METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym
staje się ono inteligentne przez kontakt 80% zdolności do nauki rozwija się w ciągu pierwszych ośmiu lat życia G. Dryden. J. Vos W każdym dziecku drzemie podobny potencjał jak i drogi jego rozwijania; staje się ono inteligentne przez kontakt z otoczeniem, które może je wzmacniać i rozwijać, a może też hamować. D. Lewis
METODY PRACY z DZIEĆMI sześcioletnimi czynności nauczyciela i dzieci tak dobrane, aby osiągnąć zamierzone cele
Metody oparte na działaniu – czynne metoda doświadczeń metoda kierowania działalnością dziecka metoda zadań stawianych dziecku metoda ćwiczeń
Metody oparte na obserwacji – oglądowe obserwacja pokaz przykład udostępnianie przyrody, sztuki
Metody oparte na słowie – słowne Oparte na elementach kultury żywego słowa Metody społecznego komunikowania się Metody informacyjne
Metody oparte na słowie – słowne Oparte na elementach kultury żywego słowa: opowiadanie nauczycielki, opowiadanie dzieci recytacja wiersza przez nauczycielkę , recytacja wiersza przez dziecko, recytacja przez grupę dzieci rozmowa (wprowadzająca, podsumowująca)
Metody oparte na słowie – słowne Metody społecznego komunikowania się: pochwały nagany polecenia nakazy zakazy umowy tłumaczenie
Metody oparte na słowie – słowne Metody informacyjne: objaśnienia instrukcje zagadki rozmowy informacyjne
OBSERWACJA POŚREDNIA - np. w warunkach sztucznych obrazów, modeli BEZPOŚREDNIA - bezpośredni kontakt BADAWCZA – samodzielne odkrywanie nowej rzeczywistości przez badacza RECEPCYJNA – służąca potwierdzaniu lub obaleniu hipotezy
OBSERWACJA KRÓTKOTRWAŁA - np. obserwacja zanieczyszczonego śniegu DŁUGOTRWAŁA - np. wpływ rodzaju gleby na rozwój rośliny
FAZY OBSERWACJI: określenie celu obserwacji określenie sposobu obserwacji – instrukcja właściwe wykonywanie czynności zgodne z instrukcją rejestrowanie wyników, spostrzeżeń (np. rysunek, fotografia, liczenie itp.) ustalenie wyników – precyzowanie interpretowanie wyników i formułowanie wniosków sprawdzanie wyników na podstawie źródeł wiedzy formułowanie uogólnienia wniosków.
DOŚWIADCZENIA W FORMIE: POKAZU SAMODZIELNYCH DOŚWIADCZEŃ W WARUNKACH: NATURALNYCH ZBLIŻONYCH
DOŚWIADCZENIA ILOŚCIOWY – przeliczanie MOGĄ MIEĆ CHARAKTER: ILOŚCIOWY – przeliczanie JAKOŚCIOWY – porównywanie np. wielkości, barwy
DOŚWIADCZENIA POWINNY MOBILIZOWAĆ DZIECKO DO MYŚLENIA Należy dziecko zachęcić do: formułowania wniosków, wyników pełnienia funkcji pomocniczych samodzielnego wykonywania doświadczeń samodzielnego projektowania doświadczeń.
FORMY PRACY Z DZIEĆMI sześcioletnimi rozplanowane w czasie i przestrzeni wzajemne czynności nauczyciela i dzieci
Zajęcia i zabawy dowolne zabawy ruchowe zabawy tematyczne Zabawy dydaktyczne Zabawy manipulacyjne zabawy konstrukcyjne zabawy badawcze rysowanie sprzątanie podlewanie roślin
Zajęcia zaplanowane przez nauczyciela codzienne zajęcia organizowane przez nauczyciela zajęcia z całą grupą, np. ruchowe, umuzykalniające zajęcia zespołowe, np. zajęcia plastyczne, techniczne zajęcia indywidualne, np. zajęcia wyrównawcze
Zajęcia zaplanowane prez nauczyciela Zajęcia z dominacją działalności umysłowej Zajęcia z dominacją działalności ruchowej Zajęcia z dominacją działalności artystycznej
Zajęcia z dominacją działalności umysłowej zajęcia z mowy ojczystej zajęcia z kształtowania pojęć matematycznych zajęcia z kształtowania pojęć przyrodniczych zajęcia z kształtowania pojęć społecznych
Zajęcia z dominacją działalności ruchowej zestaw ćwiczeń porannych zestaw gimnastyczny zestaw zabaw ruchowych w terenie zestaw zabaw ruchowych ze śpiewem
Zajęcia z dominacją działalności artystycznej zajęcia umuzykalniające zajęcia plastyczne zajęcia konstrukcyjno-techniczne drama dziecięca, happening
Sytuacje okolicznościowe i czynności samoobsługowe kontakty okolicznościowe odpowiedzi na pytania wycieczki spacery uroczystości prace społeczno-użyteczne -dyżury -prace porządkowe rozwiązywanie konfliktów
ZASADY PRACY PEDAGOGICZNEJ Z DZIEĆMI sześcioletnimi -normy prawidłowego kierowania rozwojem dziecka zaspokajania potrzeb dziecka aktywności indywidualizacji organizowania życia społecznego
Metody… DZIECIĘCA MATEMATYKA E. GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKIEJ TECHNIKI C. FREINETA PEDAGOGIKA M. MONTESSORI ZABAWA W CZYTANIE G. DOMANA METODA DOBREGO STARTU NATURALNA NAUKA CZYTANIA WPROWADZENIE W ŚWIAT PISMA I. MAJCHRZAK NAUKA CZYTANIA ROCŁAWSKIEGO METODY AKTYWIZUJĄCE w tym np. METODA PROJEKTÓW
Ponadto PEDAGOGIKA ZABAWY KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA RUCH ROZWIJAJĄCY W. SHERBORNE METODY TWÓRCZE ORFFA, KNIESSÓW, LABANA ZABAWY FUNDAMENTELNE METODA OŚRODKÓW PRACY TECHNIKI RELAKSACYJNE MUZYKOTERAPIA , ARTETERAPIA, BIBLIOTERAPIA, CHOREOTERAPIA… Innowacje i programy autorskie
Obszary edukacji społeczno zdrowotnej -moralnej komunikacyjnej ruchowej technicznej przyrodniczej muzycznej w zakresie mowy i myślenia kulturowo –estetycznej w zakresie przygotowania do pisania i czytania matematycznej
Podstawowe cechy procesu edukacyjnego dzieci sześcioletnich: zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka dominacja aktywności zabawowej priorytet metod czynnościowych, opartych na własnej aktywności dzieci występowanie ciągu sytuacji wychowawczo -dydaktycznych dwupodmiotowość (dziecko-nauczyciel) nauczyciel występuje jako organizator, współtwórca, kreator SYTUACJI EDUKACYJNYCH.
AKTYWNOŚĆ DZIECI…
METODY i FORMY pracy z dzieckiem sześcioletnim Dziękujemy za uwagę Na podstawie opracowania Krystyny Karpińskiej