodzenie lub zniszczenie obiektu budowlanego, urządzenia technicznego lub systemu urządzeń technicznych powodujące przerwę w ich używaniu lub utratę ich właściwości. art.3 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 333 z późn.zm.)
Podstawowe pojęcia stan klęski żywiołowej wprowadza Rada Ministrów w drodze rozporządzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody, określając w wydanym rozporządzeniu przyczyny, datę wprowadzenia, obszar i czas trwania stanu klęski żywiołowej oraz rodzaj niezbędnych ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela. art.5 ust.1 i 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 333 z późn.zm.)
Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Art. 2 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz.930 z późn. zm.)
Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy. Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej. art. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz.930 z późn. zm.)
Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności m.in. z powodu: - zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej; - klęski żywiołowej lub ekologicznej. art.7 pkt 13 i 14 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz.930)
Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną należy do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę. Środki na realizację i obsługę tego zadania zapewnia budżet państwa. art. 18 ust.1 pkt 4 i ust.2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz.930 z późn.zm.)
ustala Wojewoda w wydanych przez siebie wytycznych. Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej W przypadku ogłoszenia klęski żywiołowej sposób przyznawania i wypłacania zasiłków celowych osobom ustala Wojewoda w wydanych przez siebie wytycznych. art. 22 pkt 1 i art. 110 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz.930 z późn. zm.), por. wyrok NSA w Warszawie z 25.01.2017 r. sygn. akt II GSK 3501/16
Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego należy do zadań własnych Gminy o charakterze obowiązkowym. Środki na realizację i obsługę tego zadania zapewnia budżet gminy. art. 17 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz.930 z późn.zm.)
Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej Pomoc finansowa z rezerwy celowej budżetu państwa w przypadku zdarzeń losowych noszących znamiona klęski żywiołowej lub awarii technicznej może przysługiwać w sytuacji dużego zasięgu tego zdarzenia w skali województwa lub danej gminy, gdy gmina w ramach posiadanych środków własnych nie jest w stanie zapewnić pomocy wszystkim poszkodowanym osobom.
Zdarzenia pojedyncze, o niewielkiej skali, Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych Zdarzenia pojedyncze, o niewielkiej skali, nie powinny stanowić podstawy do wystąpienia o uruchomienie środków finansowych w ramach rezerwy celowej budżetu państwa.
Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych Zasady dotyczące udzielania pomocy finansowej Z rezerwy celowej budżetu państwa w przypadku zdarzeń losowych noszących znamiona klęski żywiołowej lub awarii technicznej w sytuacji dużej skali tego zjawiska określa Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w wytycznych, wydanych dla wojewodów.
Kompetencje organów administracji publicznej w zakresie pomocy społecznej w przypadku wystąpienia zdarzeń losowych Wytyczne dotyczące uzyskania dotacji przez gminy na sfinansowanie zasiłków celowych: mają znaczenie w postępowaniu dotyczącym wniosku o dotację z rezerwy celowej budżetu państwa i ewentualnie w postępowaniu dotyczącym późniejszego rozliczenia tej dotacji. nie są jednak źródłem prawa w sprawach indywidualnych dotyczących indywidualnych wniosków poszkodowanych o przyznanie zasiłku celowego. mogą co najwyżej być stosowane pomocniczo, jako dodatkowa argumentacja wspierająca wykładnię przepisów ustawowych przy wydawaniu indywidualnej decyzji. por. wyrok WSA w Krakowie z 14.12.2016 r. sygn. akt III SAB/Kr 70/16 wyrok NSA w Warszawie z 27.08.2015 r. sygn. akt II GSK 2529/14
Środki finansowe winny być wypłacane Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Środki finansowe winny być wypłacane w formie zasiłku celowego na podstawie art.39 ust.1 i 2 oraz 40 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016, poz.930 z późn. zm.)
Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęski żywiołowej Pomoc może być adresowana tylko do osób i rodzin, które poniosły straty: w gospodarstwach domowych (w budynkach i lokalach mieszkalnych wraz z infrastrukturą techniczną, w podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych), znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, w której nie mogą zaspokoić niezbędnych potrzeb bytowych w oparciu o posiadane własne środki. por. wyrok WSA w Krakowie 19.11.2015 r. sygn. akt III SA/Kr 856/15
Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Pomoc nie jest przeznaczona dla poszkodowanych, którzy ponieśli straty: w gospodarstwach rolniczych (uprawy, inwentarz, sprzęt rolniczy itp.), w budynkach gospodarczych, garażach, domkach letniskowych, w budynkach mieszkalnych w trakcie budowy lub remontu, w budynkach przeznaczonych do rozbiórki, gdy zniszczeniu uległ samochód lub sprzęt gospodarczy.
