BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KLIMAT SZKOŁY, KLIMAT KLASY A AGRESJA I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA W SZKOLE dr Dominika Walczak Zespół Badań Nauczycieli Instytut Badań Edukacyjnych Projekt.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I bezpieczeństwo na drogach 1 godz. lekcyjna.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Debata szkolna Zespół Szkół w Rybnie r.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
Awans zawodowy nauczycieli.
Badanie Poczucia Bezpieczeństwa, Oceny Pracy Policji oraz Ciemnej Liczby Przestępstw Warszawa, luty 2007.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2015/ Rozpoczęcie roku szkolnego Egzamin próbny klasy Vdwa razy w roku 3. Egzamin próbny klasy VIraz w miesiącu.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Z - Zainteresowanie drugim człowiekiem S - Szacunek dla drugiego człowieka U - Uwaga poświęcona drugiemu człowiekowi.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zapis prezentacji:

BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I KLIMAT SPOŁECZNY W POLSKICH SZKOŁACH Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytut Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8, Warszawa Tel.: (22) ,

INFORMACJE O BADANIU – METODOLOGIA I REALIZACJA BADANIA

Badanie główne – cel badania  Określenie skali i form zjawiska agresji przemocy w szkole i uzyskanie wskaźników będących punktem odniesienia dla dalszych badań umożliwiających w przyszłości analizę trendów  Badano różne formy przemocy i agresji rówieśniczej (werbalną, relacyjną, fizyczną, przymuszanie, materialną, cyberprzemoc, seksualną) oraz agresję uczniów wobec nauczycieli i nauczycieli wobec uczniów.  Opis klimatu szkoły i klimatu klasy w polskich szkołach;  Analiza zależności między skalą i specyfiką agresji i przemocy szkolnej a różnymi charakterystykami szkół, w tym w szczególności klimatu szkoły i klasy.

Etapy projektu i technika badania Przegląd badań Przemoc i agresjaKlimat szkoły Narzędzia badawcze Eksploracja - wywiady Wywiady eksperckie IDI z uczniamiFGI z uczniami Pilotaż w 15 szkołach PAPI audytoryjna z uczniami CAWI z nauczycielami Badanie główne w 185 szkołach (XI-XII 2014) PAPI audytoryjna z uczniami samodzielnie wypełniania PAPI lub CAWI (ankieta internetowa) z pracownikami szkoły w zależności od preferencji DOKUMENTY: Programy profilaktyczne i wychowawcze, Procedury zachowania w sytuacjach zagrożenia DLA KAŻDEJ GRUPY RESPONDENTÓW DEDYKOWANE NARZĘDZIA BADAWCZE

Zasadnicza szkoła zawodowa Technikum Liceum Gimnazjum Szkoła podstawowa kl. IV-VI Szkoła podstawowa kl. IV-VI Typ szkoły Liczba szkół Liczba wywiadów z uczniami Liczba wywiadów z uczniami Liczba wywiadów z pracownikami szkół Liczba wywiadów z pracownikami szkół Razem Wychowawcy (528) Pedagodzy i psycholodzy szkolni (242) Dyrektorzy (185) Pozostali nauczyciele (4 092) Wychowawcy (528) Pedagodzy i psycholodzy szkolni (242) Dyrektorzy (185) Pozostali nauczyciele (4 092) Badanie główne – zrealizowana próba badawcza

AGRESJA I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA W SZKOŁACH – SKALA I SPECYFIKA PROBLEMU

Podstawowe pojęcia AGRESJA: świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szeroko rozumianej szkody PRZEMOC: zachowanie, w którym strona agresywna wykorzystuje swoją przewagę nad ofiarą. DRĘCZENIE SZKOLNE (ang. bullying): podtyp zachowań agresywnych, w którym jednostka lub grupa jednostek w sposób powtarzalny atakuje, upokarza lub wyklucza z grupy relatywnie słabszą osobę. fizyczna – gdy dochodzi do fizycznego kontaktu agresora i ofiary, np. potrącenie, przewrócenie, pobicie elektroniczna – agresja z użyciem nowych technologii, np. złośliwy SMS, , wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę relacyjna – bez fizycznego kontaktu, celowe działania prowadzące do w obniżenia statusu ofiary w grupie, wykluczenia osoby z grupy, np. obmawianie, wykluczanie werbalna – bez fizycznego kontaktu, w bezpośredniej obecności ofiary, np. wyzywanie, przezywanie, wyśmiewanie materialna – agresja związana z przedmiotami lub pieniędzmi, np. kradzież, niszczenie przedmiotów należących do ofiary

SKALA DOŚWIADCZANIA AGRESJI PRZEZ POLSKICH UCZNIÓW Odsetek uczniów deklarujących doświadczenie danego zachowania co najmniej raz w ciągu 4. tygodni poprzedzających badanie

Ocena poziomu DOTKLIWOŚCI DOŚWIADCZONYCH ZACHOWAŃ – odpowiedzi uczniów, którzy doświadczyli danego zachowania w ciągu 4. tygodni poprzedzających badanie (10 zachowań odbieranych przez uczniów jako najbardziej dotkliwe)

DRĘCZENIE SZKOLNE Odsetek uczniów deklarujących, że byli dręczeni w ciągu 4. tygodni poprzedzających badanie

DRĘCZENIE SZKOLNE Płeć dręczycieli – odpowiedzi osób dręczonych przedstawione oddzielnie dla dręczonych chłopców i dręczonych dziewcząt

