METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Innowacja pedagogiczna
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Piła, 22 lutego 2010r. Przedszkola Publiczne w Pile 16 placówek 170 nauczycieli.
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Gdzie jest wiosna? Autorzy projektu: Uczniowie klasy II
KLOCKOMANIA.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
"MALI BADACZE - przez doświadczenie do zrozumienia"
Dom Pomocy Społecznej os. Sportowe 9 Kraków Nowa Huta
„Kowalik bezskrzydły”
Przedszkole Samorządowe nr 4 „Krasnal Hałabała”. Oferujemy: Opiekę nad dziećmi w godzinach od 6.30 do 16.30; Opiekę nad dziećmi w godzinach od 6.30 do.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Wychowanie ekologiczne
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Z OBSZARU: DZIECI SĄ AKTYWNE Dane gromadzone były w okresie: – r.
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Motto „Dziecko chce być dobre. Jeżeli nie umie – naucz, Jeżeli nie wie – wytłumacz, jeżeli nie może – pomóż!” Janusz Korczak.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Zespół Szkół Specjalnych nr 4 ul. Niciarniana 2a
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 29 z Oddziałami Integracyjnymi im. Władysława Broniewskiego 26 – 600 Radom ul. Ceglana14 psp29radom.edupage.org.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2017/2018 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Szkoła Podstawowa Integracyjna Nr 317
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Oddział Przedszkolny Szkoła Podstawowa nr 221 im
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Szkoła Podstawowa Integracyjna Nr 317
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym

staje się ono inteligentne przez kontakt 80% zdolności do nauki rozwija się w ciągu pierwszych ośmiu lat życia G. Dryden. J. Vos W każdym dziecku drzemie podobny potencjał jak i drogi jego rozwijania; staje się ono inteligentne przez kontakt z otoczeniem, które może je wzmacniać i rozwijać, a może też hamować. D. Lewis

METODY PRACY z DZIEĆMI sześcioletnimi czynności nauczyciela i dzieci tak dobrane, aby osiągnąć zamierzone cele

Metody oparte na działaniu – czynne metoda doświadczeń metoda kierowania działalnością dziecka metoda zadań stawianych dziecku metoda ćwiczeń

Metody oparte na obserwacji – oglądowe obserwacja pokaz przykład udostępnianie przyrody, sztuki

Metody oparte na słowie – słowne Oparte na elementach kultury żywego słowa Metody społecznego komunikowania się Metody informacyjne

Metody oparte na słowie – słowne Oparte na elementach kultury żywego słowa: opowiadanie nauczycielki, opowiadanie dzieci recytacja wiersza przez nauczycielkę , recytacja wiersza przez dziecko, recytacja przez grupę dzieci rozmowa (wprowadzająca, podsumowująca)

Metody oparte na słowie – słowne Metody społecznego komunikowania się: pochwały nagany polecenia nakazy zakazy umowy tłumaczenie

Metody oparte na słowie – słowne Metody informacyjne: objaśnienia instrukcje zagadki rozmowy informacyjne

OBSERWACJA POŚREDNIA - np. w warunkach sztucznych obrazów, modeli BEZPOŚREDNIA - bezpośredni kontakt BADAWCZA – samodzielne odkrywanie nowej rzeczywistości przez badacza RECEPCYJNA – służąca potwierdzaniu lub obaleniu hipotezy

OBSERWACJA KRÓTKOTRWAŁA - np. obserwacja zanieczyszczonego śniegu DŁUGOTRWAŁA - np. wpływ rodzaju gleby na rozwój rośliny

FAZY OBSERWACJI: określenie celu obserwacji określenie sposobu obserwacji – instrukcja właściwe wykonywanie czynności zgodne z instrukcją rejestrowanie wyników, spostrzeżeń (np. rysunek, fotografia, liczenie itp.) ustalenie wyników – precyzowanie interpretowanie wyników i formułowanie wniosków sprawdzanie wyników na podstawie źródeł wiedzy formułowanie uogólnienia wniosków.

DOŚWIADCZENIA W FORMIE: POKAZU SAMODZIELNYCH DOŚWIADCZEŃ W WARUNKACH: NATURALNYCH ZBLIŻONYCH

DOŚWIADCZENIA ILOŚCIOWY – przeliczanie MOGĄ MIEĆ CHARAKTER: ILOŚCIOWY – przeliczanie JAKOŚCIOWY – porównywanie np. wielkości, barwy

DOŚWIADCZENIA POWINNY MOBILIZOWAĆ DZIECKO DO MYŚLENIA Należy dziecko zachęcić do: formułowania wniosków, wyników pełnienia funkcji pomocniczych samodzielnego wykonywania doświadczeń samodzielnego projektowania doświadczeń.

FORMY PRACY Z DZIEĆMI sześcioletnimi rozplanowane w czasie i przestrzeni wzajemne czynności nauczyciela i dzieci

Zajęcia i zabawy dowolne zabawy ruchowe zabawy tematyczne Zabawy dydaktyczne Zabawy manipulacyjne zabawy konstrukcyjne zabawy badawcze rysowanie sprzątanie podlewanie roślin

Zajęcia zaplanowane przez nauczyciela codzienne zajęcia organizowane przez nauczyciela zajęcia z całą grupą, np. ruchowe, umuzykalniające zajęcia zespołowe, np. zajęcia plastyczne, techniczne zajęcia indywidualne, np. zajęcia wyrównawcze

Zajęcia zaplanowane prez nauczyciela Zajęcia z dominacją działalności umysłowej Zajęcia z dominacją działalności ruchowej Zajęcia z dominacją działalności artystycznej

Zajęcia z dominacją działalności umysłowej zajęcia z mowy ojczystej zajęcia z kształtowania pojęć matematycznych zajęcia z kształtowania pojęć przyrodniczych zajęcia z kształtowania pojęć społecznych

Zajęcia z dominacją działalności ruchowej zestaw ćwiczeń porannych zestaw gimnastyczny zestaw zabaw ruchowych w terenie zestaw zabaw ruchowych ze śpiewem

Zajęcia z dominacją działalności artystycznej zajęcia umuzykalniające zajęcia plastyczne zajęcia konstrukcyjno-techniczne drama dziecięca, happening

Sytuacje okolicznościowe i czynności samoobsługowe kontakty okolicznościowe odpowiedzi na pytania wycieczki spacery uroczystości prace społeczno-użyteczne -dyżury -prace porządkowe rozwiązywanie konfliktów

ZASADY PRACY PEDAGOGICZNEJ Z DZIEĆMI sześcioletnimi -normy prawidłowego kierowania rozwojem dziecka zaspokajania potrzeb dziecka aktywności indywidualizacji organizowania życia społecznego

Metody… DZIECIĘCA MATEMATYKA E. GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKIEJ TECHNIKI C. FREINETA PEDAGOGIKA M. MONTESSORI ZABAWA W CZYTANIE G. DOMANA METODA DOBREGO STARTU NATURALNA NAUKA CZYTANIA WPROWADZENIE W ŚWIAT PISMA I. MAJCHRZAK NAUKA CZYTANIA ROCŁAWSKIEGO METODY AKTYWIZUJĄCE w tym np. METODA PROJEKTÓW

Ponadto PEDAGOGIKA ZABAWY KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA RUCH ROZWIJAJĄCY W. SHERBORNE METODY TWÓRCZE ORFFA, KNIESSÓW, LABANA ZABAWY FUNDAMENTELNE METODA OŚRODKÓW PRACY TECHNIKI RELAKSACYJNE MUZYKOTERAPIA , ARTETERAPIA, BIBLIOTERAPIA, CHOREOTERAPIA… Innowacje i programy autorskie

Obszary edukacji społeczno zdrowotnej -moralnej komunikacyjnej ruchowej technicznej przyrodniczej muzycznej w zakresie mowy i myślenia kulturowo –estetycznej w zakresie przygotowania do pisania i czytania matematycznej

Podstawowe cechy procesu edukacyjnego dzieci sześcioletnich: zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka dominacja aktywności zabawowej priorytet metod czynnościowych, opartych na własnej aktywności dzieci występowanie ciągu sytuacji wychowawczo -dydaktycznych dwupodmiotowość (dziecko-nauczyciel) nauczyciel występuje jako organizator, współtwórca, kreator SYTUACJI EDUKACYJNYCH.

AKTYWNOŚĆ DZIECI…

METODY i FORMY pracy z dzieckiem sześcioletnim Dziękujemy za uwagę Na podstawie opracowania Krystyny Karpińskiej