Dr Artur Stachura Instytut Pedagogiki Uniwersytet Szczeciński Systemowa organizacja procesu edukacji i autoedukacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Advertisements

Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Logiki (nie)klasyczne
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Wnioski grupy III Jak organizować efektywną pracę edukacyjną w zespole klasowym z uczniem z zaburzeniami zachowania?
Nadleśnictwo Góra Śląska Idea powstania ś cie ż ki Żadna z aktywności leśników nie ma takiego poparcia zrozumienia w społeczeństwie, jak edukacja i w.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Elektryczność i Magnetyzm
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Damian Ciunowicz i Krystian Baranowski – kl. I „TL’’
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 English SOS.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Treści kształcenia.
REMEMBER THE HUMAN Netykieta - Netiquette 1. Staraj się zawsze pisać na temat. Przed wzięciem udziału w dyskusji zapoznaj się z tematyką sporu. 2. Przemyśl.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
Wychowanie ekologiczne
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Is waste harmful to nature and economic? What is waste? Waste means all objects and soild substance and also useless liquid substances which are not.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące Możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące The ability to.
Agata Sakwicka Dominika Jureczko Hania Stelengowska Oliwia Dąbrowska Olivia Krawczuk My town by 5 th level students.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
T T he forest is the most complex ecosystem in the world. I I t creates a kind of ecosystem in which interdependent of each other plants, animals, soil,
FORESTS IN POLAND. THE AREA OF FORESTS IN POLAND Forests in Poland grow on 9 million hectares, which cover more than 28% of the country. The majority.
Metody Analizy Danych Doświadczalnych Wykład 9 ”Estymacja parametryczna”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Polish Survival Kit BASIC POLISH WORDS AND EXPRESSIONS, THAT WILL KEEP YOU ALIVE ON THE STREET.
Www,mojesilnedrzewo.pl. W dniach 15 marca – 30 kwietnia 2010.r.wytwórnia wody mineralnej Żywiec Zdrój SA wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia i Regionalną.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Opracowanie: Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Forest fire protection
Przetestuj Usability Mateusz Kaczmarek
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Forest in Poland and Europe. Characteristics and management
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Internationalisation at the University of Warsaw
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
SatMapping Your map from space Cover page
Zapis prezentacji:

Dr Artur Stachura Instytut Pedagogiki Uniwersytet Szczeciński Systemowa organizacja procesu edukacji i autoedukacji

Plan wykładu 1. Pojęcie systemu (i inne ważne pojęcia) 2. Edukacja jako system 3. Rzeczywistość i jej odwzorowanie w umyśle 4. Treści kształcenia jako system pojęć 5. Myślenie systemowe 6. Zorganizowane działanie dydaktyczne: system edukacji 7. Systematyzowanie treści kształcenia 8. Prezentowanie systemu treści kształcenia 9. Diagnozowanie myślenia systemowego

Cel wykładu: Zastosowanie podejścia systemowego do zwiększenia efektywności działań edukacyjnych

Definition of the system System: a complex of parts interconnected by relations and independently functioning System of knowledge: - complex of terms, ideas interconnected by relations - multi-dimensional, hierarchical structure, appropriate to the knowledge of humankind - individual for everyone, but the source is even the same: reality of our universe "I understand the idea" - what it really means? - that I can name the general term and can indicate more detailed, subsequent terms.

Działanie efektywne to osiąganie celu przy mimalnym nakładzie pracy

● Postawienie jasnego i zrozumia ł ego celu ● Zbadanie ś rodków i warunków, które trzeba zastosowa ć, ż eby osi ą gn ąć cel zamierzony ● Przygotowanie ś rodków i warunków uznanych za niezb ę dne do zastosowania ● Urzeczywistnienie, czyli wykonanie zamierzonej czynno ś ci wed ł ug przyj ę tego planu ● Kontrola otrzymanych wyników i wyci ą gni ę cie wniosków Cykl dzia ł ania zorganizowanego wg H. L. Le Chateliera (1926) ● Postawienie jasnego i zrozumia ł ego celu ● Zbadanie ś rodków i warunków, które trzeba zastosowa ć, ż eby osi ą gn ąć cel zamierzony ● Przygotowanie ś rodków i warunków uznanych za niezb ę dne do zastosowania ● Urzeczywistnienie, czyli wykonanie zamierzonej czynno ś ci wed ł ug przyj ę tego planu ● Kontrola otrzymanych wyników i wyci ą gni ę cie wniosków Cykl dzia ł ania zorganizowanego wg H. L. Le Chateliera (1926)

1 Proces edukacji 1. Oddziaływania wychowawcze

Diagnozowanie stanu wychowanka Proces edukacji

Oddziaływania wychowawcze 2. Diagnozowanie stanu wychowanka 3. Oddziaływanie środowiska na wychowanka Proces edukacji

Oddziaływania wychowawcze 2. Diagnozowanie stanu wychowanka 3. Oddziaływanie środowiska na wychowanka 4. Oddziaływanie wychowawcy na środowisko wychowanka Proces edukacji

Oddziaływania wychowawcze 2. Diagnozowanie stanu wychowanka 3. Oddziaływanie środowiska na wychowanka 4. Oddziaływanie wychowawcy na środowisko wychowanka 5. Diagnozowanie środowiska wychowanka Proces edukacji

Własności naturalnego rozwoju człowieka......i efektywnego systemu edukacji 2. Indywidualność 3. Systemowość 1. Ciągłość Anna Postawy Pavel Eva Wiedza Inteligencja

Nieefektywny system edukacji 2. Indywidualność 3. Systemowość 1. Ciągłość Anna Pavel Eva