ZNACZENIE CECH INDYWIDUALNYCH I ŚRODOWISKA RODZINNEGO Odsetek uczniów, którzy doświadczyli danej formy agresji co najmniej raz w ciągu 4. tygodni poprzedzających badanie – odpowiedzi chłopców i dziewcząt

Znaczenie cech indywidualnych i środowiska rodzinnego Wiek: częstość doświadczania agresji i przemocy, w tym dręczenia szkolnego zasadniczo maleje wraz z wiekiem. Sytuacja finansowa rodziny ucznia: uczniowie deklarujący, że sytuacja finansowa ich rodziny jest gorsza od przeciętnej w klasie wyraźnie częściej doświadczają różnych form agresji, znacznie częściej też są ofiarami dręczenia szkolnego. Oceny: nie znaleziono znaczących różnic między uczniami wyróżniającymi się na tle klasy. Osiągnięcia na WF-ie: uczniowie, którzy radzą sobie na nim gorzej lub w ogóle unikają tej lekcji, częściej niż inni doświadczają różnych form agresji, a także częściej padają ofiarą dręczenia przez rówieśników. Oceny z zachowania: agresji i dręczenia wyraźnie częściej doświadczają uczniowie mający niskie oceny z zachowania i chodzący na wagary. Środowisko domowe / rodzinne: ofiarami agresji rówieśniczej są częściej uczniowie, którym brak jest wsparcia rodziców niż ci posiadający zaangażowanych i zainteresowanych opiekunów. Dzieci rodziców mniej zainteresowanych częściej stają się ofiarami dręczenia szkolnego.

Odsetek wychowawców deklarujących, że w ich klasach w ciągu ostatnich 4. tygodni jakiś uczeń doświadczył wymienionych zachowań ze strony innych uczniów (albo z tej samej klasy, albo z innych)

KLIMAT SZKOŁY, KLIMAT KLASY

Analizowane wymiary klimatu szkoły: RELACJE MIĘDZY UCZNIAMI: pozytywne relacje w klasie i wsparcie kolegów etykietowanie i dyskryminacja orientacja na osiągnięcia RELACJE UCZNIÓW Z NAUCZYCIELAMI: wsparcie, otwartość i życzliwość nauczycieli przemocowe zachowania nauczycieli ZASADY SZKOLNE I ICH EGZEKWOWANIE: poczucie sprawiedliwości jasność komunikacji i konsekwencja nauczycieli w kwestii zasad jasność zasad szkolnych akceptacja zasad szkolnych ZAANGAŻOWANIE POZALEKCYJE UCZNIÓW W SZKOLE: uczestnictwo w wydarzeniach i ich planowaniu SAMOPOCZUCIE UCZNIÓW W SZKOLE: poczucie przynależności ogólne zadowolenie ze szkoły RELACJE W GRONIE PEDAGOGICZNYM: relacje między nauczycielami relacje między nauczycielami a dyrektorem

RELACJE MIĘDZY UCZNIAMI Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi relacji w klasie

RELACJE UCZNIÓW Z NAUCZYCIELAMI Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi życzliwości i wsparcia ze strony nauczycieli

RELACJE UCZNIÓW Z NAUCZYCIELAMI Odsetek uczniów, wobec których nauczyciel zachowywał się w opisany sposób w ciągu 4 tygodni poprzedzających badanie

ZASADY SZKOLNE I ICH EGZEKWOWANIE Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi sprawiedliwości w szkole

ZASADY SZKOLNE I ICH EGZEKWOWANIE Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi zasad w szkole

ZAANGAŻOWANIE POZALEKCYJNE UCZNIÓW W SZKOLE Odsetek uczniów zgadzających się (zdecydowanie lub raczej) z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi działań pozalekcyjnych

SAMOPOCZUCIE UCZNIÓW W SZKOLE Odsetek uczniów zgadzających i niezgadzających się z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi samopoczucia w szkole

RELACJE W GRONIE PEDAGOGICZNYM Odsetek nauczycieli zgadzających i niezgadzających się z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi relacji w gronie pedagogicznym

RELACJE W GRONIE PEDAGOGICZNYM Odsetek nauczycieli zgadzających i niezgadzających się z podanymi stwierdzeniami dotyczącymi relacji z dyrektorem

Średni odsetek uczniów, którzy doświadczyli danej formy agresji co najmniej raz w ciągu 4. tygodni poprzedzających badanie w klasach o niskim, przeciętnym i wysokim wskaźniku wsparcia i życzliwości nauczycieli Szkoła podstawowa Gimnazjum

Rekomendacje ekspertów dotyczące przeciwdziałania agresji i przemocy w szkołach Kluczowe jest nastawienie na:  budowanie pozytywnego klimatu szkoły,  nauczanie umiejętności emocjonalnych i społecznych,  prowadzenie zajęć profilaktycznych z zakresu przemocy z naciskiem na rolę świadków,  jasne określanie zasad oraz wypracowanie procedur reagowania a także właściwa praca z uczniami agresywnymi,  rzetelne diagnozowanie sytuacji, określanie skali i specyfiki występujących problemów,  organizowanie warsztatów, ćwiczeń, dyskusji - wszelkich zajęć opartych na zaangażowaniu uczniów i wymianie przez nich doświadczeń,  odejście od profilaktyki opartej na wskazywaniu negatywnych konsekwencji i „straszeniu” uczniów.

„Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Instytut Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8, Warszawa tel.: (22) , Dziękujemy za uwagę! Kontakt: