1 Warszawa, 16 lutego 2012 r. Rekomendacja interoperacyjności dla systemu P1 Postęp prac i wnioski z konsultacji definiowania struktur komunikatów dla.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INTEROPERACYJNOŚĆ STANDARYZACJA
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Analiza ryzyka projektu
Platformy na żądanie (ASP) element wdrożenia rozwiązania e-learning
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Krzysztof Nyczaj Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Analiza i ocena procesów wdrożeniowych systemów klasy MRP/ERP w firmie
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.

Zarządzanie dokumentacją medyczną w modelu zdecentralizowanym
Metodyki zarządzania projektami
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Informacje o Projekcie P1
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
KONFERENCJA NAUKOWA INTEROPERACYJNOSC I EFEKTYWNOSC PROJEKTÓW e-ZDROWIE z udziałem przedstawicieli projektów regionalnych e-Zdrowie Projekt P1- stan.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
2014 Rejestr Usług Rozwojowych - aktualny stan prac Warszawa, r. Rafał Kamiński.
Zadania Architekta Zespół Architekta.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Hurtownia danych dla PSZ – realizacja CeSAR
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
1 Rola usługodawców i usługobiorców w obiegu informacji w obrębie systemu P1 Piotr Walesiak, Paulina Albin Infovide-Matrix S.A. Doradca w projekcie budowy.
Uruchomienie systemu kdpw_otc - rozwiązania techniczne 20 września 2012 r.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
LEŚNE CENTRUM INFORMACJI - PLATFORMA INFORMACYJNA MONITORINGU ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Informatyzacja sektora ochrony zdrowia
Ankieta jednostki za lata
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

1 Warszawa, 16 lutego 2012 r. Rekomendacja interoperacyjności dla systemu P1 Postęp prac i wnioski z konsultacji definiowania struktur komunikatów dla statystyki publicznej w ochronie zdrowia Oprac. Infovide-Matrix, Doradca w projekcie budowy Platformy P1 Zespół: Piotr Szabelak, Michał Kołak, Paulina Albin, Andrzej Kacperski

2 Cele warsztatu Podsumowanie dotychczasowych wyników prac dla interoperacyjności P1 (zakres, założenia, metody, rezultaty) Podsumowanie konsultacji prototypu komunikatów z producentami IT Przedstawienie rekomendowanych działań w Projekcie P1 Dyskusja i pozyskanie opinii

3 Agenda prezentacji 1.Skrócony opis przebiegu prac 2.Przegląd zagadnień z konsultacji 3.Metoda pracy nad standardami 4.Interoperacyjność organizacyjna 5.Interoperacyjność prawna 6.Interoperacyjność semantyczna 7.Interoperacyjność techniczna

4 Skrócony opis przebiegu prac Opracowanie rekomendacji interoperacyjności w okresie od sierpnia do grudnia 2011 roku – w ramach prac doradczych dla CSIOZ, umowa 47/CSIOZ/2011 Przedstawienie rekomendacji interoperacyjności na warsztatach 8 grudnia – upublicznienie rezultatów prac i pierwsze dyskusje nad inicjalnym standardem interoperacyjności P1 Konsultacje rekomendacji interoperacyjności z przedstawicielami krajowych producentów i dostawców systemów w branży ochrony zdrowia - przeprowadzone w terminach 26, 30 stycznia oraz 2 lutego 2012 ; Uczestnicy (firmy w kolejności alfabetycznej): Asseco Poland S.A., COMPU Group Medical Polska, Cotis EU, ESAPROJEKT, IBM, SAS Institute,Textus Virtualis

5 Przegląd zagadnień z konsultacji Konsultacje rekomendacji interoperacyjności P1 z producentami i dostawcami IT

6 Zagadnienia z konsultacji - tematy Zagadnienie podejmowane przez dostawców IT w obszarach tematycznych: –Kwestie organizacyjne: organizacja konsultacji, interoperacyjność operacyjna, prace w Projekcie P1 –Kwestie semantyczne: słowniki, reguły, interpretacja i klasyfikacja stosowana w praktyce –Kwestie techniczne: standardy przesyłu danych, interfejsy, środowiska, architektura systemów

7 Zagadnienia z konsultacji – organizacyjne (1) –Zdefiniowanie zasad organizacji procesu wypracowywania standardów interoperacyjności, zainicjowania i utrzymania rejestru problemów –Konieczność poprawy współpracy jednostek administracji publicznej i różnych instytucji - interoperacyjność organizacyjna i prawna –Stosowanie obecnie dyskusyjnej metody tworzenia elektronicznej dokumentacji medycznej przez skanowanie istniejących dokumentów do PDF – dodawanie tagów z oznaczeniem zawartości –Pilna potrzeba opracowania wielu jednolitych, utrzymywanych centralnie standardów kodowania i rejestrów

