DZIECI 6-LETNIE IDĄ DO SZKOŁY CZYLI KILKA SŁÓW O GOTOWOŚCI SZKOLNEJ 6-LATKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Gotowość do podjęcia nauki w szkole  Od przyszłego roku szkolnego, zgodnie z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego, każde dziecko w roku.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Diagnoza psychopedagogiczna Wykład: Dojrzałość szkolna dziecka Autor: mgr Edyta Białkowska.
ROZWÓJ: FIZYCZNY,POZNAWCZY, EMOCJONALNO - SPOŁECZNY mgr Joanna Matanowska konsultacja: mgr Renata Omiecińska – Stan Poradnia P-P nr 21 ul. Marywilska 44,
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Szkoła Promująca Zdrowie
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
6-LATEK W SZKOLE.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Zapis prezentacji:

DZIECI 6-LETNIE IDĄ DO SZKOŁY CZYLI KILKA SŁÓW O GOTOWOŚCI SZKOLNEJ 6-LATKA

Rozpoczęcie nauki szkolnej jest ważnym momentem w życiu każdego dziecka. To jak jest ono przygotowane do tego wyzwania, w znacznym stopniu decyduje o przebiegu i wynikach nauki w szkole, a w odległej perspektywie, o jakości jego życia.

CZYM JEST GOTOWOŚĆ SZKOLNA? Gotowość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju fizycznego, umysłowego, społecznego i emocjonalnego, który umożliwia mu przystosowanie się do wymagań szkoły, który czyni dziecko wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie. Jest to moment równowagi pomiędzy wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka. Gotowość jest wynikiem dwóch procesów nakładających się na siebie a mianowicie dojrzewania dziecka i procesu uczenia się.

OD CZEGO ZALEŻY? Badania wykazały, iż stopień gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole zależy od trzech czynników: dojrzałości biologicznej, środowiska rodzinnego, wychowania przedszkolnego. Gotowość nie jest stanem, na który wystarczy czekać, ale trzeba ją wykształcić. (J. Bruner)

KRYTERIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ

Kryteria gotowości szkolnej obejmują odpowiedni poziom: rozwoju fizycznego – warunki fizyczne (wzrost, waga), stan zdrowia, sprawność ruchowa, sprawność rąk i sprawność rysowania; rozwoju psychicznego - uwaga, pamięć, spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, orientacja w otoczeniu, myślenie, liczenie, mowa; rozwoju społeczno – emocjonalnego - kontakty z rówieśnikami i dorosłymi oraz emocje.

DZIECKO GOTOWE FIZYCZNIE a) pod względem warunków fizycznych: osiągnęło odpowiedni wzrost i wagę, odpowiedni stopień skostnienia, b) pod względem stanu zdrowia: jest zdrowe, odporne na choroby, właściwie się odżywia, zdolne do większego wysiłku, mniej się męczy, ma dobre samopoczucie, jest pogodne i aktywne, generalnie lubi się ruszać,

jest sprawne ruchowo, zręczne, ma dobrą koordynację ruchów, odpowiednią siłę rąk i palców, przejawia oszczędność ruchów i zwiększoną ich precyzję, potrafi stać na jednej nodze, skakać na niej i przeskakiwać przez przeszkody, przejść stopkami po linii, c) pod względem sprawności fizycznej:

wspina się na drabinki, jeździ na rowerze, hulajnodze, pokonuje wzniesienia, po schodach wchodzi i schodzi naprzemiennie, bez konieczności trzymania się poręczy, sprawnie i szybko biega, przy czym ruchy rąk i nóg są zharmonizowane,

zapina guziki, wiąże sznurowadła, lepi z plasteliny, koloruje nie wychodząc za linię, wycina po prostej i po łuku, wycina proste figury, rysuje po śladzie, odwzorowuje koło, kwadrat trójkąt, stawia budowle z klocków typu wieża, most, brama, buduje wg podanego wzoru. c) pod względem sprawności rąk:

