STRATEGIA ROZWOJU RADY ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH MIASTA OLSZTYN NA LATA 2006 -2008 Olsztyn, listopad 2005.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Czym jest rzecznictwo? I dlaczego warto się w nie angażować?
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Rozwój przedsiębiorczości społecznej w regionie Warszawa, dnia 18 kwietnia 2013 roku.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Regionalny Ośrodek EFS w Olsztynie prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Staromiejska 16/7, Olsztyn.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Centra Organizacji Pozarządowych
Mój program dla STO STRATEGICZNE KIERUNKI DZIAŁAŃ NA LATA dr Anna Okońska-Walkowicz Prezes SKT nr 64 STO Kandydat na Prezesa Zarządu Głównego.
Komunikacja społeczna wspólnoty lokalnej na rzecz pożądanego rozwoju Leszek Stafiej, Stafiej Partnerzy Konferencja regionalna projektu pn. Mazowieckie.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
OLSZTYN 17 LISTOPADA ZADANIA ROPMO 1.Reprezentowanie olsztyńskich organizacji pozarządowych w instytucjach 2.Realizacja Strategii Rozwoju Rady.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Dolnobrzeska Inicjatywa Kobiet na rzecz integracji społecznej.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
„MAZURY ZA PÓŁ CENY” PRZYKŁADEM WSPOŁPRACY SIECI LOKALNEJ
Olsztyńskie Centrum Organizacji Pozarządowych Strategia Rozwoju Organizacji Pozarządowych w Olsztynie rok.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
„W stronę porozumienia” Star-Dadaj października 2005 rok.
Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych Wrocław, 4 lipiec 2006.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Krakowskie Obserwatorium Aktywnej Integracji - wspieranie krakowskich NGOs, - aktywizacja osób i środowisk (kształcenie animatorów), - edukacja obywatelska,
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Ekonomia społeczna – istota problemu
w województwie pomorskim
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Konsultacje społeczne projektu
W POSZUKIWANIU SYNERGII I KOORDYNACJI WSPÓŁPRACY
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

STRATEGIA ROZWOJU RADY ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH MIASTA OLSZTYN NA LATA Olsztyn, listopad 2005

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn Autorzy Strategii Plocek Krystyna- Fundacja „Inicjatywa Kobiet Aktywnych” Falej Monika – Polskie Stowarzyszenie „Dom Europejski” z Regionu Warmińsko – Mazurskiego Baturo – Warszawska Barbara - Olsztyńskie Towarzystwo „Amazonki” Bembas Krystyna – Olsztyńskie Towarzystwo „Amazonki” Sadowska Beata – Stowarzyszenie Penitencjarne „Patronat” w Olsztynie Żemło Jadwiga – Warmińsko Mazurskie Forum Kobiet koło w Olsztynie Fornal Danuta –Warmińsko – Mazurskie Forum Kobiet koło w Olsztynie Kuberska Krystyna - Warmińsko – Mazurskie Forum Kobiet koło w Olsztynie Mularczyk Anna - Warmińsko – Mazurskie Forum Kobiet koło w Olsztynie Dudko Urszula –Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego Warmińsko – Mazurski Sejmik Osób Niepełnosprawnych, Siwkowski Leszek – Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego Jakubek Elżbieta – Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego Milewski Tadeusz – Polski Związek Niewidomych, Warmińsko – Mazurski Sejmik Osób Niepełnosprawnych Jakowanis Danuta – Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U” Saniewska Bożenna – Uniwersytet Trzeciego Wieku w Olsztynie Wytrążek Zbigniew – Fundacja Zdrowe Dziecko Skupień - Bielińska Sonia – Centrum Pomocy Rodzinie Kastalia Wiśniewska Jolanta – Akcja Katolicka Krawczyk Tadeusz – Akcja Katolicka Jankowska Czesława – Caritas Archidiecezji Warmińskiej Dobkowski Remigiusz – Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Chińskiej Krupa Aleksandra – Regionalny Ośrodek Wspierania Organizacji Pozarządowych Gojło Anna – Regionalny Ośrodek Szkoleniowy Europejskiego Funduszu Społecznego w Elblągu – animator Maria Żylińska- moderator – Fundacja Rozwoju Społecznego „Nad Symsarną” Warmińsko-Mazurski Fundusz Lokalny

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn I. MISJA RADY ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH MIASTA OLSZTYN Misją Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn jest wzmacnianie roli Trzeciego Sektora w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego.

