Piotr Benedykciuk Departament Analiz Finansowych NFOŚiGW r., Warszawa Analiza kosztów i korzyści we wniosku oraz załączniki finansowe dla Działania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
PROWADZĄCA SZKOLENIE: ANNA OBER
OCENA EFEKTYWNOŚCI FINANSOWEJ PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH
Kredyt inwestycyjny na zakup
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
2012 Warszawa, 7 maja 2012 r. Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej przedsiębiorcy w ramach 4.osi priorytetowej Inwestycje.
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie
Przygotowanie przedsięwzięć inwestycyjnych
Kryteria wyboru projektów
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
PROJEKTOWANIE PRZEPŁYWÓW FINANSOWYCH PROJEKTU
Rzeszów, kwiecień 2009r. Jan Staroń
Rzeszów, kwiecień 2009r. Jan Staroń
Katowice, listopad/grudzień 2007 r.
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
OPIS PLANU FINANSOWEGO
dr inż. Marta Kołodziej-Hajdo
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny
Cel: zapewnienie środków finansowych w postaci niskooprocentowanych pożyczek, mikro i małym firmom. Wartość Funduszu: 86 mln PLN Liczba udzielonych pożyczek:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zamknięcie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Rachunkowość Finansowe aktywa inwestycyjne długoterminowe i krótkoterminowe, należności i zobowiązania finansowe – wycena w skorygowanej cenie nabycia.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
STOWARZYSZENIA BIELSKIEGO CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
Wskaźniki monitorujące zarządzanie finansami
Wykład 3.  Działalność lokacyjna związana jest z nabywaniem aktywów, z którymi Z.U. wiąże oczekiwania osiągnięcia korzyści ekonomicznych.  W działalności.
MODEL TRANSFERU INNOWACJI W MAŁOPOLSCE. Finansowe wsparcie działań energooszczędnych w Małopolsce ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Metody oceny opłacalności projektów inwestycyjnych
„Możliwości finansowania projektów instalacji elektrowni fotowoltaicznych”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Oferta Banku Ochrony Środowiska S.A. dla nabywców surowca drzewnego od PGL Lasy Państwowe.
Przykłady do sporządzenia biznes planów. STACJA PALIW Projekt inwestycyjny polega na uruchomieniu stacji paliw zlokalizowanej w centrum dużego osiedla.
1 Jak zwiększyć swoją skuteczność w aplikowaniu o środki UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego (RPO WL) Ryszard Boguszewski.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Biznesplan w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Katowice, 23 listopada.
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

Piotr Benedykciuk Departament Analiz Finansowych NFOŚiGW r., Warszawa Analiza kosztów i korzyści we wniosku oraz załączniki finansowe dla Działania Podstawowe informacje

Analiza kosztów i korzyści oraz załączniki finansowe a kryteria merytoryczne II stopnia Cel:potwierdzenie wypełnienia wymagań stawianych przez poniższe kryteria merytoryczne II stopnia: Kryterium nr 2. Poprawność analizy finansowej i ekonomicznej Zgodność z Wytycznymi w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata , spójność i czytelność dodatkowych założeń, poprawność wyliczeń, w szczególności mających wpływ na wysokość dofinansowania. Kryterium nr 6. Wykonalność finansowa projektu Sytuacja finansowa potencjalnego beneficjenta/operatora (wnioskodawcy) nie zagraża realizacji i utrzymaniu rezultatów projektu, potwierdzone, wiarygodne źródła współfinansowania projektu.

Analiza kosztów i korzyści 1.Wniosek o dofinansowanie. Część C. Koszt całkowity i koszt kwalifikowalny Część D. Przeprowadzone studia wykonalności, w tym analizy wariantów i ich wyniki Część E. Analiza kosztów i korzyści, w tym analiza ekonomiczna i finansowa, oraz ocena ryzyka 2.Studium wykonalności (Załącznik nr 4 do WoD) zawierające analizę kosztów i korzyści (zgodnie z wymogiem określonym w pkt D i E wniosku) wraz z arkuszem kalkulacyjnym zawierającym model finansowo- ekonomiczny

Wniosek o dofinansowanie (instrukcja sektorowa) Część C.Koszt całkowity i koszt kwalifikowalny C.1 Zestawienie kosztów C.3Obliczanie całkowitych kosztów kwalifikowalnych i wysokości dofinansowania UE - ostateczne dofinansowanie wynika ze schematów

Wniosek o dofinansowanie (instrukcja sektorowa) Część D.Przeprowadzone studia wykonalności, w tym analizy wariantów i ich wyniki D.1 Analiza popytu – nie dotyczy D.2 Analiza wariantów D.3Wykonalność wybranego wariantu

Wniosek o dofinansowanie (instrukcja sektorowa) Część E.Analiza kosztów i korzyści, w tym analiza ekonomiczna i finansowa, oraz ocena ryzyka E.1 Analiza finansowa E.2Analiza ekonomiczna E.3Ocena ryzyka i analiza wrażliwości Szczegółowy zakres analiz został określony w instrukcji sektorowej zawartej we wzorze wniosku o dofinansowanie. Obliczeń należy dokonać w oparciu o „Metodykę wyliczenia maksymalnej wysokości dofinansowania ze środków UE dla Poddziałania Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym” oraz o „Przykład liczbowy wyliczania luki w finansowaniu oraz wskaźników efektywności finansowej” (Załączniki 7 oraz 7.1 i 7.2 do Regulaminu Konkursu).

Załącznik nr 4 - Studium wykonalności zakres określony w załączniku nr 4 tabele finansowe zamieszczone w Załączniku nr 5 do Wniosku o dofinansowanie: koszty inwestycyjne przedsięwzięcia ( Tabela nr 1), plan finansowania przedsięwzięcia wraz z określeniem poziomu dofinansowania oraz struktura i źródła finansowania (Tabela nr 2), sytuacja finansowa Wnioskodawcy w okresie bieżącym oraz za dwa lata wstecz - bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych, wraz z prognozą sprawozdań finansowych (bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych) w okresie odniesienia (Tabele nr 3-5) oszczędności w kosztach operacyjnych powstałe w wyniku realizacji Projektu, wskaźniki efektywności finansowej (NPV, IRR) oraz poziom dofinansowania wyliczone zgodnie z załącznikiem ….. „Metodyka wyliczenia maksymalnej wysokości dofinansowania ze środków UE dla Poddziałania Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym”, podsumowanie wyników przeprowadzonych analiz: analizy finansowej oraz analizy trwałości (w tym: analizy wskaźnikowej),

Załącznik nr 4 - Studium wykonalności aktywne arkusze z obliczeniami opartymi o następujące założenia: ceny: stałe, netto; finansowa stopa dyskontowa: 4%; okres odniesienia zastosowany w analizie finansowej: 10 lat okres odniesienia dla analizy trwałości: 10 lat (jednak nie krótszy niż okres spłaty pożyczki preferencyjnej i okres spłaty kredytu komercyjnego/pożyczki komercyjnej); założenia makroekonomiczne - zgodnie z dokumentem Warianty rozwoju gospodarczego Polski, o którym mowa w Wytycznych… w Podrozdziale 7.4 Założenia do analizy finansowej analiza finansowej trwałości inwestycji - wykazanie, że zasoby finansowe na realizację analizowanego projektu zostały zapewnione i są wystarczające do sfinansowania kosztów projektu a następnie eksploatacji w okresie odniesienia (Obejmuje okres min. 10 lat od złożenia wniosku - jeśli inwestycja została rozpoczęta przed jego złożeniem lub min. 10 lat od planowanego momentu rozpoczęcia inwestycji, jednak nie krótszy niż okres spłaty pożyczki UE i/lub pożyczki NFOŚiGW)

Załącznik nr 4 - Studium wykonalności realizacja projektu nie powoduje zmiany przychodów (przychody w W1=W0) w analizie finansowej nie uwzględnia się zmian w kapitale obrotowym netto dla projektu w analizie trwałości nie uwzględnia się premii inwestycyjnej przysługującej w formie częściowego umorzenia udzielonej pomocy zwrotnej wartość rezydualna dla analizy finansowej i trwałości równa zero - zakłada się użytkowanie w tym samym celu budynków mieszkalnych po zakończeniu okresu odniesienia i brak uzyskania korzyści w wyniku np. sprzedaży obiektu analiza trwałości powinna potwierdzać WPOD ≥ 1,2 (z wyłączeniem skutków prefinansowania projektu) dla projektów wymagających dofinansowania FNPV/C ≤ 0 oraz FRR/C ≤ stopa dyskonta użyta w analizie finansowej (bez dofinansowania)

Analiza kosztów i korzyści analiza wykonana zgodnie z metodyką dotyczącą przeprowadzania analizy kosztów i korzyści (CBA) zawartą w Rozdziale 8 – Analiza kosztów i korzyści dokumentu „Wytyczne w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata ” (MIiR/H/ /7(01)03/2015). podstawowa różnica między analizą finansową i analizą kosztów i korzyści polega na tym, że ta pierwsza wykonywana jest z punktu widzenia beneficjenta, podczas gdy druga z punktu widzenia społeczeństwa.

Analiza kosztów i korzyści dla dużych projektów – co do zasady obowiązkowe jest przeprowadzenie pełnej analizy ekonomicznej analiza ekonomiczna polega na skorygowaniu wyników analizy finansowej o efekty fiskalne, efekty zewnętrzne i ceny rozrachunkowe (zalecenia metodologiczne w Przewodniku AKK). wartość rezydualna określana jest jako wartość bieżąca „przepływów ekonomicznych” (skorygowane jw. przepływy pieniężne z analizy finansowej) wygenerowanych przez projekt lub zastosowanie odpowiedniego wskaźnika konwersji w stosunku do oszacowanej wartości aktywów trwałych. analiza jest prowadzona w cenach stałych przy zastosowaniu społecznej (ekonomicznej) stopy dyskontowej = 5% (zgodnie z rozporządzeniem 2015/207).

Analiza kosztów i korzyści metodyka analizy kosztów i korzyści (analizy ekonomicznej) analiza kosztów związanych z realizacją przedsięwzięcia z punktu widzenia społeczności (jakościowa i ilościowa) analiza korzyści związanych z realizacją przedsięwzięcia z punktu widzenia społeczności (jakościowa i ilościowa), w tym skutki przedsięwzięcia dla zatrudnienia analiza ekonomiczna (o ile dotyczy), w tym obliczenie ekonomicznej wartości bieżącej netto (oczekiwany wynik ENPV>0), i ekonomicznej wewnętrznej stopy zwrotu (oczekiwany wynik ERR>przyjętej stopy dyskonta) oraz obliczenie wskaźnika zdyskontowanych korzyści do zdyskontowanych kosztów B/C (oczekiwany wynik B/C>1) W przypadku dużych projektów obowiązkowe jest przeprowadzenie pełnej analizy kosztów i korzyści. W przypadku projektów nie zaliczanych do dużych zaleca się, aby analiza ekonomiczna została przeprowadzona w sposób uproszczony i opierała się na oszacowaniu ilościowych i jakościowych skutków realizacji projektu.

Analiza ryzyka i wrażliwości wykonana zgodnie z „Wytycznymi w zakresie zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych na lata ” (MIiR/H/ /7(01)03/2015) oraz zgodnie z „Przewodnikiem po analizie kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych. Narzędzie analizy ekonomicznej polityki spójności 2014 – 2020”. rozdział 9 – Analiza ryzyka i wrażliwości „Wytycznych…” wymaga przeprowadzenia jakościowej analizy ryzyka oraz analizy wrażliwości, która ma na celu wskazanie, jak zmiany w wartościach zmiennych krytycznych projektu wpłyną na wyniki analiz przeprowadzonych dla projektu (w szczególności na wartość wskaźników FNPV/C, FNPV/K i ENPV) oraz trwałość finansową. W ramach analizy wrażliwości należy również dokonać obliczenia wartości progowych zmiennych w celu określenia, jaka zmiana procentowa zmiennych zrównałaby NPV (ekonomiczną lub finansową) z zerem.

Analiza ryzyka i wrażliwości Analiza ryzyka i wrażliwości jest obligatoryjna dla dużych projektów. Pozostałe projekty – zakres analiz określają Wytyczne… Analiza ryzyka oparta głównie na kryteriach jakościowych Jakościowa analiza ryzyka – elementy: I – identyfikacja ryzyk i opracowanie ich listy, II – opracowanie matrycy ryzyka (przykłady w Przewodniku AKK), III – identyfikacja działań zapobiegawczych i minimalizujących, IV – interpretacja matrycy, w tym ocena ryzyk rezydualnych. W przypadku narażenia projektu na znaczące ryzyka rezydualne Przewodnik AKK zaleca przeprowadzenie analizy probabilistycznej – w tym przypadku ilościowa analiza ryzyka dotyczy jedynie projektów dużych.

Projekty generujące dochód Projektami generującymi dochód w działaniu POIiŚ będą projekty spełniające łącznie poniższe warunki: całkowity koszt kwalifikowany projektu ≥ 1 mln EUR zdyskontowane oszczędności uzyskane dzięki realizacji projektu przewyższają zdyskontowane koszty operacyjne projektu powiększone o koszty odtworzeniowe aktywów projektu, przy nieuwzględnianiu wartości rezydualnej

Wyliczenie wskaźnika luki w finansowaniu wskaźnik luki w finansowaniu projektu pozwala na pomniejszenie wydatków kwalifikowanych o dochód generowany przez projekt zgodnie z art. 61 rozporządzenia Parlamenty Europejskiego i Rady (UE) 1303/2013 i umożliwia oszacowanie wysokości dofinansowania z funduszy UE, dla projektów Poddziałania jako dochód generowany przez projekt należy uwzględnić korzyści w postaci zidentyfikowanych oszczędności kosztów, podstawę do wyliczenia wartości wskaźnika luki w finansowaniu stanowi analiza finansowa przeprowadzona w oparciu o Metodykę wyliczenia maksymalnej wysokości dofinansowania ze środków UE dla Poddziałania Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym (Załącznik 7 oraz 7.1 i 7.2)

