Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Zasady konstruowania programów projakościowych
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
RODZICE W SZKOLE.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.

Jak skutecznie nauczać w polskiej szkole, aby przygotować młode pokolenie do efektywnego funkcjonowania w rzeczywistości XXI wieku? Jak zainspirować uczniów do twórczego myślenia, do tego, aby chcieli się uczyć, jak ich dobrze wykształcić, a nie jedynie przygotować do egzaminu zewnętrznego?

Zasadnicze pytanie? Nauczanie – uczenie się „pod sprawdzian, egzamin” czy Nauczanie – uczenie ukierunkowane na rozwój ucznia.

Dlaczego tak ważne są kompetencje kluczowe?  Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się.  Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach.  Efektywne współdziałanie w zespole.  Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.  Sprawne posługiwanie się komputerem

Dlaczego tak ważne są kompetencje kluczowe?  Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się. Każdy uczeń nieustannie podejmuje decyzje typu: czego i w jakiej kolejności uczyć się, jak wyłapać błędy i luki, co uznać za najważniejsze i jak te najistotniejsze fragmenty wyróżnić z całości materiału. Proces kształcenia należy tak zaplanować, by uczeń posiadł umiejętność świadomego planowania, organizowania, kontrolowania przebiegu i rezultatów oraz doskonalenia własnego uczenia się.

Dlaczego tak ważne są kompetencje kluczowe?  Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach. Wśród uczniów należy wykształcić pozytywną postawę w stosunku do porozumiewania się, obejmującego skłonność do krytycznego i konstruktywnego dialogu, wrażliwość na walory estetyczne i chęć ich urzeczywistnienia oraz zainteresowania kontaktami z innymi ludźmi.

Dlaczego tak ważne są kompetencje kluczowe?  Efektywne współdziałanie w zespole. Istotą efektywnego współdziałania w grupie jest wykształcenie u uczniów umiejętności organizowania wspólnego wykonywania zadań, pracy w grupie, z uwzględnieniem różnych ról.

Dlaczego tak ważne są kompetencje kluczowe?  Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy. Ważnym jest wykształcenie u uczniów dostrzegania problemu, tworzenia i weryfikacji metod jego rozwiązania w nietypowy sposób.

Rozwiązywanie problemów Odsetek uczniów na poszczególnych poziomach umiejętności

Dlaczego tak ważne są kompetencje kluczowe?  Sprawne posługiwanie się komputerem Kompetencja ta ma służyć temu, aby uczniowie umieli sięgać do nowych źródeł informacji, celowo je gromadzić przetwarzać.

 Podstawa programowa kształcenia ogólnego.  Standardy wymagań egzaminacyjnych.  Szkolny zestaw programów nauczania.  Program nauczania danego przedmiotu.  Syllabus  Testy z poprzednich egzaminów. Umiejętności przedmiotowe

Rozumowanie w naukach przyrodniczych Odsetek uczniów na każdym poziomie osiągnięć dla Polski i OCDE w 2006 roku

Umiejętności matematyczne Rozkład procentowy polskich gimnazjalistów na poszczególnych poziomach w porównaniu ze średnią OECD

 Program wychowawczy  Szkolny program profilaktyki

 Praca z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych.  Dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia. z opinią o dostosowaniu wymagań, z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.  Rozpoznanie potrzeb uczniów, predyspozycji celem doboru adekwatnego programu nauczania.

 Inne uwarunkowania 1.Zapewnienie warunków organizacyjnych do pełnej realizacji podstawy programowej. 2.Wyposażenie w pomoce dydaktyczne. 3.Tworzenie pracowni specjalistycznych. 4.Wykorzystanie pracowni komputerowych do zajęć przedmiotowych.

Deklaracja uczniów jak często uczestniczą w zajęciach w laboratorium lub robiąc doświadczenia (odsetki odpowiedzi nigdy bądź prawie nigdy w procentach)

Wynik polskich uczniów w zależności od wyposażenia szkoły w pracownie przedmiotowe Czy w szkole są pracownie? Liczba szkółRozpoznawanie zagadnień naukowych Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy Interpretacja i wykorzystywanie wyników i dowodów naukowych biologiczna nie tak różnica chemiczna nie tak różnica fizyczna nie tak różnica

Profesjonalizm nauczyciela – planowanie pracy 1.Określenie celów nauczania. (cele nauczania to sformułowania dotyczące zmian w postawie, zachowaniu ucznia, w jego dalszym rozwój ucznia). diagnoza ucznia na wejściu – ważna przy wyborze właściwego programu podstawa wyboru programu nauczania. plan, rozkład materiału (z jasnym określeniem celów operacyjnych, Czego mogę, a czego musze nauczyć? 2.Określenie umiejętności podstawowych, rozszerzonych. 3.Określenie form, metod pracy. 4.Refleksja na procesem nauczania.

Profesjonalizm nauczyciela – autorytet 1.Aktywne metody pracy 2.Partnerskie relacje 3.Ocenianie wspierające

Profesjonalizm nauczyciela – autorytet 1.Metody pracy 2. Partnerskie relacje 3. Ocenianie wspierające 4. Jasno określone wymagania 5. Atmosfera pracy

Uczmy się na błędach Analiza wyników egzaminów zewnętrznych. Wyciąganie wniosków do dalszej pracy szkoły Podejmowanie działań naprawczych bądź doskonalących.

Przed nami  Reforma programowa celem jest m.in. unowocześnienie programów szkoły i uniknięcie powtórzeń treści programowych  Proponowana podstawa programowa zapewnia konsekwentną ciągłość programową. Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa w określonej dziedzinie kształcenia sformułowane są w języku wymagań ogólnych i szczegółowych. Wymagania ogólne określają zasadnicze efekty kształcenia, wymagania szczegółowe opisują wymagany zakres wiadomości i umiejętności ucznia bardzo precyzyjnie określony.

Przed nami  Wdrażanie programów zachęcających do podejmowania przez absolwentów kształcenia technicznego.  Wprowadzenie sześcioletniego cyklu kształcenia ogólnego przez złączenie programowe gimnazjum i szkoły ponadgimnazjlanej. (unowocześnienie programu i uniknięcie powtórzeń treści programowych)  Zmiany w systemie egzaminowania: gimnazjum (od 2009) i szkoła podstawowa (od 2015)- język obcy, matura (od 2010)- matematyka.

INNE ZAMIERZENIA  Skuteczne nauczanie języków obcych. (uczeń kończący szkołę będzie się posługiwał na poziomie zaawansowanym przynajmniej jednym językiem)  Osiągnięcie elastycznego modelu kształcenia, reagującego na indywidualne potrzeby i zdolności uczniów. (W toku są prace prowadzące do tego, aby uczeń od poziomu gimnazjum miał pewne możliwości uzupełniania obowiązkowych zajęć o te, które rozwijają jego indywidualne pasje i zainteresowania, jak i o zajęcia dopełniające wiedzę szkolną z dziedzin nieobjętych rozszerzonym programem kształcenia)

„Dobrze wykształcone i wychowane młode pokolenie To najpiękniejszy dar Jaki możemy ofiarować społeczeństwu” Życzę wielu sukcesów, radości i satysfakcji czerpanych z realizacji tej pięknej, choć niełatwej misji zarówno w nadchodzącym roku jak i na dalsze lata. Mielec 28 sierpnia 2008 roku