Przedsiębiorczość akademicka w województwie lubelskim Synteza wyników badań „Analiza możliwości wdrożenia międzyuczelnianego programu inkubowania i rozwoju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Projekt „Poznański Rockefeller – promocja i rozwój przedsiębiorczości na terenie Miasta Poznania” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Logo ośrodka KSU Regionalny Punkt Konsultacyjny KSU.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
REGIONALNE CENTRUM TECHNOLOGII I WIEDZY „INTERIOR” W NOWEJ SOLI NOWA SÓL.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska Czy formalizm zdusza innowacyjność ? Jak skutecznie poruszać się w gąszczu przepisów aby uzyskać publiczne.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Spotkanie informacyjne pt. „Środa z Funduszami dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej”
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
I co dalej z TRIZ? KIELCE, 16 GRUDNIA 2013 r. Łukasz Syska – Koordynator Projektu „ Akademia TRIZ dla biznesu” Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Pomorski Broker Eksportowy
Warszawa/Lublin 3 kwietnia 2014
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami dla przedsiębiorstw na innowacje Toruń, r.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie
Czy staż zawodowy to klucz do kariery?
- efektywne wsparcie doradcze
Wielkopolski Regionalny
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ POŻYCZKOWY NA BADANIA I WDROŻENIA
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Międzynarodowy Rynek Pracy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO
Praktyczna nauka zawodu + Profesjonalne usługi doradcze
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami dla przedsiębiorstw na innowacje Toruń, r.
Sprawozdanie z postępu realizacji Programu Rewitalizacji Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego na lata
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu
Małopolski Festiwal Innowacji
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorczość akademicka w województwie lubelskim Synteza wyników badań „Analiza możliwości wdrożenia międzyuczelnianego programu inkubowania i rozwoju innowacyjnych firm w branżach inteligentnych specjalizacji województwa lubelskiego” dr Monika Jakubiak Lublin 3 kwietnia 2014 Panel branżowy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Cel ogólny badania uzyskanie kompleksowej wiedzy niezbędnej do stworzenia efektywnego systemu wsparcia przedsiębiorczości akademickiej w województwie lubelskim w kontekście inkubowania i rozwoju nowych firm w branżach inteligentnych specjalizacji regionu.

Cele szczegółowe badania obejmowały Określenie potencjału, potrzeb, szans i zagrożeń dla stworzenia i funkcjonowania efektywnego systemu wsparcia w kontekście rozwoju nowych firm w branżach inteligentnych specjalizacji regionu. Identyfikację najważniejszych potrzeb, szans i zagrożeń w zakresie przyszłego inkubowania akademickich przedsiębiorstw w branżach inteligentnych specjalizacji województwa lubelskiego. Analizę uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych rozwoju przedsiębiorczości akademickiej w województwie lubelskim.

Badania zrealizowano w dwóch etapach 1. Analiza desk research obejmowała: dokumenty strategiczne na poziomie krajowym i regionalnym, projekty Programów Operacyjnych Inteligentny Rozwój, Edukacja, Wiedza, Rozwój, Polska Wschodnia oraz Regionalny Program Operacyjny, Akty prawne odnoszące się do tematyki przedsiębiorczości akademickiej, Analizy ekonomiczne dotyczące poziomu rozwoju społeczno – ekonomicznego regionu i instytucji otoczenia biznesu Dokumenty regulujące prawa własności intelektualnej na lubelskich uczelniach i zasady funkcjonowania wewnątrz uczelnianych instytucji ds. komercjalizacji i przedsiębiorczości.

2. Badania terenowe były prowadzone: w środowisku akademickim (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Przyrodniczy, Politechnika Lubelska, Akademia Wychowania Fizycznego – Zamiejscowy Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej) wśród instytucji otoczenia biznesu w regionie, w tym: inkubatorów przedsiębiorczości, centrów transferu technologii, pozauczelnianych instytucji wsparcia przedsiębiorczości akademickiej w woj. lubelskiem, biur karier oraz inkubowanych firm.

Organizacja badań terenowych Badania terenowe zrealizowano za pomocą: metody ankiety z wykorzystaniem kwestionariusza przeprowadzonego wśród 442 osób pracujących lub studiujących na terenie województwa lubelskiego (w tym 390 studentów oraz 52 pracowników naukowych szkół wyższych); indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) wśród 24 respondentów – instytucji otoczenia biznesu (kadry kierowniczej i specjalistów)

Wyniki badań terenowych

Plany badanych odnośnie założenia firmy: studencinaukowcy

Perspektywa czasowa założenia firmy: studenci naukowcy

Analiza wyników badań w zależności od zamiennych charakteryzujących respondentów wykazała: W przypadku badanych studentów: Badani mężczyźni częściej niż kobiety deklarowali zamiar założenia firmy lub aktualne jej prowadzenie (odpowiedziało tak 55% mężczyzn i 39% kobiet). Także w perspektywie do 2 lat od realizacji badań mężczyźni okazali się bardziej zdecydowani na rozpoczęcie własnej działalności niż ich koleżanki (22% vs. 8%). Kobiety istotnie częściej odpowiadały „nie wiem” ma pytanie odnośnie założenia firmy (49% vs. 25%). Zarejestrowanie firmy w perspektywie czasowej do 2 lat częściej planowali pracujący studenci niż ich niepracujący koledzy (25% vs. 11%,).

Zaangażowanie pracowników nauki w we współpracę z podmiotami gospodarczymi 54% badanych zadeklarowała obecną lub wcześniejszą współpracę z biznesem

Badani studenci ocenili najwyżej następujące konsekwencje posiadania własnej firmy: zmusza do podejmowania ryzyka (91,54%); naraża na stres (90,77%); daje możliwość rozwijania własnych umiejętności i zdolności (88,97); daje zadowolenie i satysfakcję (88,21%); pozwala zarobić więcej pieniędzy (86,41%).

Badani naukowcy ocenili najwyżej następujące konsekwencje posiadania własnej firmy: znacznie ogranicza wolny czas (90,38%); zmusza do podejmowania ryzyka (90,34%); daje możliwość rozwijania własnych umiejętności i zdolności (88,46%).

Konsekwencje prowadzenia działalności, dla których zaobserwowano istotne różnice: Studenci ocenili istotnie wyżej niż naukowcy: pozwala zarobić więcej pieniędzy (86,41% vs. 80,77%); zapewnia prestiż (74,10% vs. 55,77%). Naukowcy ocenili istotnie wyżej niż studenci: znacznie ogranicza wolny czas (77,69% vs. 90,38%).

Badani studenci częściej niż naukowcy oceniali wysoko możliwość pojawienia się trudności takich, jak: ogólny brak wiedzy dotyczącej prowadzenia własnej firmy (51,54% vs. 28,85%); trudność z uzyskaniem praw własności do własnych rozwiązań (44,10% vs. 26,92%); brak pieniędzy na rozpoczęcie działalności gospodarczej (78,21% vs. 34,62%); wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej (77,69% vs. 42,31%); zła sytuacja ekonomiczna w Polsce (70,00% vs. 42,31%); brak odbiorców na oferowane produkty/usługi/rozwiązania (43,33% vs. 19,23%).

Potrzeby respondentów odnośnie oczekiwanych formy wsparcia

Rozwijanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu przedsiębiorczości

Wyszczególnienie Studenci (%)Naukowcy (%) Ośrodki szkoleniowo- doradcze Słyszałam/em7296 Korzystałam/em1019 Centra transferu technologii Słyszałam/em3285 Korzystałam/em34 Inkubatory przedsiębiorczości Słyszałam/em7188 Korzystałam/em40 Akademickie inkubatory przedsiębiorczości Słyszałam/em5985 Korzystałam/em54 Fundusze pożyczkowe Słyszałam/em6169 Korzystałam/em22 Fundusze poręczeń kredytowych Słyszałam/em4763 Korzystałam/em20 Fundusze kapitału zalążkowego Słyszałam/em2650 Korzystałam/em30

Wyszczególnienie Studenci (%)Naukowcy (%) Biura Karier Słyszałam/em7594 Korzystałam/em1613 Parki technologiczne Słyszałam/em4888 Korzystałam/em410 PARP * Słyszałam/em4985 Korzystałam/em217 Aniołowie biznesu Słyszałam/em3875 Korzystałam/em30 Izby i stowarzyszenia gospodarcze * Słyszałam/em5590 Korzystałam/em313

Sugestie respondentów IDI co do zakresu wsparcia rozwoju PA w regionie Konsekwentne ukierunkowanie inkubowania w regionie – wspieranie innowacyjnych pomysłów, nie drobnych usług. Potrzeba stworzenia na poziomie szkół wyższych zmian (rozwiązań) w zakresie komercjalizacji, współpracy z biznesem, wspierania przedsiębiorczości akademickiej. Stworzenie systemu żywego przepływu informacji z biznesu do uczelni i w kierunku odwrotnym. Stworzenie spójnego międzyuczelnianego sytemu wspierającego rozwój przedsiębiorczości akademickiej w regionie z liderem niezależnym od żadnej z uczelni.

Sugestie respondentów IDI co do zakresu wsparcia rozwoju PA w regionie Opracowanie kompleksowej „Ścieżki wsparcia dla innowacyjnych start-up i rozwijających się innowacyjnych podmiotów” – uwzględniającej dobór optymalnych usług miękkich o źródeł finansowania w powiązaniu z etapem rozwoju i potrzebami przedsiębiorstwa. Stworzenie systemu finansowania zewnętrznego oraz zabezpieczenie kapitału inwestycyjnego na rozpoczynanie innowacyjnych przedsięwzięć. Stworzenie i funkcjonowanie platformy współpracy/miejsca/kontaktu dla IOB? Promocja usług wsparcia oferowanego przez IOB wśród przedsiębiorców, studentów, naukowców. Te dwa punkty są o tym samym trzeba by je połączyć

Dziękuję Państwu za uwagę