Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Nowoczesny Nauczyciel
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
ZAŁOŻENIA PROJEKTU „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Strzelińskim”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
ZAŁOŻENIA PROJEKTU „Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim” W RAMACH PROGRAMU.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Placówki oświatowe objęte wsparciem
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z WDROŻENIA POWIATOWEGO PLANU WSPOMAGANIA (PPW) „KOMPLEKSOWY SYSTEM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I WSPOMAGANIA SZKÓŁ W POWIECIE KONIŃSKIM” Kompleksowy.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
Tytuł projektu : „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” GIMNAZJUM W GRANOWCU Gimnazjum w Granowcu.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1

Założenia programu 2

Powiat Łomżyński w partnerstwie z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Łomży z ramienia Województwa Podlaskiego od września 2013r. realizuje projekt „Przygotowanie i pilotażowe wdrożenie programu kompleksowego wspomagania szkół i przedszkoli z powiatu łomżyńskiego podporządkowanego ich potrzebom”. 3

Mając na uwadze, że kształcenie i doskonalenie nauczycieli ma ogromne znaczenie w osiąganiu przez uczniów sukcesów edukacyjnych, za cel główny projektu przyjęto podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w szkołach i przedszkolach z powiatu łomżyńskiego. 4

Założeniem nowego systemu doskonalenia jest dostosowanie działań do rzeczywistych potrzeb przedszkoli/ szkół. Projekt obejmie swym zasięgiem 45 placówek tj. 43 szkoły (podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne) i 2 przedszkola oraz 696 nauczycieli/nauczycielek 5

Działania skierowane do szkół i przedszkoli obejmują : I.Pomoc w diagnozowaniu obszarów problemowych, w tym powołanie szkolnych organizatorów rozwoju edukacji (SORE), opracowanie rocznych planów wspomagania. II.Przeprowadzenie procesu doskonalenia w oparciu o wybrane przez poszczególne szkoły / przedszkola oferty doskonalenia nauczycieli. III.Powołanie i prowadzenie lokalnych sieci współpracy i samokształcenia w celu zapewnienia wspólnego rozwiązywania problemów i wymiany doświadczeń. IV.Opracowanie i monitoring Powiatowego Programu Wspomagania (powołana Grupa Monitorująca). 6

Sieci współpracy i samokształcenia 7

Sieci współpracy i samokształcenia, to jeden z elementów zmodernizowanego systemu doskonalenia i wspomagania szkół. Szkoły/ przedszkola w sieci to metoda współpracy i samokształcenia umożliwiająca wymianę doświadczeń oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Uczestnicy sieci będą brać udział w spotkaniach, natomiast bieżący kontakt oraz gromadzenie zasobów umożliwi im platforma cyfrowa. Do udziału w niektórych spotkaniach sieci będą zapraszani eksperci wspierający pracę jej członków w zakresie wybranych problemów. 8

Jak będzie? 5 sieci (zagadnień), w nich 8 grup Jedna sieć dla dyrektorów i wicedyrektorów – 2 grupy (po 20 – 25 osób) Cztery sieci dla nauczycieli – 6 grup (po 20 – 25 osób) - w dwóch sieciach po 2 grupy, w dwóch sieciach po 1 grupie 9

Diagnoza tematyki sieci - ankieta Wyłonienie tematów sieci Wybór (w drodze przetargu) koordynatorów sieci Kontakt koordynatorów sieci z przedszkolem/ szkołą Wypełnienie deklaracji i ankiety 10

24 oferty doskonalenia opracowane w ramach projektu Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE) System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół 11

1.Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? 2.Ocenianie kształtujące 3.Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki 4.Uczeń – aktywny uczestnik procesu uczenia się 5.Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły 6.Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej 12

7.Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła 8.Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? 9.Budowa koncepcji pracy szkoły 10.Praca z uczniem młodszym 11.Praca z uczniem zdolnym 12.Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 13

13.Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych – bezpieczny Internet 14.Projekt edukacyjny w szkole 15.Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym 16.Rodzice są partnerami szkoły 17.Nauczyciel Szkoła promuje wartość edukacji 14

19.Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole 20.Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich 21.Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych 22.Jak efektywnie wykorzystać wyposażenie i warunki lokalowe szkoły? 23.Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? 24.Pierwszy/drugi rok pracy dyrektora szkoły 15

Gdzie szukać informacji o projekcie? Zasoby ORE  Zakładka „Projekty systemowe POKL”  Projekt „Wspieranie szkół i nauczycieli ” 16

Najważniejsze założenia nowego systemu doskonalenia nauczycieli 17

Być blisko przedszkola/ szkoły. Pracować na potrzeby przedszkola/ szkoły. Wykorzystywać potencjał różnych instytucji, które świadczą usługi na rzecz doskonalenia nauczycieli. 18

Zadania SORE 19

Pomoc dyrektorowi w zdiagnozowaniu potrzeb szkoły. Pomoc w formułowaniu celów wynikających ze zdiagnozowanych potrzeb i określeniu obszaru do rozwoju – współpraca z radą pedagogiczną. Wsparcie szkoły w przygotowaniu rocznego planu wspomagania, ściśle odpowiadającego na potrzeby szkoły i zbudowanego na podstawie jednej z ofert doskonalenia (przeprowadzenie warsztatu diagnostyczno-rozwojowego). Wsparcie przy zapewnianiu obiegu informacji (stały kontakt z osobami zaangażowanymi w realizację RPW, dbanie o przepływ informacji dotyczących działań podejmowanych w ramach jego współpracy ze szkołą. Pozyskanie zewnętrznych ekspertów (jeśli zaistnieje taka potrzeba). Organizowanie zaplanowanych form wspomagania - we współpracy ze szkołą. Organizacja systemu wsparcia dla pracowników szkoły we wdrażaniu nowo nabytych umiejętności i wypracowanych procedur (np. organizacja i prowadzenie konsultacji). 20

Monitorowanie przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania, reagowanie na pojawiające się trudności. Dokumentowanie podejmowanych działań (zgodnie z wymogami określonymi w danym powiecie). Przygotowanie i przeprowadzenie wśród pracowników ankiet z przebiegu wspomagania. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania. Przedstawienie sprawozdania z przebiegu realizacji rocznego planu wspomagania dyrektorowi szkoły oraz radzie pedagogicznej. Udział w podsumowaniu podjętych działań – współpraca z radą pedagogiczną nad rekomendacjami do pracy szkoły w kolejnym roku szkolnym. 21

Od czego zaczynamy? 22

Spotkanie z dyrektorem – diagnoza potrzeb przedszkola/ szkoły w zakresie wsparcia. Spotkanie z Radą Pedagogiczną: wybór obszaru (odpowiadającego jednej z 24 ofert), w którym przedszkole / szkoła oczekuje wsparcia, wybór zespołu zadaniowego. Spotkanie z zespołem zadaniowym - opracowanie RPW (Rocznego planu wspomagania). 23

Co planujemy w RPW? 24

Działania w zakresie wspomagania dotyczące wybranej oferty, m. in.:  4 szkolenia po 4 godziny (czyli 16 godzin) z zakresu wybranej oferty; 2 w I półroczu (listopad, grudzień, styczeń), 2 w II półroczu  Konsultacje (indywidualne i/lub zespołowe) ze specjalistami zgodne z wybraną ofertą – 15 godzin  Spotkania z SORE  Spotkania rady pedagogicznej 25

Zapraszam Państwa do współpracy Witold Gronostajski Szkolny organizator rozwoju edukacji Tel