PROJEKT EDUKACYJNY - METODA PROJEKTÓW OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
PROJEKT EDUKACYJNY.
Poznawanie metody projektu
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Projekty edukacyjne w szkole
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
W gimnazjum. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
ZESPOŁOWY PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM
Indywidualne nauczanie
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum i ich rozwój metodą projektów mgr Kamila Dębińska Uniwersytet Szczeciński.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
METODA PROJEKTU Joanna Jankiewicz. Trochę historii Metoda projektu pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, gdzie zaczęto ją stosować na początku XX wieku. Za.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

PROJEKT EDUKACYJNY - METODA PROJEKTÓW OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA

WYŻSZOŚĆ PRAKTYKI NAD TEORIĄ Powiedz mi to zapomnę, Pokaż mi to zapamiętam, Pozwól mi zrobić to zrozumiem. Konfucjusz

DEFINICJA PROJEKTU Projekt - w ogólnym rozumieniu – to przedsięwzięcie realizowane zbiorowo lub indywidualnie przez określone osoby, o zaplanowanym charakterze, jasno określonych celach i sposobach ich realizacji, wykorzystujące pewne zasoby, realizowane w danym czasie i na danym terenie.

PRZEPISY PRAWA Podstawą prawną wprowadzenia do szkół projektu edukacyjnego, jako obowiązkowej metody nauczania, jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 roku, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (opublikowane w Dz.U. Nr 156, poz. 1046).

W rozporządzeniu tym odnośnie projektu edukacyjnego znalazły się następujące zapisy: „Uczniowie biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego, który jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.„ „Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub wykraczać poza te treści.” PRZEPISY PRAWA

„Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania: wybranie tematu projektu edukacyjnego; określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji; wykonanie zaplanowanych działań; publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.” PRZEPISY PRAWA

„Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.” „Kryteria oceniania zachowania ucznia zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.” PRZEPISY PRAWA

„Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.” „Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia szkoły.” PRZEPISY PRAWA

METODA PROJEKTU NA ŚWIECIE Metoda projektów narodziła się w Stanach Zjednoczonych na początku XX wieku. Za jej twórcę uważa się Williama H. Kilpatricka, który przedstawił założenia metody projektu w pracy zatytułowanej The Project Method.

METODA PROJEKTU W POLSCE W Polsce zaznajomienie z metodą projektów nastąpiło po opublikowaniu przekładu książki Johna Alfreda Stevensona: „Metoda projektów”, co nastąpiło w roku W ostatnich latach metoda projektów została w Polsce odkryta na nowo.

PROJEKT W UJĘCIU SZKOLNYM Projekt jako metoda stosowana w szkole oznacza zadanie realizowane samodzielnie przez uczniów, a przygotowane i koordynowane przez nauczyciela. Polega na tym, że uczniowie, w oparciu o przyjęte założenia i przestrzegając ustalonych zasad, mają okazję samodzielnie zaplanować, zrealizować, zaprezentować i ocenić efekty podjętego przedsięwzięcia.

PROJEKT W UJĘCIU SZKOLNYM Projekt w ujęciu szkolnym to taki projekt, który jest powiązany z programem nauczania i poszerza szkolną edukację wiążąc działalność praktyczną uczniów z pracą umysłową oraz: kształtuje umiejętności: - pracy w grupie i komunikacji interpersonalnych; - określania celów i planowania pracy; - podejmowania decyzji i konsekwencji w działaniu; - wystąpień publicznych;

ma wpływ na rozwój takich cech osobowych, jak przedsiębiorczość, pracowitość, zdyscyplinowanie, odpowiedzialność, elastyczność; wymaga od uczącego się zaangażowania różnych umiejętności : np. obsługi komputera, znajomości języka obcego, prac ręcznych, czy obsługi różnych urządzeń; integruje uczniów i uczy ich wzajemnej współpracy i tolerancji. PROJEKT W UJĘCIU SZKOLNYM

Udział w projekcie szkolnym daje: uczniom -możliwości wykazania się i wykorzystania wiedzy i umiejętności nie ujętych w programie nauczania (ponadprogramowych); nauczycielom -okazję lepszego poznania swoich uczniów.

RODZAJE PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH Wyróżnia się dwa rodzaje projektów edukacyjnych: projekt badawczy Polega na zebraniu i usystematyzowaniu wiedzy i informacji na temat konkretnych zagadnień. Rezultaty mają charakter różnego rodzaju opracowań, które uczniowie przygotowują, a następnie prezentują w określonych w instrukcji warunkach. projekt działania lokalnego Polega na podjęciu jakiejś akcji, inicjatywy dotyczącej środowiska lokalnego (także w samej szkole).

CECHY PROJEKTU EDUKACYJNEGO interdyscyplinarność Integruje wiedzę z różnych przedmiotów nauczania i łączy wiedzę teoretyczną z praktyką. Z samej swojej istoty metoda ta ma charakter interdyscyplinarny, ponieważ jego wykonanie wymaga od uczniów samodzielnego opanowania wiedzy z zakresu wielu różnych przedmiotów nauczania i zaciera granice między życiem szkolnym i pozaszkolnym.

progresywistyczna rola nauczyciela Tradycyjna rola nauczyciela w systemie klasowo- lekcyjnym polega na organizowaniu i kierowaniu procesem kształcenia tzn. nauczyciel sam określa cel lekcji, narzuca temat zajęć, wybiera metodę i formę pracy z uczniami, narzuca tempo i dyscyplinuje, itd. W metodzie projektu nauczyciel musi przyjąć inną rolę i zejść na drugi plan. Nauczyciel nadal kieruje procesem nauczania i uczenia się uczniów ale jedynie w nieznacznym stopniu. Niczego sam nie narzuca pozostawiając uczniom ogromną swobodę działania. CECHY PROJEKTU EDUKACYJNEGO

podmiotowość ucznia Uczeń pozostaje w centrum procesu kształcenia, a nauczyciel jest dla niego jedynie wsparciem. Metoda projektu zrywa z tradycyjnym nauczaniem. Akcent przesuwa się z nauczyciela na ucznia. To on decyduje o tym, co i jak robi. Ponadto realizacja projektu uwzględnia wiedzę i umiejętności oraz zainteresowania i zdolności danego ucznia, jego indywidualne potrzeby i oczekiwania. Umożliwia rozwijanie kompetencji kluczowych dla przyszłego funkcjonowania w społeczeństwie. Stymuluje rozwój ucznia i uczy, jak się uczyć. CECHY PROJEKTU EDUKACYJNEGO

odejście od tradycyjnego sposobu oceniania Przedmiotem oceny w metodzie projektu jest nie tyle produkt końcowy, co jakość działania uczniów w trakcie jej realizacji. Wymaga od nauczyciela przestawienia się na nowy sposób oceniania. Nauczyciel musi szczegółowo opracować kryteria oceny poszczególnych etapów pracy i rodzajów aktywności uczniów, i podać je do wiadomości wszystkich uczniów biorących udział w projekcie. Ważnym elementem procesu oceniania jest samoocena ucznia. Uczniowie też powinni uczestniczyć w ocenie projektu innych uczniów. CECHY PROJEKTU EDUKACYJNEGO

Dekalog nauczyciela stosującego metodę projektu 1. wspieraj, a nie wyręczaj swoich uczniów, 2. pozwól uczniom poczuć się odpowiedzialnymi za projekt, 3. zachęcaj do korzystania z różnych źródeł informacji, 4. stwarzaj możliwości do dyskusji i wyrażania własnych opinii, 5. prowokuj do twórczego rozwiązywania problemów, 6. pobudzaj uczniów do rozwijania swoich zainteresowań, 7. pomagaj uczniom rozwiązywać konflikty, 8. uświadom potrzebę dokonania ewaluacji projektu (autoanalizy odniesionych sukcesów i popełnionych błędów, i wyciągnięcia z nich wniosków na przyszłość), 9. pamiętaj, że efekt pracy uczniów nie musi być zbieżny z Twoim początkowym wyobrażeniem o nim, 10. współpracuj z innymi nauczycielami, gdyż każdy projekt, nawet przedmiotowy, ma pewien wymiar interdyscyplinarny. CECHY PROJEKTU EDUKACYJNEGO

UWAGA Uczestnictwo uczniów w projekcie jest obecnie obowiązkowe na III i IV poziomie kształcenia. Metodą projektu można pracować na każdym przedmiocie i pozwala zrealizować dowolny temat lekcji. Dzięki stosowaniu tej metody „uczniowie uczą się, jak się uczyć”.

ZAKOŃCZENIE Projekt edukacyjny, jako metoda nauczania, ma ugruntowaną pozycję na całym świecie. Jest również popularny w wielu krajach europejskich. Ponadto w szkołach prowadzonych w ramach systemu matury międzynarodowej -ang. International Baccalaureate – cały program nauczania jest realizowany metodą projektów edukacyjnych. Przyszedł więc wreszcie czas, aby i w polskiej szkole na dobre się zadomowił i jeszcze bardziej rozpowszechnił dzięki prowadzonej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej corocznej Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych.