Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych
Zespół Ekspertów Dobrej Zmiany Liczy 1840 osób z całej Polski Powołanie zespołu ogłoszono 3 lutego br. Celem powołania zespołu było prowadzenie debat o polskiej edukacji. Nie nastąpiła żadna ocena merytoryczna zgłoszeń przesłanych do MEN, nie istniał zespół oceniający zgłoszenia, jedynie nieodesłanie ankiety skutkowało nieprzyjęciem do zespołu (pismo w odpowiedzi na wniosek o dostęp do informacji publicznej z MEN z dnia 17 marca br)
Dlaczego konsultujemy? Celem konsultacji publicznych jest uzyskanie informacji, opinii, uwag i wniosków, które pozwolą na podjęcie optymalnych decyzji. Konsultacje publiczne pozwalają na właściwe rozpoznanie potrzeb i interesów poszczególnych grup społecznych, przeanalizowanie problemu z różnych perspektyw, zaangażowanie obywateli w proces podejmowania decyzji, minimalizowanie ryzyka konfliktów i podjęcia niewłaściwych decyzji. Wytyczne prowadzenia konsultacji publicznych w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Co konsultujemy? Konsultacjom publicznym podlegają: a) projekty założeń projektów ustaw, b) projekty ustaw, c) projekty rozporządzeń (Prezesa Rady Ministrów lub Ministrów), d) projekty zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, e) inne dokumenty, w szczególności projekty strategii, programu, sprawozdania, informacji. Wytyczne prowadzenia konsultacji publicznych w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Z kim konsultujemy? Standardem jest prowadzenie konsultacji publicznych w sposób otwarty i dostępny dla każdego zainteresowanego. Wytyczne prowadzenia konsultacji publicznych w Ministerstwie Edukacji Narodowe
Kiedy konsultujemy? Konsultacje publiczne prowadzone są na takim etapie prac, aby zebrane w ich trakcie informacje, opinie, uwagi i wnioski mogły zostać uwzględnione w przygotowywanym dokumencie. Wytyczne prowadzenia konsultacji publicznych w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Siedem zasad konsultacji publicznych Dobra wiara Powszechność Przejrzystość Responsywność Koordynacja Przewidywalność Poszanowanie interesu ogólnego
Siedem zasad konsultacji publicznych Dobra wiara Powszechność Przejrzystość Responsywność Koordynacja Przewidywalność Poszanowanie interesu ogólnego
Dlaczego debaty MEN nie są formą konsultacji publicznych? 1) Nie wiemy kim są eksperci 2) Nie znamy harmonogramu ani zakresu tematycznego spotkań zespołu 3) Do wewnętrznej dyskusji służy zamknięta platforma 4) W debacie nie mogą brać udziału osoby spoza zespołu ekspertów 5) Nie znamy przebiegu debat w MEN 6) Nie wiemy czy i jak spotkania są protokołowane 7) Nie mamy dostępu do ustaleń ze spotkań 8) Nie wiemy w jaki sposób MEN wykorzysta ustalenia z debat
Debaty zdaniem MEN „Chcę przypomnieć, jak wyglądają debaty. Są to luźne sformułowania, które nie przekładają się na decyzje MEN. Na tym polega dyskusja – powiedziała minister edukacji narodowej Anna Zalewska” „Spotkaliśmy się z tysiącami rodziców, których przede wszystkim interesuje podstawa programowa, nauczyciele, podręczniki, to, żeby nie płacić za korepetycje, żeby dziecko było świetnym studentem lub pracownikiem – wyliczała Zalewska. – Bardzo poważnie traktujemy debatę, dlatego dopiero po jej podsumowaniu powiemy, jak to będzie wyglądać” telewizjarepublika.pl,