Przygotowały: Bondarenko Ewelina, Hardzei Alitsyia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Innowacja pedagogiczna
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Uzależnienia a rozwój dziecka
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Szkoła Promująca Zdrowie
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nowy status edukacji zdrowotnej
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
Aktywność fizyczna lekarstwem na choroby cywilizacyjne !
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Znaczenie profilaktyki zdrowotnej w utrzymaniu sprawności do długowieczności Małgorzata Kaczmarczyk Kielce, 15 czerwca 2016 roku.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Szkoła Promująca Zdrowie
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Szkoła Promująca Zdrowie
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Koncepcja promocji zdrowia w pracy
Zapis prezentacji:

Przygotowały: Bondarenko Ewelina, Hardzei Alitsyia

EDUKACJA ZDROWOTNA Edukacja zdrowotna jest to proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie własne i społeczności, w której żyją.

EDUKACJA ZDROWOTNA Zdrowie- stan pełnej sprawności fizycznej, psychicznej i społecznej a węższym znaczeniu jako stan nieobecności choroby lub kalectwa. Fizjologicznie jest to pełna zdolność organizmu do utrzymania równowagi pomiędzy nim a środowiskiem zewnętrznym, zdolność do prawidłowego reagowania na zmiany środowiska i adaptacji do tych zmian.

EDUKACJA ZDROWOTNA Analiza społeczna profilaktyki i programów promocji w ochronie zdrowia obejmuje: -zdrowie publiczne, -ochronę zdrowia, -profilaktykę zwaną prewencją obejmującą działania związane z zapobieganiem chorobom, -promocję zdrowia.

EDUKACJA ZDROWOTNA Pola LaLonde jako kanon do analizy zdrowia jednostki i społeczeństwa: -styl życia 50% -środowisko 20% -genetyka 20% -medycyna 10%

EDUKACJA ZDROWOTNA Siedliskowe podejście do zdrowia: - przesunięcie akcentów z problemów medycznych ludzi na samych ludzi,których dotyczą te problemy a którzy żyją,pracują i bawią się w różnych siedliskach.Mamy więc jednostkę z jej stylem życia, czynnikami genetycznymi, kompetencjami, motywacją i zdolnościami przystosowawczymi; -postrzegamy ją w siedlisku gdzie jednostka żyje, pracuje,bawi się, korzysta z różnych świadczeń.

EDUKACJA ZDROWOTNA R.Grossman i K.Scala – siedlisko to system społeczny, który zmienia się,aby promować zdrowie.Obiektem interwencji w promocji zdrowia są systemy społeczne a nie jednostki. I.Kicbusch:Gdzie tworzone jest zdrowie?, Jakie inwestycje przyniosą największe korzyści dla zdrowia?,Czy planowane inwestycje mogą zredukować nierówności w zdrowiu i czy respektują prawa człowieka?

EDUKACJA ZDROWOTNA L.Baric-cechy siedliska i podejścia siedliskowego: Siedliska są organizacjami mającymi specyficzną strukturę,zasoby, funkcje, i różnorodny zasięg, W siedliskach jest wielu partnerów charakteryzujących się specyficznym językiem i kulturą (np.decydenci, pracownicy, klienci). Siedlisko ma specyficzne agendy, których działania mogą być związane ze zdrowiem lub ukierunkowane na zdrowie. W podejściu siedliskowym odchodzi się od podejścia paternalistycznego(co my powinniśmy zrobić dla zdrowia) do podejścia uczestniczącego.

EDUKACJA ZDROWOTNA Tendencje zdrowotne: - społeczeństwa zachodnie od lat 70. – wysiłek skierowany na opanowanie tych chorób, które uznano za negatywne skutki cywilizacji, czyli choroby z usuwalnymi czynnikami ryzyka-choroby układu krążenia,nowotwory, wypadki (stanowią 90% zgonów) -społeczeństwa postkomunistycze opóźnienie w w.w tendencjach około ćwierćwiecza

EDUKACJA ZDROWOTNA Polityka zdrowotna- proces intencjonalnie wywołanych zdarzeń z rozstrzygnięciami o charakterze władczym.Administracja samorządowa jako lokalna struktura władzy ma narzędzia do prowadzenia polityki zdrowotnej. Zdrowie publiczne –zadanie lub wysiłek organizowany przez społeczeństwo dla celów ochrony, promocji i odzyskania zdrowia ludności.

