METODA KRAKOWSKA WOBEC ZABURZEŃ ROZWOJU DZIECI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
Advertisements

60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
ROZWÓJ: FIZYCZNY,POZNAWCZY, EMOCJONALNO - SPOŁECZNY mgr Joanna Matanowska konsultacja: mgr Renata Omiecińska – Stan Poradnia P-P nr 21 ul. Marywilska 44,
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Wyższy standard lepsza jakość życia w Domu Pomocy Społecznej w Matczynie Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
– lekcja ze strongmanem.. Drugiego dnia trzeciego miesiąca bieżącego roku klasa 3e za sprawą prof. Mikołaja Komorowskiego miała do czynienia z nietypową.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 13 w Tarnowskich Górach.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Schematy blokowe.
Informacja o maturze w 2018 roku
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Gimnazjum nr 4 im. Jerzego Brauna w Tarnowie Do you speak English?
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Komunikacja alternatywna i wspomagająca oznacza wszelkie działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom nieposługującym się mową lub.
Zapis prezentacji:

METODA KRAKOWSKA WOBEC ZABURZEŃ ROZWOJU DZIECI W TYM ZABURZEŃ KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ Opracowała: mgr Liliana Marczak

DLA KOGO METODA KRAKOWSKA? Dla dzieci z autyzmem Dla dzieci z zespołem Downa Dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju Dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną Dla dzieci z wadami wymowy Dla osób dwujęzycznych Dla dzieci niedosłyszących oraz tych z implantem ślimakowym Dla dzieci dyslektycznych i zagrożonych dysleksją Dla dzieci z zespołem Aspergera Dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy Dla dzieci z afazją

DLACZEGO METODA KRAKOWSKA? Głównym założeniem metody jest oddziaływanie całościowe (symultaniczne) na rozwój dziecka i jego relacje w rodzinie, a potem w grupie społecznej. Jest systemem działań stymulujących wszystkie funkcje poznawcze. Terapeuci pracujący metodą krakowską są zobowiązani do symultanicznych oddziaływań ujmujących wszystkie części systemu ( elementy metody). Każdy element wprowadzany jest zgodnie z sekwencją rozwojową oraz indywidualnymi możliwościami dziecka.

Terapia neurobiologiczna Mechanizm terapii neurobiologicznej opiera się na zjawisku neuroplastyczności mózgu, czyli zmianie reprezentacji korowych w wyniku doświadczeń. W sytuacji braku włączenia naturalnych mechanizmów rozwojowych aktywowanie ich wymaga nie tylko dostarczania bodźców, ale także nauczenia ich odbioru, przetwarzania. Każde nowe doświadczenie może wpłynąć na różnicowanie się określonych neuronów, a przez to zmienić funkcjonalną sprawność dróg nerwowych. Większość zmian zachodzących w mózgu dziecka aż do wieku dojrzewania, determinowana jest przez jego osobiste doświadczenia, czyli przez bodźce jakie dostarcza mu środowisko zewnętrzne.

Dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, a przede wszystkim dzieci autystyczne nie uczą się języka w naturalny sposób, dlatego terapeuta musi budować w umyśle dziecka język. Głównym podłożem obserwowanych w autyzmie jakościowych zaburzeń w kontaktach społecznych, komunikacji i wyobraźni jest deficyt języka. Nauka nabywania systemu językowego w metodach językowych naśladuje naturalny rozwój mowy dziecka , z jednoczesnym stymulowaniem wszystkich funkcji poznawczych.

Nadrzędne zasady metody - U terapeuty praca tylko przy stoliku – cel; koncentracja i nawiązanie wspólnego pola uwagi. W uzasadnionych przypadkach praca na dywanie, ale tylko wtedy gdy dziecko siedzi, nie ucieka z miejsca pracy. To terapeuta/ rodzic ustala zasady nie dziecko. Raz wydanego polecenia nie zmieniamy. Ćwiczenie ewentualnie może być skrócone, ale nie przerwane Jeśli dziecko nie wykonuje zadania wykonujemy je jego ręką, ewentualnie stosujemy uścisk kontaktowy Język kierowany do dziecka musi być prosty i zrozumiały Siedzimy z prawej strony dziecka Rezygnujemy z pracy i zajęć na urządzeniach wysokiej technologii

Podstawowe elementy metody Stymulacja słuchowa Komunikacja ułatwiona MTG Programowanie języka Dziennik wydarzeń Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania Terapia funkcji wzrokowych Stymulacja funkcji motorycznych Wybór dominującej ręki Kształtowanie zabawy tematycznej Stymulacja lewej półkuli mózgu Kształtowanie zachowań społecznych Stymulacja poznania wielo zmysłowego Stymulacja pamięci Ćwiczenia kategoryzacji Kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego Logoterapia