DZIECKO GOTOWE PSYCHICZNIE Przede wszystkim chce się uczyć, interesuje się czytaniem i pisaniem, pragnie dowiadywać się różnych rzeczy od dorosłych, ale także osiągnęło odpowiedni poziom funkcji poznawczych, takich jak: uwaga, pamięć, spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, orientacja w otoczeniu, myślenie, liczenie, mowa.

a) w zakresie uwagi potrafi skupić swoją uwagę na jednej czynności, potrafi też uważnie słuchać dorosłego, skupia się i słucha czytanej bajki, poświęca uwagę ulubionej zabawie czy zwykłej codziennej czynności, posiada rozwiniętą uwagę dowolną, pozwalającą na skupieniu i skoncentrowaniu jej przez dłuższy czas na dowolnym, nawet mało interesującym przedmiocie,

b) w zakresie pamięci chętnie uczy się i jest w stanie zapamiętać krótki wierszyk czy piosenkę, umie zapamiętać i odtworzyć materiał ze zrozumieniem: polecenia, kształty i ruchy;

c) w spostrzegania wzrokowego c) w zakresie spostrzegania wzrokowego posiada zdolność dostrzegania elementów obrazu, np. liter, odszukuje podobieństw i różnic między obrazkami, potrafi dopasować brakujący element, umie dorysować brakujące elementy, ułoży układankę (puzzle, obrazek) z kilku części.

d) w zakresie spostrzegania słuchowego wsłuchuje się w opowiadane bajki i czytane książki, dzieli proste zdania na wyrazy, wyraz na 2-3 sylaby, składa wyrazy z sylab, wyróżnia pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie, podaje słowa zaczynające się określoną głoską lub sylabą. chętnie poruszać się w rytm muzyki lub tamburynu,

e) w zakresie orientacji w otoczeniu jest aktywne i ciekawe świata, zadaje pytania dotyczące najbliższego i dalszego otoczenia, orientuje się w swoim otoczeniu, zna swój adres zamieszkania, imiona rodziców, dziadków, rodzeństwa, zna nazwę kraju, stolicy, symbole narodowe,

opowiada o pracy zawodowej taty i mamy, o ulubionych bohaterach książek i filmów, posiada odpowiedni zasób doświadczeń życiowych wynikający z obserwacji najbliższego otoczenia, (zjawiska atmosferyczne, zasady bezpieczeństwa na drodze), wymienia elementy z różnych kategorii: owoce, warzywa, rośliny, zwierzęta, pojazdy, pożywienie, itp. (ok. 10 przedmiotów z każdej kategorii).

f) w zakresie myślenia analizuje i rozumienie proste zależności, dostrzega przyczyny i skutki, układa historyjki obrazkowe w logicznej kolejności, rozkłada całości na części i je scala, spostrzega istotne szczegóły pewnych faktów i zdarzeń, wnioskuje, porządkuje, uogólniania, dostrzega co pasuje i co nie pasuje do siebie, tworzy zbiory np. zabawek, mebli, figur, rozumie symbole, rozwiązuje zagadki.

g) w zakresie liczenia i pojęć matematycznych przelicza kilku przedmiotów i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego, posługuje się liczebnikami porządkowymi, określa gdzie jest więcej a gdzie mniej przedmiotów, dodaje i odejmuje pomagając sobie liczmanami lub palcami, prawidłowo ujmuje stosunki przestrzenne, m. in. stosuje poprawnie określenia: na, pod, nad, przed, za, u góry, na dole, z lewej i prawej strony, zna nazwy i następstwo dni tygodnia, miesięcy, pór roku, pór dnia, wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą,

h) w zakresie mowy prawidłowo wymawia dźwięki mowy, posiada zdolność rymowania, posiada odpowiednio ukształtowany słownik czynny (czyli ten, który używa na co dzień) i bierny (czyli ten, który rozumie), odpowiada całymi zdaniami, używa wielu określeń, zna prawidłowe znaczenia użytych słów,

zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatyczny, fleksyjnym i składniowym, mówi płynnie, niezbyt głośno, dopasowuje ton głosu do sytuacji, uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach, w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach;

