Dr Małgorzata Pasławska Pedagogika czasu wolnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Potencjał produktu turystycznego
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Potrzeby i motywacje wyjazdów turystycznych
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa turystycznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
„Wychowanie patriotyczne poprzez krajoznawstwo i turystykę szkolną”
O aktywności dorosłych i seniorów
PODSTAWY TURYSTYKI DEFINICJA TURYSTYKI
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Edukacja a różnica kulturowa.
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Czy ksm-owicz to wolontariusz i w jaki sposób?
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Rodzaje turystyki na świecie
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Przyjazne formy turystyki
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO Iwona Barć, Ewelina Turoń
Przygotowała: Iuliia Posternak 6LTD(45486)
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
wyjazdów turystycznych
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Usługi turystyczno-rekreacyjne świadczone w agroturystyce
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
TRZYMAJ FORMĘ.
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Turystuka Weekendowa.
Turystyka krajoznawcza
Turystyka Etniczna.
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Produkt uzdrowiskowy.
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
Turystyka zrównowa ż ona. Turystyka- zjawisko przestrzennej ruchliwości ludzi, które związane jest z dobrowolną zmianą miejsca pobytu, środowiska i rytmu.
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Podstawy aktywności ruchowej
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Turystyka zrównoważona
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Wychowanie ekologiczne
Pedagogika czasu wolnego
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
PROJEKT EDUKACYJNY „Żyj zdrowo”. ZDROWO ” „ŻYJ ZDROWO” CELE PROJEKTU Edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
TURYSTYKA Świat jest książką i ci, którzy nie podróżują, czytają tylko jedną stronę~Św.Augustyn.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Turystyka zrównoważona
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

dr Małgorzata Pasławska Pedagogika czasu wolnego

Wykorzystana i zalecana literatura: 1.Pięta J. (2004) Pedagogika czasu wolnego. DrukTur. 2.Winiarski R. (2012) Rekreacja i czas wolny. Łośgraf. 3.Winiarski R., Zdebski J. (2008) Psychologia turystyki. Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

r. Turystyka jako wartościowa forma zagospodarowania czasu wolnego. Walory wychowawcze.

Współczesne formy zagospodarowania czasu wolnego (deklarowane, wyznawane i podejmowane przez społeczeństwo):  Wykorzystanie środków masowego przekazu  Turystyka  Aktywność fizyczna 4 Wprowadzenie

Przez wieki stanowiła przywilej zamożnych klas społecznych Druga połowa XIX wieku – zalążki „masowego” ruchu turystycznego 1841 r. – pierwsze biuro podróży (Anglia), założyciel Thomas Cook 1857 r. – pierwsze stowarzyszenie o charakterze turystycznym Alpine Club (Anglia) 1873 r. – powołanie Galicyjskiego Towarzystwa Tatrzańskiego (od 1920 r. Polskie Towarzystwo Tatrzańskie PTT) (Zakopane) 1906 r. – powołanie Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego PTK (Warszawa) 1950 r. – połączenie PTT i PTK = PTTK Wiek XX  wyraźne ożywienie ruchu turystycznego 5 Turystyka

Funkcje turystyki:  Zdrowotna  Wypoczynkowa  Kulturalna  Poznawcza  Wychowawcza  Ekonomiczna 6 Turystyka

Turystyka wypoczynkowa Forma najbardziej rozpowszechniona, często o charakterze rodzinnym, w miejscach posiadających bogate walory wypoczynkowe i krajoznawcze. Nie wymaga specjalnego przygotowania. Głównym celem jest wypoczynek bierny i/lub czynny. Walory wychowawcze:  Wychowanie do higienicznego i pełnowartościowego wypoczynku  Socjalizacja do życia w rodzinie oraz do obcowania z innymi ludźmi poza codziennym otoczeniem Turystyka wypoczynkowa Forma najbardziej rozpowszechniona, często o charakterze rodzinnym, w miejscach posiadających bogate walory wypoczynkowe i krajoznawcze. Nie wymaga specjalnego przygotowania. Głównym celem jest wypoczynek bierny i/lub czynny. Walory wychowawcze:  Wychowanie do higienicznego i pełnowartościowego wypoczynku  Socjalizacja do życia w rodzinie oraz do obcowania z innymi ludźmi poza codziennym otoczeniem 7 Wychowawcze walory wybranych form turystyki

