Projekt edukacyjny kl. II Gimnazjum rok szk.2015/2016 Opiekunowie: Barbara Błasiak, Bożena Żmuda
W czasie realizacji tego projektu postaramy się udowodnić, że chemia, kojarząca się większości osób z naukowym laboratorium, nie ogranicza się jedynie do regułek i wzorów, ale ma wiele wspólnego z codziennym życiem. Doświadczenia chemiczne niekoniecznie muszą być wykonywane w warunkach laboratoryjnych, gdyż każdy z nas, często nieświadomie, jest ich wykonawcą, np. w kuchni.
Cele projektu: Pokazanie, że gospodarstwo domowe to doskonałe laboratorium, w którym można poznać tajniki nauk przyrodniczych. Stworzenie uczniom szansy na rozwijanie umiejętności i zainteresowań. Powiązanie przemian chemicznych i fizycznych z życiem codziennym. Doskonalenie umiejętności obserwacji, analizy, wnioskowania z przeprowadzonych eksperymentów. Kształcenie badawczego sposobu myślenia, właściwego dla nauk ścisłych. Wdrażanie do współpracy w zespole, przestrzegania norm, reguł i zasad postępowania. Uczulenie młodego człowieka na to, jaki wpływ na nasze zdrowie mają różne substancje chemiczne.
Etapy pracy nad projektem
Gromadzenie materiałów na temat „Chemia wokół nas” Źródła: Internet Broszury edukacyjne Książki specjalistyczne Konsultacje ze specjalistami Ćwiczenia praktyczne
Prezentacja pracy w zakładzie Eris
Spotkanie z pielęgniarką szkolną
Detergenty w naszej szkole
Przeprowadzanie doświadczeń
Doświadczenie 1 Odkamienianie czajnika
Doświadczenie 2 Wpływ kwasów na węglan wapnia (zęby, kości, skorupki jaj)
Reakcja coli z węglanem wapnia (zęby, kości, skorupki jaj)
Doświadczenie 3 Badanie składu powietrza atmosferycznego.
Ostatnie przygotowania
Prasowanie fartuchów