DZIECKO GOTOWE SPOŁECZNIE bez problemów nawiązuje kontakty z innymi, nie izoluje się od grupy, nie stroni od kolegów, nie unika wspólnych zabaw, nie poddaje się dominacji kolegów, nie jest bierne, nieśmiałe lękliwe, małomówne, potrafi współżyć w grupie, dziecko inicjuje kontakty z rówieśnikami,

umie odróżnić co dobre, a co złe, okazuje współczucie i chęć pomocy, śmiało mówi o sobie i wyraża swoje uczucia, swobodnie porozumiewa się z rówieśnikami i nauczycielem, umie podporządkować swoje osobiste pragnienia i chęci wymaganiom szkolnym, umie słuchać starszych, liczy się z potrzebami swoich kolegów, potrafi współdziałać z innymi, przestrzega reguł życia w zbiorowości, przestrzegając zawartych umów, jest zdolne do podejmowania, wykonywania i doprowadzania do końca określonych zadań,

posiada rozwinięte takie cechy charakteru jak: samodzielność, systematyczność, zdyscyplinowanie, wytrwałość, poczucie obowiązku wobec zadań, zrozumienie dla pracy, karność, nie absorbuje uwagi nauczyciela, domagając się ciągłego wyróżniania, nie dąży do uprzywilejowanej pozycji w grupie, dobrze czuje się w środowisku szkolnym, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych, np. dyżury,

DZIECKO GOTOWE EMOCJONALNIE cechuje zrównoważenie emocjonalne, umożliwiające mu adekwatny stosunek do trudności i problemów szkolnych, posiada umiejętność panowania nad swoimi emocjami, kontroluje je, posiada dostateczną motywację do nauki, wrażliwość na uwagi nauczyciela, wytrwałość i obowiązkowość, odczuwa i umie wyrazić uczucia wdzięczności, przyjaźni, życzliwości, odczuwa więź uczuciową ze swoją grupa i nauczycielem,

jest ambitne i wrażliwe na pochwały i nagany, odpowiednio reaguje na pozytywne bądź negatywne uwagi dotyczące zachowania lub nauki, radzi sobie z porażkami i płaczem, nie ma napadów złości, nie płacze z błahego powodu, nie popada w częste konflikty z rówieśnikami, słucha poleceń kierowanych do grupy.

PODSUMOWANIE Nie wszystkie jednak dzieci rozwijają się jednakowo. Każde dziecko ma indywidualną drogę rozwoju. Ideałem byłaby harmonia i równy rozwój wyżej wymienionych sfer rozwojowych. Zwykle jednak pomiędzy poszczególnymi sferami rozwoju dziecka mogą być mniejsze lub większe różnice. Nie oznacza to, że uczeń mający niewielkie braki, np. w rozwoju społecznym czy dojrzałości emocjonalnej nie będzie w stanie przystosować się do warunków szkolnych. Przy odpowiedniej opiece środowiska, kiedy rodzice zdają sobie sprawę z braków dziecka i pracują nad ich likwidacją oraz przy współpracy i aktywności dziecka, te niedobory się wyrównują.

Rodzic we współpracy z wychowawcą potrafi spostrzec sfery, w których wyraźnie widać, iż pomimo uporczywych starań, dziecko nie potrafi osiągnąć zadowalającego efektu. Aby wspomóc rozwój dziecka w takiej sytuacji należy udać się do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w celu dokonania diagnozy i wytyczenia „ścieżki” pomocy dla dziecka. W szkole dziecko zostanie objęte dodatkową pomocą (np. zajęciami korekcyjno- kompensacyjnymi lub wyrównawczymi, ewentualnie zostaną dostosowane warunków edukacyjne do jego potrzeb i możliwości – wszystko w zależności od zaleceń poradni). W każdym przypadku wątpliwości czy problemów pomocą służą Państwu wychowawca w przedszkolu lub szkole oraz psycholog i pedagog w poradni.

Opracowała E. Jóźwiakowska