KONFERENCJA „NIE TYLKO TYDZIEŃ KODOWANIA – MIEJSCE PROGRAMOWANIA W EDUKACJI” 19 października 2016 PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ
19 października 2016 Przetestowanie dostępnych rozwiązań służących nauce programowania, w tym programów nauczania opartych na projekcie podstawy programowej (propozycja zmian do podstawy programowej opracowana prze Radę ds. Informatyzacji Edukacji i przyjęta przez MEN jako podstawa pilotażu wdrażania programowania od najmłodszych lat). Nad podstawą programową będzie pracował zespół kierowany przez Panią dr Annę Beatę Kwiatkowską. Uruchomienie różnorodnych form wsparcia dla nauczycieli informatyki i edukacji wczesnoszkolnej umożliwiających samokształcenie, kształcenie wzajemne oraz inne formy doskonalenia zawodowego. Podstawowe cele pilotażu Rekomendowanie do powszechnego wdrożenia najskuteczniejszych metod i technik kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli. Stworzenie merytorycznego i organizacyjnego wsparcia pilotażu i późniejszych działań w szkołach poprzez działania koordynacyjne na poziomie centralnym. PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ Wprowadzenie i sprawdzenie w praktyce szkolnej powszechnej nauki programowania. Pilotaż powinien mieć formę innowacji pedagogicznej.
19 października 2016 PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ Pomoc dla nauczycieli Kursy i studia podyplomowe Organizacja samokształcenia Sieci współpracy Platforma komunikacyjna Baza materiałów Ogólnopolska sieć edukacyjna już od 2018 roku
19 października 2016 W pilotażu może wziąć udział każda szkoła. Działania powinny obejmować jak najbardziej różnorodną grupę uczniów i nie powinny ograniczać się tyko do klas profilowych bądź uczniów o sprecyzowanych zainteresowaniach informatycznych. Szkoła powinna również stworzyć ofertę zorganizowanych form wsparcia dla uczniów słabszych. Szczegółowe informacje i akty prawne dotyczące pilotażu znajdują się na stronie internetowej MEN ( oraz na stronie Kuratorium Oświaty w Szczecinie ( informatyczna). informatyczna Kto może brać udział w pilotażu? PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ
19 października 2016 PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ W województwie zachodniopomorskim do Pilotażu zgłosiło się 85 szkół, w tym 78 szkół publicznych oraz 7 szkół niepublicznych: 59 szkół podstawowych (55 publiczne i 4 niepubliczne) 20 gimnazjów (17 publiczne i 3 niepubliczne) 6 szkół ponadgimnazjalnych publicznych (2 licea ogólnokształcące i 4 technika) Nauka programowania w szkołach Pilotaż programu rozpoczął się 1 września 2016 roku, a jego rezultatem będzie wdrożenie nauczania programowania od 2018 r. do edukacji formalnej. Szczegółowe informacje: oraz W kraju do Pilotażu zgłosiło się szkół, w tym szkół podstawowych, 387 gimnazjów i 184 szkół ponadgimnazjalnych.
Liczba szkół, które zgłosiły się do pilotażu - dane na dzień 5 października 2016 r. 19 października 2016 PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ
19 października 2016 PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ Liczba szkół biorących udział w pilotażu wg typów szkół TYP SZKOŁY Województwo zachodniopomorskie Publiczne Niepubliczne Łącznie Szkoły podstawowe Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Licea Ogólnokształcące 202 Technika 404 Razem 606 Łącznie 78785
19 października 2016 PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ Liczba szkół biorących udział w pilotażu wg powiatów POWIAT Szkoły podstawowe Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Razem Licea Ogólnokształcące Technika białogardzki1 1 choszczeński21 3 drawski 71 8 goleniowski21 3 gryficki11 2 gryfiński11 13 kamieński1 1 kołobrzeski12 3 koszaliński31 4 myśliborski3 3 policki2 2 pyrzycki11 2 sławieński11 2 stargardzki szczecinecki12 3 świdwiński3 3 wałecki4 4 łobeski2 2 m. Koszalin111 3 m. Szczecin m. Świnoujście11 2
SP-1 G-1 m. Koszalin Sp-1 G-1 LO-1 m. Szczecin SP-16 G-6 T-3 kamieński SP-1 policki SP-2 myśliborski SP-3 pyrzycki SP-1 G-1 stargardzki SP-5 LO-1 łobeski SP-2 goleniowski SP-2 G-2 gryficki SP-1 G-1 kołobrzeski SP-1 G-2 koszaliński SP-3 G-1 białogardzki SP-1 świdwiński SP-3 szczecinecki SP-1 G-2 drawski SP-7 G-1 wałecki SP-4 choszczeński SP-2 G-1 sławieński SP-1 G-1 gryfiński SP-1 G-1 T-1 PILOTAŻ WDRAŻANIA PROGRAMOWANIA W EDUKACJI FORMALNEJ – MAPA SZKÓŁ W POWIATACH – 19 października 2016