W uzasadnieniu wydanych decyzji należy podkreślić, Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Przyznanie świadczenia (zasiłku celowego) powinno nastąpić w formie decyzji administracyjnej. W uzasadnieniu wydanych decyzji należy podkreślić, iż jest to pomoc jednorazowa, udzielana w wyniku wystąpienia zdarzenia klęskowego oraz wskazać cel tej pomocy.
Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych „Decyzje w przedmiocie zasiłków celowych mają charakter uznaniowy. W sprawach z zakresu pomocy społecznej, rozstrzyganych na zasadzie uznania administracyjnego, kryteriami wyboru rozstrzygnięcia powinny być cele i zadania pomocy społecznej - kryteria sformułowane w art. 2-4 ustawy o pomocy społecznej”. Teza wyroku NSA w Warszawie z dnia 23.03.2017 r. sygn. akt I OSK 2044/15
Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych „Organ pomocy społecznej nie może zabezpieczyć wszystkich potrzeb osób ubiegających się o pomoc, jak również udzielać świadczeń w oczekiwanej przez te osoby wysokości. Działanie organu w ramach uznania administracyjnego oznacza zatem załatwienie sprawy zgodnie ze słusznym interesem obywatela, o ile nie stoi temu na przeszkodzie interes społeczny i możliwości organu w zakresie posiadanych uprawnień i środków. Można więc przyjąć, że z zasady tej wynika domniemanie pozytywnego załatwienia sprawy, od którego można odstąpić dopiero wówczas, gdy takie załatwienie sprawy kolidowałoby z interesem społecznym lub przekraczałoby możliwości organu.” teza wyroku NSA w Warszawie z dnia 15.02.2017 r. sygn. akt I OSK 2265/15 por. wyrok WSA w Rzeszowie z 18.05.2016 r. sygn.akt II SA/Rz 1313/15
Podstawą udzielenia pomocy jest: Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Podstawą udzielenia pomocy jest: 1. wniosek o udzielenie pomocy złożony przez poszkodowanego we właściwym ośrodku pomocy społecznej, 2. wywiad środowiskowy przeprowadzony przez pracownika socjalnego 3. oszacowanie strat przez gminną komisję ds. szacowania strat lub rzeczoznawcę majątkowego. por. wyrok WSA w Poznaniu z 23.05.2013 r. sygn. akt IV SA/Po 308/13 wyrok WSA w Opolu z 18.06.2013 r. sygn. akt IV SA/Op 179/13
Pomoc przysługuje poszkodowanym niezależnie Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Pomoc przysługuje poszkodowanym niezależnie od kryterium dochodowego oraz niezależnie od odszkodowania przysługującego z tytułu ubezpieczenia budynku/lokalu mieszkalnego por. wyrok WSA w Opolu z 28.06.2016 r. sygn. akt II SA/Op 198/16 i z 18.03.2013 r. sygn.akt II SA/Op 64/13 wyrok SN z 9.02.2017 r. sygn.akt IV CSK 265/16
ubezpieczenia budynku/lokalu mieszkalnego Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Organy gminy przyznające pomoc w formie zasiłku celowego są obowiązane do miarkowania wysokości zasiłku celowego w przypadku otrzymania przez poszkodowanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia budynku/lokalu mieszkalnego
Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Miarkowanie pomocy może polegać na: 1. wskazaniu, że przyznany zasiłek celowy ma charakter zwrotny, 2. zmniejszeniu wysokości przyznanego zasiłku celowego, 3. odmowie przyznania zasiłku celowego. por. uchwała SN z 14.09.2016 r. sygn. akt III CZP 35/16 wyrok NSA w Warszawie z 25.06.2013 r. sygn. akt I OSK 521/13 i z 18.11.2013 r. sygn. akt I OSK 1900/13, wyrok WSA w Krakowie z 19.11.2015 r. sygn. akt III SA/ 856/15
Zasiłki celowe nie stanowią odszkodowania Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Zasiłki celowe nie stanowią odszkodowania za poniesione straty i nie jest właściwe określanie wysokości zasiłku w kwocie równej oszacowanym stratom. wyrok WSA w Łodzi z 17.04.2014 r. sygn.akt II SA/Łd 196/14, wyrok WSA w Gdańsku z 4.09.2014 r. sygn.akt III SA/Gd 564/14 wyrok NSA w Warszawie z 19.06.2015 r. sygn.akt I OSK 68/14 wyrok WSA w Rzeszowie z 18.05.2016 r. sygn.akt II SA/Rz 1313/15
do usunięcia skutków zdarzenia klęskowego. Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Wysokość środków przyznanych na usuwanie skutków zdarzenia klęskowego nie może przekroczyć wysokości kosztów niezbędnych do usunięcia skutków zdarzenia klęskowego.
W celu sprawnego udzielania pomocy, w razie potrzeby wójt i starosta Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych W celu sprawnego udzielania pomocy, w razie potrzeby wójt i starosta powinni zapewniać służbom pomocy społecznej odpowiednie do potrzeb wsparcie ze strony innych pracowników samorządowych gmin oraz powiatu.
Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Warunkiem niezbędnym do przyznania środków finansowych z budżetu państwa na powyższy cel jest złożenie przez gminę do Wojewody Łódzkiego wniosku o przyznanie środków finansowych na ww. cel.
burmistrza/ prezydenta miasta lub osobę przez niego upoważnioną. Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Wniosek o przyznanie środków z rezerwy celowej budżetu państwa powinien być podpisany przez wójta, burmistrza/ prezydenta miasta lub osobę przez niego upoważnioną. Wniosek powinien zawierać krótkie uzasadnienie wraz z krótkim opisem zdarzenia, liczbę wniosków złożonych przez osoby poszkodowane o udzielenie pomocy i łączną kwotę wnioskowanej pomocy.
Do wniosku o udzielenie pomocy należy dołączyć: Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Do wniosku o udzielenie pomocy należy dołączyć: 1. listę uszkodzonych lub zniszczonych budynków/lokali mieszkalnych w poszczególnych miejscowościach z adresem i opisem szkody, 2. informację o pomocy udzielonej ze środków własnych ze wskazaniem jej celu, 3. szacowaną kwotą każdego zasiłku.
Wojewoda może zobowiązać gminę dodatkowo do dołączenia do wniosku : Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanych w wyniku katastrof naturalnych Wojewoda może zobowiązać gminę dodatkowo do dołączenia do wniosku : - kopii wywiadów środowiskowych, - protokołów oszacowania strat lub opinii rzeczoznawcy majątkowego, - innych dodatkowych informacji.
Protokoły oszacowania strat powinny być jednolite Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Protokoły oszacowania strat powinny być jednolite i spójne, tak aby w treści protokołu były przede wszystkim wymienione straty poniesione w gospodarstwach domowych, ze wskazaniem wielkości każdej wymienionej straty.
Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych Wojewoda dokonuje: - wstępnej weryfikacji danych zawartych w przekazanym wniosku, - sporządza zbiorczą listę zasiłków z terenu województwa, - wnioskuje do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o uruchomienie środków z rezerwy celowej budżetu państwa.
Zasady udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa osobom poszkodowanym w wyniku katastrof naturalnych O przyznaniu środków z rezerwy celowej budżetu państwa decyduje Minister Rozwoju i Finansów.
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych 1. zasiłek do 6 tys. zł – przeznaczony na zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych, 2. zasiłek do 20 tys. zł – przeznaczony na remont uszkodzonego budynku/lokalu mieszkalnego, 3. zasiłek do 100 tys. zł – przeznaczony na remont lub odbudowę budynku mieszkalnego w tym samym lub innym miejscu albo zakup działki budowlanej, budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku, gdy wydany został nakaz rozbiórki dotychczasowego lokalu.
