DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SANOKU
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Jestem rodzicem dziecka z dysleksją
DYSLEKTYK W DOMU I SZKOLE
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Jak pomagać dziecku w nauce?
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Nie sztuka nie mieć trudności, sztuka je pokonać
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Indywidualne nauczanie
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Opracowała: Bożena Bełkot
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dysleksja i trudności szkolne
„Ortograffiti w mojej szkole”
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
DOBRY START.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
SPRAWDZIAN W KLASIE VI. INFORMACJE DLA RODZICÓW Termin sprawdzianu Termin sprawdzianu 2 kwietnia 2009 roku (czwartek) godz godz Termin dodatkowy:
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
INFORMACJE DLA RODZICÓW
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Logopedia w szkole.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
SZÓSTOKLASIŚCI SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 35 W GDAŃSKU OLIWIE NA START
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
to trudności w nauce czytania i pisania
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ Opracowała: Justyna Kukla

Co to jest dysleksja? Dysleksja to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu występujące u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Są one spowodowane zaburzeniami funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych.

Wyróżnia się kilka postaci tych trudności Dysleksja- trudności w czytaniu pojawiające się często z trudnościami w pisaniu. Dysgrafia- trudności w opanowaniu kaligrafii. Dysortografia- trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (błędy ortograficzne)

Inteligentny, a nie może nauczyć się czytać?! Patrzy, a nie widzi?! Słucha, a nie słyszy?! Inteligentny, a nie może nauczyć się czytać?! Zna zasady, a robi błędy ortograficzne?!

Trudności w czytaniu i pisaniu niespecyficzne trudności specyficzne trudności upośledzenie zaniedbania dysleksja rozwojowa umysłowe środowiskowe inteligencja wady dysleksja dysgrafia niższa niż zmysłu przeciętna dysortografia

Wskaźniki dysleksji W okresie przedszkolnym. W okresie początkowej nauki szkolnej. W późniejszych etapach nauki.

Co zrobić jeśli podejrzewa się dysleksję u dziecka? W przypadku podejrzewania dysleksji dziecko powinno być zdiagnozowane w specjalistycznej poradni pychologiczno-pedagogicznej. Badanie przeprowadza się na wniosek rodzica (sam lub za pośrednictwem szkoły)

Diagnoza potwierdzona opinią pozwala na wczesną, specjalistyczną interwencję tj: Udział w zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych i wyrównawczych. Dostosowanie wymagań szkolnych do możliwości ucznia. Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego. Wyrównywanie szans podczas egzaminów.

Otrzymanie opinii stwierdzającej dysleksję nie jest ostatnim, ale pierwszym krokiem na drodze do pokonania trudności

Nie należy zwalniać ucznia z obowiązku pracy nad problemem

Zadaniem rodzica jest odpowiednio zorganizować pracę dziecka w domu

zadania wykonywać w tym samym miejscu i (najlepiej) o tej samej porze, należy pozwolić dziecku odpocząć przed przystąpieniem do ćwiczeń, miejsce do pracy powinno być uprzątnięte, trzeba zadbać o ciszę, mózg wymaga rozgrzewki, czyli ćwiczeń wstępnych (najlepiej w formie zabawy), w pracy warto wykorzystywać skojarzenia, podczas ćwiczeń w czytaniu nie należy przyjmować zbyt wygodnej pozycji, bo to rozleniwia, należy wyposażyć się w odpowiednie pomoce do ćwiczeń.

Czego rodzice robić nie powinni

nie tłumaczyć trudności dziecka wyłącznie lenistwem, nie porównywać z rówieśnikami lub rodzeństwem, nie liczyć na natychmiastowe efekty, nie krytykować i nie ośmieszać, nie usprawiedliwiać niechęci do wykonywania ćwiczeń, nie odrabiać za dziecko prac domowych, nie poprawiać błędów w pracach pisemnych (dziecko powinno się nauczyć pracować ze słownikiem ortograficznym)

Zasady pracy z dzieckiem dyslektycznym

Ćwiczenia w czytaniu: Oprzeć naukę czytania na interesującym tekście. Czytać z dzieckiem na zmianę. Czytać książki z dużym drukiem i kolorowymi obrazkami. Nie ponaglać dziecka. Sprawdzać rozumienie tekstu.

Ćwiczenia w pisaniu: Zezwolić na pisanie ołówkiem. Wskazać błędy i mobilizować do samokontroli. Utrwalać zasady pisowni. Prace domowe odrabiać w brudnopisie. Po sprawdzeniu i omówieniu błędów przepisywać do zeszytu. Dzieci leworęczne- nie przestawiać na rękę prawą.

Dziękuję za uwagę