Aby dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych, nasze jedzenie powinno być różnorodne i urozmaicone. Niektóre pokarmy powinniśmy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
Advertisements

W KTÓRĄ STRONE ZMIERZASZ,
Jak si ę zdrowo od ż ywia ć.  Najwa ż niejszym celem zdrowego ż ywienia jest dostarczanie organizmowi wszystkich sk ł adników od ż ywczych w odpowiednich.
Składniki odżywcze.
1.31.Zasady prawidłowego odżywiania się. Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
WARZYWA I WITAMINY.
PROWADZIMY ZDROWY STYL Ż YCIA Dobre rady zwi ą zane z prawid ł owym stylem ż ycia.
PORADNIK 10 wskazówek dla dzieci dotyczących zdrowego trybu życia.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_19_ Zdrowy styl życia Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Přírodověda Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Czyli co, ile i dlaczego warto jeść. ODŻYWIANIE To proces życiowy polegający na dostarczeniu pokarmu każdej żywej komórce organizmu. Materiał Regulacyjny.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Produkty zbożowe – podstawa diety Anna Różyk. Prawidłowe żywienie Dostarczenie organizmowi energii i wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w odpowiedniej.
Warszawa, 10 października ZASADY ZBILANSOWANEGO ODŻYWANIA.
Zboża Pan młynarz przynosi kosz z pieczywem: świeżymi bułkami i chlebem. Chleb powstaje z mąki, a mąka ze zbóż. Dowiemy się, jak powstaje chleb i jakie.
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach ul. Barbary 17 Podsumowanie lokalnego programu edukacyjnego pt. ”Dbam o siebie – żyję zdrowo”
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
Zasady racjonalnego żywienia, normy żywienia i zalecane racje pokarmowe na przykładzie dzieci w wieku szkolnym.
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
Przepis na zdrowie. Na początek zasady 1. Jedz posiłki regularnie co najmniej Dbaj o różnorodność spożywanych produktów. 3. Spożywaj codziennie.
JADŁOSPIS GIMNAZJALISTY. ŚNIADANIE-365 kcal Składniki śniadania, a występujące w nich witaminy i pierwiastki : -mleko : witamina D, wapń i żelazo, witamina.
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
Prowadzimy zdrowy styl życia. Piramida zdrowia Skutki zlego żywienia Wa ż ne jest, aby dba ć o sposób od ż ywiania si ę i prawid ł owo dobiera ć elementy.
Zasady zdrowego odżywiania. Różnice w odżywianiu dzieci, a ludzi starszych. Rola rodziny w żywieniu człowieka. Monika Zwijacz uczestniczka studiów doktorancki.
Zbilansowana dieta w zachowaniu zdrowia mgr inż. Hanna Dziewiecka.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
„GDYBYŚMY MOGLI DAĆ KAŻDEMU WŁAŚCIWĄ ILOŚĆ POŻYWIENIA I ĆWICZEŃ FIZYCZNYCH NIE ZA DUŻO, NIE ZA MAŁO, TO BYLIBYŚMY NA BEZPIECZNEJ DRODZE DO ZDROWIA”. Hipokrates.
CZAS NA ZDROWIE.
AHA Scientific Position: „Dietary Guidelines for Healthy Children” Stanowisko Naukowe Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego „Zalecenia żywieniowe.
Prowadzimy zdrowy styl życia Dobre rady związane ze zdrowym stylem życia.
WARZYWA SMACZNE I ZDROWE.  Pomaga wyostrzyć wzrok, w krótkim czasie poprawia koloryt cery, reguluje prace żołądka.  Zawiera witaminy A, B1, B2, PP i.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Śniadanie daje moc 7 IV 2016r.
stanów fizjologicznych.
Pamietaj!!! ŻYĆ DŁUŻEJ !. Zasada 1 Należy dbać o urozmaicenie posiłków Racjonalnie jeść to znaczy jeść zdrowo, czyli zapewniając codziennie swojemu organizmowi.
Zasady zdrowego odzywiania. Zachowanie równowagi kwasowo - zasadowej organizmu Równowaga kwasowo - zasadowa - to stan, w którym zachowany jest swoisty.
Prezentacja przygotowana przez uczniów klasy VI c Marzec 2016.
-Tłuszcze *proste – estry alkoholi i kwasów tłuszczowych *złożone – estry alkoholi i kwasów tłuszczowych zawierające dodatki innych związków *Sterole.
Jestem tym,co jem Edukacyjny Projekt Uczniowski Gimnazjum im. prof. Stefana Myczkowskiego Rok szkolny 2015/2016.
Czas na zdrowie Szkoła Podstawowa Nr 4 w Łukowie.
Opracował: Kacper Kancik kl. V e 1. SMACZNIE I ZDROWO 2.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Światowy Dzień Zdrowia, ang. World Health Day to święto ustanowione przez Pierwsze Zgromadzenie Ogólne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w 1948 roku.
Zdrowe odżywianie. Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy.
Zdrowy styl życia Weronika Kufel.
NIECH ZDROWIE ZAGOŚCI, W NASZEJ SPOŁECZNOŚCI!
Ankieta dotycząca sposobu żywienia i aktywności fizycznej – raport.
PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA
Zmień złe nawyki na lepsze zamienniki.
Odżywiaj się by żyć! Ruszaj się dla zdrowia!
Zasady zdrowego żywienia
Kanapki w naszej szkole
Śniadanie daje Moc.
Pharmanex® Bone Formula
ŻYWIENIE MŁODEGO SPORTOWCA
Znaczenie wody w organizmie człowieka
Dlaczego śniadania są takie ważne?
Zasady zdrowego odżywiania
Podstawowe składniki odżywcze..
ŚWIATOWY DZIEŃ WODY
Cel projektu Klasy, biorą udział w projekcie – zdobywają
MasterChef w gimnazjum czyli jak prowadzić zdrowy tryb życia.
Zdrowe odżywianie się.
Odżywiaj się zdrowo 1.
Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna
Higiena układu pokarmowego i sposoby zdrowego odżywiania się
ZDROWY STYL ŻYCIA Zespół „Razem dla Zdrowia”
Warsztaty Żywieniowe Temat: Zasady żywienia młodzieży aktywnej
Zapis prezentacji:

Aby dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych, nasze jedzenie powinno być różnorodne i urozmaicone. Niektóre pokarmy powinniśmy spożywać codziennie. Należą do nich: produkty zbożowe, warzywa i owoce, mleko lub przetwory mleczne oraz np. mięso lub ryby. Graficznym przedstawieniem grup pokarmów, które należy spożywać codziennie, jest piramida żywienia.

Cukry – są konieczne do właściwego funkcjonowania organizmu. Stanowią źródło energii potrzebnej do utrzymania procesów życiowych i wykonywania wszelkich czynności. Występują w produktach zbożowych (np. kaszach, makaronie, pieczywie), ryżu, ziemniakach, mleku, owocach i warzywach oraz słodyczach. Należy pamiętać, że jedzenie zbyt dużej ilości cukrów w postaci słodyczy jest szkodliwe i może prowadzić np. do nadwagi.

Tłuszcze – stanowią największe źródło energii dla organizmu ludzkiego. Energia ta potrzebna jest do ogrzania ciała i utrzymywania jego stałej temperatury. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (zawarte w takich produktach, jak mięso, wędliny, masło, smalec) zawierają cholesterol, który w zbyt dużej ilości może być przyczyną wielu chorób. Wyjątek stanowi tłuszcz rybi. Nadmierna zawartość tłuszczów w pożywieniu może także prowadzić do otyłości. Zaleca się zatem spożywanie ich w umiarkowanej ilości, z przewagą tłuszczów roślinnych (zawartych np. w oleju czy maśle roślinnym).

Białko jest konieczne do życia, ponieważ stanowi budulec dla mięśni, kości, skóry, krwi i tkanek – wszystkich komórek w organizmie. Szczególnie duże zapotrzebowanie jest na nie, kiedy organizm intensywnie się rozwija. Białko zawarte jest w mleku i jego przetworach, jajach, rybach, mięsie, ziemniakach oraz nasionach roślin strączkowych. Warzywa strączkowe zawierają białko o najwyższej wartości żywieniowej spośród wszystkich białek roślinnych.

Witaminy – regulują przebieg różnych procesów zachodzących w organizmie i wzmagają odporność na choroby. Są niezbędne dla zachowania zdrowia. Wpływają np. na funkcjonowanie układu nerwowego, pobudzają tworzenie się nowych komórek i tkanek, utrzymują skórę i błony śluzowe w prawidłowym stanie, są konieczne dla właściwego funkcjonowania wzroku. Witaminy występują w produktach spożywczych w niewielkich ilościach. Najwięcej jest ich w świeżych owocach i warzywach. Witaminy są składnikami wrażliwymi na wysoką temperaturę i światło. Aby zachować jak największe ilości witamin w gotowanych warzywach i owocach, należy je wrzucać do wrzącej wody i gotować pod przykryciem.

Sole mineralne – utrzymują i regulują równowagę wewnętrzną organizmu. Ułatwiają wzrost i regenerację komórek. Pomagają w uwalnianiu energii ze składników odżywczych oraz w tworzeniu tkanek. Są niezbędne do prawidłowego rozwoju kości i zębów. Znajdują się w owocach, warzywach, mleku i jego przetworach, jajach, rybach, grzybach, ciemnym pieczywie, nasionach roślin strączkowych.

Woda – dzięki niej inne składniki odżywcze są rozprowadzane przez krew do poszczególnych komórek. Woda oczyszcza organizm z ubocznych produktów przemiany materii oraz reguluje wiele zachodzących w nim procesów. Odgrywa istotną rolę np. w regulowaniu ciepłoty ciała. Prawie każdy pokarm zawiera wodę – jest jej szczególnie dużo w owocach i warzywach. Codziennie należy wypijać około 2 litrów płynów. Niedobór wody w organizmie powoduje jego odwodnienie.

Posiłki należy spożywać regularnie, o ustalonych porach. Młodzież w wieku 10 –12 lat powinna zjadać ich 5 dziennie. Starajmy się nie dojadać między posiłkami – sięgajmy jedynie po świeże owoce lub warzywa.

Śniadanie – jest bardzo ważnym posiłkiem, ponieważ organizm potrzebuje energii, aby aktywnie rozpocząć dzień. Nie może być ono zbyt obfite. Powinno się składać z produktów zbożowych, mlecznych oraz owoców. Obiad – najobfitszy posiłek w ciągu dnia, złożony z dwóch dań zawierających wszystkie zalecane składniki w odpowiednich ilościach. Kolacja – posiłek, który należy spożywać przynajmniej dwie godziny przed snem. Kolacja, podobnie jak śniadanie, nie powinna być obfita.

Drugie śniadanie – posiłek spożywany między śniadaniem a obiadem, niezbyt obfity, lecz dostarczający organizmowi potrzebnej energii. Podwieczorek – podobnie jak drugie śniadanie, podwieczorek powinien być lekki. Spożywamy go między obiadem a kolacją.

 Iwona Koprukowniak (kl.6a)  Patryk Nguyen (kl.6a)  Hubert Świątek (kl.6a) Pod opieką: p. Katarzyny Bryłowskiej i p. Anny Szum