Stymulacja słuchowa To, że dziecko słyszy nie, oznacza że słucha oraz , że potrafi interpretować usłyszane dźwięki. Ono słyszy, ale nie wie co słyszy. My – dorośli nadajemy znaczenie usłyszanym dźwiękom. Rodzaje stymulacji słuchowej Program „Słucham i uczę się mówić” Dźwięki niewerbalne Dźwięki werbalne

Komunikacja ułatwiona, gesty wizualizacyjne Gesty artykulacyjne Gest „daj” , „nie wolno” , „nie ma”, „dobrze”

MTG Jest stosowane u dzieci , które bezskutecznie przeszły przez program słuchowy „Słucham i uczę się mówić”, pod warunkiem, że program był stosowany zgodnie instrukcją Pani E.Wianeckiej. MTG jest skuteczne jeśli: Jest rozumienie języka Istnieją oznaki intencji komunikacyjnej Praca z dzieckiem odbywa się cały dzień nie tylko na zajęciach szkolnych/logopedycznych W tle pojawiają się jakiekolwiek dźwięki werbalne Całkowicie torować głoski mogą jedynie certyfikowani terapeuci Metody Krakowskiej posiadających uprawnienia do torowania.

Programowanie języka To my budujemy w umyśle dziecka język. Nadajemy znaczenie temu co dziecko widzi, słyszy. Język programujemy wielo zmysłowo: łączymy doznania słuchowe, wzrokowe i dotykowe. W zależności od poziomu funkcjonowania na jakim znajduje się nasz podopieczny zaczynamy od materiału konkretnego bądź symbolicznego czyli obrazu (zdjęcia, obrazek)

Dziennik wydarzeń Zalecany rodzicom do stosowania w domu. Na koniec dnia zapisujemy dwa – trzy zdania, zdarzenia najważniejsze dla dziecka z mijającego dnia. W zależności od poziomu dziecka będą to zdjęcia, rysunki, zdania.

Terapia funkcji wzrokowych Uczymy interpretacji widzianego obrazu. Dostarczamy różnorodnych bodźców wzrokowych w celu wyeliminowania zachowań autostymulacyjnych. Stosowany materiał: Tematyczny atematyczny

Stymulacja funkcji motorycznych: Terapeuta na zajęciach stymuluje funkcje motoryczne w obrębie ręki (motoryka mała – pisanie, chwytanie drobnych przedmiotów, naśladowanie motoryczne). Rodzic w domu stymuluje motorykę dużą: wchodzenie/schodzenie po schodach, zabawa na basenie, konie, jazda na rowerze.

Wybór dominującej ręki Jeśli dziecko do 3-4 roku życia nie wybierze samodzielnie dominującej ręki, robi to za niego terapeuta. Czynność ta jest poprzedzona badaniem dominacji stronnej parzystych części ciała. W przypadku kiedy z różnych powodów niemożliwe jest zbadanie dziecka wybieramy rękę prawą.

Kształtowanie zabawy tematycznej Dzieci ze spektrum autyzmu nie posiadają umiejętności zabawy. Rolą dorosłego jest nauka zabawy tematycznej. W początkowej fazie nauki czynności wykonujemy ręką dziecka, np.: auto jedzie do garażu, lala je, miś tańczy, kotek je. Tutaj równocześnie usprawniamy zarówno funkcje motoryczne jak i funkcje myślenia.

Stymulacja lewej półkuli mózgu -szeregi -sekwencje -relacje Czynności wykonujemy następującymi etapami: -naśladowanie -kontynuowanie -uzupełnianie

Stymulacja poznania wielozmysłowego Rodzice w domu stymulują funkcje węchowe, dotykowe , smakowe.

Stymulacja pamięci Stymulujemy pamięć słuchową wzrokową , ruchową. Zaczynamy od pamięci symultanicznej dążąc do pamięci sekwencyjnej. Każda sekwencja musi składać się z minimum dwóch elemntów.

Ćwiczenia kategoryzacji Umiejętność włączania elementów do zbioru jest wyznacznikiem poziomu myślenia. Hierarchia kategorii: Fizyczne dostępne (prawa półkula) Kolor Wielkość Kształt 2) Fizyczne dostępne, ujmujące relacje (lewa półkula) Kolor bez względu na wielkość Kolor bez względu na kształt Wielkość bez względu na kształt Kształt bez względu na kolor itd. 3) Konkretne (prawa półkula) zabawki-pokarmy Ubrania-pojazdy itp. 4) Konkretne nazwane ptaki-ssaki Pojazdy z silnikiem i bez Budynki-meble

Zalecana literatura Jagoda Cieszyńska „Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych Metoda Krakowska” Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia” Jagoda Cieszyńska – Rożek „Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci” Elżbieta Wianecka „Manualne Torowanie Głosek” Elżbieta Wianecka, Joanna Masłowa „Co dzień łatwiej Ćwiczenia edukacyjne” Elżbieta Wianecka „Co dzień łatwiej Ćwiczenia edukacyjne Praca z dyktafonem”