„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
WEBQUEST DLA KLASY II: BRR, JAK ZIMNO
SPIS TREŚCI POLECENIA WPROWADZENIE ZADANIA SKORZYSTAJ FIZYCY KREATORZY MODY METEOROLODZY MONTERZY POLONIŚCI SKORZYSTAJ OCENA PRACY GRUPY ZAKOŃCZENIE
POLECENIA podzielcie się na grupy: fizyków, kreatorów mody, meteorologów, monterów i polonistów; każda grupa otrzyma do wykonania konkretne zadanie lub zadania; każdy uczeń w grupie będzie odpowiedzialny za określone zadanie lub jego część; czas wykonania pracy określi nauczyciel; w czasie swoich poszukiwań potrzebnych materiałów korzystać możecie z zaproponowanych źródeł; na koniec przedstawcie i zaprezentujcie wyniki swojej pracy; dokonajcie oceny wyników pracy pozostałych grup według określonych kryteriów.
ZIMA kalendarzowa zima rozpoczyna się 22 grudnia; zimą dni są krótkie a noce długie; temperatury powietrza są ujemne; pada śnieg oraz wieją chłodne i silne wiatry; wiele zwierząt śpi, sarny, jelenie, wróble z trudem znajdują pożywienie, Twój pies, kot potrzebuje ciepłego kąta do spania; rośliny „śpią”; na polach i w ogrodach leży śnieg; lubimy jeździć na sankach, nartach i łyżwach – pamiętajmy o bezpieczeństwie podczas zabaw na otwartych zbiornikach wodnych.
„A widzicie wy zmarzlaka, Jak się to on gniewa; Zmarzlak – Maria Konopnicka „A widzicie wy zmarzlaka, Jak się to on gniewa; W ręce chucha, pod nos dmucha, Piosenek nie śpiewa” Jak zimno, ale mróz, jaki dzisiaj ziąb – często słyszycie to zimą. Ale zimą może być ciepło i przyjemnie. Jak? Wykonajcie zaproponowane zadania i przekonajcie się.
ZADANIA FIZYCY Przygotujcie doświadczenie, które zobrazuje zmiany stanów skupienia wody. Przeprowadzając je zmierzcie temperaturę zamarzania wody i topienia się lodu. Z pomocą nauczyciela zmierzcie temperaturę wrzenia wody. Zapiszcie wyniki obserwacji. Możecie skorzystać z: Zmiany stanów skupienia wody Zmiana stanów skupienia 1 Zmiana stanów skupienia 2
ZADANIA KREATORZY MODY Zaprojektujcie zimowe ubrania dla koleżanek i kolegów. Projekty ubrań wywieście na gazetce klasowej. Przygotujcie pokaz mody zimowej.
ZADANIA METEOROLODZY Wyszukajcie informacji na temat powstawania śniegu. Zapiszcie je na planszy i zawieście na gazetce klasowej. Narysujcie płatki śniegu na kartkach lub w programie graficznym. Wydrukujcie i wytnijcie. Udekorujcie nimi klasę. Możecie skorzystać z: Skąd się bierze śnieg? Kształty płatków śniegu
ZADANIA MONTERZY Zbierzcie informacje na temat sposobów ogrzewania domów. Przygotujcie planszę przedstawiającą je. Wybierzcie te najkorzystniejsze dla środowiska. Możecie skorzystać z: M. Lorek, M. Zatorska. Nasza szkoła. Klasa 2. część 3. str. 68-69
ZADANIA POLONIŚCI Przygotujcie dyktanda o górnikach. Napiszcie je i zawieście na gazetce klasowej. Potem przeprowadźcie je w klasie wyłaniając mistrza zimowej ortografii. Możecie skorzystać ze: słownika ortograficznego języka polskiego
SKORZYSTAJ Strony internetowe, na które warto zajrzeć: Zmiany stanów skupienia wody Zmiana stanów skupienia 1 Zmiana stanów skupienia 2 Skąd się bierze śnieg? Kształty płatków śniegu Książki, do których warto zajrzeć: M. Lorek, M. Zatorska. Nasza szkoła. Klasa 2. część 3. str. 68-69 słownik ortograficzny języka polskiego
OCENA PRACY GRUPY 1pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt Opracowanie zadania 1pkt 2 pkt 3 pkt 4 pkt Opracowanie zadania Nie zebraliście podstawowych informacji, pobieżnie opracowaliście temat zadania W Waszej pracy pojawiły się drobne błędy, ale zadanie wykonaliście dobrze Zadanie wykonaliście bezbłędnie, zebraliście potrzebne do wykonania zadania informacje Zebraliście znacznie więcej informacji na temat zadania, niż było to wymagane, rozszerzyliście zadanie Prezentacja i estetyka wykonania Nieciekawie i niestarannie wykonaliście swoje prace Ciekawie, ale mało starannie wykonaliście swoje prace Starannie, estetycznie i ciekawie wykonaliście swoje prace Zastosowaliście różne i oryginalne techniki wykonania swoich prac Zaangażowanie i współpraca w grupie Każdy w grupie pracował osobno, nie pracowaliście razem, kłóciliście się Nie wszyscy w grupie przykładali się do wykonania zadania, były między Wami drobne nieporozumienia Dobrze zorganizowaliście pracę w grupie Wszyscy członkowie grupy chętnie i ochoczo pracowali nad wykonaniem zadania Przedstawienie wyników pracy Nie zaciekawiliście słuchających, nie przygotowaliście się do przedstawienia swojej pracy Zaciekawiliście słuchających, ale nie wszyscy przedstawiający byli przygotowani do przedstawienia wyników Przygotowaliście się do prezentacji i zainteresowaliście nią słuchaczy Byliście bardzo dobrze przygotowani i Wasza prezentacja zainteresowała innych Ocena końcowa: 12 pkt – wspaniale, 11-9 pkt – bardzo dobrze, 8-6 pkt – dobrze, 5-0 pkt – możecie lepiej
Wasza praca jest godna pochwały! ZAKOŃCZENIE Wiecie, jak zmieniają się stany skupienia wody pod wpływem temperatury, wiecie, jak powstaje śnieg. Potraficie się ubrać stosownie do pogody. Znacie sposoby ekologicznego ogrzewania mieszkań. Umiecie też podzielić się swoją wiedzę z innymi poprzez wypowiedzi ustne, prace plastyczne i pisemne. Potraficie posługiwać się komputerem i korzystać z Internetu w celu zdobycia określonych informacji. Wasza praca jest godna pochwały!