Ewaluacja w pracy nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
RODZICE W SZKOLE.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Zmiany w prawie oświatowym
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Ewaluacja w pracy nauczyciela Opracowanie: A. Wojciechowska

Ewaluacja w pracy nauczyciela Ewaluacja –„(…) proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę lub placówkę; wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w szkole lub placówce”. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego

Ewaluacja w pracy nauczyciela Ewaluacja całościowa to ewaluacja zewnętrzna, przeprowadzana w zakresie wszystkich wymagań, o których mowa w nowym Rozporządzeniu w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.  Ewaluacja problemowa to ewaluacja zewnętrzna przeprowadzana w zakresie wybranych wymagań, wymienionych w Rozporządzeniu.

Ewaluacja w pracy nauczyciela Ewaluacja wewnętrzna – ewaluacja przeprowadzana przez dyrektora szkoły lub placówki.

Ewaluacja w pracy nauczyciela Ewaluacja, to jest refleksja nad tym, co robimy, dlaczego to robimy i jaka jest wartość tego, co robimy. Autoewaluacja - ewaluator dokonuje ewaluacji własnej pracy, czyli podmiot = przedmiotowi ewaluacji.

Ewaluacja w pracy nauczyciela Dlaczego? Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; (…) oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego (…) Podstawa prawna: art. 6 Karty Nauczyciela

Ewaluacja w pracy nauczyciela Samooceny dokonujemy, aby: wyeliminować z własnej dydaktyki nieefektywne metody nauczania, doskonalić proces kształcenia, podejmować skuteczne działania zapobiegające niepowodzeniom uczniów.

Ewaluacja w pracy nauczyciela „Połowa sukcesu leży w uświadomieniu sobie potrzeby zmiany”.

Ewaluacja w pracy nauczyciela „Odpowiedź na pytania: Jak sobie radzimy? Co robimy dobrze? Jak możemy wzmocnić nasze sukcesy? Co nam nie wychodzi? Co możemy zrobić, żeby to poprawić? – pozwoli nam wyeliminować błędy i poprawić jakość naszej pracy.” M. Taraszkiewicz, Nowa szkoła. Wspieranie kariery ucznia. Warszawa 1998

Ewaluacja w pracy nauczyciela „(…) współcześni nauczyciele są ekspertami od nauczania, aktywnymi przewodnikami ucznia, doradcami edukacyjnymi, wykorzystującymi potencjał ucznia dla realizacji jego kariery edukacyjnej, w pełni akceptując fakt, że każdy człowiek jest inny i ma prawo do wyboru własnej drogi życiowej". M. Taraszkiewicz, Nowa szkoła. Wspieranie kariery ucznia. Warszawa 1998

Ewaluacja w pracy nauczyciela pytania problemowe 1. Czy przestrzegam ustaleń zawartych w przedmiotowym i szkolnym ocenianiu? 2. Czy faktycznie zapoznaję uczniów z wymogami edukacyjnymi? 3. Czy daję uczniom realną możliwość ich indywidualnego rozwoju? 4. Czy efektywnie współpracuję w zespole nauczycielskim i skutecznie dzielę się wiedzą?

Ewaluacja w pracy nauczyciela 4. Czy wdrażam nowe pomysły pomagające uczniom się uczyć i rozwijać się? 5. Jak często urozmaicam metody i techniki pracy z uczniem? 6. Czy modyfikuję proces nauczania? 7. Czy daję sobie szansę na rozwój zawodowy? 8. Czy mam dobre relacje uczniami i mają oni do mnie zaufanie? 9. Czy podczas lekcji rozwijam aspekty wychowawcze? 10. Czy dobrze wykorzystuję czas na lekcjach?

Ewaluacja w pracy nauczyciela autoewaluacja nie jest obiektywna. Czyż można być „sędzią we własnej sprawie”?

Ewaluacja w pracy nauczyciela obszary Metody nauczania Osiągnięcia uczniów; efekty kształcenia; wyniki uczniów w konkursach; skuteczność przygotowania do matury itp. Ocenianie Dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów; praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zdolnymi itp.

Ewaluacja w pracy nauczyciela obszary Motywowanie do zajęć, aktywizacja uczniów Realizacja podstawy programowej Poziom zadowolenia uczniów i rodziców, atrakcyjność zajęć Współpraca z rodzicami, innymi nauczycielami, pracownikami niepedagogicznymi, instytucjami, uczniami itp.

Ewaluacja w pracy nauczyciela obszary Program nauczania, plany dydaktyczne, wychowawcze Komunikacja, zrozumiałość przekazywanych treści Relacje z uczniami Wyjścia, wycieczki

Ewaluacja w pracy nauczyciela Źródła: Ciężka B., Planowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole, [ w: ] :] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, Kraków 2010. Mazurkiewicz G [red.], Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, Kraków 2010. Korporowicz L., [red], Ewaluacja w edukacji, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1997. Mizerek H., Efektywna autoewaluacja w szkole, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym, Kraków 2010. Stawska M., Autoewaluacja w pracy nauczyciela, Warszawa 2014 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego