Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

BEZPIECZEŃSTWO – JESTEŚMY NA TAK !
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Jak motywować dziecko do nauki?
realizacja VIII punktu
Uzależnienia a rozwój dziecka
CHARAKTERYSTYKA OSOBY WSPÓŁUZALEŻNIONEJ
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
CZAS WOLNY DZIECKA.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
warsztaty dla rodziców
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
STOP – przemocy i agresji
Zadawanie pytań.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Idea oceniania kształtującego
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Prawa dziecka.
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Problemy współczesnej młodzieży
Motywowanie do nauki – rola rodzica
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Szkoła bez przemocy.
To nabyta potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji. W praktyce określenie to ma kilka znaczeń. W języku potocznym termin.
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Metoda sześciu kapeluszy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Istnieją dwie drogi przebiegu kryzysu I. Kryzys niezależności. II. Kryzys zależności

Kryzys niezależności, jego przejawy - Złośliwość. - Upór. - Negatywizm. - Samowola, robię co chcę. - Umniejszanie wartości i poniżanie dorosłych. - Negatywny stosunek do wymagań zewnętrznych wcześniej realizowanych bezproblemowo. - Protest w formie ostrych przejawów buntu. - Zazdrość o stan posiadania. To burzliwy bieg do przodu, wyjście poza granice starych norm, reguł postępowania; „Już nie jestem dzieckiem”.

Kryzys zależności i jego przejawy -Nadmierne posłuszeństwo, -Zależność od starszych i silniejszych, -Regres zachowania, powrót do wcześniejszych, starszych zainteresowań, smaków, oraz form zachowania, -To powrót, droga do tyłu, do tej pozycji, do tego systemu relacji, które gwarantowały osiąganie sukcesu, wiarę we własne siły, poczucie bezpieczeństwa. „Jestem dzieckiem i chcę nim pozostać”.

Z czym muszą radzić sobie rodzice? To cała góra problemów. To najtrudniejsze lata, one mogą zmienić scenariusz relacji w rodzinie.

Aby uczyć, należy zmienić styl komunikacji Oto jakie prawidłowości należy uwzględnić: -Niezbędna jest akceptacja przy ocenianiu dowolnego zachowania dziecka. -Nie koncentrować swojej i dziecka uwagi na negatywnych momentach (to nie znaczy przymknąć oczy na negatywne postępki dziecka). -Dziecku bezwzględnie jest potrzebne: kontakty z dorosłymi oraz ich akceptacja.

Nieadekwatne zachowanie może być skierowane do rodziców i nauczycieli (w różnej mierze) W tym celu aby przyciągnąć ich uwagę (w postaci krzyku, picia alkoholu, palenia papierosów, narkotyków). To prowokacja, i dlatego należy pamiętać, że akceptacja rodziców i otoczenia kolegów, nauczycieli jest najważniejsza.

Jeżeli dziecko Mówi o szkole w domu: znaczy, że chce się tym co się tam dzieje z rodzicami podzielić. I w związku z tym, nie należy przyjmować założenia negatywnego zachowania dziecka w szkole, tylko jego winy. Lepiej rozmawiać o tym jakiej szkoły chce dziecko. Jeżeli kary nie da się uniknąć, to nie wolno stosować przemocy. Lepiej pozbawiać dziecko przywilejów. Ale: Uwaga: to nie odnosi się do jedzenia!!! ( Oglądanie TV, komputer, unikać finansowego nagradzania- to rodzi moralną patologię-szukanie własnej wygody) Dziecko powinno wiedzieć, dlaczego pozbawiane jest przywilejów, bezwzględnie należy poznać punkt widzenia dziecka.

Czego nie mogą tworzyć wychowujący (rodzice). Bezwzględnie nie należy tworzyć sytuacji zagrożenia w stosunku do dziecka ani stosować gróźb. Od rodziców dziecko potrzebuje wsparcia, bo inaczej będzie szukać go poza domem i w uzależniających środkach. Naigrywanie się z dziecka i groźby są niedopuszczalne, lepiej przekonywać do dobrego, jedynego sposobu działania (bo czasami trudno dzieciom dokonywać racjonalnego wyboru-niemniej racjonalizacja wyborów jest także niezbędna).

Jak stawiać wymagania? Rozmawiać i oczekiwać odpowiedzi, że pozytywne zachowanie (co to jest?) prowadzi do pozytywnych następstw, a to jest wygodne dla obydwu stron. Można też podać przykłady takiego zachowania, które jest do przyjęcia przez dziecko i dorosłych. Razem z dzieckiem tworzyć system nieakceptowalnego zachowania i podnosić poprzeczkę temu zachowaniu. Zauważać i pozytywnie odnosić się na każdym etapie pozytywnej zmiany zachowania.

Co jest dla dziecka niebezpieczne. Niebezpieczne dla dziecka jest stosowanie standardów, etykietowanie, negatywnych stereotypów - bo to zabija prawo do RÓŻNORODNOŚCI, sprzyja powstawaniu negatywnej samooceny.

Dziecku należy się bezwzględnie Szacunek, pamiętając o tym, że ono DOPIERO przyswaja sobie wartości i normy, poprzez naśladowanie ważnych dla niego dorosłych. Jeżeli dziecko nie ma ścisłej więzi z rodzicami, to będzie mieć mało możliwości, i ochoty ich naśladować i przyswajać ich formy zachowania. Przy braku takich wewnętrznych wskaźników ( a kontroli wartościami), dziecięca agresja będzie się przejawiać od razu, wprost w relacjach socjalnych.