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn Misja będzie realizowana poprzez: koordynację działań poszczególnych organizacji pozarządowych, spełnianie roli mediatora pomiędzy Radą a władzą samorządową i rządową, informowanie o celach i zadaniach Rady, a także relacjonowanie osiągnięć i problemów Rady w massmediach, organizowanie cyklicznych spotkań w celu wymiany informacji i doświadczeń, motywowanie społeczeństwa do szerokiego udziału w zadaniach Rady, udział Rady w konsultacjach przy tworzeniu uchwał, ustaw, strategii lokalnych i regionalnych,

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn Swoje działania Rada Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn kieruje do organizacji pozarządowych skupionych w Radzie i poza Radą oraz do ogółu społeczności lokalnej - celem wzmacniania procesu tworzenia społeczeństwa obywatelskiego.

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn II. ANALIZA SWOT Przed przystąpieniem do pracy związanej z określeniem celów strategicznych i ope- racjnych, autorzy niniejszej koncepcji dokonali szczegółowej analizy szans i zagrożeń zewnętrznych oraz analizy mocnych i słabych stron dotyczących zespołu Rady.

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn ANALIZA WEWNĘTRZNA A. Mocne strony organizacji ( Streghts) I. Osobowość/osoba liderki + 67 II. Różnorodność organizacji (potencjału ludzkiego) + 40 III. Umiejętność rozmowy/dialogu/negocjacji + 29 IV. Dobra wola / chęć współdziałania + 28 V. Umiejętność współpracy z partnerami z innych sektorów + 27 VI. Różnorodność zawodów doświadczeń/ profesjonalizm + 26 VII. Większość kobiet w zespole + 20 VIII. Dyspozycyjność członków Rady + 17 IX. Systematyczność spotkań, cykliczność narad/ pracy + 17 X. Determinacja w działaniu + 17 XI. Umiejętność wyciągania wniosków/nauka na błędach + 12 XII. Dbałość o wspólne dobro + 11 XIII. Świadomość pracy na rzecz Rady + 9 XIV. Udział w tworzeniu prawa lokalnego/ podniesienie poczucia własnej wartości + 9 XV, Wiedza na temat sektora NGO oraz NGO w Olsztynie + 9 XVI. Dobre kontakty personalne + 9 XVII. Powołanie I Rady – funkcja prekursorska + 8 XVIII. Brak osobowości prawnej + 7 XIX. Świadomość Konieczność pracy na rzecz NGO’s + 4

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn B. Słabe strony organizacji (Weaknessess) I. Brak stałej siedziby – 48 II. Brak obsługi technicznej– 31 III. Brak wsparcia Rady dla Liderki i Prezydium-osamotnienie w działaniu -29 IV. Brak zaangażowania niektórych członków Rady– 28 V. Brak odpowiedzialności, pozorna działalność niektórych członków Rady -21 VI. Nieprecyzyjny regulamin Rady – 21 VII. Brak podziału ról, brak delegacji zadań – 20 VIII. Brak strategii krótko i długoterminowej – 20 IX. Brak kultury współpracy - 19 X. Brak wyciągania konsekwencji – 18 XI. Brak skutecznej promocji – 17 XII. Brak podstawowych zasad współpracy XIII. Brak integracji - 14 XIV. Brak ekspertów – 14 XV. Brak fachowej wiedzy – 13 XVI. Brak umiejętności pozyskiwania funduszy– 10 XVII. Brak zainteresowania silnych organizacji– 7 XVIII. Brak wzmacniania NGO – 3 XIX. Słabe strony – 2 XX. NIEUFNOŚĆ - ? nie określono, w jakim stopniu osłabia działalność Rady

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn ANALIZA OTOCZENIA ZEWNĘTRZNEGO: C. Szanse (Opporunities) I. Powstanie profesjonalnego centrum NGO’s + 48 II. Opieka boska + 40 III. Sprzyjające środowisko lokalne + 36 IV. Fundusze pomocowe ( w tym strukturalne) + 28 V. Wolontariat + 28 VI. Sprzyjające kontakty zagraniczne Rady z NGO +28 VII. Wzrastający autorytet Rady/ zainteresowanie społeczności lokalnej + 26 VIII. Prawodawstwo krajowe wspierające NGO +22 IX. Dobry wizerunek NGO+ 22 X. Życzliwość samorządu i władz miasta + 22 XI. Sprzyjające prawo Unijne, ONZ+ 18 XII. Większa otwartość urzędników na zmiany oraz partnerstwo + 16 XIII. Sponsorzy + 12 XIV. Doświadczenia innych Rad + 12 XV. SEKTOR NGO’s+ 12 XVI. Przychylność mediów + 6

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn D. Zagrożenia (Threats) I. Zniechęcenie do działalności społecznej, kryzys idei-19 II. Zła opinia o Radzie-18 III. Separatystyczna działalność organizacji pozarząd.-17 IV. Nieprzychylność mediów/instytucji-16 V. Brak wsparcia / zrozumienia ze strony rodzin – 15 VI. Brak pluralizmu społeczno-politycznego – 15 VII. „Pieniactwo” członków organizacji- 14 VIII. Brak spójności między oczekiwaniami organizacji a pracą Rady – 13 IX. Niestabilna sytuacja gospodarczo-polityczna - 11 X. Ograniczanie /blokowanie informacji zewnętrznych– 11 XI. Możliwa zmiana przepisów dot. NGO na niekorzystne– 11 XII. Nieprzychylność środowiska lokalnego/społecznego -`10 XIII. Brak wiedzy nt. działalności Rady Organizacji – 10 XIV. Biurokracja/nieżyczliwość/zbyt rozbudowana– 10 XV. Brak przychylności władz lokalnych– 10 XVI. Brak wymiany informacji pomiędzy Radami w Polsce – 9 XVII. Możliwość ograniczenia wymiany informacji/doświadczeń -7 XVIII. Postrzeganie Rady jako konkurencji NGO– 7 XIX. Rutyniarstwo w działaniach urzędników administracji, samorządu, organizacji - 7 XX. Wymiana doświadczonej kadry urzędniczej we władzach lokalnych – 6 XXI. Ograniczenie dostępu do Funduszy Strukturalnych dla NGO’s – 6 XXII. Utrata wolontariatu - 4

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn ARKUSZ ZESTAWIENIOWY ANALIZY SWOT SZANSE NAJWAŻNIEJSZE NAJWAŻNIEJSZE MOCNE STRONY I. Powstanie Centrum-poprawa warunków II. Wzrastający autorytet Rady III. Środowisko lokalne-sprzyjające IV. Fundusze pomocowe V. Życzliwość samorządu lokalnego I. Dobra wola chęć działania II. Determinacja w działaniu +osobowość liderki III. Umiejętność rozmowy IV. Różnorodność zawodów +dyspozycyjność V. Różnorodność organizacji i umiejętności członków Rady ZAGROŻENIA NAJWAŻNIEJSZE NAJWIĘKSZE SŁABE STRONY I. Brak spójności między oczekiwaniami organizacji a pracą Rady II. Niestabilna sytuacja polityczno- gospodarcza III. Zła opinia o Radzie IV. Możliwość zmiany przepisów NGO V. Brak wsparcia rodzin I. Brak centrum/siedziby II. Nieprecyzyjny regulamin/ brak podziału ról III. Brak strategii krótko i długoterminowej IV. Brak kultury współpracy V. Brak skutecznej promocji VI. Brak umiejętności pozyskiwania funduszy

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn III. CELE STRATEGICZNE W oparciu o pogłębioną analizę SWOT wypracowano następujące cele strategiczne do zrealizowania w okresie trzech lat: Zaproponowano trzy główne cele strategiczne: I. BUDOWANIE MARKI RADY ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH MIASTA OLSZTYN  Cele operacyjne: 1. utworzenie biura 2. utworzenie i prowadzenie strony internetowej 3. opracowanie regulaminu i innych dokumentów Forum i Rady 4. promocja działań Rady 5. włączenie się w inicjatywę reaktywacji „Stadionu Leśnego” II. REPREZENTOWANIE INTERESÓW III SEKTORA W CELU OSIĄGNIĘCIA SPÓJNOŚCI I EFEKTYWNOŚĆI W JEGO DZIAŁANIU  Cele operacyjne 1. budowanie systemu komunikacji 2. udział w sesjach Rady Miasta oraz w innych ciałach, gremiach opiniujących i doradczych 3. udział w tworzeniu PR lokalnego dot. III sektora 4. rzecznictwo na rzecz III sektora

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn III. USTAWICZNA EDUKACJA CZŁONKÓW RADY I WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH  Cele operacyjne 1. rozpoznanie potrzeb szkoleniowych 2. wizyty studyjne 3. seminaria wykłady prelekcje 4. gromadzenie księgozbioru przydatnego do samokształcenia 5. biblioteka multimedialna 6. e-learning

Strategia rozwoju Rady Organizacji Pozarządowych Miasta Olsztyn Harmonogram planu strategicznego ROPMO