Rekreacja i Animacja w Turystyce dr Małgorzata Pasławska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
Przedsiębiorczość Mgr Brzozowska Agnieszka
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
RUCH jest : potrzebą biologiczną zwierząt i ludzi,
Przedszkole Promujące Zdrowie
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Zapis prezentacji:

Rekreacja i Animacja w Turystyce dr Małgorzata Pasławska

Wykład Motywy i bariery udziału w rekreacji fizycznej. Warunki i środki i rekreacji fizycznej.

Wykorzystana i zalecana literatura Napierała M., Muszkieta M. (2011) Wstęp do teorii rekreacji. Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s Kozdroń E. (red.) Podstawy teorii i metodyki rekreacji ruchowej. Podręcznik dla instruktora rekreacji ruchowej – część ogólna. Warszawa: TKKF.

Motywacja  jest to stan gotowości do podjęcia działania ukierunkowanego na osiągnięcie określonego celu lub stanu rzeczy (np. poprawa kondycji fizycznej). Wzmocnieniem dla motywacji są emocje (np. strach, radość). Człowiek nastawiony jest na poszukiwanie pozytywnych emocjonalnych doświadczeń i unikanie negatywnych. Motyw to uświadomienie celu i programu działania, umożliwiające podjęcie określonej czynności. Motywy wynikają z potrzeb organizmu i generują zachowania przystosowawcze. Motywacja jest najsilniejsza przy średnim poziomie trudności wyznaczonego zadania. 4 Motywy uczestnictwa w rekreacji

Motywacja wewnętrzna  to sytuacja, w której motyw tkwi w nas samych, a sama działalność sprawia nam przyjemność. Celem nadrzędnym powinno być rozwijanie motywacji wewnętrznej, która niesie długofalowe korzyści:  Odczuwanie stałej potrzeby i przyjemności z udziału w rekreacji fizycznej  Czynnik napędowy do udziału w rekreacji fizycznej tkwi w samym człowieku, nagrodą samą w sobie jest aktywność Motywacja zewnętrzna  to sytuacja, w której nasze działanie sterowane jest z zewnątrz poprzez system nagród i kar. Podejmujemy daną aktywność w celu osiągnięcia określonych korzyści lub uniknięcia określonych niechcianych skutków i zjawisk. 5 Motywy uczestnictwa w rekreacji

6 Piramida potrzeb wg A. Maslowa – potrzeby wywołujące motywację Potrzeby wyższego rzędu Potrzeby niższego rzędu

Odzwierciedlenie hierarchii potrzeb Maslowa w aktywności fizycznej:  Potrzeby fizjologiczne  aktywność ruchowa zaspokaja biologiczną potrzebę ruchu, dostarcza przyjemnych doznań, zapewnia wypoczynek, zwłaszcza po wysiłku intelektualnym,  Potrzeba bezpieczeństwa  aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wielu chorób, a niektóre jej formy (np. samoobrona) mogą bezpośrednio zwiększać poczucie bezpieczeństwa,  Potrzeby społeczne  udział w aktywności fizycznej może odbywać się w grupach społecznych, co zaspokaja potrzebę przynależności,  Potrzeba osiągnięć  aktywność fizyczna zmusza do pokonywania własnych słabości. Rywalizacja sportowa pozwala zyskać szacunek i uznanie innych.  Potrzeba samorealizacji  aktywność fizyczna pomaga w samodoskonaleniu i poczuciu spełnienia.  Potrzeba transcendencji  praca animatora/instruktora rekreacji zapewnia realizację potrzeby pomocy innym ludziom w spełnieniu się. 7 Motywy uczestnictwa w rekreacji

Rodzaje motywacji u osób uprawiających aktywność fizyczną: Typ 1. aktywnościowo – hedonistyczny (przyjemność) Typ 2. relaksowo – katarktyczny (ucieczka od codzienności) Typ 3. zdrowotno – higieniczny (zdrowie, sprawność) Typ 4. społeczno – towarzyski (kontakty towarzyskie) Typ 5. poszukiwanie przygody (wrażenia, emocje) Typ 6. ambicjonalny (rywalizacja, samorealizacja) Typ 7. poznawczo – edukacyjny (nauka, poznanie) 8 Motywy uczestnictwa w rekreacji

Hierarchia motywów wśród młodzieży: Motyw wypoczynku Motyw zmiany otoczenia Motyw współzawodnictwa Motyw przeżycia Motyw poznawczy Motyw samorealizacyjny Motyw zdrowotny 9 Motywy uczestnictwa w rekreacji

Bariery zewnętrzne (pozaindywidualne):  Deficyt czasu  Utrudnienia organizacyjne (infrastruktura, urządzenia)  Warunki atmosferyczne Bariery osobowościowe (indywidualne):  Trudności decyzyjne, brak wiedzy  Poczucie obniżonej wartości  Niewłaściwe nastawienie wobec estetyki ciała  Niski poziom samokontroli (brak silnej woli)  Mała mobilność wewnętrzna (ruchliwość)  Brak pozytywnej postawy prozdrowotnej  Zmęczenie  Niskie umiejętności motoryczne 10 Bariery uczestnictwa w rekreacji

Sposoby usuwania barier w aktywności rekreacyjnej: Unikanie monotonii podczas zajęć, dostosowanie ćwiczeń do możliwości organizmu Przeciwdziałanie nadmiernej automatyzacji życia Aktywne kształtowanie postaw prozdrowotnych Eliminowanie zaciętości, źle pojętej ambicji, a rozwijanie radości i satysfakcji 11

Warunki rekreacji fizycznej  to takie elementy rzeczywistości, na które prowadzący zajęcia w ogóle lub w danym momencie nie ma wpływu, a które wymuszają wybór środków wychowawczych i warunkują postępowanie instruktora. Koniecznie trzeba je wziąć pod uwagę w procesie motywacji do rekreacji fizycznej: 1.Warunki osobnicze – wiek, płeć, konstytucja ciała, stan zdrowia, temperament 2.Warunki pozaosobnicze (społeczne) – warunki ekonomiczne, organizacyjne, demograficzne, poznawcze, ideologiczne, kulturowe 12 Warunki i środki rekreacji fizycznej

Wiek (w ontogenezie, czyli w rozwoju osobniczym):  Warunkuje granice, których przekroczenie jest niedopuszczalne w rozumieniu siły bodźca  Warunkuje rytm życia  Warunkuje rytm zainteresowań ruchowych  Wiek jest kategorią fizjologiczną, ale również społeczną i psychologiczną (jesteśmy raz starsi, raz młodsi, w zależności od różnorodnych czynników) Warunki osobnicze rekreacji fizycznej

Płeć Dymorfizm płciowy: Różnice pierwszorzędowe – różnice narządów płciowych Różnice drugorzędowe – różnice wielkości i proporcji ciała Różnice trzeciorzędowe – znajdują się w zachowaniach seksualnych Różnice czwartorzędowe – różnice w formach zachowania, mają uwarunkowania kulturowe i cywilizacyjne Płeć:  Płeć warunkuje różnice somatyczne, morfologiczne, motoryczne i psychiczne pomiędzy kobietami i mężczyznami, co ma przełożenie na wybór form rekreacji i sposób motywacji  Różnicuje potrzeby i zaangażowanie w aktywność fizyczną  Generuje pewne role społeczne, wpływające na częstotliwość udziału w aktywności fizycznej  Generuje pewne stereotypowe społeczne oczekiwania wobec każdej z płci Warunki osobnicze rekreacji fizycznej

Temperament  warunkuje wybór form rekreacji fizycznej, wyraża się w sile i szybkości reakcji układu nerwowego: Sangwinik – typ silny, ruchliwy, łatwo dostosowujący się do zmiany sytuacji, ożywiony, czynny, odporny, źle znosi monotonię Flegmatyk – silny, ale powolny, odporny na niekorzystne sytuacje, przystosowany do pracy monotonnej, tempo uczenia się ruchów jest wolne, jednak wytrwałe Choleryk – typ silny, niezrównoważony, z przewagą pobudzenia, wykazuje dużą energię życiową, chętnie przewodzi i kieruje, jego gwałtowność utrudnia współpracę z nim Melancholik – typ słaby, wysoce wrażliwy o niskiej wydolności układu nerwowego, nie wytrzymuje silnego i długotrwałego pobudzenia, lubi spokój, dobrze wykonuje polecenia Warunki osobnicze rekreacji fizycznej

Konstytucja ciała – zespół właściwości powiązanych ze sobą i warunkujących strukturalno-czynnościową jedność organizmu:  Budowa somatyczna, decydująca o wyglądzie i kształcie ciała  Cechy fizjologiczne: typ układu krążenia, przemiana materii, czynności hormonalne  Aktualny stan tkanek: kościec, mięśnie, tkanka tłuszczowa  Typ układu nerwowego warunkujący właściwości osobowości  Ewentualne cechy patologiczne Warunki osobnicze rekreacji fizycznej

17 1. Warunki osobnicze rekreacji fizycznej

1.Ekonomiczne – rozwój rekreacji ruchowej zależy od ekonomicznej kondycji państwa, jak i pojedynczego gospodarstwa domowego. Od ilości środków finansowych zależy rozwój bazy rekreacyjnej i wielość form aktywności 2.Organizacyjne – odpowiednio zorganizowana baza sportowa: obiekty, właściwie wyposażone miejsca do ćwiczeń, przystosowane miejsca w przestrzeni otwartej, wyczerpująca informacja na temat dostępności rekreacji na danym terenie 3.Demograficzne – poziom wykształcenia, wykonywany zawód i miejsce pracy, stan i status rodziny 4.Poznawcze – stan wiedzy na temat rekreacji ruchowej i jej znaczenia dla rozwoju człowieka 5.Ideologiczne – sposób promocji rekreacji ruchowej w środowisku, MODA 6.Kulturowe – historycznie zdeterminowane wzorce zachowań, występowanie tradycji aktywnego spędzania czasu wolnego Warunki pozaosobnicze rekreacji ruchowej

Środki rekreacji fizycznej – to urządzenia i przybory oraz zjawiska, które ułatwiają lub umożliwiają właściwą organizację i realizację rekreacji fizycznej. Prowadzący zajęcia lub indywidualny ćwiczący ma dowolność doboru środków i może je wykorzystywać do zwiększenia i podtrzymania motywacji do rekreacji fizycznej: Ruch Woda Przybory Urządzenia Formy ruchu (bieg, rzut, pływanie) Różnorodne ćwiczenia, zabawy, gry Mierniki i urządzenia kontrolne 19 Środki rekreacji fizycznej

Sposoby oddziaływania na ćwiczącego RUCHEM: Przez stosowanie naturalnych form ruchu (chód, bieg, wymachy kończyn) Przez oddziaływanie na przedmioty (nacisk, rozciąganie, podnoszenie, podbijanie) Przez stosowanie specjalnie skonstruowanych urządzeń gimnastycznych Przez wykorzystanie przyborów (narty, rower, rolki, kajaki) Przez rozwiązywanie zadań ruchowych (przewroty ciała, wspinanie, obwody stacyjne) 20 Środki rekreacji fizycznej

21 Dziękuję za uwagę