BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
PRACA W ZESPOLE Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
ZASADY PRACY ZESPOŁOWEJ Demokratyczne ustalenie celów zespołu Wspólne uzgadnianie oczekiwanych rezultatów działań Właściwy dobór ról w zespole Przestrzeganie określonych norm pracy Kreatywność i inicjatywa w pracy Otwartość, szczerość i lojalność wobec członków grupy.
FAZY ROZWOJU GRUPY Formowanie – wzajemne poznanie się i określenie ról w grupie. Atmosfera w grupie jest na tym etapie zazwyczaj związana z emocjami. Konfrontacja – w tej fazie występują często drobne konflikty. Planowanie działań, ustalanie priorytetów i podział zadań mogą rodzić wątpliwości.
FAZY ROZWOJU GRUPY Stabilizacja – etap kończący konflikt. Członkom grupy udało się wypracować metody współdziałania i mogą się skoncentrować na pracy. Współdziałanie – stanowi ostatnią fazę rozwoju grupy. Zespół nauczył się na bieżąco rozwiązywać konflikt. Jego członkowie zgłaszają nowe pomysły, a ich praca jest najefektywniejsza.
KIEROWANIE ZESPOŁEM Jasne formułowanie poleceń Zaufanie otoczenia Gotowość ponoszenia konsekwencji własnych decyzji Umiejętność obserwacji Umiejętność skupienia działań Poświęcenie większej ilości czasu na realizację zadań niż inni członkowie grupy
DZIAŁANIA LIDERA W ZESPOLE Mniej mówić, więcej słuchać Mniej narzucać formy problemów Skupiać się na procesie współpracy Zachęcać do słuchania oraz udzielania informacji zwrotnych Chwalenie Wspierać zespołowe formy decyzji
ZALETY PRACY ZESPOŁOWEJ Działanie, praca zespołowa pozwala uzyskać lepsze rezultaty niż praca jednostek Podniesienie wydajności pracy Stworzenie warunków do wykorzystania indywidualnych umiejętności w interesie zespołu Pozwala na wykonanie każdemu człowiekowi zespołu tego co jest dla niego odpowiednie
ZALETY PRACY ZESPOŁOWEJ Zmniejsza się poczuci zależności od przełożonego Wzmacniają się więzy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu, grupa staje się całością Prowadzi do osłabienia fluktuacji a przez to obniża się koszty z tym związane
WADY PRACY ZESPOŁOWEJ Może prowadzić do konformizmu Zmusza do częściowej rezygnacji z własnych ambicji na rzecz norm i wartości funkcjonujących w zespole Zespół potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji lub rozwiązanie danego problemu niż indywidualny pracownik