Badania ruchu turystycznego w województwie śląskim
Badania w śląskim Prowadzone od 2005 roku Kompleksowe – zarówno ilościowe, jak i jakościowe Systematyczne – zlecane co roku Badają zarówno populację śląskiego, jak i próbę ogólnopolską
Techniki badawcze: Desk research Wywiady telefoniczne (CATI) Sondaż uliczny Grupy fokusowe (FGI) Omnibus
Techniki badawcze są tak dobrane, by uzyskiwane informacje wzajemnie się uzupełniały, weryfikowały np. ogólne informacje uzyskane w wywiadach CATI są dogłębnie analizowane w trakcie focusów
Ruch turystyczny w śląskim - krajowy i zagraniczny, wydatki turystów, przychody turystyki Desk research – analiza danych zastanych, m. in. robionych przez Instytut Turystyki (turyści) GUS oraz przekazywanych przez administratorów (ok. 50) atrakcji turystycznych (odwiedzający) Sondaż uliczny (PAPI) – próba 2 x respondentów (sierpień i listopad, czwartek-niedziela) Omnibus – technika CAPI (wywiad osobisty wspomagany komputerowo), reprezentatywna próba osób
Desk Research PLUSY Jedyna możliwość uzyskania danych o ilości turystów zagranicznych MINUSY Dane docierają z rocznym opóźnieniem Dane na podstawie GUS – dane przeczą aktualnej sytuacji w śląskim (np. spadająca liczba miejsc noclegowych – 4-9% rocznie) Nie zawsze wiarygodne dane z placówek turystycznych lub wręcz ich brak – nie prowadzą/odmawiają udostępnienia (dot. odwiedzających atrakcje)
Technikę Desk Research zestawiamy z Omnibusem – potwierdzenie/zanegowanie danych zastanych (ilość turystów krajowych w śląskim w 2007 r. – desk research – 1,9 miliona, omnibus – 2,98 miliona) Co jest wiarygodniejsze???
Wizerunek śląskiego jako regionu turystycznego – wśród mieszkańców województwa i ogółu Polaków oraz turystów odwiedzających śląskie Wywiad telefoniczny (CATI) – reprezentatywne próby ogólnopolskie Grypy fokusowe (FGI) – opinie określonych grup obywateli, zgodnie z celami poszczególnych badań Wywiady osobiste z użyciem papierowego kwestionariusza (PAPI) – opinie turystów (opinia o regionie, zadowolenie z pobytu, skłonność do rekomendacji)
Ocena działań promocyjnych Kampanie promocyjne i możliwości promocyjne województwa (znajomość marki „Śląskie. Pozytywna energia”, zauważalność kampanii) Portal turystyczny (funkcjonalności, szata graficzna, zawartość informacyjna) Promocyjne materiały drukowane (ulotki, foldery, przewodniki)
Czy wszystkie badania należy powtarzać co roku? -Badanie PAPI? -Focus Group? -Analiza ruchu w atrakcjach turystycznych?
Dziękuję za uwagę tel ul. Mickiewicza Katowice Agnieszka Sikorska Dyrektor Biura tel Śląska Organizacja Turystyczna ul. Mickiewicza Katowice