Dostęp do szerokopasmowego Internetu – Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało cyfrową mapę zawierającą informację, w jaki sposób placówki oświatowe w Polsce korzystają z dostępu do szerokopasmowego Internetu. Przygotowane narzędzie powstało w ramach przygotowań do drugiego konkursu z osi 1 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. W ramach tego narzędzia dokonana została geolokalizacja poszczególnych placówek oświatowych na terenie Polski. Dane te zostały ponadto uzupełnione informacjami z Systemu Informacji Oświatowej prowadzonego przez Ministra Edukacji Narodowej. Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych – Porozumienie jest nieformalnym, dobrowolnym zrzeszeniem instytucji, organizacji i firm, które identyfikują się z jego celami i działają na rzecz ich realizacji. Celem Porozumienia jest działanie na rzecz pełnego wykorzystania potencjału nowoczesnych technologii informacyjnych, upowszechnienie edukacji cyfrowej i jej dostosowanie do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
19 października 2016 ZACHODNIOPOMORSKIE Placówki oświatowe podzielone zostały na trzy kategorie: 1. Niebieskie kropki - w zasięgu sieci o prędkościach wyższych niż 100 Mb/s. 2. Zielone kropki - w zasięgu sieci o prędkościach niższych niż 100 Mb/s, których podłączenie zadeklarowali przedsiębiorcy z własnych środków po przeprowadzeniu konsultacji rynkowych ogłoszonych przez Ministra Cyfryzacji. 3. Czerwone kropki - w zasięgu sieci o prędkościach niższych niż 100 Mb/s, do podłączenia których zobowiązani będą przedsiębiorcy uzyskujący środki pomocowe w ramach drugiego konkursu z osi 1 Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych
19 października 2016 Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Konkurs dotyczący nauki programowania dla nauczycieli szkół podstawowych – nauczycieli-szkol-podstawowychhttps://mc.gov.pl/aktualnosci/konkurs-dotyczacy-nauki-programowania-dla- nauczycieli-szkol-podstawowych W dniach 29 sierpnia – 30 listopada 2016 r. można składać wnioski o dofinansowanie w ramach Działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Ze środków unijnych przeznaczono na konkurs ,00 zł. Celem projektów jest rozwijanie kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie nauczania programowania. Wnioski o dofinansowanie mogą składać organizacje pozarządowe, partnerstwa organizacji pozarządowych z JST, instytucje prowadzące działalność w zakresie uniwersytetów trzeciego wieku, instytucje publiczne z obszaru nauki, instytucje publiczne z obszaru edukacji, instytucje publiczne z obszaru kultury, szkoły wyższe, partnerstwa pomiędzy powyższymi podmiotami.
19 października 2016 Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Rządowy Program „Aktywna Tablica” MEN – Większości szkół wciąż brakuje komputerów, tablic interaktywnych i szybkich łączy. W zamierzeniach Programu jest w ciągu najbliższych 2-3 lat wyposażenie każdej klasy w urządzenia multimedialne zastępujące tradycyjne tablice w salach lekcyjnych. Ponadto MEN pod hasłem: „Chcesz zrobić prezent, przynieś tablicę interaktywną” będzie zachęcać spółki Skarbu Państwa, sponsorów, przyjaciół szkoły do wyposażania szkoły w większą liczbę tablic interaktywnych czy tabletów. Ośrodek Rozwoju Edukacji – Szkolenia z tematyki programowania dla nauczycieli zajęć komputerowych i informatyki oraz projekt szkoleń dla nauczycieli-doradców i nauczycieli- konsultantów informatyki.
19 października 2016 Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli – Szkolenia dla nauczycieli zajęć komputerowych i informatyki z tematyki programowania oraz wsparcie metodyczne. E-podręczniki – E-podręczniki to całe środowisko uczenia się i nauczania, mają być odpowiedzią na potrzeby uczniów i wyzwania nowoczesnej, cyfrowej szkoły. Dają możliwość pracy w zespołach i dopasują się do indywidualnego stylu nauki. Zasoby mogą się dynamicznie zmieniać. Każdy uczeń i nauczyciel na swoim koncie – profilu będzie mógł gromadzić własne materiały, dzielić się nimi, tworzyć autorskie wersje podręcznika. Obecnie w zasobach znajdują się 62 podręczniki dla 14 przedmiotów.
19 października 2016 Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Projekt wspierania tworzenia sieci szkół ćwiczeń – wspieranie-tworzenia-szkol-cwiczen/ wspieranie-tworzenia-szkol-cwiczen/ Polega na złożeniu wniosku o dofinasowanie projektu pozakonkursowego koncepcyjnego Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń w ramach Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty, w typie projektu Wsparcie tworzenia sieci szkół ćwiczeń. Tworzony jest obecnie model szkoły ćwiczeń, pilotaż zostanie przeprowadzony w województwie mazowieckim, a od 2018 roku rozpocznie się tworzenie szkół ćwiczeń w każdym województwie. (Kontakt: Warsztaty online Akademii NASK – warsztatow.htmlhttp://akademia.nask.pl/projekt-51/lista- warsztatow.html Zajmują się działalnością szkoleniową, edukacyjną oraz popularyzatorską. Kształcą najmłodszych użytkowników sieci w ramach działań pro publico bono. Organizują również szkolenia i kursy dla profesjonalistów. Przygotowują akcje edukacyjne dla dzieci i młodzieży oraz programy dla nauczycieli.
19 października 2016 Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Link do Przyszłości – Zachęcanie młodych ludzi z małych miejscowości do nauki kodowania. Cel ten jest realizowany poprzez organizację warsztatów z kodowania z wykorzystaniem robotów, prowadzonych przez profesjonalistów. W ramach warsztatów uczestnicy tworzą swoje pierwsze aplikacje w programie Scratch, a następnie testują ich działanie ożywiając programowalne roboty Finch. Projekt jest realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft, w ramach inicjatywy YouthSpark. Projekt został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji, Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Fundacja Orange – Działa na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Poprzez twórcze inicjatywy zachęcamy młodych do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze, budowania społeczności przy wykorzystaniu nowych technologii, w tym kompetencje cyfrowe np. Mega Misja, #SuperKoderzy. Ostatnia propozycja to ścieżki tematyczne do nauczania innych przedmiotów.
19 października 2016 Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Koduj z Klasą - Wspieranie w prowadzeniu zajęć z kodowania dla dzieci i młodzieży w każdym wieku, udostępnianie materiałów i organizacja szkoleń z różnych języków programowania np. PYTHON dla szkół ponadgimnazjalnych. Szkoła z Klasą klasa klasa Kompleksowy program wsparcia całej szkoły: dyrektorów, nauczycieli oraz uczniów, skierowany do placówek wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski. Nauczycielom proponuje ciekawe i skuteczne metody nauczania, a dyrektorów wspiera w niełatwym procesie wprowadzania zmian.
19 października 2016 Kampania Programowanie z eTwinning – Projekt eTwinning jako narzędzie do realizacji innowacji pedagogicznych Wsparcie pilotażu programowania MEN poprzez połączenie idei projektu eTwinning z nauczaniem programowania. Oferta szkoleniowa dla nauczycieli rozwijająca umiejętności cyfrowe – programowanie. Regionalne seminaria szkoleniowo-kontaktowe Informacje oraz praktyczne warsztaty zarówno z programowania, jak i narzędzi i zasad eTwinning Olsztyn – październik 2016 Lublin – 4-5 listopad 2016 Białystok – 9-10 listopad 2016 Rzeszów – 9-10 grudzień 2016 Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych
19 października 2016 Kursy online Tygodniowe kursy internetowe skupiające się na nauce programowania, przydatnych narzędziach, platformach pomocnych w realizacji zadań z najmłodszymi Tydzień ze Scratchem Tydzień ze studio.code.org Tydzień z KoduGame Tydzień z programowaniem dla najmłodszych (Kodable, The Foos, Tynker) Tydzień z App Inventor Tydzień z Lightbot Tydzień z kodowaniem dla początkujących w RunMarco Tydzień z programowaniem na iPadzie Tydzień z programowaniem w Javie – GreenFoot Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych
19 października 2016 Rozwiązywanie problemów dla wszystkich: Godzina Kodowania Konkurs Informatyczny Bóbr Wizualne języki programowania dla najmłodszych: Scratch Blockly Logo Baltie Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych Przykładowe miejsca – gdzie można szukać inspiracji?