Wyliczenie wskaźnika luki w finansowaniu R = (DIC – DNR) / DIC gdzie: DIC - suma zdyskontowanych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu, bez rezerw na nieprzewidziane wydatki, DNR - suma zdyskontowanych dochodów powiększonych o wartość rezydualną

Obliczenie maksymalnej wysokości dofinansowania wynikającej z luki EDB = R *KK* MaxCRpa gdzie: EDB – ekwiwalent dotacji brutto R - obliczony wskaźnik luki w finansowaniu (%), KK - całkowite niezdyskontowane koszty kwalifikowane POIS lub PP (zł), MaxCRpa - Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu (zgodnie ze Szczegółowym opisem osi priorytetowych POIiŚ dla Poddziałania wynosi 85%) Ostateczna wysokość dofinansowania musi uwzględniać zasady opisane w Załączniku nr 7 „Metodyka wyliczenia maksymalnej wysokości dofinansowania ze środków UE dla Poddziałania Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym…”

Współfinansowanie projektów w ramach I osi priorytetowej PO IiŚ – PP NFOŚiGW Forma dofinansowania: pożyczka Intensywność dofinansowania: różnica między wysokością kosztów kwalifikowanych a kwotą dofinansowania ze środków FS Oprocentowanie pożyczki: preferencyjne WIBOR 3M + 50 pb, nie mniej niż 2 % w skali roku na warunkach rynkowych (oprocentowanie uzależnione od standingu Wnioskodawcy) Okres finansowania: wskazany we wniosku o dofinansowanie ze środków PO IiŚ, jednak nie dłuższy niż 15 lat (w uzasadnionych przypadkach max. 25 lat) karencja w spłacie rat kapitałowych: nie dłuższa niż 18 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia Warunkiem przyznania dofinansowania jest podpisanie umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia w ramach POIiŚ

Załączniki finansowe Studium Wykonalności i analiza kosztów i korzyści (zgodnie wymogami określonymi w pkt D i E formularza wniosku o dofinansowanie i załącznikiem 4 „Zakres studium wykonalności”) wraz z arkuszem kalkulacyjnym zawierającym model finansowo-ekonomiczny (załącznik 7.2) oraz z wynikowymi prognozami sprawozdań finansowych (załącznik 5) kopia dokumentów finansowych: sprawozdanie finansowe (rachunek zysków i strat, bilans, rachunek przepływów pieniężnych) za ostatnie 3 lata sporządzone zgodnie z UoR wraz z opinią biegłego rewidenta oraz sprawozdaniem z badania; sprawozdanie F-01 za wykonany okres sprawozdawczy bieżącego roku (lub inne okresowe sprawozdanie finansowe);

Załączniki finansowe Kopie dokumentów potwierdzających dostępność środków na sfinansowanie projektu (poświadczone przez osoby uprawnione do reprezentacji): promesa udzielenia kredytu/pożyczki lub umowa pożyczki/kredytu – w przypadku współfinansowania przedsięwzięcia z zewnętrznych źródeł, udokumentowanie posiadania środków - w przypadku współfinansowania przedsięwzięcia ze środków własnych, np.: wyciągi z banku uchwały Zarządu/Rady Nadzorczej/organów właścicielskich wyciągi z KRS potwierdzające zarejestrowanie wniesionego kapitału

Zabezpieczenia podstawowe zabezpieczenie - weksel własny „in blanco” wnioskodawcy opatrzony klauzulą „bez protestu” wraz z deklaracją wekslową. dla beneficjentów, których sytuacja finansowa może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa przekazanych środków publicznych, Instytucja Wdrażająca może żądać przedstawienia weksla in blanco z poręczeniem wekslowym (awal), w szczególnie uzasadnionych przypadkach, uzależnionych od wyników analizy sytuacji finansowej Beneficjenta, Instytucja Wdrażająca może żądać innych form zabezpieczenia dozwolonych prawem polskim.

Formy wzmocnienia podstawowego zabezpieczenia 1.Notarialne oświadczenie o poddaniu się rygorowi egzekucji w myśl art. 777 § 1 k.p.c., 2.Poręczenie według kodeksu cywilnego, 3.Gwarancje bankowe, 4.Przelew / cesja wierzytelności, 5.Przystąpienie do długu, 6.Hipoteka, 7.Zastaw, 8.Cesja z umowy ubezpieczenia majątku stanowiącego zabezpieczenie wierzytelności NFOŚiGW, 9.Blokada środków pieniężnych na rachunku bankowym, 10.Blokada papierów wartościowych i środków pieniężnych na rachunku inwestycyjnym, 11.Nieodwołalne pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem (bankowym, inwestycyjnym, innym), 12.Inne przewidziane prawem formy zabezpieczeń.

Dziękuję za uwagę