Turystyka poznawcza Celem nadrzędnym jest poznanie wartości przyrodniczych i kulturowych odwiedzanego środowiska. Turysta nastawiony jest na pomnażanie wiedzy krajoznawczej.  Rozwijanie wiedzy o świecie  Wychowanie do funkcjonowania w przyrodniczo i kulturowo odmiennym środowisku  Nauka szacunku dla innych kultur i nacji  Pomnażanie wiedzy  Rozwijanie zdolności poznawczych Turystyka poznawcza Celem nadrzędnym jest poznanie wartości przyrodniczych i kulturowych odwiedzanego środowiska. Turysta nastawiony jest na pomnażanie wiedzy krajoznawczej.  Rozwijanie wiedzy o świecie  Wychowanie do funkcjonowania w przyrodniczo i kulturowo odmiennym środowisku  Nauka szacunku dla innych kultur i nacji  Pomnażanie wiedzy  Rozwijanie zdolności poznawczych 8 Wychowawcze walory wybranych form turystyki

Turystyka kwalifikowana Forma bardzo wymagająca, zarówno pod względem kondycyjnym, jak i merytorycznym. Turysta musi legitymować się określonymi umiejętnościami technicznymi i znajomością sprzętu (turystyka żeglarska, narciarska, rowerowa, piesza, speleologiczna itd.)  Nabywanie wszechstronnych umiejętności i hartu  Kształtowanie charakteru, silnej woli i konsekwencji  Nauka współpracy w grupie  Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie, innych ludzi oraz środowisko przyrodnicze Turystyka kwalifikowana Forma bardzo wymagająca, zarówno pod względem kondycyjnym, jak i merytorycznym. Turysta musi legitymować się określonymi umiejętnościami technicznymi i znajomością sprzętu (turystyka żeglarska, narciarska, rowerowa, piesza, speleologiczna itd.)  Nabywanie wszechstronnych umiejętności i hartu  Kształtowanie charakteru, silnej woli i konsekwencji  Nauka współpracy w grupie  Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie, innych ludzi oraz środowisko przyrodnicze 9 Wychowawcze walory wybranych form turystyki

Turystyka zdrowotna Celem nadrzędnym jest regeneracja ustroju (fizyczna i psychiczna) – ukierunkowana jest na wspieranie i pomnażanie zdrowia lub leczenie nabytych schorzeń. Walory:  Edukacja zdrowotna: wychowanie do higienicznego trybu życia, wykształcanie potrzeb dbałości o kondycję psychofizyczną  Nauka organizacji treningu zdrowotnego oraz nabywanie prawidłowych nawyków żywieniowych Turystyka zdrowotna Celem nadrzędnym jest regeneracja ustroju (fizyczna i psychiczna) – ukierunkowana jest na wspieranie i pomnażanie zdrowia lub leczenie nabytych schorzeń. Walory:  Edukacja zdrowotna: wychowanie do higienicznego trybu życia, wykształcanie potrzeb dbałości o kondycję psychofizyczną  Nauka organizacji treningu zdrowotnego oraz nabywanie prawidłowych nawyków żywieniowych 10 Wychowawcze walory wybranych form turystyki

Turystyka etniczna Celem wyjazdu może być miejsce zamieszkania przodków, miejsce urodzenia (pochodzenia), jak również groby krewnych znajdujące się poza miejscem stałego pobytu turysty.  Nauka szacunku dla historii rodowej i przodków  Pomnażanie wiedzy historycznej oraz krajoznawczej  Kształtowanie poczucia solidarności z krewnymi  Socjalizacja do życia zgodnie z wartościami rodziny Turystyka etniczna Celem wyjazdu może być miejsce zamieszkania przodków, miejsce urodzenia (pochodzenia), jak również groby krewnych znajdujące się poza miejscem stałego pobytu turysty.  Nauka szacunku dla historii rodowej i przodków  Pomnażanie wiedzy historycznej oraz krajoznawczej  Kształtowanie poczucia solidarności z krewnymi  Socjalizacja do życia zgodnie z wartościami rodziny 11 Wychowawcze walory wybranych form turystyki