19 października 2016 Języki programowania dla zaawansowanych C++ Python Java Wybrane inicjatywy związane z programowaniem CoderDoJo Mistrzowie Kodowania Akademia Khana Przykładowe miejsca – gdzie można szukać inspiracji? Szerokie porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych
19 października 2016 Wsparcie ze strony ośrodków doskonalenia nauczycieli – Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli – i Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie – Współpraca z uczelniami wyższymi – Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym, Uniwersytetem Szczecińskim, Akademią Morską, Wyższą Szkołą Humanistyczną Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. Szkolenia dla nauczycieli – organizowane w ramach tzw. „grantów” we współpracy z uczelniami wyższymi i ośrodkami doskonalenia nauczycieli. Działania wspierające w ramach Pilotażu w województwie zachodniopomorskim
19 października 2016 ZUT Wydział Informatyki Przykładowe tematy wykładów: Nauka programowania komponentowego poprzez tworzenie gier w środowisku GameMaker Programowanie skryptów na przykładzie języka Bash Jak zacząć programować w Androidzie Algorytmy mrówkowe, czyli jak rozwiązywać problemy podpatrując kolonie owadów Tematy warsztatów: Programowanie robotów w języku Java Naucz robota rysować w programie Ceebot Programowanie kamer inteligentnych do inspekcji maszynowej Działania wspierające w ramach Pilotażu w województwie zachodniopomorskim
19 października 2016 ODN WSH TWP Przygotowanie i prowadzenie warsztatów dla nauczycieli: edukacji wczesnoszkolnej, klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych dotyczących nauczania programowania na lekcjach. Prowadzenie konsultacji wraz ze wsparciem w opracowaniu innowacji, dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Organizacja konferencji. Organizacja i prowadzenie dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych międzyszkolnych kół zainteresowań prowadzonych przez osoby współpracujące z ośrodkiem. Prowadzenie kwalifikacyjnych studiów podyplomowych Informatyka i zajęcia komputerowe dla nauczycieli (od 2017 r. Informatyka dla nauczycieli). Działania wspierające w ramach Pilotażu w województwie zachodniopomorskim
19 października 2016 Fundacja Netcamp Przygotowanie i prowadzenie warsztatów dla nauczycieli: edukacji wczesnoszkolnej, klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych dotyczących nauczania programowania na lekcjach. Wsparcie szkół w opracowaniu innowacji pedagogicznych z zakresu nauczania programowania. Prowadzenie konsultacji dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Organizacja seminariów i konferencji mających na celu upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie metodyki nauczania programowania. Organizacja i prowadzenie dla uczniów: edukacji wczesnoszkolnej, klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych warsztatów, spotkań pokazowych oraz kół programistycznych. Działania wspierające w ramach Pilotażu w województwie zachodniopomorskim
19 października 2016 Asseco Data Systems S.A Zaprosili nauczycieli szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych, dla których zorganizowali bezpłatne, godzinne szkolenie on-line tzw. webinarium zapoznające z możliwościami platformy UniCloud. Działania wspierające w ramach Pilotażu w województwie zachodniopomorskim
19 października 2016 Powiaty: A - kołobrzeski, świdwiński, drawski, wałecki, białogardzki, szczecinecki, sławieński, koszaliński, m. Koszalin B - policki, gryfiński, kamieński, goleniowski, stargardzki, pyrzycki, myśliborski, gryficki, łobeski, choszczeński, m. Szczecin, m. Świnoujście TEMATYKA FORM GRANTOWYCH DOT. PROGRAMOWANIA I TIK ZLECONYCH PRZEZ KURATORIUM OŚWIATY W SZCZECINIE (II EDYCJA): 1.Elementy programowania w edukacji wczesnoszkolnej (ZCDN – B, TWP – A ). 2.Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów z różnych dziedzin przy wykorzystaniu metod oraz narzędzi wywodzących się z informatyki – od cyfrowego konsumenta do cyfrowego twórcy (TWP – A i B ). 3.Myślenie komputacyjne w nauczaniu przedmiotowym (TWP – A i B). 4.Bezpieczny uczeń w bezpiecznej szkole – konferencja (TWP – B ) Działania wspierające w ramach Pilotażu w województwie zachodniopomorskim
19 października 2016 ZUT Wydział Informatyki Liliana Wołoszczuk, tel , dr Alina Tomaszewska, tel , Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WSH TWP Fundacja Netcamp Robert Król, tel , Asseco Data Systems S.A. Michał Jankowski, tel , Dane kontaktowe instytucji wspierających w ramach Pilotażu w województwie zachodniopomorskim
TERESA KOSMACZEWSKA tel.: października 2016 Zachodniopomorski koordynator ds. innowacji w edukacji DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