8 Zagadnienia z konsultacji – organizacyjne (2) –Potrzeba uwzględnienia w harmonogramie prac P1 dużej bezwładności otoczenia Projektu wobec planowanych zmian –Duża zmienność, często niejednoznaczność i sprzeczność legislacji –Anachroniczne podejście wielu instytucji w dobie elektronizacji –Kluczowe czynniki sukcesu: metoda opracowania – procesy, przypadki użycia, zakresy danych, formaty komunikatów, źródła metadanych, pojedyncze repozytoria reguł logiki biznesowej maksymalne wykorzystanie stosowanych standardów, ujednolicanie puli rozwiązań, ujednolicanie słowników, czytelny proces publikacji zmian standardów

9 Zagadnienia z konsultacji – organizacyjne (3) –Konieczność uwzględnienia realiów utrzymania systemów zewnętrznych - różne poziomy gotowości do współpracy, możliwości rozbudowy, zdolność do zmian, licencjonowanie itp. –Potrzeba popularyzacji, propagowania, narzucania standardów dla określonych użytkowników końcowych systemu P1 –Główna część standardów będzie powstawać w ramach prac Wykonawców i będzie konsultowana poprzez Grupy Doradcze w ramach struktur organizacyjnych projektu P1

10 Zagadnienia z konsultacji – semantyczne –Różnorodność w sposobach obsługi pacjentów - terminologia, sposoby oznaczeń –Rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym a opisem formalnym np. zasadami księgowania kosztów –Brak pojedynczego lekospisu, obecnie dostępne dwa rozwiązania komercyjne (BAZYL, BLOZ) –Słownik ICD-10 - trudności w integracji, brak ujednoliconej polskiej wersji (planowane są już zmiany do wersji, która zostanie dopiero opublikowana) –Kluczowy i rodzący największe wyzwania obszar standaryzacji – elektroniczna dokumentacja pacjenta –Możliwość wykorzystania doświadczeń zagranicznych

11 Zagadnienia z konsultacji – techniczne (1) –Znaczna dywersyfikacja interfejsów systemów w części szarej –Struktura komunikatu systemu P1 powinna być na tyle elastyczna, żeby umożliwić stosowanie przez system zewnętrzny własnych rozszerzeń struktury komunikatu, zarazem: nie powodujących niezgodności z formatem komunikatu wymaganym przez P1 dodane rozszerzenia struktury powinny być możliwe do pominięcia przez system odbierający go (system P1 lub inny)

12 Zagadnienia z konsultacji – techniczne (2) –Unikanie integracji poprzez bezpośredni dostęp do baz danych systemów –Oddzielenie warstwy przygotowania danych do transmisji (zakresy) od samego transportu danych (formaty) –Zbyt duża swoboda interpretacji ogólnie obowiązujących standardów – HL7 (w obu wersjach) i innych – obecnie istnieją duże niejednoznaczności, brak przejrzystości –Potrzeba obsługi sytuacji awaryjnych, potwierdzeń komunikacji, potwierdzeń transakcji – na różnych poziomach –Walidacja na pewnym poziomie ogólności – system odbierający powinien unikać wykonywania pracy na rzecz systemu nadawcy

13 Zagadnienia z konsultacji – techniczne (3) –Format XML: zalety: uniwersalny, powszechny, łatwy w rozbudowie, czytelny wady: nadmiarowy, rozbudowan y –Stosowanie podpisu elektronicznego : podpis kwalifikowany, podpis niekwalifikowany, ew. inne dylemat – co właściwie jest podpisywane: dane w komunikacie, jego reprezentacja z GUI, jedno i drugie? –Potrzeba uwzględnienia ryzyka uzależnienia technologicznego w przypadku wyboru określonego standardu technologicznego np. mechanizmy kolejkowania komunikatów wybranej firmy

14 Metoda pracy nad standardami Proponowana metoda pracy nad rekomendacją interoperacyjności P1

15 Interoperacyjność – uzasadnienie podejścia Sama definicja pojęcia interoperacyjności nie wystarcza dla określenia zakresu prac z nią związanych Zdefiniowanie zakresu biznesowego określa dokładny zakres prac do obsługi potrzeb merytorycznych interesariuszy systemu P1 w zakresie wymiany informacji między P1 a innymi systemami informatycznymi Zależności logiczne poszczególnych produktów oraz powiązanie wszystkich składników rekomendacji pozwalają na prześledzenie funkcjonalności i adekwatności wybranych składników