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Zasiłek do 6 tys. zł przeznaczony jest w szczególności na pokrycie w części lub w całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego oraz dokonanie drobnych remontów i napraw w uszkodzonym lokalu/ budynku mieszkalnym. art.39 ust.1 i 2 ustawy o pomocy społecznej
Przy określaniu wysokości zasiłku do 6 tys. należy brać pod uwagę: Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Przy określaniu wysokości zasiłku do 6 tys. należy brać pod uwagę: - możliwość funkcjonowania we własnym mieszkaniu, - rzeczywiste straty w gospodarstwie domowym, - prace, które trzeba pilnie wykonać lub zakupy, które trzeba pilnie dokonać, aby móc zaspokoić niezbędne potrzeby,
Przy określaniu wysokości zasiłku należy brać pod uwagę: Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Przy określaniu wysokości zasiłku należy brać pod uwagę: - czy w poszkodowanych rodzinach są dzieci, czy będą one mogły podjąć naukę lub ją kontynuować, - czy jest możliwość zapewnienia opieki medycznej lub zakupu leków dla poszkodowanych, zwłaszcza tych, którzy nie są objęci ubezpieczeniem zdrowotnym
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Zasiłek do 20 tys. zł Przysługuje rodzinom lub osobom samotnie gospodarującym, prowadzącym w dniu zdarzenia klęskowego gospodarstwo domowe w uszkodzonym budynku mieszkalnym/lokalu mieszkalnym. Art.40 ust.2 i 3 ustawy o pomocy społecznej
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Pomoc w formie zasiłku do 20 tys. zł mogą uzyskać osoby posiadające tytuł prawny do uszkodzonego budynku/lokalu mieszkalnego i zamieszkujące w tym budynku/lokalu mieszkalnym. W przypadku, gdy osoba poszkodowana jest najemcą lub na jej rzecz zostało ustanowione prawo dożywocia pomoc na remont może zostać udzielona w przypadku wyrażenia zgody przez właściciela uszkodzonego budynku/lokalu mieszkalnego. W takim przypadku właściciel traci prawo do ubiegania się o udzielenie pomocy w tej formie. por. wyrok NSA w Warszawie z 14.10.2014 r. sygn.akt I OSK 1826/14 i 20.11.2014 r. sygn. akt I OSK 2216/14, wyrok WSA we Wrocławiu z 17.02.2015 r. sygn.akt IV SA/Wr 564/14 i IV SA/Wr 565/14, wyrok WSA w Gliwicach z 24.02.2015 r. sygn.akt IV SA/Gl 554/14
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Pomoc w wysokości do 20.000 zł jest przyznawana na remont wyłącznie jednego budynku mieszkalnego i na jedno gospodarstwo domowe. Osoby uprawnione zobowiązane są do przedstawienia faktur i rachunków potwierdzających poniesienie wydatków dokonanych z kwoty przyznanego zasiłku. W przypadku, gdy osoba uprawniona nie rozliczy poniesionych wydatków (nie przedstawi rachunków lub faktur), albo przeznaczy pomoc na wydatki niezgodnie z celem, na jaki zostanie ona udzielona, zwrot środków z tytułu udzielonej pomocy następuje na podstawie przepisów o pomocy społecznej. por. wyrok WSA w Krakowie z 8.10.2013 r. sygn. akt III SA/Kr 1796/12
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Zasiłek celowy do 20 tys. zł pomniejsza się o kwotę już przyznanego, z uwagi na to samo zdarzenie, zasiłku celowego z rezerwy celowej budżetu państwa w wysokości do 6 tys. zł. Wypłata zasiłku do 20 tys. zł powinna następować w transzach. Wypłata kolejnej transzy winna zostać poprzedzona weryfikacją sposobu wykorzystania środków przekazanych w ramach wcześniejszych transzy.
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Zasiłki do 100.000 zł Pomoc może zostać przyznana na odbudowę jednego budynku mieszkalnego/lokalu mieszkalnego w tym samym lub innym miejscu albo zakup działki budowlanej, budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, w przypadku gdy wydany został nakaz rozbiórki dotychczasowego budynku mieszkalnego. Art.40 ust.2 i 3 ustawy o pomocy społecznej
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Zasiłki do 100.000 zł Pomoc w formie zasiłku do 100 tys. zł na mogą uzyskać osoby posiadające tytuł prawny do uszkodzonego budynku/lokalu mieszkalnego i zamieszkałe w tym budynku/lokalu. Najemca budynku/lokalu mieszkalnego albo osoba, na rzecz której ustanowiono prawo dożywocia, może otrzymać pomoc jedynie na jego remont, pod warunkiem pisemnego wyrażenia zgody przez właściciela budynku. W takim przypadku właścicielowi pomoc nie przysługuje.
Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Pomoc na remont i odbudowę budynków/lokali mieszkalnych powinna być wypłacana w transzach. Przed wypłatą kolejnej transzy osoba uprawniona powinna przedstawić rachunki i faktury VAT potwierdzające dotychczasowe wydatki.
Osoby uprawnione, po zakończeniu prac są zobowiązane do: Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Osoby uprawnione, po zakończeniu prac są zobowiązane do: - przedstawienia faktur i rachunków potwierdzających poniesienie wydatków związanych z remontem lub odbudową, - do zwrotu pomocy, jeżeli nie rozliczyły poniesionych wydatków albo przeznaczyły zasiłek na cel niezgodny przeznaczeniem.
Gmina jest zobowiązana do bieżącego monitoringu wydatkowania środków Rodzaje zasiłków celowych przyznawanych osobom poszkodowanym na usuwanie skutków zdarzeń klęskowych Gmina jest zobowiązana do bieżącego monitoringu wydatkowania środków przekazanych z rezerwy celowej budżetu państwa na wypłatę zasiłków celowych .