Turystyka zrównoważona Jest to tzw. soft tourism, turystyka świadoma, dojrzała, zrównoważona. Polega na podróżowaniu w ścisłym kontakcie oraz harmonii z przyrodą i kulturą odwiedzanych terenów. Jest przeciwieństwem turystyki masowej. Wymaga przygotowania oraz wysiłku intelektualnego, jak również fizycznego.  Silne walory edukacyjne – zdobywanie wiedzy krajoznawczej w najczystszej postaci  Nauka szacunku dla autochtonów (ludności terenów odwiedzanych) i przyrody Turystyka zrównoważona Jest to tzw. soft tourism, turystyka świadoma, dojrzała, zrównoważona. Polega na podróżowaniu w ścisłym kontakcie oraz harmonii z przyrodą i kulturą odwiedzanych terenów. Jest przeciwieństwem turystyki masowej. Wymaga przygotowania oraz wysiłku intelektualnego, jak również fizycznego.  Silne walory edukacyjne – zdobywanie wiedzy krajoznawczej w najczystszej postaci  Nauka szacunku dla autochtonów (ludności terenów odwiedzanych) i przyrody 12 Wychowawcze walory wybranych form turystyki

Turystyka ekologiczna Odbywa się zazwyczaj w małych grupach, na terenach o bogatych walorach przyrodniczych. Jej celem jest gruntowne poznanie przyrody przy możliwie minimalnej ingerencji w środowisko naturalne.  Kształtowanie świadomości ekologicznej  Pomnażanie wiedzy krajoznawczej  Wychowanie w poszanowaniu dla innych organizmów żywych Turystyka ekologiczna Odbywa się zazwyczaj w małych grupach, na terenach o bogatych walorach przyrodniczych. Jej celem jest gruntowne poznanie przyrody przy możliwie minimalnej ingerencji w środowisko naturalne.  Kształtowanie świadomości ekologicznej  Pomnażanie wiedzy krajoznawczej  Wychowanie w poszanowaniu dla innych organizmów żywych 13 Wychowawcze walory wybranych form turystyki

Turystyka pątnicza To wyjazdy pielgrzymkowe do miejsc kultu religijnego, indywidualne lub w grupie. W Polsce między innymi do miejsc takich, jak: Jasna Góra, Licheń, Niepokalanów.  Kształtowanie świadomości religijnej  Wychowanie w wartościach i w duchu wiary  Pomnażanie wiedzy krajoznawczej Turystyka pątnicza To wyjazdy pielgrzymkowe do miejsc kultu religijnego, indywidualne lub w grupie. W Polsce między innymi do miejsc takich, jak: Jasna Góra, Licheń, Niepokalanów.  Kształtowanie świadomości religijnej  Wychowanie w wartościach i w duchu wiary  Pomnażanie wiedzy krajoznawczej 14 Wychowawcze walory wybranych form turystyki

15 Forma turystykiWymagania wobec turystówCel uczestnictwa Wypoczynkowa- Regeneracja sił psychofizycznych Poznawcza Sprawność fizyczna, potrzeby intelektualne Poznawczy, wypoczynkowy Kwalifikowana Wysoki poziom sprawności fizycznej, przygotowanie techniczne, teoretyczne, posiadanie odpowiedniego sprzętu Zaspokojenie potrzeby ruchu, wysoka sprawność fizyczna, sprawdzian własnych możliwości Zdrowotna- Regeneracja sił psychofizycznych, leczenie Etniczna-Powrót „do korzeni” Alternatywna Przygotowanie merytoryczne i kondycyjne Poznanie kultury odwiedzanych terenów EkologicznaPrzygotowanie teoretyczneZgłębianie tajemnic przyrody Pątnicza- Odwiedzenie miejsca kultu religijnego

16 Dziękuję za uwagę