16 Metoda prac - główne kroki ProcesyKroki Przypadki interoperacyjn. Aktorzy, daneModeleTestyKonsultacje Identyfikacja procesów Identyfikacja kroków w procesach Identyfikacja przypadków interoperacyjności Identyfikacja zakresów danych Modelowanie komunikatów Implementacja, walidacja Konsultacja standardu

17 Metoda - komentarze Potrzebny pojedynczy model odniesienia  Architektura Biznesowa P1 Zakres tematyczny rekomendacji interoperacyjności – wynikający z wymagań względem przepływu informacji dla funkcji wspieranych przez P1 Dla każdego obszaru tematycznego – identyfikowane szczegółowe przypadki użycia: aktorzy, zakresy wymienianych danych, schematy czasowe, zdarzenia inicjujące

18 Interoperacyjność organizacyjna

19 Założenia, ograniczenia, obserwacje Różnorodność grup i liczebność interesariuszy P1 Przenikanie się wpływów – wymagań – oczekiwań różnych grup: –MZ/CSIOZ a pozostałe jednostki administracji publicznej –struktury projektowe P1 –umowy Wykonawców poszczególnych części P1 –wypracowanie standardów interoperacyjności –komunikacja do interesariuszy P1 –potrzeby/oczekiwania użytkowników P1 –siły na rynku branżowym (ochrony zdrowia) –interoperacyjność jednostek administracji publicznej –dostęp do danych analitycznych - raporty zarządcze, statystyczne, naukowe

20 Działania do podjęcia (1) 1.Aktywizacja kluczowych grup uczestników i przypisanie im określonych ról 2.Zatwierdzenie zasad ich współpracy – mających na celu wyznaczenie optymalnej ścieżki realizacji i wypracowania elementów interoperacyjności (wyważone zaspokojenie wymagań tych grup i implementacja rozwiązań w systemie P1) 3.Wykorzystanie najlepszych praktyk z zakresu zarządzania projektami oraz doświadczeń z prac nad interoperacyjnością, przy jednoczesnym dostosowaniu tych zaleceń do realiów projektowych P1

21 Działania do podjęcia (2) Określenie zasad wsparcia przez CSIOZ wypracowania standardów z różnymi interesariuszami P1 dla następujących kroków: W trakcie są konsultacje założeń i propozycji standardów wsadowych Zamawiającego przekazywanych później Wykonawcom Prace projektowe Wykonawców mogą powodować zapotrzebowanie na konsultację kolejnych elementów standardów interoperacyjności

22 Kluczowe grupy CSIOZ – instytucja wspierająca wypracowywanie standardów i nadzorująca Projekt P1 Wykonawcy P1 – Integrator i Wykonawca cz. 1 oraz Wykonawcy cz. 2, 3 i 4, w przyszłości dodatkowo Dostawca Infrastruktury Użytkownicy P1 – zunifikowana na potrzeby reprezentacji w procesie wypracowywania standardów grupa różnych użytkowników obejmująca: usługodawców, usługobiorców, producentów i dostawców systemów, projekty regionalne, instytucje i zrzeszenia Jednostki administracji publicznej i samorządowej – np. jako zewnętrzne podmioty stanowiące prawo, wymieniające dane referencyjne z P1, ustanawiające zewnętrzne standardy interoperacyjności Płatnicy – właściciele i zarządcy w procesach ochrony zdrowia związanych z płatnościami (w szczególności NFZ)

23 Zadania – struktury projektowe Określenie zadań struktur projektowych (Grupa Doradcza Użytkownika, Biuro Wsparcia Specjalistycznego) odpowiedzialnych w Projekcie P1 za: Potwierdzanie wymagań biznesowych - zidentyfikowanych przez Wykonawców Wsparcie w wypracowywaniu standardów i założeń - udostępnianych Wykonawcom i interesariuszom P1 Konsultowanie odbiorów produktów - przekazywanych przez Wykonawców do akceptacji Zamawiającego Zarządzanie odstępstwami od standardów architektonicznych

24 Kluczowe założenia Uzupełniające rekomendacje natury organizacyjnej: Realizacja wypracowywania standardów interoperacyjności na bazie otwartych warsztatów oraz narzędzi elektronicznej komunikacji (np. dedykowany portal internetowy, forum dyskusyjne) Unikanie nadmiernej formalizacji prac nad standardami interoperacyjności – określane powinny być zasady, ale nie procesy, procedury, definiowane dodatkowe ciała organizacyjne i występujące w nich role Ewentualne usprawnienia, uszczegółowienia – będą wprowadzane po zebraniu doświadczeń i sprawdzeniu pierwszej wersji zasad

25 Szkicowy przydział odpowiedzialności (1) Rola (ciało, funkcja)Zadania w utrzymaniu standardów interoperacyjności Forum wypracowania standardów interoperacyjności  Praca nad wypracowaniem propozycji standardów interoperacyjności zdalnie i w postaci spotkań w formule otwartego forum interesariuszy P1 Grupa Doradcza Użytkownika  Formalne konsultowanie standardów oraz założeń i ustaleń Projektu P1 z przedstawicielami użytkowników P1

26 Szkicowy przydział odpowiedzialności (2) Rola (ciało, funkcja)Zadania w utrzymaniu standardów interoperacyjności Biuro Projektu (z wewnętrznym wsparciem)  Organizacja spotkań warsztatowych w ustalonych lokalizacjach  Wsparcie utrzymywania standardów interoperacyjności (obok innych standardów architektonicznych)  Konsultacje architektoniczne założeń i projektów opracowanych przez Wykonawców P1  Przygotowanie wsadu informacyjnego związanego z publikowaniem standardów i konsultacjami

27 Interoperacyjność prawna

28 Zagadnienia prawne W pierwszych stadiach realizacji Projektu P1 dominować będą standardy de facto, nie ustanawiane jeszcze na mocy aktów wykonawczych W dalszych etapach standardy te mogą być regulowane prawnie, część z nich potencjalnie ustanowi nowe standardy krajowe interoperacyjności W późniejszych etapach zarządzać trzeba będzie zgodnością wsteczną rozwiązań (w tym kontrola vacatio legis dla rozwiązań prawnych) Stosowanie podpisu kwalifikowanego bądź innego w komunikatach Określenie statusu potwierdzenia otrzymania komunikatu jako Urzędowego Potwierdzenia Odbioru

29 Interoperacyjność semantyczna

30 Zagadnienia semantyczne (1) Obecna rekomendacja w zakresie statystyki publicznej w ochronie zdrowia Semantyka w P1 – w obszarach: –Model przesyłu danych –Model gromadzenia i przetwarzania danych –Algorytmy translacji / konwersji –Algorytmy walidacji, słowniki Jednolite rozumienie przesyłanych danych między P1 i innymi systemami

31 Zagadnienia semantyczne (2) Środki osiągnięcia celu: –Centralizacja i standaryzacja metadanych biznesowych –Powszechny dostęp systemów do metadanych biznesowych –Uzgadnianie struktur komunikatów w poszczególnych segmentach – konsultacje –Wykorzystywanie istniejących słowników –Identyfikacja wspólnych części komunikatów –Wskazanie właścicieli biznesowych metadanych

32 Zagadnienia semantyczne - subdomeny Przykłady: Elektroniczna dokumentacja medyczna Zdarzenia medyczne Listy oczekujących Zlecenia Dane krytyczne Statystyka w ochronie zdrowia

33 Interoperacyjność techniczna

34 Zagadnienia techniczne - potrzeby (1) Potrzeba doprecyzowania norm i standardów - zgodnie z identyfikowanymi wymaganiami szczegółowymi na P1 Rozbudowa rekomendacji standardu interoperacyjności: –Rozszerzenie zakresu tematycznego na pozostałe domeny –Identyfikacja zakresów danych i modelowanie komunikatów np. zgodnie z przedstawioną wyżej metodyką

35 Zagadnienia techniczne - potrzeby (2) Uruchomienie środowiska testowego dla interesariuszy (producentów, dostawców, usługodawców i projektów regionalnych rozwijających własne systemy): –Publikowanie obowiązujących zestawów struktur komunikatów i definiowanych na tym poziomie słowników –Publikowanie lub odsyłanie do pozostałych słowników definiowanych poza plikami XSD –Udostępnianie interfejsu do testowania komunikatów z użyciem obowiązujących zasad walidacji

36 Zagadnienia techniczne - rekomendacje (1) Realizacja techniczna różnych postaci uwierzytelniania w P1 Wielostopniowa walidacja komunikatów Rozbudowa i utrzymywanie słowników, wzorów dla struktur komunikatów Wzajemna identyfikacja i uwierzytelnienie podmiotów Wykorzystanie standardów międzynarodowych: –HL7 Messaging v.2.x a v.3.0 a CEN13606 –Zgodność z Krajowymi Ramami Interoperacyjności (XML) –Specyfika modelu HL7 v.3.0

37 Zagadnienia techniczne - rekomendacje (2) 1.Preferowana - komunikacja automatyczna pomiędzy P1 a systemami 2.Minimalizacja obiegu papierowego, ale zachowana konieczność jego obsługi (awarie, uwarunkowania prawne)

38 Dziękujemy!