Struktura rzeczywistości i jej poznawanie rzeczywistość system rzeczy (obiektów) obiekt (część systemu) własność obiektu (wartość zmiennej) właściwość obiektu (zmienna)

System celów edukacji - ujęcie statyczne poziom 0 - cele ogólne kształcenia poziom 1 - minimum programowe dla szczebli kształcenia poziom 2 - program kształcenia dla poszczególnych klas poziom 3 - blok tematyczny poziom 4 - wymagania ujęte w scenariuszu lekcji poziom 5 - ćwiczenia/zadania wykonywane na lekcji

System organizacji szkoły - ujęcie statyczne poziom 0 - system oświatowy państwa poziom 1 - rodzaj szkoły poziom 2 - szkoła poziom 3 - oddział klasowy poziom 4 - grupa poziom 5 - praca indywidualna ucznia

Proces rozwoju człowieka w edukacji masowej - ujęcie dynamiczne(procesualne) poziom 0 - całe życie poziom 1 - młodość poziom 2 - szkoła (szczebel kształcenia) poziom 3 - klasa (rok szkolny) poziom 4 - blok tematyczny poziom 5 - jednostka lekcyjna poziom 6 - ćwiczenie (zadanie) poziom (możliwa bardziej szczegółowa analiza)

Cele systematyzowania pojęć Efektywne przyswajanie treści (uczenie się) Efektywne przetwarzanie treści (rozumowanie) Efektywne przekazywanie treści (komunikacja)

Organizacja pojęć w umyśle - Pojęcia niezorganizowane: brak kryterium organizacji - Pojęcia zorganizowane: kryterium obiektywne nienaturalne - Pojęcia zorganizowane: kryterium subiektywne naturalne - Pojęcia zorganizowane: kryterium obiektywne naturalne kot dom lis zwierzę stół pies las

Organizacja pojęć w umyśle - Pojęcia niezorganizowane: brak kryterium organizacji - Pojęcia zorganizowane: kryterium obiektywne nienaturalne - Pojęcia zorganizowane: kryterium subiektywne naturalne - Pojęcia zorganizowane: kryterium obiektywne naturalne kot dom lis zwierz ę stół pies las (słownik)

Organizacja pojęć w umyśle - Pojęcia niezorganizowane: brak kryterium organizacji - Pojęcia zorganizowane: kryterium obiektywne nienaturalne - Pojęcia zorganizowane: kryterium subiektywne naturalne - Pojęcia zorganizowane: kryterium obiektywne naturalne kot dom lis zwierz ę stół pies las drzew o (skojarzenia)

Mind map: Subiektywny naturalny system pojęć

Organizacja pojęć w umyśle - Pojęcia niezorganizowane: brak kryterium organizacji - Pojęcia zorganizowane: kryterium obiektywne nienaturalne - Pojęcia zorganizowane: kryterium subiektywne naturalne - Pojęcia zorganizowane: kryterium obiektywne naturalne kot lis zwierz ę pies

Myślenie systemowe Operacje na systemie pojęć: ● Znajdowanie relacji między pojęciami ● Dołączanie do systemu nowych pojęć ● Modyfikowanie struktury systemu

example of the system: forest animals reptilesinsectsmammals foxbear wolf snake lizard antbee level 1 level 2 level 3

example of the system: forest animals (extended vertically down - another level added) forest animals reptilesinsects mammals foxbear wolf snake lizard antbee gray bear brown bear level 1 level 2 level 3 level 4

example of the system: forest animals (extended horizontally - another item in the existing level) birds level 1 level 2 level 3 level 4 forest animals reptilesinsects mammals foxbear wolf snake lizard antbee

example of the system: forest animals (extended vertically up), now: animals birds sea animals animals level 0 level 1 level 2 level 3 level 4 forest animals reptilesinsects mammals foxbear wolf snake lizard antbee

system pojęć w umyśle człowieka jest wielowymiarowy... ale człowiek przyjmuje informację linearnie! Musimy o tym pamiętać przy planowaniu edukacji.

Zastosowanie podejścia systemowego w pedagogice = zachowanie zasady systemowości rozwoju człowieka: - w stawianiu celów i wymagań dla ucznia: główne cele: - przekazanie bazowego systemu pojęć - nauczenie operowania na tym systemie - w organizowaniu procesu edukacji (praca szkoły) - w układaniu treści kształcenia - w metodach przekazywania treści kształcenia

Etapy systematyzacji treści kształcenia 1. Ustalenie pojęć kluczowych 2. Zdefiniowanie pojęć kluczowych 3. Określenie relacji pomiędzy pojęciami kluczowymi 4. Opracowanie sposobu przedstawienia (prezentacji) struktury (odpowiednio do jej złożoności oraz do możliwości i preferencji poznawczych studentów) 5. Wprowadzenie usystematyzowanych treści do praktyki dydaktycznej.

Etapy przekazywania usystematyzowanych treści 1. Diagnoza posiadanej struktury systemu pojęć 2. Dobór parametrów przekazu do wyniki diagnozy 3. Przekazanie struktury treści wraz z pojęciami kluczowymi (głównymi) 4. Przekazanie zasadniczej treści 5. Aktywizowanie samodzielnego operowania na treści i wykorzystania jej w praktyce 6. Sprawdzenie stanu końcowego systemu pojęć

Testing/evaluation of system thinking Examples of tasks for pupils: Order given terms from most general to most detailed: (reptile, snake, animal, forest animal) What term is more general than "bird"? How can we distinct animals? (on what criteria?) One of given terms does not match. Which one? (bear, fox, mammal, wolf) or (bear, bird, fox, wolf) How can we name these animals - with one word? (fox, wolf, snake, eagle) Possible good answers: "animals", "wild animals", "carnivores"

THANK YOU FOR THE ATTENTION