EDUKACJA ZDROWOTNA Promocja zdrowia – działalność umożliwiająca ludziom zwiększenie kontroli nad sprawami dotyczącymi zdrowia i prowadzącymi do poprawy zdrowia (WHO 1996 ). Obejmuje:edukację zdrowotną, której celem jest kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych +organizację ochrony zdrowia+profilaktykę chorób

EDUKACJA ZDROWOTNA Edukacja zdrowotna obejmuje: świadomość i rozumienie zdrowia wiedzę o zdrowiu i czynnikach zwiększających jego potencjał oraz zagrażających mu postawy wobec zdrowia własnego i innych ludzi umiejętności niezbędne dla kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i radzeniu sobie w nowych sytuacjach, podejmowania własnych decyzji i wyborów (umiejętność życia).

EDUKACJA ZDROWOTNA Promocja zdrowia jest to koncepcja i strategia działań dla zdrowia. I Konferencja Promocji Zdrowia w 1986 roku w Ottawie – określiła ją jako proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem oraz jego poprawy. Definicja O.Donnela – 1986 „Promocja zdrowia jest dyscypliną nauki, sztuką pomagania ludziom w dokonywaniu zmian w ich stylu życia, aby mogli zbliżyć się do optimum swego zdrowia”.

EDUKACJA ZDROWOTNA Promocja zdrowia dająca większy potencjał zdrowia prowadzi do poprawy jakości życia, co określa się jako: sprawne funkcjonowanie do późnej starości większa wydajność pracy, a tym samym większych zarobków satysfakcji z życia

EDUKACJA ZDROWOTNA Wychowanie zdrowotne – proces pedagogiczny, który winien skłaniać wychowanków do nieustannej poprawy zdrowia: przekazywanie wiedzy o tym co korzystne lub szkodliwe dla zdrowia rozwijanie umiejętności, aby wykorzystać tą wiedzę dokonywanie właściwych wyborów w celu prowadzenia zdrowego stylu życia stworzenie sposobności rozwijania postaw i wartości, w kontekście dokonywania tych wyborów wyrobienia aktywnego stosunku do własnego zdrowia i zdrowia innych

EDUKACJA ZDROWOTNA Podstawowe działania w zakresie wychowania zdrowotnego: kształtowanie nawyków higieniczno – zdrowotnych wychowanie w zasadach bezpieczeństwa osobistego i zbiorowego ochrona zdrowia psychicznego walka z nałogami zapobieganie chorobom zakaźnym

EDUKACJA ZDROWOTNA Działania związane z kształtowaniem postaw: działania ratownicze (pierwsza pomoc w nagłych wypadkach) umiejętność korzystania z usług ochrony zdrowia świadomość granic własnej kompetencji medycznej reguły związane z użyciem leków współdziałanie pacjenta z lekarzem

EDUKACJA ZDROWOTNA Działania związane z kształtowaniem postaw: hartowanie na bodźce fizyczne i psychiczne zasady kontroli i samokontroli zdrowia i rozwoju świadome stosowanie ćwiczeń wg indywidualnego programu przysposobienie do życia w rodzinie przysposobienie zawodowe pod kątem interesów zdrowotnych

EDUKACJA ZDROWOTNA Charakterystyka szkoły promującej zdrowie: edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły etos zdrowia w szkole: - poprawa warunków higieniczno – sanitarnych i bezpieczeństwa - tworzenie klimatu sprzyjającego zdrowiu psychicznemu - umożliwienie praktykowania zachowań prozdrowotnych - współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną

EDUKACJA ZDROWOTNA Cel edukacji zdrowotnej: przygotowanie dziecka do tego, aby było niezależnym, zdrowym i twórczym obywatelem wyrobienie u dziecka świadomości o konieczności zwiększenia kontroli nad swoim zdrowiem i poznaniem mechanizmów stwarzający możliwość jego poprawienia pobudzenie pozytywnego zainteresowania sprawami zdrowia

Cechy współczesnej edukacji zdrowotnej

Cele współczesnej edukacji zdrowotnej Pomoc uczniom w: poznawaniu siebie, śledzeniu przebiegu swojego rozwoju, identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów zdrowotnych w zrozumieniu czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi wzmacnianiu poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości rozwijaniu umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia przygotowaniu się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej

Cechy współczesnej edukacji zdrowotnej Uwzględnienie wszystkich aspektów zdrowia i czynników je warunkujących Wykorzystanie różnych okoliczności: formalnych i nieformalnych programów i sytuacji pedagogicznych; korzystanie z różnych możliwości i służb w szkole i poza nią Harmonizowanie informacji pochodzących z różnych źródeł Tworzenie wzorców ze strony pracowników szkoły Tworzenie warunków do praktykowania w szkole zachowań prozdrowotnych