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi ustawa z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz.U. z 2016 r. poz. 825)
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Przepisy ustawy stosuje się w przypadku wystąpienia powodzi o rozmiarach powodujących konieczność zastosowania szczególnych rozwiązań określonych w ustawie, gdy środki zastosowane przez właściwe organy administracji rządowej i organy jednostek samorządu terytorialnego okazały się niewystarczające. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, na podstawie danych przekazanych Prezesowi Rady Ministrów przez właściwych wojewodów: 1) wykaz gmin lub miejscowości poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi, na terenie których stosuje się szczególne rozwiązania określone w ustawie, 2) rodzaj stosowanych rozwiązań, 3) warunki lub okres ich stosowania lub termin na dokonanie określonych czynności, nie dłuższy niż 12 miesięcy. Art.1 ust.2 ustawy z dnia 16 września 2011 r o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz.U. z 2016 r. poz. 825)
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Powódź- czasowe pokrycie przez wodę terenu, który w normalnych warunkach nie jest pokryty wodą, wywołane przez wezbranie wody w ciekach naturalnych, zbiornikach wodnych, kanałach oraz od strony morza, z wyłączeniem pokrycia przez wodę terenu wywołanego przez wezbranie wody w systemach kanalizacyjnych. Art.9 ust.1 pkt10 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. prawo wodne (Dz.U. z 2017 poz. 1121)
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi art.5 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz.U. z 2016 r. poz.825)
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Ustawa przewiduje możliwość udzielenia pomocy w formie jednorazowego zasiłku powodziowego w kwocie do 2.000 zł: rodzinom lub osobom samotnie gospodarującym, w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, poszkodowanym w wyniku wystąpienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej.
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Zasiłek jest przyznawany niezależnie od dochodów rodziny lub osoby samotnie gospodarującej. Zasiłek przysługuje mieszkańcom gmin wymienionych w wykazie ustalonym przez Radę Ministrów, opublikowanym w rozporządzeniu.
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Zasiłek jest przyznawany na wniosek osób uprawnionych, złożony w terminie określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na terenie której wnioskodawca poniósł szkodę w wyniku powodzi, albo gminy sąsiadującej, na terenie której przebywa w wyniku przeprowadzenia ewakuacji albo konieczności opuszczenia zagrożonego miejsca zamieszkania.
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Do wniosku, wnioskodawca dołącza oświadczenie, że w wyniku powodzi doznał szkody majątkowej wraz z określeniem jej wartości, nie ubiegał się o zasiłek na terenie innej gminy oraz że wyraża zgodę na weryfikację danych zawartych we wniosku. Oświadczenie jest składane pod rygorem poniesienia odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych zeznań.
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Decyzję o przyznaniu zasiłku wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia wpłynięcia wniosku do organu.
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Zasiłek jest wypłacany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni od dnia wydania decyzji w sprawie przyznania zasiłku, w wysokości: 1) równej wartości szkody według oświadczenia, jeżeli nie przekracza 2 tys. zł; 2) 2 tys. zł, jeżeli wartość szkody według oświadczenia, jest równa bądź wyższa niż 2 tys. zł.
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Organ wypłacający zasiłek po jego wypłacie dokonuje weryfikacji prawdziwości danych zawartych we wniosku.
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Jeżeli w wyniku weryfikacji ustalono, że osoba uprawniona która otrzymała zasiłek, nie poniosła szkody w wyniku wystąpienia powodzi, organ wypłacający zasiłek wydaje decyzję o jego zwrocie, określając termin jego zwrotu nie krótszy niż 7 dni. Do zwrotu zasiłku stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Tryb wypłaty i szczegółowy tryb zwrotu zasiłku powodziowego udzielanego poszkodowanym w wyniku wystąpienia powodzi Oraz wzór formularza wniosku o zasiłek określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.11.2011 r. w sprawie trybu wypłaty i szczegółowego trybu zwrotu zasiłku powodziowego oraz wzoru formularza wniosku o zasiłek powodziowy (Dz.U. z 2011 r. Nr 247, poz.1477).
Szczególne formy pomocy dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi Przyznawanie i wypłacanie zasiłku powodziowego należy do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę.
Kontakt z Wydziałem Rodziny i Polityki Społecznej Wydział Rodziny i Polityki Społecznej 90-502 Łódź ul. Żeromskiego 87 tel.: (+48) 42 664-20-01, 42 664-20-02 Fax: (+48) 42 664-20-51 e-mail: PS@lodz.uw.gov.pl www.pomoc.lodzkie.eu
Kontakt z Wydziałem Rodziny i Polityki Społecznej Dziękuję za uwagę Beata Sowińska Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej Oddział Wsparcia i Integracji Tel. 42 664 20 31 mail:beata.sowinska@lodz.uw.gov.pl